۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین ترامپ در قبال برجام، راهبرد مشخصی ندارد/ قمار بی‌پروای رئیس‌جمهور آمریکا بر سر کره شمالی
کد خبر: ۲۶۶۰۹۴ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۷/۴ ساعت: ۱۱:۲۰ ↗ لینک کوتاه

گزارش نشریه هیل؛

ترامپ در قبال برجام، راهبرد مشخصی ندارد/ قمار بی‌پروای رئیس‌جمهور آمریکا بر سر کره شمالی

نشریه آمریکایی هیل در گزارشی به بررسی رویکرد خصمانه ترامپ در قبال کره شمالی و توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵، پرداخت.

ترامپ در قبال برجام، راهبرد مشخصی ندارد/ قمار بی‌پروای رئیس‌جمهور آمریکا بر سر کره شمالی
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ، نشریه آمریکایی هیل گزارشی را با عنوان «قمار بی‌پروای ترامپ بر سر کره شمالی»، در پایگاه اینترنتی خود منتشر کرد. در این مطلب که خوآن ویلیامز، کارشناس مسائل سیاسی، آن را نوشته، آمده است اظهارات هفته گذشته دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، در هفتاد و دومین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد، مبنی بر اینکه او آماده است برای دفاع از آمریکا و متحدانش به نابودی کامل کره شمالی اقدام کند، نشان می‌دهد احتمال حمله نظامی پیشگیرانه –و حتی هسته‌ای– واشنگتن علیه پیونگ‌یانگ وجود دارد.
ترامپ در قبال برجام، راهبرد مشخصی ندارد/ قمار بی‌پروای رئیس‌جمهور آمریکا بر سر کره شمالی

در ادامه گزارش، پس از طرح این پرسش که «آیا این تهدید کارساز خواهد بود»، آمده است اظهارات پیشین ترامپ درباره «آتش و خشم» تنها باعث افزایش تهدیدهای موشکی کیم جونگ-اون، رهبر کره شمالی –که ترامپ او را مرد موشکی می‌خواند– شد. اما ترامپ در هفته‌های اخیر توانسته است دو قطعنامه پیشنهادی خود علیه کره شمالی را در شورای امنیت ملی سازمان ملل متحد با اکثریت قاطع به تصویب برساند. از سوی دیگر، چین نیز بانک‌های خود را از انجام مبادلات تجاری با کره شمالی منع کرده است.


ترامپ اوایل سال جاری میلادی چین را برای اتخاذ مواضع سختگیرانه‌تر در قبال کره شمالی، تحت فشار قرار داد. او حتی ماه ژوئیه با ابراز نارضایتی از تلاش‌های پکن در این باره، آن‌ها را ناامیدکننده خواند.

در ادامه گزارش آمده است: آیا اظهارات هفته گذشته ترامپ (در سازمان ملل) چین را به انجام اقدامات بیشتر در قبال کره شمالی وادار کرد؟ 
نگارنده گزارش در پاسخ اذعان می‌کند که نتیجه این اظهارات دقیقا عکس این موضوع بوده است و وزارت خارجه چین با موضع‌گیری در برابر سخنرانی ترامپ از آمریکا خواست در این باره خویشتن‌داری نشان دهد. روزنامه خلق چین نیز با انتقاد از سیاست‌ ترامپ در برابر پیونگ‌یانگ، هشدار داد نتیجه چنین اظهاراتی به اتخاذ سیاست‌های متهورانه‌تر از سوی سران کره شمالی خواهد انجامید.

رهبر کره شمالی در واکنش به اظهارات جنگ‌طلبانه ترامپ، او را فردی روانی خواند و تهدید کرد با «آتش» رئیس جمهور آمریکا را رام خواهد کرد. از سوی دیگر، وزیر امور خارجه کره شمالی نیز اظهارات جنگ‌طلبانه ترامپ را به پارس سگ تشبیه کرد.

از سوی دیگر، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، نیز جنگ لفظی میان ترامپ و کیم جونگ-اون را «تشنج نظامی» و یک «فاجعه» از نظر روابط خارجی توصیف کرد.

اظهارات ترامپ در سازمان ملل به مذاق محافل سیاسی آمریکا نیز خوش نیامد و دموکرات‌های این کشور تلاش‌های خود را برای محدود کردن اختیارات رئیس جمهور درخصوص صدور دستور حمله اتمی، تشدید کردند.

در ادامه گزارش با اشاره به موضع افراطی و خصمانه رئیس جمهور آمریکا در قبال توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5، آمده است ترامپ در برابر برجام نیز راهبرد مشخصی ندارد. هیچ یک از کشورهای دیگر با ترامپ درباره برجام و اینکه توافق بدی است، همصدا نشده‌اند. در واقع،کشورهای امضاکننده برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همه بر پایبندی ایران به این توافق صحه می‌گذارند.

در ادامه گزارش نیز به سخنرانی حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران، در مجمع عمومی سازمان ملل متحد اشاره شده و آمده است روحانی در سخنرانی خود، اظهارات ترامپ را زشت، جاهلانه و پر از نفرت و اتهامات او را علیه مردم ایران بی‌اساس توصیف کرد.

روزنامه نیویورک تایمز نیز در مطلبی نوشت آمریکا با خروج احتمالی از برجام باعث خشم طرف‌های دیگر –فرانسه، انگلیس، آلمان، روسیه و چین– خواهد شد و بهانه لازم را برای ایران درخصوص ازسرگیری کامل فعالیت‌های هسته‌ای‌ خود فراهم خواهد کرد.

در پایان گزارش نیز آمده است سیاست‌های ترامپ در صحنه بین‌المللی که با بحران فزاینده هسته‌ای روبروست، «ترسناک» است و احتمالاً «مرگبار» خواهد بود.

 

انتهای پیام/1404

منبع: باشگاه خبرنگاران

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان