۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین روایتی جالب از مقایسه تهران با یک شهر آمریکا
کد خبر: ۲۶۵۹۴۸ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۷/۱ ساعت: ۱۱:۳۲ ↗ لینک کوتاه

یادداشت؛

روایتی جالب از مقایسه تهران با یک شهر آمریکا

تا زمانی که انسان از کشورش خارج نشده، تصور دقیقی از نقاط قوت و ضعف کشورش ندارد؛ ولی به محضی که پایت را از کشورت بیرون می‌گذاری مقایسه‌ها ذهنت را درگیر خواهد کرد.

روایتی جالب از مقایسه تهران با یک شهر آمریکا
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ، سارا بور بور طی یادداشتی با عنوان «قدر داشته‌های‌مان را بدانیم» نوشت: یادم هست ۵ سال پیش که بار سفر را برای ادامه تحصیل بستم و به کشور امریکا آمدم، تصور می‌کردم با کشوری مواجه خواهم شد که پیشرفت تکنولوژیکی‌اش، باعث شده از همه لحاظ از کشورم بالاتر باشد. اما این تصور دقیقا از لحظه ورود به آمریکا تغییر کرد؛ زمانیکه شب‌هنگام از فرودگاه به محل سکونت‌مان حرکت کردیم، تاریکی محض اتوبان‌ها تو ذوقم خورد؛ در صورتی که در تهران اغلب اتوبان‌ها و خیابانها در شب روشن است.

 البته نبود گل‌کاری در اطراف اتوبانها هم مزید بر علت شد؛ با وجود گل‌کاری اطراف اتوبانها در تهران، این توقع را داشتم که اتوبانهای دنور هم مزین به گل شده باشند...

اگرچه در آمریکا افراد مالیات بسیار بیشتری را به دولت مرکزی و محلی می‌پردازند، لیکن همچنان برخی خدمات شهری مانند جمع‌آوری زباله‌ها رایگان نیست.

طبیعت خدادای شهر دنور باعث شده که این شهر پارکهای زیادی داشته باشد، لیکن اغلب هر مکانی که کمی درخت و سبزه داشته باشد، عنوان پارک به آن تعلق می گیرد. و این با چیزی که من در شهر عزیزم تهران دیده بودم کاملا متفاوت بود؛ اغلب پارکها گل‌کاری نشده‌ و وسیله ورزشی هم در آنها تعبیه نشده است. بعضاً برای استفاده از این پارک ها که همان طبیعت خدادای هستند، باید بلیط ورودی ۷ دلاری هم تهیه کنیم

اما عجیب‌تر اینکه سرعت انجام پروژه‌های عمرانی شهری از تهران بسیار کندتر است. به عنوان مثال اخیرا یک پروژه عمرانی در نزدیکی منزل ما در حال انجام است که می‌بایست یک چراغ قرمز را حذف کرده و با ایجاد پل و زیرگذر ترافیک را کاهش دهد. اگرچه این پروژه در مقایسه با پروژه‌های عمرانی تهران بسیار کوچکتر بوده و جمعیت منطقه نیز بسیار بسیار کمتر است، لیکن این پروژه تابحال بیش از یک سال و نیم طول کشیده و هنوز تمام نشده است! البته دیگر پروژه‌های عمرانی شهر دنور در چند سال گذشته هم اغلب به همین نحو طولانی بودند.

تعجب بیشتر اینجاست که در پروژه‌های عمرانی دنور، یکی از مهمترین شهرهای آمریکا، ماشین آلاتی به کار می‌رود که انجام کارها را بسیار ساده‌تر و سریعتر می‌کند و انتظار این است که این قبیل پروژه‌ها در اینجا بسیار سریعتر از تهران انجام شود. لیکن طولانی شدن بسیار زیاد این پروژه واقعا برایمان خسته کننده شده! از آن طرف، سرعت انجام پروژه‌های شهری چند سال گذشته در تهران اینقدر زیاد بود که در طول ۵ سال گذشته هر بار که به تهران بازگشتیم تغییرات محسوسی را مشاهده می‌کردیم.

 البته می‌بایست اشاره کنم که فعالیتهای عمرانی در اینجا بسیار اصولی‌تر و با رعایت نکات ایمنی بیشتری انجام می‌گیرد، لیکن سرعت اجرای پروژه از شهر تهران بسیار کمترست. با خود فکر میکردم اگر قرار بود در حال حاضر، در اینجا یک اتوبان از شمال تا جنوب دنور احداث گردد، و یا تونل شهری احداث شود چه مقدار طول خواهد کشید؟!

 حال که با خود می‌نگرم، می‌بینم که با وجود کاستی‌ها و مشکلات متعدد در تهران از قبیل آلودگی هوا، ترافیک شدید، کمبود پارکینگ و غیره، کارهای بسیار خوبی نیز انجام گرفته که شایسته تقدیر است؛ سرعت بالای احداث مترو، احداث اتوبان‌های طبقاتی و غیر طبقاتی، احداث تونل‌های شهری، افزایش محسوس فضای سبز و توسعه فعالیتهای محیط زیستی از قبیل تولید برق از زباله، از فعالیتهای ماندگار شهردار تهران بوده و حتی در مقایسه با پروژه‌های عمرانی شهر دنور آمریکا، مایه افتخار است.

 از آنجا که فرموده‌اند «من لم یشکر المخلوق لم یشکر الخالق»، به نوبه خود قدردان زحمات شهردار ۱۲ سال گذشته تهران هستم و امیدوارم این زحمات، در لابلای دعواهای سیاسی گم نشوند.


انتهای پیام/1404

منبع: مشرق

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان