۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین خیمه سنگین"کاسبان برجام"بر حوزه پزشکی/۶۰ درصد صنایع پزشکی طی ۲سال اخیر وارداتی است!
کد خبر: ۲۶۵۸۸۴ نویسنده: عباس مهدوی تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۶/۳۰ ساعت: ۱۰:۴۶ ↗ لینک کوتاه

با چراغ سبز دولت؛

خیمه سنگین"کاسبان برجام"بر حوزه پزشکی/۶۰ درصد صنایع پزشکی طی ۲سال اخیر وارداتی است!

رئیس اتحادیه نظام مهندسی پزشکی کشور اذعان می‌کند که «با ادامه روند فعلی در بلندمدت صنعت پزشکی ایران تبدیل به صنعتی صددرصد وابسته به خارج خواهد شد؛ چرا که ۸۰ درصد وارداتی که هم اکنون از گمرک کشور صورت می‌گیرد، غیرضروری است».

خیمه سنگین"کاسبان برجام"بر حوزه پزشکی/۶۰ درصد صنایع پزشکی طی ۲سال اخیر وارداتی است!
صبح قزوین ؛____عباس مهدوی.

پس از دو سال و با فروکش کردن غبارهایی که برخواسته از جوِّ اسطوره سازی طرفداران و تخریب بی محابای دشمنان دولت، امروز می‌توان برجام را در همه ابعاد آن حاوی فواید و مضراتی برای کشور دانست.

در این میان پیرامون مضرات و فواید برجام بسیار داد سخن رانده شده است؛ اما گذشته از فواید و مضراتی که فی نفسه در تفاهم نامه بین المللی برجام وجود داشت برخی از مضرات این تفاهم نامه نه به ذات برجام که بیشتر به «کاسبان برجام» بازمی‌گردد.

کاسبان برجام همانند «کاسبان تحریم» – که شاید خود آنها هستند- قشر نوظهوری بودند که تلاش داشتند و دارند با نام برجام و ساختن تهدیدات واهی خود را در نقش «سوپرمنی» برای ملت نشان دهند و از این رهگذر برنامه‌های خود را عملی کنند و این یعنی مصادره برجام به نفع اغراض شخصی.

گذشته از مورد مصادره برجام، از دیگر مضرات جانبی آن تنبلی دولت، گرایش شدید آنها به واردات و از بین بردن تولید ملی به نفع باند چند ده نفره ای از وارد کنندگانِ قاچاق پیشه است.

مورد آخر به ویژه طی سنوات اخیر نِمود وحشتناکی در تولید ملی و به تبع آن زندگی عینی مردم ایران داشته است؛ چنانکه یکی از این زمینه‌ها مسئله درمان و صنعت پزشکی کشور است.

شرایط درمان و پزشکیِ ایران در کوتاه مدت پس از برجام تا حدودی بهبود یافته است؛ به ویژه آنکه پیش تر با اِعمال تحریم‌های ظالمانه حتی در بخش دارو و درمان بسیاری از بیماران صعب العلاج کشور برای تهیه داروهای ضروری، مبتلا به مصایب دردباری شدند.

اما شرایط پس از برجام اندکی تفاوت کرده است و هم اکنون داروها با مصایب کمتری به دست بیماران می‌رسد با این حال مسئله درمان و صنعت پزشکی کشور با رویه ای که دولت پس از برجام و به ویژه از قِبل میدان دادن به کاسبان برجام در پیش گرفته، چندان امیدوار کننده و روشن نیست.

افزایش بی سابقه واردات ابتدایی ترین اقلام دارویی تا دستگاه‌های پزشکی که پیش تر خودمان سازنده آن بودیم آن معضل اساسی است که در بلندمدت گریبانگیر صنعت پزشکی ایران و به تبع آن مردم خواهد شد.

به ویژه آنکه به گفته صریح دکتر کیانوش آقامیری؛ «60 درصد صنایع پزشکی کشور طی دو سال اخیر وارداتی شده است»!

رئیس اتحادیه نظام مهندسی پزشکی کشور اذعان می‌کند که «با ادامه روند فعلی در بلندمدت صنعت پزشکی ایران تبدیل به صنعتی صددرصد وابسته به خارج خواهد شد؛ چرا که 80 درصد وارداتی که هم اکنون از گمرک کشور صورت می‌گیرد، غیرضروری است».

گلایه‌های آقامیری در شرایطی مطرح می‌شود که سند توسعه کشور تا سال 1404 بر خودکفایی ایران در تولید دارو و تجهیزات پزشکی تاکید صریح دارد؛ اما هم اکنون که کمتر از 8 سال به انقضای این سند زمان باقی مانده، حجم واردات اقلام پزشکی غیرضروری در کشور به حدی رو به افزونی است که صنعت مهندسی پزشکی و داروسازی ایران مسیر ورشکستگی و به تبع آن وابستگی صددرصدی به خارج را می‌پیماید.

این حجم از واردات سنگین اقلام غیرضروری دارویی در شرایطی روی می‌دهد که متاسفانه اقلام دارویی که واردات آنها برای کشور حیاتی است؛ مانند فراورده‌های شیمیایی و داروهای هپاتیت کماکان با سنگ اندازی‌های متعددی از سوی وزارت بهداشت در داخل و طرف‌های تجاری در خارج، مواجه است و این یعنی ارز کشور صرف واردات ضروری و حیاتی نمی‌شود بلکه صرف وارداتی مشکوک و مقطعی با اهداف سودجویانه می‌شود.

در نتیجه طی دو سال اخیر چندین کارخانه عظیم داروسازی کشور از جمله شرکت‌های لقمان، شفاگستر، دی ان، صنایع دارویی حاتمی و سایر شرکت‌هایی از این دست، دست به گریبان ورشکستگی و مشکلات ریز و درشت اقتصادی هستند.

حتی در استان قزوین نیز نمونه عینی این مسئله شرکت مادر «البرز دارو» است که نقش بسیار مهمی را در صنایع پزشکی ایران و صنعت استان ایفا می‌کند. متاسفانه این شرکت بطور اخص طی دو سال گذشته به دلیل نگاه دولت به دست‌هایی از آن سوی آب‌ها و غفلت از صنعت پزشکی داخل، هم اکنون با مشکلات ریز و درشت فراوانی دست به گریبان است.

در این میان مردمی که بیماران آنها مصرف کننده اقلام تولیدی شرکت‌ها و صنایعی چون البرز دارو هستند، چگونه می‌توانند با حذف البرز دارو از صنعت پزشکی کشور، مصرف کننده داروهای گران قیمت اروپایی و آمریکایی باشند؟

از آن گذشته بر فرضِ محال؛ بیماران توانستند اقلام دارویی گران قیمت وارداتی را خریداری کنند پس از آن چه ضمانتی وجود دارد که دوباره تحریم‌های دارویی ایران بازنگردد و یا کشورهای صادر کننده مطابق میل خود قیمت این داروها را چندین برابر نکنند؟

طبیعتا هیچ ضمانتی در این زمینه وجود ندارد؛ چرا که تحریم‌های ظالمانه ای که به ویژه طی 5 سال اخیر بر کشور وضع شد، نشان داد که از قضا دولت‌های معارض جمهوری اسلامی هم می‌توانند قیمت دارو را به میل خود تا چندین برابر افزایش دهند و هم می‌توانند بطور کلی فروش هرگونه دارو را به ایران تحریم کنند.

اما در برابر این حجم از دشمنی و انسان ستیزی که دشمنان ملت ایران علیه فردای ما روا داشته اند، دولتِ پشتیبان ما چه کرده است؟

آنها عملا نه تنها در خوشبینانه ترین حالت هیچ کاری نکرده اند بلکه با میدان دادن به کاسبان برجام منافع آنها را حتی در زمینه درمان و بیماری مردم هم تامین می‌کنند و حاضرند با واردات داروهای غیرضروری در کوتاه مدت و جلب آرا در انتخابات‌های بعدی، در بلندمدت صنعت پزشکی و جریان درمان ایرانیان را با تهدیدات جدی مواجه سازند.

آیا این حربه مصداق ضربه زدن به منافع ملی و سرمایه‌های اجتماعی ایرانیان نیست؟ در هر حال گذشته از پاسخ آری یا خیر؛ این دولت و پس از آن کاسبان برجام هستند که باید پاسخگوی اصلی این سئوال و پیامدهای آن در برابر سرمایه‌های اجتماعی ملت ایران باشند.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان