۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین واکنش‌های جهانی به نخستین سخنرانی ترامپ در مجمع عمومی سازمان ملل
کد خبر: ۲۶۵۸۴۷ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۶/۲۹ ساعت: ۹:۴۶ ↗ لینک کوتاه

اظهارات خصمانه ترامپ؛

واکنش‌های جهانی به نخستین سخنرانی ترامپ در مجمع عمومی سازمان ملل

اظهارات خصمانه ترامپ در هفتاد و دومین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد، انتقاد سران جهان و بسیاری از مقامات آمریکایی را برانگیخت.

واکنش‌های جهانی به نخستین سخنرانی ترامپ در مجمع عمومی سازمان ملل
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ، اظهارات جنگ‌طلبانه دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، در هفتاد و دومین مجمع عمومی سازمان ملل متحد، انتقادهای زیادی را در سطح جهانی و محافل داخلی آمریکا به دنبال داشت. 

امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، در واکنش به اظهارات خصمانه ترامپ علیه جمهوری اسلامی ایران گفت: برجام بهترین توافق ممکن بوده و بیرون رفتن از آن تصمیم اشتباهی است. آمریکا نباید این کار را انجام دهد. مکرون افزود: عدم پایبندی به تعهداتمان، اقدامی غیرمسئولانه خواهد بود.

کارل بیلدت، مقام ارشد شورای روابط خارجی اروپا، در پیامی توییتری از اظهارات خصمانه ترامپ علیه جمهوری اسلامی ایران انتقاد کرد و نوشت: به نظر می رسد ترامپ تحت فشار نتانیاهو قصد دارد آمریکا را درگیر جنگ منطقه‌ای با ایران کند. (در صورت وقوع چنین جنگی)، اروپا متضرر خواهد شد. همه ما متضرر خواهیم شد. وزیر خارجه سابق سوئد همچنین نوشت: سخنرانی ترامپ یادآور نسخه‌ای تند از سخنرانی «محور شرارت» است که اکنون دو عضو دارد. (این نسخه خطرناک) به طرز خطرناکی ساده‌انگارانه است. بیلدت همچنین در پیامی دیگر نوشت: برای نخستین بار است که یکی از رؤسای جمهور آمریکا در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل به مسئله فلسطین اشاره نکرد.

سناتور «دیان فینشتاین» عضو ارشد مجلس سنای آمریکا، در پیامی توییتری پس از سخنرانی ترامپ نوشت: سازمان ملل محلی برای پیشبرد صلح است. ترامپ امروز آن را به صحنه جنگ تبدیل کرد.

واکنش‌های جهانی به نخستین سخنرانی ترامپ در مجمع عمومی سازمان ملل

جان کربی، سخنگوی پیشین وزارت خارجه آمریکا نیز نوشت: ترامپ فرصت بسیار خوبی را در سازمان ملل از دست داد. شرمساری واقعی اینجاست که او به جای همکاری و احترام دوجانبه از درگیری و منازعه صحبت می کند.

همچنین ریچارد هاس، رئیس اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا، در توییتی نوشت سخنرانی دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا یاد آور سخنرانی «محور شرارت» بوش پسر بود که تنها تغییرش کم شدن محورهای شرارت از سه کشور به دو کشور و حذف عراق بود. با این حال ایران و کره شمالی همچنان باقی مانده‌اند.

واکنش‌های جهانی به نخستین سخنرانی ترامپ در مجمع عمومی سازمان ملل

ونزوئلا هم به سخنان دونالد ترامپ در مجمع عمومی سازمان ملل متحد واکنش نشان داد و این سخنان را نژادپرستانه خواند.

وزیر خارجه سوئد نیز در مصاحبه با خبرنگار بی بی سی با انتقاد از سخنرانی ترامپ در مجمع عمومی سازمان ملل گفت: اظهارات رئیس جمهور آمریکا که با واکنش های منفی حاضران در سالن نیز مواجه شد هیچ کمکی به کسی نمی کند. او افزود: ما از برجام حمایت می کنیم.

با وجود موج انتقادهای جهانی از اظهارات خصمانه ترامپ، جنگ‌طلبانی همانند بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و جان بولتون، نماینده اسبق آمریکا در سازمان ملل متحد، از سخنرانی او تمجید کردند.

نتانیاهو در توییتی نوشت: دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا، در سخنرانی امروز خود در سازمان ملل به بیان حقایق درباره خطرات پیش روی جهان پرداخت و خواستار اقدام با همه قدرت برای تضمین آینده بشریت شد. نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در توییتی دیگر نوشت: در سی سال اخیر تا آنجا که در خاطر دارم سخنرانی شجاعانه‌تر از این ندیده بودم.

جان بولتون نیز با اعلام رضایت از سخنرانی ترامپ در توییتی نوشت: سخنرانی ترامپ بهترین عملکرد او از آغاز دوران ریاست‌جمهوری‌اش بود. او به طور صریح و بی‌پرده از کره شمالی و ایران انتقاد کرد.

این در حالی است که شبکه تلویزیونی سی ان ان در گزارشی اعلام کرد در سازمان ملل نگرانی‌های جدی درباره پایبندی آمریکا به توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 وجود دارد.

اظهارات خصمانه ترامپ علیه کشورمان در حالی صورت می‌گیرد که فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، امروز (سه‌شنبه) در دیدار با معاون رئیس‌جمهور آمریکا تأکید کرد: برجام کارآمد بوده است، آژانس پایبندی ایران به برجام را تائید کرده است. اجرای این توافق باید ادامه یابد.

گزارش‌ها حاکی از آن است که پیش از آغاز سخنرانی ترامپ، دیپلمات‌های کره شمالی سالن را ترک کردند. کره‌شمالی با تأیید این گزارش‌ها، اعلام کرد تمام دیپلمات‌های این کشور  پیش از شروع سخنرانی ترامپ، سالن را ترک کردند و تنها یک دیپلمات رده پایین برای شنیدن سخنان او در محل باقی ماند.

 

انتهای پیام/1404

منبع: باشگاه خبرنگاران

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان