۱۴/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۴ سه شنبه

صبح قزوین علت اصرار بر تاسیس سفارت جمهوری آذربایجان در اسرائیل چیست؟
کد خبر: ۲۶۳۱۵۷ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۵/۲۹ ساعت: ۱۱:۲۲ ↗ لینک کوتاه

پارادوکس جدی در تصمیم گیری های دولت همسایه/ از تاسیس سفارت در اسرائیل تا تحکیم روابط با جهان اسلام!

علت اصرار بر تاسیس سفارت جمهوری آذربایجان در اسرائیل چیست؟

تلاش لابی‌های رژیم صهیونیستی در پارلمان جمهوری آذربایجان برای ایجاد سفارتخانه این کشور در تلاویو کماکان ادامه دارد.

 علت اصرار بر تاسیس سفارت جمهوری آذربایجان در اسرائیل چیست؟
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ، فاضل مصطفی اف، نماینده مجلس جمهوری آذربایجان که عضو کمیته حقوق بشر و هیات نمایندگان مجلس جمهوری آذربایجان در مجمع پارلمانی شورای اروپا نیز است، در گفتگو با روزنامه "ینی مساوات" چاپ باکو گفته است: ضروری است بدون توجه به هیچ مسئله‌‌‌ای در اسرائیل سفارت جمهوری آذربایجان دایر شود. روسیه به ما کمک نمیکند. چه ربطی به دیگران دارد که ما با چه کشورهایی رابطه برقرار می‌‌‌کنیم؟ امروز از اسرائیل سلاح می‌‌خریم و همکاری نزدیک داریم. چه کسی می‌‌تواند به ما بگوید که چرا این کار را می‌‌کنید؟ فکر می‌‌کنم که این مساله نباید موضوع بحث باشد. باید این کار را در وقت مطلوب انجام دهیم. امیدوارم که در این راستا گام های مشخصی برداشته خواهد شد و سفارت باز خواهد شد.

پارادوکس جدی در تصمیم گیری های دولت همسایه/ از تاسیس سفارت در اسرائیل تا تحکیم روابط با جهان اسلام!


فاضل مصطفی افزود : "باید روابطمان با جهان اسلام نیز گسترش یابد. اما، جهان اسلام نیز این واقعیت را قبول می کند که ما در هر شرایطی برای حفاظت از خود مجبور به برداشتن گام های مشخصی هستیم. زیرا، هیچ نیرویی وجود ندارد که از جمهوری آذربایجان در مقابل اشغالگری ارمنی محافظت کند. جمهوری آذربایجان باید برای خودش دوست بیابد و مناسبات را با همه احیاء کند. به همین علت نیز گشایش سفارت ما در اسرائیل زیانی برای هیچ کشوری ندارد. اگر این کار به حرکتی علیه کشوری تبدیل شود، امکان مذاکره و تفاهم وجود خواهد داشت. اکنون این کار علیه هیچ کشوری نیست. به همین علت نیز، گشایش سفارتخانه واجب است.

حکمت حاجی زاده، کارشناس سیاسی نیز در این باره اظهار داشته است: جمهوری آذربایجان نمی خواهد با جهان اسلام که یک میلیارد نفر جمعیت دارد، در تقابل قرار گیرد. تمایل به همکاری با جهان عرب و اسلام نیز مانع از گشایش سفارتمان در اسرائیل می‌‌شود. علاوه بر این، عضویت در سازمان همکاری اسلامی نیز یکی دیگر از موانع است. در این مورد، مساله قدس نیز نقش مهمی را بازی می‌‌کند. جمهوری آذربایجان نمی خواهد در این مساله با جهان یک میلیارد نفری اسلام روبرو شود. جمهوری آذربایجان با این کشور همکاری می کند، اما آشکارا با اسرائیل دوستی نمی کند. کشورهای مسلمانی که در اسرائیل سفارت دارند، تصمیم گرفته اند که به جهان اسلام اعتنایی نکنند و هرکاری را درست می دانند انجام دهند. اما، جمهوری آذربایجان تصمیم دیگری گرفته است.

انتهای پیام/1404

منبع: دانا

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان