۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین حاشیه‌نشینی از چالش‌های جدی قزوین است/ مواد مخدر عامل ۵۰ درصد طلاق‌ها
کد خبر: ۲۶۲۹۹۸ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۵/۲۸ ساعت: ۱۳:۵۹ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل بهزیستی استان:

حاشیه‌نشینی از چالش‌های جدی قزوین است/ مواد مخدر عامل ۵۰ درصد طلاق‌ها

مدیرکل بهزیستی استان قزوین بیان کرد: حاشیه نشینی یکی از پدیده‌های جدی استان بوده که براساس پژوهش‌های انجام شده، بستر ناسالمی برای شیوع آسیب‌های اجتماعی است.

حاشیه‌نشینی از چالش‌های جدی قزوین است/ مواد مخدر عامل ۵۰ درصد طلاق‌ها
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ، علیرضا وارثی مدیرکل بهزیستی استان قزوین پیش از ظهر امروز(شنبه) در همایش علمی و کاربردی معاونین پیشگیری بهزیستی سراسر کشور که در سالن جلسات باغستان قزوین برگزار شد؛ اظهار کرد: استان قزوین به دلیل موقعیت جغرافیایی و همجواری با استان‌های البرز و تهران با آسیب‌های اجتماعی فراوانی مواجه است.
وی افزود: تعدد و تکثر شهرک‌های صنعتی و صنایع کوچک و بزرگ در استان و در نتیجه آن مهاجرت اقشار مختلف مردم به قزوین، موقعیت ترانزیتی و قرار گرفتن در مسیر جاده ابریشم و شاهراه مواصلاتی مناطق شمالی، غربی و مرکزی کشور همچنین اسکان 120 هزار دانشجو در دانشگاه‌های سطح استان، زمینه شیوع پدیده‌های جدید آسیب‌های اجتماعی را فراهم کرده است.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین خاطرنشان کرد: حاشیه نشینی یکی از پدیده‌های جدی استان بوده که براساس پژوهش‌های انجام شده، بستر ناسالمی برای شیوع آسیب‌های اجتماعی است.

وی عنوان کرد: اعتیاد به عنوان مهم‌ترین و حلقه اصلی آسیب‌های اجتماعی در استان قزوین مطرح است که در صدر چالش‌ها قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: براساس آمارها 65 درصد همسر آزاری، 50 درصد طلاق، 40 درصد سرقت‌ها، 30 درصد کودک آزاری، 3 درصد نزاع‌ها، 23 درصد جرائم منکراتی و 10 درصد جرائم عمدی ناشی از مصرف مواد مخدر یا آسیب‌های ناشی از آن است.

وارثی تصریح کرد: استان قزوین با یک میلیون و 273 هزار نفر جمعیت در میزان و تنوع آسیب‌های اجتماعی در سطح کشور در شرایط بینابینی قرار دارد البته در برخی آسیب‌های اجتماعی نیز شاید در صدر قرار گیرد.
وی ادامه داد: قزوین با توجه به جغرافیای کشفیات مواد مخدر در سطح کشور از حاشیه امن و مناسبی برخوردار است و دارای کمترین قاچاقچیان بومی و همچنین کمترین میزان درگیری مسلحانه در حوزه مواد مخدر است.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین بیان کرد: در سال 90 میزان نرخ شیوع مصرف مواد مخدر و روان گرد‌ها در جمعیت 15 تا 64 سال در کشور 2.8 بود که این آمار در استان قزوین 1.91 درصد و کمتر از میانگین کشوری بوده است.

وی تصریح کرد: سال 92 استان قزوین از نظر انواع مواد مخدر کشف شده، جزو سه استانی است که کمترین میزان انواع و تنوع کشفیات مواد مخدر را داشته است.

وارثی عنوان کرد: میانگین آمار زندانیان مربوط به مواد مخدر و روان‌گردها، 45.4 درصد در کشور بوده که این رقم در استان قزوین کمتر از میانگین کشوری و حدود 42 درصد بوده است.

وی در پایان گفت: رسیدن به سلامت اجتماعی پایدار نیازمند توجه به دو نکته مهم "اهتمام به پیشگیری به عنوان محور اصلی سلامت" و "عزم ملی همه مردم و دستگاه‌ها و نهادهای مدنی" است.

گفتنی است؛ همایش علمی و کاربردی معاونین پیشگیری بهزیستی سراسر کشور از روز شنبه (28 مردادماه) آغاز و به مدت سه روز ادامه دارد.

انتهای پیام/7003



دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان