۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین کشت مازاد عامل اصلی کمبود آب برای کشاورزان/ نظارت جدی بر کشت زمین‌ها وجود ندارد
کد خبر: ۲۶۲۹۰۴ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۵/۲۸ ساعت: ۸:۲۲ ↗ لینک کوتاه

معاون بهره برداری آب منطقه‌ای قزوین اعلام کرد:

کشت مازاد عامل اصلی کمبود آب برای کشاورزان/ نظارت جدی بر کشت زمین‌ها وجود ندارد

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای قزوین با بیان اینکه متاسفانه کشاورزان بیش‌از سقف تخصیص داده شده درخواست آب کشاورزی دارند گفت: این کشت‌ها بر اثر عدم نظارت جدی بر نحوه کشت اتفاق افتاده است.

کشت مازاد عامل اصلی کمبود آب برای کشاورزان/ نظارت جدی بر کشت زمین‌ها وجود ندارد
به گزارش سرویس اجتماعی صبح قزوین ؛ جمعی از کشاورزان استان روز شنبه ۲۱ مردادماه مقابل شرکت آب منطقه‌ای قزوین تجمع اعتراض‌آمیز برپا کرده بودند.

این کشاورزان علت تجمع خود را کمبود سهمیه آب جهت آبیاری محصولات خود بیان کردند.

این کشاورزان اذعان داشتند که سهم آن‌ها از آب سد طالقان کم بوده و با وجود بارندگی‌ها و پُرآبی سد، سهمیه ناچیزی به آن‌ها تعلق گرفته است و آمده‌اند تا مشکلات خود را با مسوولان در میان بگذارند.

یدالله ملکی معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای قزوین پیرامون مشکلات اظهار کرد: کمیته‌ای جهت توزیع آب در استان تشکیل شده که جهاد کشاورزی، شرکت آب منطقه‌ای، استانداری، نماینده کشاورزان و شرکت بهره‌برداری در آن عضو هستند.

این مسئول توضیح داد: هر سهم آبی که از سد طالقان به شرکت آب منطقه‌ای تعلق می‌گیرد، نحوه توزیع آن با حضور همه اعضای کمیته و به صورت مشترک برنامه‌ریزی می‌شود.

وی با بیان اینکه هر سال متناسب با ظرفیت سد طالقان حجم مورد نظری از آب به استان انتقال داده می‌شود گفت: در سال زراعی ۹۵_۹۶ به میزان ۲۴۰ میلیون مترمکعب آب در ۲ مرحله به استان تعلق گرفته است.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای تشریح کرد: از این ۲۴۰ میلیون مترمکعب ، ۲۲۰ میلیون مترمکعب به بخش کشاورزی و ۲۰ میلیون مترمکعب هم برای تغذیه مصنوعی دشت قزوین تعلق گرفت.

ملکی عنوان کرد: با توجه به اینکه در اردیبهشت ماه میزان بارندگی‌های خوبی در استان داشتیم در توزیع سهمیه آب در فصل بهار صرفه جویی کردیم.

این مسئول در ادامه گفت: از این رو آبی که در فصل تابستان به کشاورزان اختصاص یافت ۱۰ درصد هم از سهمیه آن‌ها بالاتر است یعنی سهمیه ۵۶ میلیون مترمکعبی به ۷۰ میلیون متر مکعب ارتقاء پیدا کرد.

وی ابراز کرد: در حال حاضر مسئله‌ای که با آن مواجه هستیم، کشت مازاد کشاورزان می‌باشد که بر اساس سال آبی خوبی که داشتیم اتفاق افتاده است.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای در ادامه گفت: شرکت آب منطقه‌ای فقط می‌تواند براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته در کمیته، آب را میان کشاورزان توزیع کند.

این مسئول با بیان اینکه متاسفانه کشاورزان بیش از حق آبه خود کشت کرده‌اند افزود: این کشت‌ها بر اثر عدم نظارت جدی بر نحوه کشت اتفاق افتاده و امروز قابلیت تامین آب برای آن‌ها وجود ندارد.

ملکی ادامه داد: این درحالی است که کشاورزان قبول دارند درصد مورد نظر و سهمیه آب خود را دریافت کرده‌اند اما چون با کمبود آب برای کشت‌ها مواجه شده‌اند خواستار سهمیه مازاد هستند.

وی عنوان کرد: در جلسه‌ای که روز شنبه با کشاورزان برگزار شد به آن‌ها قول دادیم تا مسئله را در وزارت نیرو پیگیری کنیم.

اصول کشت در استان رعایت نمی‌شود
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای قزوین بیان کرد: با توجه به محدودیت منابع آبی و اهمیت حفظ منابع برای نسل‌های آینده، طبیعی است که وزارت نیرو نگران خشکسالی‌های سنوات آینده باشد.

وی افزود: اگر قرار باشد سهمیه‌های مازاد به کشاورزان تعلق گیرد خطر کاهش منابع آبی در آینده را بیشتر می‌کند اما با این حال طی جلسه‌ای که روز یکشنیه با وزارت نیرو داشتیم ۲۵ میلیون متر مکعب حق آبه اضافه برای کشاورزان استان تخصیص یافت.

ملکی تصریح کرد: نکته مهم اینجاست که باید نظارت جدی بر روی کشت‌ها و نحوه کار کشاورزان صورت گیرد تا چنین مشکلاتی رخ ندهد.

وی تشریح کرد: طبق اصول کشاورزی باید ۵۰ درصد کشت پاییزه و ۱۵ در صد بهاره داشته باشیم و ۳۵ درصد از زمین‌ها هم آییش گذاشته شود، در حالی که متاسفانه این اصول در استان رعایت نمی‌شود.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای عنوان کرد: شاهد هستیم که در زمین‌های تحت پوشش کانال‌هادر سال ۲ بار کشت انجام می‌گیرد که به منابع آبی و خاکی ضربه جدی وارد می‌کند.
انتهای پیام/2002

منبع: شاخص نیوز

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان