۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین پارک علم‌وفناوری به وعده‌های خود عمل نکرد/ پارک بجای درآمدزایی باید بدنبال حمایت از صاحبان ایده باشد
کد خبر: ۲۶۲۳۰۳ نویسنده: مدیرعامل واحد فناور تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۵/۲۴ ساعت: ۹:۶ ↗ لینک کوتاه

گلایه‌های مدیرعامل واحد فناور از پارک علم و فناوری قزوین:

پارک علم‌وفناوری به وعده‌های خود عمل نکرد/ پارک بجای درآمدزایی باید بدنبال حمایت از صاحبان ایده باشد

مدیرعامل یکی از واحدهای فناور پارک علم و فناوری قزوین بیان کرد: از تاریخی که از پارک خارج شدیم چک‌های مربوط به اتاقی که قبلا از آنها اجاره کرده بودیم طی چند ماه گذشته به اجرا گذاشته شد که برگشت خورد.

پارک علم‌وفناوری به وعده‌های خود عمل نکرد/ پارک بجای درآمدزایی باید بدنبال حمایت از صاحبان ایده باشد
مدیرعامل یکی از واحدهای فناور پارک علم و فناوری در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین با اشاره به مشکلات پیش آمده در مسیر ارائه طرحِ خود به پارک علم و فناوری قزوین اظهار کرد: حدود دو سال پیش طرحی را به پارک علم و فناوری ارائه کردیم؛ این طرح در دوره مقدماتی به دلایلی کنار گذاشته شد تا اینکه خارج از محیط پارک، دوباره روی طرح کار کردیم و تیرماه سال گذشته با ارائه مجدد، مورد پذیرش پارک علم و فناوری قرار گرفت.

وی افزود: قول‌های زیادی به ما دادند و گفته شد که طرح شما طرح بسیار خوبی است که از تکنولوژی بالایی برخوردار است و کشور نیز به چنین طرح‌هایی نیاز دارد.

مدیرعامل یکی از واحدهای فناور پارک علم و فناوری با اشاره به میزان هزینه اجرای طرح خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه این طرح حدود 150 میلیون تومان هزینه در برداشت؛ عنوان کردم که حدود 70 تا 80 میلیون تومان این هزینه را خودم تقبل می‌کنم و مابقی آن توسط پارک علم و فناوری تامین شود که گفته شد پارک بیش از 50 میلیون تومان نمی‌تواند پرداخت کند.

وی ادامه داد: این درحالی بود که از سوی برخی از مسئولان عنوان شد که برای ما هیچ محدودیتی وجود ندارد به طوریکه تا 200 میلیون تومان نیز ما می‌توانیم به شما وام پرداخت کنیم؛ با این تفاسیر ما نیز شرایط را پذیرفته و در پارک، اتاقی را کرایه کردیم.

مدیر یکی واحدهای فناور خارج شده عنوان کرد: از آنجا که برای وارد کردن برخی قطعات اولیه برای اجرای طرح، نیاز به پول داشتیم لذا درخواست وام دادیم؛ اما تقریبا دو ماهی از درخواست وام گذشته بود که از 35 میلیونی که تقاضا کرده بودیم فقط حدود 10 میلیون تومان به ما داده شد؛ در پاسخ به چرایی این موضوع، مسئول ذی ربط بیان کرد که این امر روال اداری دارد که با پیگیری‌های ما حتما محقق می‌شود و شما بدون نگرانی به کار خود ادامه دهید.

وی اضافه کرد: با توجه به صحبت‌های مسئولین مبنی بر تامین هزینه‌های لازم از طریق اعطای وام، کار خود را شروع کرده و حدود 40 میلیون تومان نیز هزینه کردیم که با 10 میلیون مبلغ وامی هم که گرفته بودیم؛ در مجموع 50 میلیون برای این طرح هزینه شد.

مدیر یکی واحدهای فناور خارج شده ادامه داد: مجدد با مسئولین ذی‌ربط در این باره رایزنی کردیم که 10 میلیون تومانی که شما دادید، کافی نیست زیرا برای اجرای طرح و انجام مقدمات اولیه، نیاز به هزینه بیشتری است؛ لذا دوباره درخواست وام دادیم؛ اما به ما گفتند که شما طرح را ادامه دهید ما نیز به شما کمک می‌کنیم این در حالی بود که علت مراجعه من به پارک برای اجرای طرح، نیاز به حمایت‌های مالی مسئولین مرکز بود.

وی تصریح کرد: اسفندماه بود که تقاضای وام دادیم؛ اما با به تعویق افتادن وعده مسئولان، عید نیز فرا رسید و کار به بعد از نوروز حواله شد؛ در ایام تعطیلات نوروزی به شدت موضوع را پیگیری کردم چراکه می‌خواستم طرح برای عرضه در نمایشگاهی که اردیبهشت امسال برگزار می‌شد، آماده شود.

مدیرعامل یکی از واحدهای فناور پارک علم و فناوری افزود: اولین جمله‌ای که پس از عید در مراجعه با مسئولین پارک شنیدیم؛ این بود که قانون پارک تغییر کرده و مدت زمان بازپرداخت وام، 6 ماهه است؛ ضمن اینکه سقف وام نیز 50 میلیون تومان بیشتر نیست.

وی اضافه کرد: به ناچار با مبلغ موافقت کردیم؛ اما از آنها خواستیم که شرایط اعطای وام همانگونه باشد که قبلا قول داده شده بود لذا مجددا، نزد مسئولین رفتیم که آنها نیز با شنیدن صحبت‌های ما گفتند موضوع را پیگیری می‌کنند؛ متاسفانه بدین شکل کار ما به گره خورد.

مدیر عامل واحد فناور در ادامه گفت: آنها 10 میلیون وام دادند که 5 میلیونش را بابت اجاره از ما پس گرفته بودند یعنی عملا به ما 5 میلیون تومان وام دادند این در حالی بود که از سایر بانک‌ها نیز حدود 30 میلیون تومان وام گرفته بودیم و در حال پرداخت اقساط آن بودیم.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به وضعیت پیش آمده؛ تصمیم گرفتم دیگر در داخل پارک اتاق کرایه نکنم اما آنها قبول نکردند؛ بنابراین به این نتیجه رسیدم که از پارک خارج نشوم اما در بیرون از پارک، مکانی را اجاره کنم و بدین ترتیب اتاقی را با قیمت بسیار پایین‌تر به اندازه یک دهم مبلغ پارک، کرایه کرده و کارگاه را راه‌اندازی کردیم.

مدیر یکی واحدهای فناور خارج شده بیان کرد: به دلیل مشکلاتی که در مراحل مختلف پیش آمد، از پارک خارج شدم این در حالی بود که برای گرفتن وام دوم نزدیک به 24 میلیون از من سفته گرفتند؛ به آنها گفتم که وام دوم را نمی‌خواهم حداقل سفته‌هایی را که برای گرفتن وام به شما دادم و در ازای آن وامی دریافت نکردم را به من پس دهید که قبول نکردند و گفتند برو شکایت کن و پس بگیر.

وی افزود: در پاسخ به چرایی این عمل آنها گفتند شما در ابتدا 10 میلیون وامی را که گرفتید با سود بانکی به ما پرداخت کنید در ادامه ما نیز سفته‌هایت را پس می‌دهیم، در حالیکه در قرارداد ما برای دریافت وام، حرفی از سود بانکی به میان نیامده بود.

مدیر عامل واحد فناور تصریح کرد: به آنها گفتم طبق قراردادی که با شما داشتم به صورت اقساطی مبلغ را پس می‌دهم که قبول نکردند و گفتند باید کل مبلغ وام را با سود بانکی باز پس دهید.

وی افزود: با توجه به مسائل پیش آمده گفتیم که سفته‌های مربوط به وام 10 میلیونی که گرفتیم نزد شما بماند تا طبق قرارداد تسویه کنیم اما چک و سفته‌های مربوط به وامی که هنوز پرداخت نشده را به من برگردانید؛ اما آنها می‌گویند شما باید تسفیه کنید در غیر این صورت ما همه این مبالغ را به اجرا می‌گذاریم.

مدیر عامل واحد فناور خاطرنشان کرد: از تاریخی که از پارک خارج شدیم چک‌های مربوط به اتاقی که قبلا از آنها اجاره کرده بودیم طی چند ماه گذشته به اجرا گذاشته شد که برگشت خورد.

وی در ادامه بیان کرد: افرادی هستند که از دانشگاه فارغ‌التحصیل شده و با ایده وارد پارک شدند و با وعده و وعید مسئولان مواجه شده و حدود 400 هزار تومان هم بابت اتاقی که به آنها داده‌اند، اجاره پرداخت می‌کنند.

مدیرعامل یکی از واحدهای فناور پارک علم و فناوری خاطرنشان کرد: به عقیده من پارک، محلی برای درآمدزایی برای خودش نیست بلکه هزینه دولت برای این است که با طرح‌های ارائه شده از سوی صاحبان ایده، در نهایت چند کار موفق با نتایج مطلوب حاصل شود و با ایجاد چند شرکت خصوصی یک تکنولوژی بزرگتر در کشور تولید شود تا با نتایج مثبت آن و ایجاد اشتغال، کل کشور سود ببرد.

وی تصریح کرد: این در حالی است که دوستان من در پارک علم و فناوری استان دیگر، با حمایت مادی و معنوی مسئولان پارک به هدف خود نائل آمدند.

مدیر یکی واحدهای فناور خارج شده گفت: بسیار از پارک‌های علم و فناوری حمایت‌های مناسبی از صاحبان ایده و طرح در بحث اعطای وام و تسهیلات و عرضه در نمایشگاه دارند؛ اما در حق ما ظلم زیادی شد چون ما با وعده و وعیدهای مسئولان پارک هزینه زیادی کردیم.

وی تصریح کرد: یکی از مشکلاتم این است که مجموع چک و سفته‌هایی که از من گرفته شد، نزدیک به 80 میلیون تومان است و برخی از این سفته‌ها با امضای دوستان و آشنایانم بوده و من نگرانم مشکلاتی برای آنها پیش آید.

مدیرعامل یکی از واحدهای فناور پارک علم و فناوری عنوان کرد: به نظر من پارک علم و فناوری قزوین مسیر درستی را طی نمی‌کند و وقتی با آنها صحبت می‌کنیم؛ می‌گویند هدف ما این است که چند شرکت را در این مکان گرد هم آورده و با گرفتن اجاره مکان، درآمدزایی کنیم.

وی افزود: اگر هدف فقط درآمدزایی بود می‌توانستند با ایجاد بازارچه و مکانی تجاری، به سود بیشتری دست یابند اما اگر هدف اصلی از ایجاد پارک، انجام کارهای تحقیقاتی و ورود تکنولوژی به کشور است؛ مسیری که در پیش گرفته‌اند، اشتباه است.

مدیر عامل واحد فناور خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه طرح‌های ارائه شده به پارک علم و فناوری با نظر کارشناسان خبره، موفق و دارای سود دهی تشخیص داده می‌شود؛ لذا نیاز به حمایت بیشتر مسئولان است چراکه شرکت نوپا بوده و اعضای گروه با امید به موفقیت روی طرح هزینه می‌کنند بنابراین نباید با تغییر قوانین مربوط به حمایت‌های مادی، این افراد را دچار سردرگمی کرد.

وی در پایان بیان کرد: البته اگر طرحی دارای چنان قابلیتی باشد که در کوتاه مدت به نتیجه برسد قطعا با چنین مشکلی مواجه نمی‌شود؛ زیرا با رسیدن به جواب، پولی که پارک به آنها داده شده در همان مدت 6 ماهی که مدنظر آنهاست، باز پس داده می‌شود اما در مورد طرح‌های بلندمدت که نیاز به صرف زمان زیادی است شرایط اینگونه نیست و نیاز به حمایت‌های بیشتر مسئولان پارک است.
انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

مهین / ۲۷ مرد ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۰

آقایان در پارک فقط بلند وعده بدهند . پیگیری کنید چرا رئیس حتی یک جلسه هم با شرکت های مستقر ندارد. بار ها از دفتر ایشان وقت گرفته ام به دلایل مختلف نتوانسته ام ملاقات داشته باشم. این تقریبا مشکل همه شرکت هاست

ناشناس / ۲۷ مرد ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۰

متاسفانه نظرات این مدیر محترم کاملا درسته چون اونجا یک تعداد ادمهای عقب افتاده ودارای مشکلات شخصیتی مدیر هستند که فقط مردم وواحدهای فناور را سرکار میگذارند وبعد هم به این مردم آزارایشون می خندند .فقط تعجب از نهاد های نظارتی که اینها را می دانند وهنوز سکوت میکنند . انها اخرتشان را به چه دنیایی معاوضه میکنند .مسئول این همه بی نظمی .معطل کردن مردم واستفاده نابجا از بیت المال کیست وتا کی این مدیر بی لیاقت اونجا میخواد به اینکاراش ادامه بده .

ناشناس / ۲۸ مرد ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۰

مدیران محترم پارک لطفا لیست حمایتهای انجام شده به افراد یا شرکتهای غیر از دوست یا آشنای خودتان را اعلام بفرمائید تا همه بدانند که شما برای رضای خدا تلاش کردید نه رضای دوستان و افراد هم حزب و هم خط سیاسی . حمایت شما در بعضی موارد از شرکت های موجود می تواند فعالیتی را شتاب دهد . لطفا بفرمائید بعد از حضور شما چند شرکت دانش بنیان شدند و میزان و کیفیت ایده های پذیرش شده در چه وضعی قرار دارند. آیا پذیرش مهد کودک به عنوان شرکت رشدی کاری معقول می باشد؟

ناشناس / ۳۰ مرد ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۰

هم به صبح قزوین باید دست مریزاد گفت وهم به مدیرعامل فناور معترض .تاکی باید استان مدیرانی داشته باشه که فقط حرف میزنند ودنبال آمار سازی هستند وهیچ خروجی مشخصی ندارند.بنظر من چند تا از این گزارشهای مستند ناتوانی مدیر آن مجموعه را اداره نخبگان وفناوران استان رو میکنه .بلکه نهاد های نظارتی هم یک تکون بخورن.
اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان