۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین سودجویی چشم بادامی‌ها از تب دکتر شدن در ایران/ دندانپزشکان چینی هم از راه رسیدند
کد خبر: ۲۶۱۱۱۷ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۵/۱۸ ساعت: ۱۰:۳۳ ↗ لینک کوتاه

گزارش؛

سودجویی چشم بادامی‌ها از تب دکتر شدن در ایران/ دندانپزشکان چینی هم از راه رسیدند

برای تحصیل در برخی دانشگاههای دندانپزشکی چین نیازی به قبولی در کنکور نیست، حتی لازم نیست زبان انگلیسی یا چینی بلد باشید چراکه چینی ها برای جذب دانشجو، نه آزمون ورودی می گیرند نه مدرک آیلتس طلب میکنند.

سودجویی چشم بادامی‌ها از تب دکتر شدن در ایران/ دندانپزشکان چینی هم از راه رسیدند
به گزارش سرویس اجتماعی  صبح قزوین ،بعد از ورود کالاهای بی کیفیت و بنجل چینی به خانه ها و اقتصادمان بود که چشم بادامی های همه فن حریف، راه خود را به دهان و دندان ایرانی ها هم باز کردند. هنوز خاطره جنس های بی کیفیت چینی از خاطرمان نرفته بود که خبر ورود ایمپلنت های چینی بر سر زبان ها افتاد و مردم نگران از ایمپلنت های بی کیفیت چینی، راهی دندانپزشکی ها می شدند؛ موضوعی که با تایید و تکذیب های فراوان همراه شد و ناگهان، جو آن فرونشست. گویی کسی نمی داند برخی دلالان و قاچاقچیان، حاضرند برای کمی سود بیشتر، هر جنس بی کیفیت و مخربی را در زندگی اهالی این سرزمین وارد کنند و عذاب وجدان هم نگیرند!

این روزها اما پدیده ای جدید از چین در حال شیوع است و آن هم دندانپزشکان چینی باکیفیتی مشابه جنس های درجه دو و سه شان.؛ چینی هایی که همه جا نامشان به  ربودن گوی سبقت از رقبا، آنهم نه به کیفیت بلکه به قیمت ارزان می درخشد، حالا مشغول به کار شده اند و چند سالی است از بین پشت کنکور مانده های علاقه مند به دندان پزشکی در ایران، دکتر دندانپزشک تربیت می کنند و به خوردمان می دهند.

دندانپزشکی چینی؛ پدیده ای نوظهور در نظام سلامت

تا قبل از سال 94 بازار کار برای این دندانپزشک های کم سواد محیا بود و وزارت بهداشت و علوم هر کسی را با هر مدرک دندانپزشکی از کشورهای مختلف راهی بازار کار می کرد. حال اما در طول دوسال گذشته که سخت گیری ها برای کار کردن دندانپزشک های دست پرورده چین در ایران سخت شده ، هنوز هستند دانش آموزان و پدر و مادرهایی که اوج موفقیت و رویای خود را در پزشک شدن با هر شرایطی می دانند.

برای تحصیل در برخی از دانشگاههای دندانپزشکی چین نیازی به نخبه بودن و قبولی در کنکور نیست. حتی لازم نیست زبان انگلیسی یا چینی را در حد معقول بلد باشید چراکه چینی ها برای جذب دانشجو در دانشگاههای دندانپزشکی شان نه آزمون ورودی می گیرند نه مدرک آیلتس مطالبه می کنند. به سراغ یکی از موسساتی که کار اعزام دانشجو به چین و برگرداندن دندانپزشک را برعهده دارد می رویم.

خانم مشاور شرایط را برایمان لیست می کند تا متوجه شویم دکتر شدن در این دوره زمانه، اگر جیبت پر پول باشد کار چندان سختی نیست بخصوص آنکه مقصد چین باشد و بازار کار، دنیای شلوغ و پر رمز و راز ایران.

او تنها شرط دکتر شدن در چین را دیپلم داشتن با معدل 16عنوان می کند و می گوید: برای تحصیل در دانشگاهی که ما برای شما پذیرش می  گیریم نیازی به بلد بودن زبان چینی و تسلط کامل به زبان انگلیسی و آیلتس داشتن نیست.

در ادامه ادعا می کند که دانشگاههای ها همه مورد تایید وزارت بهداشت است و با سالیانه بین هفت تا هشت هزار و 500 دلار هزینه می توانید ظرف شش سال با مدرک دندانپزشکی به کشور برگردید یعنی چیزی در حدود 30 تا 40 میلیون در سال و ماهانه 3 تا 4 میلیون تومان خودمان. او لیستی بلند از دانشگاههای چینی مورد تایید وزارت بهداشت به دستم می دهد؛ لیستی که در بررسی های بعدی هیچکدامشان در زمره مورد تایید های وزارت بهداشت قرار ندارد.

با دیپلم انسانی دندانپزشک شوید!

یکی دیگر از این موسسات گزینه های بهتری پیش رویم قرار می دهد. او به سرعت شرایط تحصیل در رشته دندانپزشکی را برایم بازگو می کند و تازه اینجاست که متوجه می شوم با دیپلم علوم انسانی و حتی یک خط زیست شناسی نخواندن هم می توان در چین دندانپزشک شد! او آپشن های مختلفی را برایم نام می برد، از امکان اقامت گرفتن در سرزمین چین تا دندانپزشک شدن و تضمین شغلی در ایران. او هم مثل بقیه هم صنفی هایش تاکید ویژه ای بر مورد تایید بودن دانشگاه های طرف قرار داد با آنها از سوی وزارت بهداشت دارد. موضوعی که بازهم در بررسی ها رد می شود و تاییدیه ای برای دانشگاه های پر تعداد چین نصیبمان نمی شود.

اما دکتر سعید عسگری دبیر شورای اموزش دندانپزشکی و تخصصی وزارت بهداشت در این باره می گوید: همواره تفاوت های بسیاری از لحاظ علمی  بین دانشجویان دانشگاه های کشورهای مختلف وجود دارد. متاسفانه در طول سال های گذشته با پدیده دندانپزشکان بی سواد مواجه بوده ایم که با وجود داشتن مدرک دکتری از دانشگاه های خارجی، توانایی لازم برای درمان بیمار را ندارند و در مواردی به سلامت بیمار نیز آسیب وارد می کنند.

دندانپزشکان چینی به فکر کار نباشند

به گفته دبیر شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی وزارت بهداشت، دانشگاه های بی کیفیت چینی با هزینه های اندک و بدون برگزاری کنکور و احراز شرایط علمی، اقدام به جذب دانشجو از کشورهای مختلف از جمله ایران می کنند. این دانشگاه ها هیچکدام مورد تایید مرکز امور خدمات آموزشی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی نیست و فارغ التحصیلان از این دانشگاه ها پس از بازگشت به ایران، برخلاف وعده های موسسات اعزام دانشجو به خارج از کشور، تضمینی برای صدور مجوز طبابت در ایران ندارند.

عسگری با تاکید بر اینکه در حال حاضر هم کلیه فارغ التحصیلان دانشگاه های خارجی پس از بازگشت به ایران، می بایست برای تایید مدارک علمی خود در آزمون های علمی و عملی شرکت کنند.

به گزارش مشرق، ظاهرا این تنها راه برای شناسایی افراد با سواد از مدرک به دستان بی سواد است چرا که با داغ شدن تب دندانپزشک شدن در بین پدر مادرها و دانش آموزان متوقف شده پشت دیوار کنکور، باید نگران پدیده دندانپزشکان چینی و اپیدمی آنها در آینده این نزدیک نیز بود، دکترهایی نیمه قلابی که اگر راه گرفتن مدرک رسمی از مراجع علمی در ایران را نیابند، قطعا راهی برای جبران هزینه های انجام شده خواهند یافت و یا با تبلیغات و بدون تابلوی رسمی، یا با فعالیت زیرپله ای و تجربی و یا با جعل و هزاران دغل دیگر، راهی به سوی آینده خواهند یافت.



انتهای پیام/1404

منبع: مشرق

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان