۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین دولت در زمینه حل مشکل آلودگی هوا با ما همکاری نکرد/ مجموعه بدهی‌های شهرداری تهران ۱۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است
کد خبر: ۲۶۱۰۹۸ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۵/۱۸ ساعت: ۹:۱۷ ↗ لینک کوتاه

قالیباف در گفتگوی ویژه خبری :

دولت در زمینه حل مشکل آلودگی هوا با ما همکاری نکرد/ مجموعه بدهی‌های شهرداری تهران ۱۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است

شهردار تهران گفت:دولت در زمینه حل مشکل آلودگی با ما که همکاری نکرد اما امیدوارم با شورای جدید این مسئله را حل کنند.

دولت در زمینه حل مشکل آلودگی هوا با ما همکاری نکرد/ مجموعه بدهی‌های شهرداری تهران ۱۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ،محمد باقر قالیباف شهردار تهران با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما به به تشریح عملکرد دوازده ساله خود در این حوزه پرداخت.

وی در ابتدای اظهاراتش در خصوص صحبت خود مبنی بر بسته شدن پرونده مترو تهران و اینکه آیا معنای این حرف این است که دیگر هیچ توسعه ای درمترو تهران اتفاق نمی‌افتد، گفت: اینکه دیگر هیچ توسعه ای اتفاق نخواهد افتاد نگاه درستی نیست، شهر و کشور هر جامعه ای نیازمند پیشرفت و توسعه است و همیشه باید رو به جلو حرکت کرد ولی همیشه شهرها و کشورها مد جمله شهر تهران حتما برنامه ای برای توسعه دارد که بر اساس اسناد بالا دستی و چشم اندازی که پیش بینی شده ، زمان بندی روشن و مشخصی دارد.

قالیباف با بیان اینکه بر این اساس نیز در طرح جامع حمل و نقل ریلی شهر تهران هشت خط مترو تا افق ۱۴۰۴ پیش بینی شده بود افزود: خاطرم است در سال ۸۴ که توفیق خدمت را در شهرداری تهران پیدا کردم، تنها دو خط مترو به صورت ناقص فعالیت داشت ( خط یک از عباس آباد به شهرری می رفت و خط دو نیز از میدان صادقیه و از مسیر میدان امام حسین علیه السلام به سمت دردشت در شرق تهران می رفت) البته خط کرج هم وجود داشت که این سه خط روی هم بیشتر از ۷۴ کیلومتر نمی شد.

شهردار تهران تصریح کرد: طبیعتا ما باید خط یک و دو را تکمیل و احداث خطوط سه تا هشت مترو تهران را اجرایی می کردیم؛ بنابراین اینکه بنده گفتم پایان پرونده مترو تهران است به دلیل این بوده که امروز همه خطوط راه اندازی شده است و ما ۷۴ کیلومتر خط مترو را امروز به ۳۲۰ کیلومتر رساندیم.

وی افزود: از جهت زمانی در حدود بیست و اندی سال حدود ۷۵ کیلومتر خط مترو ساخته شده اما در دهه گذشته این رقم به آمار نهایی خود یعنی ۳۲۰ کیلومتر رسیده است.

ماجرای دستور قضایی مبنی بر توقیف فعالیت خط ۸ متروی تهران

قالیباف اطهار داشت: در خطوط ما حدود ۲۸۵ کیلومتر خطوطی است که مردم سوار و پیاده می شوند ولی هر خطی، ریل هایی هم برای نگهداری و تعمیرات دارد که زیر ساخت های آن ها نیز انجام می شود و امروز خطوط مترو ما با بیش از ۱۷۰ ایستگاه کارش را انجام می دهد.

شهردار تهران در خصوص ماجرای دستور قضایی مبنی بر توقیف فعالیت خط ۸ متروی تهران نیز بیان داشت: ماجرای این دستور قضایی از این قرار بود که بخش قضایی شهر آفتاب اعلام کرد گزارش هایی به ما رسیده که خطوط مترو با جاده فاصله ندارد و ممکن است خطراتی را برای خودروهایی که احتمال دارد از جاده منحرف شوند به وجود آورد و این خودروها با قطار برخورد کنند.

وی افزود: این خط خارج از محدوده شهر تهران قرار دارد و شهرداری تهران نیز مسئولیتی بر عهده نداشت که این خط را احداث کند؛ در ابتدا دولت قصد داشت این خط را احداث کند( دولت های نهم و دهم) و بخشی از کار نیز شروع شده بود اما چون توان انجام این کار برای دولت وجود نداشت ، دولت از ما درخواست کرد احداث این خط را شهرداری تهران انجام دهد که ما نیز این کار را انجام دادیم که ان شاء الله ادامه آن هم که از فرودگاه به سمت شهرک پرند می رود را دولت کمک خواهد کرد و این کار را انجام خواهد داد.

قالیباف با تاکید بر اینکه امکان ندارد کاری صورت گیرد و مردم به خطر بیفتند گفت: حتما بر اساس ضوابط و مقررات حوزه بهره برداری تمام استاندارد های روز دنیا رعایت خواهد شد و مهمترین موضوع ما ایمنی و رفاهی است که در اختیار شهروندان قرار داده می شود.

شهردار تهران همچنین درباره اینکه برخی منتقدین بر این باورند که بخشی از ایستگاه ها بدون تحهیز کامل افتتاح می شوند نیز گفت: حدود ۶ سال قبل دو نگاه متفاوت در این رابطه داشتیم، یک نگاه این بود که ایستگاه ها آماده بهره برداری بودند اما پله برقی آماده نشده بود که سبب شد یک وقفه ای در افتتاح ایستگاه ها اتفاق بیفتد و دیدگاه این بود که تا پله برقی ها تکمیل نشود ایستگاه ها بهره برداری نشوند اما در دیدگاه دوم، مردم با ما عنوان می کردند که علی رغم عدم وجود پله برقی سفر با مترو را ترجیح می دهند که در مقطعی ایستگاه ها در اختیار مردم گذاشته شد ولی مجددا به این جمع بندی رسیدیم که هیچ ایستگاهی بدون هیچ گونه کسری در حوزه خدمات کارش را شروع نکند.

حمل و نقل عمومی مهمترین موضوع شهرداری است

وی با تاکید بر اینکه امروز همه ایستگاه های متروهای ما با بهترین تجهیزات رفاهی و ایمنی و امکانات افتتاح می شوند اظهار داشت: زیباترین و جزء بزرگترین ایستگاه های ما از جهت معماری، ایمنی ، ساخت و تکمیل خط هشت مترو تهران است و دیروز نیز خانه مادر و کودک را در این خط افتتاح کردیم.

قالیباف در رابطه با بحث حمل و نقل عمومی شهر تهران نیز بیان داشت: حدود ۶ هزار دستگاه اتوبوس در شهر تهران داریم و حدود ۴ هزار دستگاه نیز کم داریم؛ البته ۵۰ درصد از این ۶ هزار دستگاه نیز عمر مفیدشان را از دست داده اند و باید جایگزین شوند لذا با بحث جایگزینی و نوسازی این دستگاه ها، هم اکنون شهر تهران حدود ۶ هزار دستگاه اتوبوس کم دارد.

وی یادآور شد: بر اساس مصوبه مجلس، خرید اتوبوس بر عهده دولت است که ۸۲ درصد هزینه های آن را دولت تامین می کند و ۱۸ درصد مابقی نیز توسط شهرداری ها تامین می شود.

شهردار تهران با تاکید بر اینکه حمل و نقل عمومی مهمترین موضوع ما است گفت: این موضوع به جهت تاثیر در مصرف سوخت ، کاهش آلودگی ، هزینه های اقتصادی و صرفه جویی در وقت حائز اهمیت است.

قالیباف در ادامه به وظیفه دولت در تامین واگن خطوط مترو اشاره کرد و گفت: سال ۸۴ در حوزه حمل و نقل، مترو ۴ درصد سفرها را پوشش می داد اما امروز ۱۹ درصد سفرها با مترو انجام می شود و اگر دولت امروز ۱۵۰۰ واگن تحویل خطوط می داد ما ظرفیت پوشش سفرها را از ۱۹ درصد به ۳۵ درصد می رساندیم و روزانه ۱۰ میلیون مسافر جابجا می کردیم.

وی تاکید کرد: همه خطوط ما امروز آماده است لذا باید سرفاصله حرکت قطارها را کاهش دهیم ضمن آن که از جهت فنی نیز این امکان برای ما فراهم است تا هر ۲/۵ دقیقه یک قطار به ایستگاه بیاید.

قالیباف یادآور شد: ما با حدود ۲۷۰ واگن مترو را در سال ۸۴ شروع کردیم و امروز تعداد این واگن ها از مرز ۱۳۰۰ گذشته است.

قالیباف با بیان اینکه دولت همراهی خوبی در حوزه تاکسی داشته است اظهار داشت: همه تاکسی ها نوسازی شده لذا تعداد محدودی مانده است.

 وی با بیان اینکه امروز ۸خط مترو در شهر تهران وجود دارد، افزود: اگر ۱۰ سال قبل وارد مترو می شدید ۱خط وجود داشت ولی امروزه این خطوط افزایش یافته و همه متروها با بهترین تجهیزات و امکانات رفاهی افتتاح می شوند و حمل و نقل را آسانتر کرده است.

 شهردار تهران پیرامون برخی انتقادات نسبت به عملکرد شهرداری عنوان داشت: همه می دانند که این انتقادات غیر قابل قبول است و تهران به شهری جدید تبدیل شده است چرا که کارها با برنامه مشخص و مدون مسیر خود را طی می کرد.

وی ادامه داد: برنامه های ما مطابق با اهدافی که در نظر داشتیم پیش رفت در این راستا از نخبگان و مردم در جهت پیشبرد کارها بهره می بردیم.همه تلاش ما این بود که مردم شهر تهران چه نیازهایی دارند و مشارکت آنها را در کارها فراهم می کردیم.

سیاست ما اولویت دادن به محرومین و معلولین  بود

وی گفت: محله محوری، تشکیل شورای محلات، سرای محله های تهران، هیات امنا در محلات برخی از اقدامات شهرداری تهران در سطح شهر بود که انجام شد.شهرداری تهران بدون هیچ تبعیضی به مردم پایتخت خدمت می داد.

شهردار تهران افزود: بر حضور مردم و خدمت به آنها اعتقاد داریم و این کارها به دور از گرایش های سیاسی، مذهبی و قومی انجام می گرفت و در این شهر ، شهرداری بدون هیچ تبعیضی به مردم خدمت می داد.

قالیباف با بیان اینکه مناطق محروم برای ما موضوعیت دارد عنوان داشت: معتقدیم که مناطق محروم و شمال و جنوب تهران برای ما تفاوت دارد و تا نگذاریم فاصله شمال و جنوب تهران افزایش پیدا کند.

 شهردار تهران با بیان اینکه تا قبل از سال ۸۴روند به گونه ای بود که شهر به سوی ۲قطبی شدن پیش می رفت خاطر نشان کرد: در ان برهه شمال و غرب شهر تهران از جنوب و شرق پایتخت برخوردار تر بود.مروز همه مردم معتقدند که این فاصله از نظر سخت افزاری و نرم افزاری کاهش پیدا کرده است.

 وی با اشاره به خط ۳ مترو تهران اظهارداشت: شروع این خط۳۷کیلومتری از محله اسماعیل آباد در جنوب تهران است که به شهرک محلاتی در شمال تهران ختم می شود.

قالیباف با بیان اینکه ما ۶۳محله در تهران داریم افزود: به طور ویژه به این محلات رسیدگی می کنیم و سیاست ما اولویت دادن به محرومین، معلولین و قشرهایی که نیاز به تسهیلات بیشتر داشتند بود. در این راستا مشارکت مردم اساس کار ما بود و آنها در کارها ما را همداهی می کردند.

شهردار تهران گفت: سامانه ۱۳۷ روزانه بیش از ۴۰۰۰تماس دارد که بیش از۱۵۰۰نفر از این سامانه خدمت مستقیم می گیرند.

قالیباف با اشاره به سامانه ۱۸۸۸ ادامه داد: مردم شهر به کار شهردار تهران نظارت دارند. علاوه بر زیر ساخت ها، اینها رویکردهای جدی ما بوده است.

افزایش دارایی های شهر تهران در حوزه املاک

 وی درباره بدهی ۲۰هزارمیلیارد تومانی شهرداری تهران اظهار داشت: این موضوع امروز در شورای شهر تهران مطرح بود که معاون مالی شهرداری توضیحات دقیق را ارائه داد.به طور دقیق ۱۵هزار و پانصد میلیارد تومان مجموعه دیون شهرداری تهران است اما بر اساس حسابرسی ها از دولت ۱۹هزارمیلیارد تومان طلب داریم .

وی با اشاره به املاک فروخته شده در شهرداری تهران خاطر نشان کرد: کل املاک فروخته شده شهرداری تهران در دوره ۱۲ساله بر اساس مصوبه شورای شهر تهران بوده است که حدود۱۱میلیارد تومان املاکی است که فروختیم.

قالیباف افزود: در طول این ۱۲ سال۲۲هزار میلیارد تومان املاک هم به شهرداری تهران اضافه و خریداری شده است که نشان می دهد دارایی شهرداری تهران در حوزه املاک افزایش داشته است.

 شهردار تهران ادامه داد: شهرداری در حوزه سرمایه گذاری در تهران ۱۰هزارو ۵۰۰میلیارد تومان دارایی هایی دارد که بر اساس مصوبه فعلی آماده فروش و سرمایه در اختیار است. شما می بینید که شهرداری تهران بدهی ندارد چرا که شاخص ها مثلت هستند و شخرداری بعدی باید دیون را از دولت بگیرد.

وی پیرامون تخلفات در شهرداری های مناطق افزود: در دهه گذشته شهرداری دارای طرح جامع و تفصیلی شد که همه مراحل قانونی اش را طی کرد ودر سال ۸۶این طرح در شورای عالی شهرسازی و دولت تصویل شد.برای اولین بار بود که شهرداری یک طرح جامع و تفصیلی در حوزه های سرانه بصورت مشخص و مدون دارد، ما بصورت سیستمی عمل می کنیم .

قالیباف ادامه داد: امروزه در هوشمندسازی شهر تهران بیش از۱۴۰خدمت ارائه می شود که شفافیت مالی ، اداری و ساخت و ساز مشخص است.

شهردار تهران گفت: در شهر تهران کارها بر طبق اصول و برنامه پیش می رود و معتقدم این ریل قابل تغییر نیست چرا که خرد جمعی بر آن حاکم است.

 قالیباف با اشاره به اینکه برای اولین بار است که شهر تهران دارای یک طرح جامع و تفصیلی شده است که بسیار سیستم‌مند آن را عمل کردیم گفت: تهران جدید بر مبنای یک طرح جدید و مدون در حال اداره شدن است.

 تراکم فروشی شهرداری تهران را قطعا رد می کنم

وی با بیان اینکه من تراکم‌فروشی شهرداری تهران را قطعا رد می‌کنم افزود: آن چیزی که در دهه ۷۰ بود و می‌گفتند هرکس هرقدر پول بدهد همان‌قدر آش می‌خورد و هرچه پول می‌دادند تراکم می‌گرفتند در دوره ما وجود نداشت.

قالیباف با اشاره به تراکم پایه افزود: تراکم پایه با حداقل و نازل ترین قیمت در راستای حقوق شهروندی هر شهر است لذا در جنوب شهر تراکم پایه180 درصد و در شمال شهر120 درصد است.

شهردار تهران با اشاره به تراکم مجاز اظهار داشت: این تراکم براساس قانون و طرح تفصیلی است لذا خارج از تراکم مجاز و پایه یک متر تراکم دیگر به فروش نمی رسید.

 آرزوی من در طول 12 سال شهرداريم این است که مشکل آلودگی هوا حل شود

 شهردار تهران در پاسخ به سوال دیگری پیرامون آلودگی هوا و ترافیک تصریح کرد: یکی از آرزوهای من در طول ۱۲ سال شهرداری‌ام این بود کهمشکل آلودگی هوا حل شود و بارها اعلام کردم این مساله قابل حل شدن است اما این مسئولیت دولت بود نه شهرداری و من اعلام کردم یا دولت بیاید و این کار را انجام دهد یا به شهرداری بسپارد تا ما آن را حل کنیم.

 قالیباف با اشاره به اینکه اول گفتند شهرداری این حرف را می‌زند اما طرحی برای آن ندارد که ما طرح را ارائه کردیم و گفتند عملی است و خودمان اجرایش می‌کنیم اما نکردند اظهار داشت: آن بخشی از کار که به ما مربوط می‌شد انجام دادیم و زیرساخت‌ها را آماده کردیم.

 شهردار تهران با اشاره به اینکه من امروز می‌گویم که تنها کار بر زمین مانده در تهران موضوع آلودگی هوا است که مربوط به دولت هم می‌شود افزود : دولت با ما در این زمینه همکاری نکرد اما امیدوارم با شورای جدید که همسو هم هستند این مساله را حل کنند.

وی در پاسخ به سوال دیگر مجری برنامه پیرامون مدیریت بحران تهران بیان کرد: ما در تمام این سال‌ها کمترین کمک و همکاری‌ از طرف دولتندیدیم به طوری که ما یک سوله بحران در پایتخت نداشتیم اما امروز ۱۳۰ سوله مدیریت بحران با تجهیزات کامل داریم.

چالش پیش روی شهردار جدید تهران آلودگی هوا است

قالیباف گفت : چالش پیش روی شهردار جدید تهران بحث آلودگی هوا است و قانون شهرداری چالش بزرگی است که پیش روی شورای بعدی قرار می گیرد و زخم کهنه‌ای بر تن شهرداری است ، این در حالی است که در تمام دنیا تمام اختیارات شهر بر عهده شهرداری است.

 شهردار تهران با اشاره به اینکه من از این برنامه بابت همه قصور و کوتاهی‌هایی که داشتم از مردم تهران عذرخواهی می‌کنم تاکید کرد : من بیش از شما از کمبودها و چالش‌های تهران مطلع هستم اما خدا شاهد است که من وقت کافی را برای شهر گذاشتم و روزهایی بود که از پیش از اذان صبح تا پاسی از نیمه‌شب در محل کارم حاضر بودم.

 وی با اشاره به اینکه همه این کارها در طول این ۱۲ سال در حالی صورت گرفت که هم تحریم خارجی بودیم و هم از سوی دولت‌ها تحریم داخلی بودیم افزود: من هرگز از کاستی‌ها و کمبودها برای شما حرفی نزدم زیرا برای من تنها شما مردم مهم بودید و از همه شما حلالیت می‌طلبم.

تنها به اين فکر می کنم که هر کجا می روم خوب کار کنم

قالیباف در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه سمت بعدی شما چه خواهد بود گفت: من هیچ‌وقت به این فکر نکردم که به کجا خواهم رفت و تنها به این فکر می‌کنم که هرکجا می‌روم خوب کار کنم.

 مجید فراهانی عضو شورای شهر پنجم تهران طی گفتگوی ضبط شده تلفنی با اشاره به اینکه شورای شهر تهران پس از انتخاب کاندیداها بلافاصله جلسات غیر رسمی خود را آغاز کرده است گفت: در مرحله اول فهرست 24 نفره کاندیدای شهرداری مطرح شد و سپس این فهرست به 7 نفر رسید تا از آنها برنامه عملیاتی برای اداره شهرداری طلب کنیم.

 فراهانی با اشاره به اینکه قرار است در مرحله نهایی که فردا یا پس فردا است برنامه های تنظیم شده توسط نامزدها و کاندیداها ارایه شود افزود: 2 نفر از7 نفر به دلیل حضور در کابینه برنامه ای ارائه نکرده اند لذا فردا و پس فردا5 نفر از منتخبان به ارائه برنامه خود خواهند پرداخت.

 عضو شورای شهر پنجم تهران ادامه داد : امیدواریم 5 شنبه بعداز ظهر خبر خوشی برای شهروندان تهرانی بدهیم.

 

انتهای پیام/1404

منبع: باشگاه خبرنگاران

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان