۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین نفوذ نرم و زیرپوستی ترکیه در اقتصاد ایران/بازار ایران،تحفه‌ای جذاب برای فعالان اقتصادی ترک
کد خبر: ۲۵۹۷۶۴ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۵/۱۰ ساعت: ۹:۴۹ ↗ لینک کوتاه

گزارش؛

نفوذ نرم و زیرپوستی ترکیه در اقتصاد ایران/بازار ایران،تحفه‌ای جذاب برای فعالان اقتصادی ترک

کشور ترکیه با یک برنامه ریزی هدفمند،بصورت زیرپوستی پروژه نفوذ در بازار ایران را در دستور کار قرار داده ،البته جنس این نفوذ از نوع سودآوری اقتصادی است.

نفوذ نرم و زیرپوستی ترکیه در اقتصاد ایران/بازار ایران،تحفه‌ای جذاب برای فعالان اقتصادی ترک
به گزارش سرویس اقتصادی  صبح قزوین ،چندی پیش خبر راه اندازی مرکز تجارت ترکیه در تهرانرسانه ای شد.اگر چه جذب سرمایه گذاری ترک ها در کشور ایران یکی از اهداف این مجموعه عنوان می شود اما در واقع،به نظر می رسد مرکز مذکور به تدریج به کانونی برای بازار یابی و سنجش نیاز بازار ایران و در نهایت عرضه محصولات و تولیدات این کشور به ایران مُبَدَل خواهد شد.

در طول سالیان اخیر،یکه تازی ترک ها در بازار ایران بصورت ملموسی تقویت شده و واردات برخی از تولیدات ترک،راه اندازی و افتتاح فروشگاه های زنجیره ای،انعقاد قرار دادهایی در قالب تجارت تَرجیحی، همگی موید رویکرد ترک ها و حرکت گام به گام و برنامه ریزی شده آنها برای کسب سود حداکثری از بازار ایران می باشد و ظاهرا این عرصه را بستری فراخ برای فروش صادرات و محصولات خویش تصور می کنند.

صمد یاروند،دانش آموخته رشته اقتصاد ،در خصوص راه اندازی مرکز تجارت ترکیه در تهراناظهار داشت:بدون تردید هر آنچه شاهد حضور پر رنگ و اقتصادی کشورهای دیگر در کشور باشیم،زمینه و بستر شکوفایی و توسعه اقتصادی به نحو شایسته تری فراهم خواهد شد،اما این موفقیت زمانی قابل حصول است که حضور اشاره شده در عرصه های مولد،انتقال تکنولوژی و سرمایه گذاری های خارجی متمرکز شود.

وی افزود:اگرچه مسئولان ذیربط در خصوص راه اندازی مجموعه مذکور به قانونی بدون آن تاکید می ورزند که البته شک و شبهه ای در این خصوص وجود ندارد،اما انتقاد اصلی ناظر به این امر است که نباید دروازه بازارهای ایران برای عرضه محصولات مصرفی ترک ها،بیشتر از این گشوده شود که قطعا این رویکرد توانِ تولید داخلی کشور را به مرور،تحت الشعاع قرار می دهد.

تولید مشترک ایران و ترکیه در اولویت قرار گیرد

مصطفی بخشنده،محقق و پژوهشگر اقتصادی با اشاره به لزوم تلاش فزاینده و مضاعفِ وزارت صنعت،معدن و تجارت در پیگیری و البته اجرای طرح های مشارکتی با سرمایه گذاری ترک ها در ایران،گفت:زمانی بازگشایی چنین دفاتر و مجموعه هایی در کشور مطلوب اثر خواهد بود که این حضور فتح بابی برای طرح ها و پروژه های اقتصادی،اعم از مولد یا حتی مصرفی شود.

وی افزود:واردات محصولات و تولیدات ترکیه در عرصه های گوناگون همچون لوازم خانگی،کالای خواب، پوشاک و...آن هم در شرایطی که نمونه و مشابه داخلی آن وجود دارد،رویه و رویکردی منطقی و منطبق با سیاست های اقتصاد مقاومتی و فرامین و توصیه های مقام معظم رهبری،به نظر نمی رسد.

بخشنده عنوان کرد:هر آنچه شاهد وفور و افزایش دامنه واردات چنین اقلام و محصولاتی باشیم به همان میزان ظرفیت ها و مراکز تولیدی داخلی با ضعف و نارسایی فزاینده تری مواجه خواهند شد و در چنین شرایطی ادامه اخراج کارگران،تعدیل نیرو،تعطیلی و ورشکستگی مراکز تولیدی ،دور از انتظار نخواهد بود.

محقق و پژوهشگر اقتصادی گفت:باید زمینه و شرایطی فراهم شود که از تَجارُب و سابقه موفق ترک ها در عرصه های تولیدی،بازاریابی و نقش آفرینی در عرصه های بین المللی به نحو شایسته ، بهره برداری شود در غیر اینصورت حضور ترک ها صرفا به محفل و مرکزی برای توزیع محصولات ترکیه ای در بازار ایران و نتیجتا فلج ساختن بنیه تولیدی کشور در برخی عرصه ها،منتهی خواهد شد.

مرکز تجارت ترکیه،تکنیک های دور زدن قانون را آموزش می دهد؟

برخی از گزارش های واصله و منتشر شده از سوی رسانه ها،حاکی از این امر است که ظاهرا مرکز مذکور به مراجعه کنندگان راهکارهایی را پیشنهاد می دهد که می توان آن را به تکنیک هایی برای دور زدن قانون وصف کرد.

خرید و فروش محصولات ترکیه ای و دریافت آن در خاک ترکیه و سپس انتقال آن با چمدان های مسافران موسوم به تجارت چمدانی یکی از این موارد است که برخی از گزارش های غیر رسمی،مُهر تایید بر روی آن می زند.

امید آن می رود دستگاه های ذی ربط،با اتخاذ راهکارهای اصولی و سازنده بستر چنین تحرکات نامیمونی را برای ترک ها محدود نمایند و در صورت عدم صحت این موضوع(آموزش تکنیک هایی برای دور زدن قوانین) راهکاری اتخاذ شود که در نهایت به تقویت مراودات هر چه سازنده تر ایران و ترکیه ، برای تولیدِ مشارکتی محصولات متنوع و انتقال تکنولوژی به کشور ختم شود.

انتهای پیام/1404

منبع: باشگاه خبرنگاران

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان