۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین میراث سه هزار ساله ایرانیان به یغما رفت
کد خبر: ۲۵۹۳۷۹ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۵/۸ ساعت: ۱۰:۲۹ ↗ لینک کوتاه

گزارش؛

میراث سه هزار ساله ایرانیان به یغما رفت

قاچاق پیاز زعفران در سایه غفلت، غارت میراث سه هزارساله ایرانیان را به همراه دارد و مسئولان امر با کمی هوشیاری و نظارت باید از خروج غیرقانونی این محصول استراتژیک در چمدان ها و کیف ها جلوگیری نمایند.

میراث سه هزار ساله ایرانیان به یغما رفت
به گزارش سرویس اقتصادی  صبح قزوین ، قاچاق پیاز زعفران در سایه غفلت مسئولان، غارت میراث سه هزارساله ایرانیان را به همراه دارد و مسئولان امر با کمی هوشیاری و نظارت باید از خروج غیرقانونی این محصول استراتژیک در چمدان ها و کیف ها جلوگیری نمایند. مسائل و موضوعات مختلف سد راه توسعۀ صادرات این محصول شده و از سرخی روز افزون آن کاسته و آتشی بر جان تولیدکنندگان انداخته است.

حال به سراغ مسئولان مربوطه می رویم تا از آخرین وضعیت غارت طلای سرخ ایرانی که مرگ تدریجی تولید را به همراه دارد، با خبرشویم:

 علی حسینی عضو شورای ملی زعفران اظهار داشت: امروزه فقط افغانستان رقیب زعفران ایرانی نیست، بلکه بسیاری از کشورهای شمالی از جمله آذربایجان، قزاقستان و ازبکستان به رقیب زعفران ایرانی تبدیل شدند که در کنار چین تهدید جدی برای این محصول ارزآور ایرانی به شمار می رود.

وی با اشاره به ضرورت بکارگیری استراتژی مناسب در تولید افزود: افزایش کیفیت و کاهش قیمت تمام شده امری مهم در جلوگیری از سودجویی رقبا به شمار می رود.

عضو شورای ملی زعفران با اشاره به اینکه  دولت افغانستان از توزیع 500 تن پیاز زعفران در بین کشاورزان خود خبر داده است، گفت: از وزارت جهاد کشاورزی تقاضا داریم که نسبت به این امر بی تفاوت نباشد، چراکه روزی فرا می رسد که دیگر نمی توانیم برای این معضل و خطر بزرگ چاره ای بیندیشیم.

وی تصریح کرد: طی روزهای اخیر 10 تن پیاز زعفران که در حال خروج از مرز بود، کشف شد، لازم به ذکر است که استمرار این روند مرگ تدریجی این محصول ملی را به همراه دارد.

تجار افغان، زعفران ایران را به نام خود صادر می‌کنند

غلامرضا میری نائب رئیس شورای ملی زعفرانگفت: با توجه به آنکه 190 هزار خانوار از این محصول ملی و استراتژیک امرار معاش می‌نمایند، از این رو با خروج پیاز زعفران و توسعه کشت در سایر کشورها رقابت در بازارهای هدف را از دست می دهیم که در نهایت این امر موجب شده تا دیگر نتوانیم محصولی را جایگزین کشت این گیاه کم آب نماییم.

وی افزود: از مسئولان امر تقاضا داریم  که با بکارگیری تمهیدات ویژه از خروج پیاز زعفران جلوگیری نمایند تا در آینده ای نه چندان دور با معضلات غارت این محصول ملی روبرو نشویم.

میری تصریح کرد: در شرایط کنونی افغان ها با خرید زعفران از ایران در بسته بندی های جدید به اسم خود به بازارهای هدف صادر می نمایند که این امر توسعه قاچاق پیاز مرگ تدریجی زعفران ایرانی را به همراه دارد.

ضرورت توجه وزارت جهاد به پیاز مازاد کشاورزان

فرشید منوچهری دبیر شورای ملی زعفران با اظهار نگرانی درباره قاچاق پیاز زعفران بیان کرد: با توجه به اعلام دولت افغانستان مبنی بر توزیع 500 تن پیاز زعفران در بین کشاورزان باید گفت که این میزان رقم قابل توجهی نیست، اما استمرار این روند تهدید جدی برای محصول استراتژیک ما به شمار می رود.

وی با اشاره به اینکه با انباشت پیاز زعفران که روی دست کشاورزان مانده، روبه‌رو هستیم، افزود: پس از مدتی بهره دهی، پیاز در مزارع  تمام می شود که بی توجهی وزارت جهاد به این امر زمینه را برای قاچاق پیاز فراهم می نماید.

منوچهری ادامه داد: وزارت جهاد کشاورزی باید اقدام به خرید پیاز زعفران مازاد بر نیاز کشاورزان نماید تا پس از سورت و بسته بندی پیازهای 8 تا 10 گرم را که قابلیت بهره برداری دارد در بین کشاورزان سایر استان ها توزیع نماید و مابقی را تبدیل به کود و خوراک دام نماید.

انتهای پیام/1404

منبع: باشگاه خبرنگاران

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان