۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین عواقب خطرناک نظریه "۲ بچه کافی است"
کد خبر: ۲۵۸۸۰۵ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۵/۴ ساعت: ۱۷:۱۷ ↗ لینک کوتاه

معاون مرکز آمار هشدار داد

عواقب خطرناک نظریه "۲ بچه کافی است"

معاون طرح‌های آماری مرکز آمار درباره گزینه‌های پیش بینی شده درباره جمعیت کشور تا سال ۱۴۳۰ گفت: یک سناریو نشان می‌دهد اگر نرخ باروری کشور روی عدد ۸ . ۱باقی بماند، نرخ رشد جمعیت صفر و حتی بعد از آن منفی خواهد شد.

 عواقب خطرناک نظریه "۲ بچه کافی است"
به گزارش سرویس اقتصادی  صبح قزوین ، علیرضا زاهدیان درباره مفهوم نرخ باروری 1.8 توضیح داد : این نرخ به این معنی است که هر مادری در طول عمر باروری بتواند دو بچه به دنیا بیاورد که با توجه به مانگین موالید در بین مادران ایرانی، متوسط آن 1.8است.

معاون طرح‌های آماری مرکز آمار وضعیت موجود در حوزه موالید را خطرناک توصیف کرد و گفت : پدر و مادرها وقتی از دنیا می روند دو نفر هستند اما به ازای آنها، 1.8 بچه باقی بماند( 180 بچه به ازای 200 نفر پدر و مادر) که در بلند مدت رشد جمعیت منفی خواهد شد.
وی درباره علاقه جوانان و زوج های جوان برای فرزندآوری گفت: بر اساس نظرسنجی که در میان زوج های جوان صورت گرفته، 14 درصد از پاسخ دهندگان اعتقاد داشتند یک فرزند کافی است و حدود یک درصد نیز برنامه ای برای فرزند آوری نداشتند. در مجموع نیز 75 درصد نیز اعلام کردند دو یا کمتر از یک فرزند می خواهند. البته در عمل آنچه اتفاق می افتد، کمتر از این است یعنی برنامه ریزی جوانان برای 2.3 بچه است اما فقط 1.8 محقق می شود.
زاهدیان اضافه کرد: سالیانه حدود 650 هزار مورد ازدواج صورت می گیرد اما فرزندهایی که به دنیا می آیند کمتر هستند. بر همین اساس نمی توان نتیجه گرفت تعداد زوج های بدون فرزند چقدر است زیرا ممکن است سال بعد، فرزندی داشته باشند و باید در طول عمر باروری مادران اندازه گیری کنیم و ببینیم کسی که دارد به سن 50 سالگی نزدیک می شود، فرزند دارد یا خیر.
وی خاطرنشان کرد: در طول سال های 60 تا 65 به طور متوسط سالانه دو میلیون و 200هزار فرزند به دنیا می آمد که تا سال 80 به یک میلیون فرزند رسید که از نصف کمتر شد.مجددا در دهه 80 جمعیت رو به افزایش رفت و در سال 1394 به یک میلیون و 570 هزار تولد در سال رسیدیم و در سال 1395 با کمی کاهش به یک میلیون و 530 هزار تولد رسیدیم.
معاون طرح‌های آماری مرکز آمار درباره میزان رشد جمعیت نیز بیان داشت: رشد جمعیت در سال 1365 حدود 3.9 بود و تا سال 1395 به 1.24 رسید و بر اساس پیش بینی ها تا سال 1425 زیر 0.6 نرخ رشد جمعیت خواهد بود.

انتهای پیام/1404

منبع: تسنیم

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان