۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین ۴۲ شهید و ۵۴۶ جانباز در قزوین قربانی سلاح‌های شیمیایی هستند
کد خبر: ۲۵۳۵۶۱ نویسنده: غلامرضا حقایق‌پور تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۴/۷ ساعت: ۱۲:۲۲ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل بنیاد استان:

۴۲ شهید و ۵۴۶ جانباز در قزوین قربانی سلاح‌های شیمیایی هستند

مدیرکل بنیاد استان بیان کرد: طی حملات سلاح‌های شیمیایی عراق به ایران در طول جنگ تحمیلی، ۵۴۶ جانباز و ۴۲ شهید استان قزوین قربانی این سلاح‌های مرگبار و وحشتناک هستند.

 ۴۲ شهید و ۵۴۶ جانباز در قزوین قربانی سلاح‌های شیمیایی هستند
غلامرضا حقایق‌پور، در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین با اشاره به اینکه هشتم تیرماه، روز مبارزه با سلاح‌های شیمیایی نامگذاری شده است، گفت: این روز یادآور خاطره‌ تلخ اسفند سال 66، شهر حلبچه در كردستان عراق است كه طی آن صدها نفر جان خود را از دست دادند.

وی با بیان اینکه اولین باری كه ارتش عراق از سلاح شیمیایی در جنگ استفاده كرد مربوط به 27 مهر ماه 1359 در منطقه جنوب (استان خوزستان) است، افزود: در این سال عراق 4 بار از سلاح شیمیایی از نوع تاول‌زا (گاز خردل) استفاده كرده كه یک مصدوم و 20 شهید به دنبال داشت.

مدیرکل بنیاد شهید قزوین ابراز کرد: حملات شیمیایی ارتش بعث در سال‌های 60 و 61 كه مقارن بود با عملیات‌های پیاپی رزمندگان اسلام، گسترش یافت و در سال 60 عراق 6 بار از این سلاح مرگبار و غیرانسانی استفاده كرد كه باز در همان منطقه (جبهه‌های جنوب) و از همان نوع تاول‌زا بود، این بار یکصد و یک نفر به شهادت رسیدند.

وی ادامه داد: در سال1361، عملیات والفجر مقدماتی، 12 بار مناطق غرب و جنوب مورد اصابت بمب‌های شیمیایی قرار گرفت و در عملیات‌های والفجر 2 و 4 در سال 1362، 64 بار مورد اصابت بمب‌های شیمیایی از نوع تاول‌زا (خردل) و اعصاب (تابون) قرار گرفتند که بر اثر این حملات وحشیانه و غیرانسانی صدها نفر شهید و هزاران نفر مصدوم شدند.

این مسئول بیان کرد: در سال 62 سلاح‌های شیمیایی تعداد زیادی از اهالی غیر نظامی مناطق مزبور را مصدوم و نابینا كرد و از تاریخ اول فروردین تا 27 اسفند 1363، دو هزار و 225 نفر مصدوم و 40 شهید در عملیات‌های خیبر و بدر حاصل اصابت 58 بار بمب‌های تاول‌زا، اعصاب، خفه‌كننده و آلوده‌كننده خون است.

وی عنوان کرد: سال 1364، در عملیات‌های والفجر 8 و ابتدای والفجر 9 در مناطق جنوب 76 بار سلاح شیمیایی به كار رفت كه حاصل آن 77 شهید و حدود 11 هزار و 644 نفر مصدوم بود.

حقایق پور یادآور شد: عراق در پاسخ به حملات رزمندگان اسلام و به خاطر شكست سنگین در عملیات‌های پیروزمندانه كربلای دو، چهار، پنج و شش یکصد و 2 بار از سلاح‌های شیمیایی استفاده كرد كه 4 هزار و 720 نفر مصدوم و یکصد و 7 نفر به شهادت رسیدند.

وی اذعان کرد: در سال 1365 عراق در مناطق شلمچه، سردشت، خوزستان، بصره، كردستان، دیاله و ایلام 43 بار از سلاح شیمیایی استفاده كرد كه 9 هزار و 440 مصدوم 442 شهید حاصل این حملات وحشیانه بود.

بمباران شهر حلبچه بیش از 5 هزار کشته داشت
این مسئول اذعان کرد: در سال پایانی، 34 حمله شیمیایی در مناطق غرب، شمال غرب و جنوب ثبت شده است كه آخرین بار آن بعد از قرارداد 598 در تاریخ سوم شهریور در عملیات باز پس‌گیری «فاو» بود.

وی گفت: براساس آمارهای رسمی نهادهای مسوول در این رابطه تعداد كل شهدای حملات شیمیایی در طول جنگ حدود 2 هزار و 600 شهید و تعداد كل مصدومان نظامی و غیر نظامی حملات شیمیایی یکصد و 7 هزار نفر و تعداد جانبازان شیمیایی (كه در حال حاضر تحت پوشش بنیاد جانبازان هستند) حدود 45 هزار نفر است.

مدیرکل بنیاد شهید قزوین با اشاره به اینکه سلاح‌های شیمیایی دارای آسیب‌های بی‌شماری از جمله تأثیر موروثی بوده و از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌شود، افزود: بازماندگان بمباران شهر حلبچه كه بیش از 5 هزار كشته داشت اکنون به بیماری‌های روانی، پوستی و مغزی بسیار خطرناک مبتلا هستند و تعداد بیماران سرطانی بسیار زیاد است.

وی تصریح کرد: استان قزوین به جهت حضور رزمندگانش در مقاطع و مناطق مختلف جنگی، از حملات شیمیایی دشمن بی‌بهره نبوده به طوری که طی هشت سال دفاع مقدس حدود 42 تن از رزمندگان استان به واسطه‌ی حملات ناشی از بمب‌های شیمیایی به شهادت رسیدند که 5 تن آنها پس از دوران دفاع مقدس شهید شدند.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان قزوین در پایان گفت: همچنین در طول همین مدت، 546 تن از رزمندگان استان به درجه‌ی جانبازی نایل شدند که در بین آنان آسیب‌های ریه‌ای 536 مورد، چشمی 432 مورد و پوستی 451 مورد است.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان