۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین چه چیزهایی را می‌توان فطریه داد؟
کد خبر: ۲۵۳۳۰۰ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۴/۵ ساعت: ۱۱:۴۶ ↗ لینک کوتاه

احکام فطریه؛

چه چیزهایی را می‌توان فطریه داد؟

پاسخ های مراجع تقلید به سوالاتی پیرامون اینکه چه چیزهایی را می توان فطریه داد ارائه داده ایم .

چه چیزهایی را می‌توان فطریه داد؟
به گزارش سرویس فرهنگ وهنر  صبح قزوین  ، پاسخ های مراجع تقلید به سوالاتی پیرامون اینکه چه چیزهایی را می توان فطریه داد ارائه داده ایم .


نظر مقام معظم رهبری

اگر از گندم، جو، خرما، برنج و مانند اینها داده شود، کفایت مى‌‏کند ومنحصر به قوت غالب نیست.


شخص باید براى خودش و کسانى که نان خور او محسوب مى‌‏شوند، براى هر نفر سه کیلو از خوراک مردم (مانند گندم، جو، خرما، کشمش، برنج، ذرت و یا مانند اینها) و یا پول یکى از آنها را به مستحق بدهد.

 

 نظر آیت الله صافی گلپایگانی

جنس زکات فطره، گندم، جو، خرما، کشمش، برنج، ذّرت و مانند اینهاست، و نیز اگر پول یکی از اینها داده شود، کافی است

گندم یا چیز دیگری را که برای فطره می‎دهد، باید به جنس دیگر یا خاک مخلوط نباشد، و چنان چه مخلوط باشد، اگر خالص آن به یک صاع که تقریباً سه کیلو است برسد، یا آنچه مخلوط شده به قدری کم باشد که قابل اعتنا نباشد اشکال ندارد.

اگر فطره را از چیز معیوب بدهد کافی نیست.

کسی که فطره چند نفر را می‎دهد، لازم نیست همه را از یک جنس بدهد و اگر مثلاً فطره بعضی را گندم و فطره بعض دیگر را جو بدهد کافی است.

 

طبق نظر آیت الله سیستانی

کسی که موقع غروب شب عید فطر، بالغ و عاقل است، و بیهوش و فقیر و برده نیست، باید برای خودش و کسانی که نان‌خور او هستند، هر نفری یک صاع که گفته می‌شود تقریباً سه کیلو است از غذاهای معمول در شهرش مانند گندم یا جو یا خرما یا کشمش، یا برنج یا ذرّت به مستحق بدهد، و اگر بجای آن پول هم بدهد، کافی است، و احتیاط لازم آن است که از غذاهایی که در شهرش معمول نیست ندهد هرچند گندم یا جو، یا خرما یا کشمش باشد.

گندم یا چیز دیگری را که برای فطره میدهد باید به جنس دیگر، یا خاک مخلوط نباشد، و چنانچه مخلوط باشد، اگر خالص آن به یک صاع برسد، و بدون جدا کردن قابل‌استفاده باشد، یا جدا کردن آن زحمت فوق‌العاده نداشته باشد، یا آنچه مخلوط شده به‌قدری کم باشد که قابل‌اعتنا نباشد، اشکال ندارد.

اگر فطره را از چیز معیوب بدهد ،بنا بر احتیاط واجب کافی نیست.

 

طبق نظر آیت الله مکارم شیرازی

یک صاع باید از یک جنس باشد


انسان نمى تواند نصف صاع را از یک جنس (مثلاً گندم) و نصف صاع را از جنس دیگر (مثلاً جو) بدهد، مگر این که مخلوط آن دو غذاى معمول آن محل باشد.

 


انتهای پیام/1404

منبع: دانا

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان