۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین فعالیت در حوزه ساخت‌وساز نیازمند دریافت کارت مهارت است
کد خبر: ۲۵۲۷۶۸ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۴/۱ ساعت: ۱۵:۵۵ ↗ لینک کوتاه

رییس سازمان نظام مهندسی قزوین:

فعالیت در حوزه ساخت‌وساز نیازمند دریافت کارت مهارت است

رییس سازمان نظام مهندسی قزوین بیان کرد: طی ۵ سال اخیر کارگران ماهر را شناسایی کردیم و اکنون براساس قانون تمام کسانی که قصد دارند در حوزه ساخت و ساز فعالیت کنند باید کارت مهارت داشته باشند.

فعالیت در حوزه ساخت‌وساز نیازمند دریافت کارت مهارت است
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ؛ عباس وثیق نیا رییس سازمان نظام مهندسی قزوین ظهر امروز(پنجشنبه) در نشست با اصحاب رسانه در سازمان نظام مهندسی بیان کرد: نظام مهندسی سازمانی است که پس از گذشت حدود 20 سال از زمان تاسیس آن به سن جوانی رسیده و باید امروز پاسخگوی عملکرد آن باشد.

وی ادامه داد: یکی از وظایف سازمان نظام مهندسی حمایت از بهره برداران به عنوان کسانی است که از این سازمان حمایت می‌کنند.

این مسئول با اشاره به سالروز زلزله رودبار و منجیل ادامه داد: نقطه عطف مهندسی و تصویب مقررات ملی ساختمان، زلزله رودبار و منجیل در سال 69 بود.

وی ادامه داد: در کشور ما یک سوم سرمایه زندگی یک فرد صرف مسکن می‌شود که در آن زندگی می‌کند، بنابراین مساکن باید ایمن باشند و فضای رو به رشد سال‌های اخیر گسترش یابد تا بتوان خدمات بهتری را به بهره برداران ارائه کرد.

وثیق نیا یادآور شد: وقوع زلزله رودبار باعث شد کل مسئولان کشور به این مسئله پی ببرند که باید سازمانی ایجاد شود و بر نحوه ساخت ساختمان‌ها نظارت کند؛ در نتیجه سازمان نظام مهندسی شکل گرفت و قوانین نظام مهندسی تدوین شد.

وی افزود: در سال 1370 سازمان نظام مهندسی به صورت آزمایشی در چند استان شروع به فعالیت کرد.

36 هزار نفر در مجموعه کارگران ماهر استان شناسایی شدند
رییس سازمان نظام مهندسی قزوین عنوان کرد: در اواخر سال 74 قانون نظارت بر ساخت و سازها به تصویب نهایی رسید و آیین نامه آن در سال 75 تصویب شد و سازمان نظام مهندسی در سال 76 شکل گرفت.

وی ادامه داد: در دی ماه 1377 سازمان نظام مهندسی در قزوین شکل گرفت؛ در زمان شکل گیری این سازمان تنها با 300 نفر عضو ایجاد شد و اکنون 9223 نفر در این سازمان عضو هستند و در طول این مدت تعداد اعضای سازمان 30 برابر شده است.

این مسئول بیان کرد: در زمان تشکیل این سازمان دانش آموختگان رشته‌های مهندسی بسیار اندک بودند؛ به گونه ای که دانش آموخته برخی از رشته‌های مهندسی در استان قزوین وجود نداشت؛ اما اکنون بیش از 45درصد اعضای این سازمان دارای صلاحیت فعالیت مهندسی هستند.

وی تصریح کرد:در زمان تشکیل نظام مهندسی کمتر از 5درصد از اعضای این سازمان خانم بودند؛ اما اکنون بیش از 1800 نفر از اعضای این سازمان را بانوان تشکیل می‌دهند و میزان حضور آنها قابل مقایسه با آقایان نیست.

وثیق نیا با بیان اینکه نظام مهندسی یک سازمان مستقل و مردم نهاد است، گفت: نظام مهندسی بزرگترین سازمان غیردولتی دارای قانون در کل کشور است وکلیه فعالیت‌های این سازمان توسط خود اعضا انجام می شود.

وی افزود: این سازمان توسط هیأت مدیره اداره می‌شود و هر سه سال اعضای این سازمان، هیأت مدیره جدید را انتخاب می‌کنند.

رییس سازمان نظام مهندسی با اشاره به رکود مسکن در کشور خاطرنشان کرد: رکود بحثی اقصادی و جهانی است؛ اما با توجه به برنامه ریزی‌های انجام شده ما تا چند سال آینده به میزان مسکن بیشتری احتیاج پیدا می‌کنیم و شواهد نشان می‌دهد که اوضاع مسکن در طی سال‌های بعد بهتر خواهد شد.

وی با اشاره به تشکیل مجموعه کارگران ماهر، اظهار کرد: طی 5 سال اخیر کارگران ماهر را شناسایی کردیم و اکنون براساس قانون تمام کسانی که قصد دارند در حوزه ساخت و ساز فعالیت کنند باید کارت مهارت داشته باشند.

این مسئول در پایان گفت: ما توانستیم در طی سال‌های 90 و91، 36 هزارنفر از این افراد ماهر را شناسایی کنیم که این مقدار تقریبا برابر با جمعیت یک پنجم استان است.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان