۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین ۲۲ میلیون تن محصولات باغی در کشور تولید شد
کد خبر: ۲۴۳۱۶۰ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۲/۹ ساعت: ۱۳:۴۷ ↗ لینک کوتاه

معاون باغبانی وزارت جهاد کشاورزی:

۲۲ میلیون تن محصولات باغی در کشور تولید شد

معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی گفت: در سال گذشته ۲۰ میلیون تن محصولات باغی در کشور تولید شده که با تولیدات محصولات گلخانه این میزان به ۲۲ میلیون تن رسیده است.

۲۲ میلیون تن محصولات باغی در کشور تولید شد
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ؛ محمد علی طهماسبی معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی پیش از ظهر امروز(شنبه) در گردهمایی سراسری مدیران باغبانی وزارت جهادکشاورزی در این سازمان اظهار کرد: حفاظت از منابع آب، خاک، جنگل و مراتع و همچنین افزایش ضریب خوداتکایی محصولات اساسی کشاورزی وتوجه به محصولات صادراتی بویژه محصولات باغبانی مهمترین برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی است.

وی افزود: در سال 92 تراز تجاری منفی هشت و یک دهم(8/1-) میلیارد دلار بوده که در سال95 این میزان به منفی دو و شش دهم( 2/6-)میلیارد دلار رسید که این موضوع نشان از افزایش تولیدات داخلی محصولات و کم شدن واردات و افزایش صادرات دارد.

طهماسبی به تولیدات بخش کشاورزی در کشور اشاره و بیان کرد: در سال 92 میزان تولید محصولات کشاورزی 97 میلیون تن بوده که در سال 95 این میزان به 118 میلیون تن رسیده است که رشدی معادل 21.6 درصد داشته است.

وی گفت: طرح توسعه گلخانه‌ها یکی از طرح‌های مصوب در جهت اقتصاد مقاومتی است که صرفه جویی در مصرف آب، تولید محصولات کشاورزی در خارج از فصل و توسعه تولید محصولات در فضای بسته را به دنبال دارد.

طهماسبی اضافه کرد: در سال 95 بیش از یازده هزار و 420 هکتار از اراضی کشاورزی کشور به گلخانه‌ها اختصاص داشته که امیدواریم این میزان در سالجاری افزایش یابد.

وی به اهمیت کشت‌های نشایی در تولید محصولات کشاورزی اشاره و خاطر نشان کرد: کشت‌های نشایی در گلخانه‌ها یکی از محوری ترین فعالیت‌های بخش کشاورزی است که هم در بخش زراعی و باغبانی توجه ویژه ای باید به آن شود و متقاضیان توسعه اینگونه کشت‌ها باید از تسهیلات مناسب بهره مند شوند.

توسعه کشت گیاهان داروئی از طرح‌های دیگر اقتصاد مقاومتی است
این مسئول بر لزوم اهمیت رفع موانع و مشکلات متقاضیان برای ایجاد گلخانه و همچنین پرداخت تسهیلات برای توسعه وشتاب این طرح تاکیدکرد.

طهماسبی تصریح کرد: در برنامه ششم توسعه برای توسعه گلخانه ها تکلیف مشخص شده که 16 هزار و 160 هکتار از اراضی کشاورزی در سطح کشور اجرایی می‌شود که برش استانی آن تهیه و به سازمان جهاد کشاورزی استان‌های سراسر کشور ابلاغ شده است.

وی اضافه کرد: کشت محصولات سبزی و صیفی در محیط‌های باز به محیط‌های کنترل شده و بسته بایدانتقال یابند که این کار عزم جدی و همگانی را می‌طلبد که با اجرای این طرح می‌توان به صرفه جویی در منابع آبی دست یابیم.

معاون باغبانی وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد: در سال 91 میزان سبزی و صیفی تولید شده در کشور 1 میلیون و 440 هزار تن بوده که این میزان در سال 95 به 1 میلیون و 870 هزار تن رسیده است؛ بنابراین باید سلامت، کیفیت و همچنین صادرات در تولید اینگونه محصولات مد نظر قرار گیرد تا بتوان به رشد مناسبی دست یابیم.

وی تصریح کرد: تشکیل انجمن تولید کنندگان نشاء که تاکنون محقق نشده از برنامه‌های این دفتر است که امیدواریم با برنامه ریزی مناسبی و تعامل و هماهنگی این مهم محقق شود.

طهماسبی خاطرنشان کرد: طرح توسعه کشت گیاهان داروئی نیز از طرح‌های دیگر اقتصاد مقاومتی است که تا کنون 283 هزار هکتار از اراضی کشاورزی در کشور را به خود اختصاص داده است.

وی اضافه کرد: در این طرح نیز باید توسعه گیاهان دارویی در اراضی کم بازده و کشت و صنعت‌ها مورد توجه قرار گیرد زیرا گیاهان دارویی آب کم مصرف می‌کنند و بازدهی اقتصادی خوبی دارند.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان