۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین مطالبات بانوان قزوینی لابلای مصوبات شهری خاک می‌خورد!
کد خبر: ۲۴۳۰۷۹ نویسنده: دکتر فاطمه محمدبیگی تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۲/۹ ساعت: ۸:۵۵ ↗ لینک کوتاه

گذری بر حقوق زنان در حوزه مدیریت شهری؛

مطالبات بانوان قزوینی لابلای مصوبات شهری خاک می‌خورد!

امروز زنان ما به جای پرداختن به ظرفیت‌های اصلی خود درگیر سیاسی بازی مدیران و مسئولین شهری خود شده‌اند که این موضوع همچون آفتی فراگیر ما را تهدید می‌کند که باید قدم اساسی برای رفع آن برداشت.

مطالبات بانوان قزوینی لابلای مصوبات شهری خاک می‌خورد!
به گزارش خبرنگار سیاسی صبح قزوین ؛ می‌توان گفت زنان نیمی از افراد جامعه را تشکیل داده و قشر تاثیرگذار، تربیت کننده، آموزش دهنده و ستون محکم خانواده‌ها هستند.

زنان ایرانی پیش از پیروزی انقلاب و در دوران مبارزات انقلاب به خوبی ثابت کردند که جزو قشر تاثیرگذار جامعه هستند و نمی‌توان از نقش بی بدیل آنها در حوزه خانواده و حتی اجتماع غفلت کرد.

همین قشر در سال‌های پس از انقلاب حضور اجتماعی پررنگی در مشاغل، مناسب و در فعالیت‌های اجتماعی، هنری، اقتصادی و علمی پیدا کرد و درخشش چشمگیری هم داشت.

حال که اجتماع ما از حضور زنان بیشتر بهره می‌برد قطعا نیازهای اجتماعی بانوان نیز افزوده می‌شود که از جمله این نیازها در محیط‌های اجتماعی و شهری است که باید مورد توجه قرار بگیرد تا علاوه بر پاسخگویی به نیازهای این قشر بتوان از ظرفیت‌های آنان نیز بهره جست.

در این میان شورای شهر به عنوان بازوی مدیریت شهری از جایگاه‌هایی است که می‌تواند نقش مهمی در پاسخگویی به مطالبات زنان شهر ما داشته باشد.

از نوعی بی‌تحرکی بانوان در سطح شهر رنج می‌بریم
دکتر فاطمه محمدبیگی دبیر اجرایی بنیاد عفاف و حجاب استان قزوین در این باره معتقد است: در مباحث شهری، یکی از نیازهای مهم بانوان، بحث امنیت اجتماعی است که باید در همه مکان‌ها احساس آرامش و امنیت داشته باشند که کار تامین امنیت یک بُعد از وظایف مسئولان است؛ اما ابعاد دیگری نیز دارد.

وی عنوان می‌افزاید: قطعا به لحاظ امنیت جزو کشورهایی هستیم که از امنیت اجتماعی مطلوبی برخورداریم چراکه زنان ایرانی در پرتو پوشش‌ها و فرهنگ دینی که در جامعه حاکم است و همچنین قوانینی که در کشور پیرامون بحث عفاف و حجاب وجود دارد، نسبت به سایر کشورها و مجامع، امنیت اجتماعی بیشتری دارند.

این فعال فرهنگی تصریح می‌کند: انتظار می‌رود تا بسترهای تقویت فرهنگ و پوشش اسلامی و زندگی عفیفانه به عنوان نیازهای اجتماعی بانوان پررنگ‌تر شود تا زنان بتوانند با طمأنینه و آرامش بیشتری به فعالیت اجتماعی مشغول شوند.

وی ادامه می‌دهد: نیاز به مکان‌های ویژه برای زنان نظیر پارک بانوان، محل‌های گردشگری و تجمع مخصوص بانوان، مکان‌های تفریحی، ورزشی، استخرها، اماکن ورزشی و سالن‌های ویژه و چند منظوره تخصصی برای بانوان از جمله نیازهای ضروری بانوان در شهرهاست.

محمدبیگی بیان می‌کند: معمولا سرانه اختصاص یافته به آقایان در زمینه‌های ورزشی و سالن‌های تخصصی و امورات مختلف از جمله فراغت و سرگرمی، چند برابر خانم‌هاست که این نقیصه نیاز به مرتفع شدن دارد.

وی می‌افزاید: در حوزه بحث زندگی عفیفانه و سبک زندگی ایرانی - اسلامی نیاز به ارائه و عرضه بیشتر پوشاک ایرانی اسلامی و در واقع ایجاد مراکز عرضه مستقیم پوشاک عفاف و حجاب داریم.

این مسئول می‌گوید: خانم‌ها برای خرید لباس و ملزومات پوشش اسلامی مناسب و مورد نیاز خود باید وقت و زمان زیادی را صرف کنند و گاهی نیز مجبور می‌شوند به شهرهای تهران و قم سفر کنند؛ البته اقداماتی در این زمینه از سوی سازمان فرهنگی ورزشی، شورای شهر و مسئولین انجام شده اما ما نیازمند افزایش چنین فضاها و امکاناتی هستیم.

وی تصریح می‌کند: در راستای گردشگری مذهبی نیز نیازمند افزایش مکان‌های گردشگریِ مذهبی هستیم و از آنجا که قزوین پایتخت شهرهای اسلامی است و یکی از ویژگی‌های شهر اسلامی وجود مکان‌های اختصاصی همچون پژوهشکده‌های عفاف و حجاب و کتابخانه‌های تخصصی در زمینه سبک زندگی، زن و خانواده است لذا نیازمند این فضاها هستیم.

محمدبیگی یادآور می‌شود: در زمینه علمی، خانم‌ها نیازمند گسترش موسسات و مراکز علمی بوده و در بحث اشتغال نیز نیازمند افزایش اشتغال‌های خانگی و خصوصی کوچکِ زود بازدهِ خانواده محور هستیم که این امر نیز می‌تواند در فضاهایی شهری و محله‌ها اتفاق افتد که نیازمند توجه مسئولین است.

وی ادامه می‌دهد: درباره خانواده‌های بی‌سرپرست و بدسرپرست که عمدتا زنان، بار اقتصادی چنین خانواده‌هایی را بر دوش دارند، نیاز به توسعه یک سری مشاغل است که باید در برنامه‌ریزی شهری بگنجد.

دبیر اجرایی بنیاد عفاف و حجاب استان قزوین ابراز می‌کند: در بحث سلامت شهری نیز از نوعی بی‌تحرکی بانوان در سطح شهر رنج می‌بریم و کمبود ویتامین دی، کلسیم، برخی ویتامین‌ها و املاح معدنی در بانوان مشاهده می‌شود که برای رفع این مشکل، نیازمند برنامه‌ریزی نظیر افزایش خانه‌های سلامت یا مقرهای سلامت محله و توسعه پایگاه‌های سلامت شهری هستیم که این امر به خوبی با مشارکت شورای شهر تحقق می‌یابد.

وی معتقد است: اگر اعضای خانم به شورای شهر راه پیدا کنند؛ می‌توانند مدافع حقوق بانوان در این زمینه‌ها باشند که در این راستا طرح بهداشت مادر و کودک یا ایجاد مراکز تخصصی رشد و پایش و مراقبت‌های مادر و کودک از ضروریت‌ها در شهر قزوین است.

این فعال فرهنگی می‌گوید: در برخی شهرها این گونه موسسات به صورت خصوصی تشکیل شده و به نظر می‌رسد جای آن در قزوین خالی است به خصوص مراقبت‌های هنگام بارداری و شیردهی.

محمدبیگی عنوان می‌کند: با توجه به اینکه در سرشماری اخیر متاسفانه جمعیت استان قزوین تغییر زیادی نکرده و فقط حدود 69 هزار نفر به جمعیت استان اضافه شده است که این زنگ خطر برای انقطاع نسل شهری است که به باب الجنه و شهر مینودر معروف بوده و یکی از 4 شهر اصلی مذهبی در کشور است و افتخارات زیادی در هنر خوشنویسی و تربیت مسئولان کشوری و بین المللی دارد.

وی یادآور می‌شود: بنابراین ما نیازمند برنامه‌ریزی‌های ویژه در شهر و استان برای ازدیاد جمعیت هستیم که در این راستا مراکز مادر و کودک می‌تواند کمک کند.

عوارض تک فرزندی باید برای مردم تبیین شود
دبیر اجرایی بنیاد عفاف و حجاب استان قزوین اذعان می‌کند: طرح سرای محله با محوریت مساجد محلات یکی از طرح‌های شورای شهر است که بحث آموزش سبک زندگی به بانوان ارائه می‌شود که در این جلسات می‌توان به آموزش‌های سبک زندگی ایرانی اسلامی، بحث فرزند آوری و فرزند پروری به روش اسلام و قرآن پرداخت.

وی ادامه می‌دهد: در قرآن به کثرت جمعیت اشاره و از فرزندان به عنوان یک نعمت یاد شده است؛ بنابراین در این جلسات آموزشی باید عوارض تک فرزندی و پدیده سالمندی را برای بانوان بیان کرد و عارضه‎های امنیتی و اجتماعی و کاهش نیروی کار ناشی از آن را یادآور شد.

این فعال فرهنگی بیان می‌کند: در مورد دختران، نیازمند برنامه‌ریزی جهت اوقات فراغت گروه سنی جوان و نوجوان هستیم که طرح‌های معرفتی و فعالیت‌هایی که با بهره‌مندی از ظرفیت سرای محله و مساجد اجرا می‌شود از جمله اقداماتی است که در این زمینه می‌توان انجام داد.

وی معتقد است: با راه‌اندازی مهدکودک مساجد در محله‌ها با کمک شورای شهر می‌توانیم رونق بخش مساجد و مکان‌های مذهبی با حضور دختران و کودکان باشیم و در تربیت نسل آینده به نحو صحیحی عمل کنیم.

محمدبیگی می‌گوید: بانوان قزوینی از دیرباز معروف به خانم‌های باسلیقه در زمینه‌های مختلفی نظیر هنر شرینی‌پزی، صنایع دستی و خیاطی هستند به طوریکه کارآفرینان برجسته کشوری در استان داریم.

وی تاکید می‌کند: با توسعه فرهنگسراها یا طرح سرای محله و فعال کردن کانون فرهنگی هنری مساجد، می‌توان در این بخش اقدامات مهمی برای زنان انجام داد.

نکته پایانی؛
در پایان می‌توان به یک نکته اساسی توجه کرد که می‌توان با حمایت شهرداری، شورای شهر و مسئولین شهری و استانی برای فراغت بانوان و در واقع ارزش نهادن به هنر اصیل بومی استان قزوین قدم برداشت و از اشتغال‌های کاذب زنان که یکی از مشکلات امروز جامعه است، جلوگیری کرد.

امروز زنان ما به جای پرداختن به ظرفیت‌های اصلی خود درگیر سیاسی بازی مدیران و مسئولین شهری خود شده اند که این موضوع همچون آفتی فراگیر ما را تهدید می‌کند که باید قدم اساسی برای رفع آن برداشت.
انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان