۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین نمایندگان دوباره به آخوندی اعتماد کردند/ مخالفان و موافقان آخوندی چه گفتند؟
کد خبر: ۲۳۲۰۵۴ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۱۲/۱ ساعت: ۱۹:۴۶ ↗ لینک کوتاه

گزارش از استیضاح «وزیر راه» در مجلس؛

نمایندگان دوباره به آخوندی اعتماد کردند/ مخالفان و موافقان آخوندی چه گفتند؟

پس از گذشت بیش از ۲ ماه از وقوع حادثه برخورد دو قطار در ایستگاه هفت‌خوان، امروز جلسه استیضاح آخوندی برگزار شد.

 نمایندگان دوباره به آخوندی اعتماد کردند/ مخالفان و موافقان آخوندی چه گفتند؟
به گزارش سرویس سیاسی صبح قزوین ؛ بررسی طرح استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی دقایقی قبل در صحن علنی مجلس شورای اسلامی آغاز شد. استیضاح آخوندی روز سه‌شنبه هفته گذشته پارلمان با 34 امضا اعلام وصول شده بود که در همان روز یکی از نمایندگان امضای خود را پس گرفت.

در عین حال 4 نماینده دیگر به جمع استیضاح کنندگان پیوسته‌اند که پس از گذشت حدود یک هفته از اعلام وصول تعداد دیگری از نمایندگان استیضاح خود را پس گرفتند که براساس آخرین آمار، 31 نماینده مجلس خواهان استیضاح آخوندی هستند.


متن کامل طرح استیضاح وزیر راه و شهرسازی به شرح ذیل است:

بسمه تعالی

هیأت رئیسه محترم مجلس شورای اسلامی

احتراماً اینجانبان امضاء‌کنندگان ذیل به عنوان نمایندگان مجلس شورای اسلامی به استناد بند اول اصل 89 قانون اساسی و ماده 222 آیین‌نامه داخلی مجلس به دلایل زیر تقاضای استیضاح وزیر محترم راه و شهرسازی جناب آقای دکتر آخوندی را داریم.

1 ــ سیستم ریلی به عنوان ایمن‌ترین شیوه حمل و نقل در دو سال گذشته در یک محل دارای دو سانحه مرگبار شده است در حالی که اولاً عامل آن مشکل مدیریتی و خطا در برنامه‌ریزی بوده و نه یک اتفاق. ثانیاً در استیضاح قبلی ایرادات اساسی ایمنی حمل و نقل ریلی هشدار داده شده بود و ثالثاً این سانحه دردناک در محوری اتفاق افتاد که هزینه ابهام‌آمیز تجهیزات سیگنالینگ آن مورد سؤال در استیضاح قبلی بود و بلاک‌بندی این مسیر به‌عنوان افتخار مدیریتی وزارت قلمداد می‌شد ولی همین بلاک‌بندی به‌دلیل سوء مدیریت و برنامه‌ریزی موجب سانحه شد.

2 ــ علت به‌کارگیری نیروی بازنشسته علی‌رغم مخالفت وزارت اطلاعات به‌عنوان مسئول حراست وزارتخانه چیست و چرا علی‌رغم تذکرات دستگاههای نظارتی ایشان را حفظ کرده‌اید و در قبال دخالتهای گسترده ایشان در تخلفات اقتصادی و سوء استفاده‌های مدیریتی سکوت کرده‌اید؟

3 ــ توسعه فعالیت اقتصادی بنگاه‌های وابسته به جناب‌عالی در حوزه وزارت راه و شهرسازی چیست و نقش فرزند شما در قراردادهای وزارتخانه چه توجیهی دارد؟

4 ــ مسکن مهر را مزخرف اعلام کرده و مسکن اجتماعی که در سال اول وزارتتان جایگزین مسکن مهر اعلام نمودید هیچ‌گاه معرفی نشد. طرح جامع مسکن را هم متوقف و بخش مسکن را بلاتکلیف کردید.

5 ــ علت اینکه توافقات خرید هواپیما را مخفی انجام داده و متن توافق را حتی در اختیار کمیسیون عمران قرار ندادید، چیست؟

6 ــ علت اینکه در هیئت دولت به‌جای کار وزارتخانه به‌دنبال طرحهای حزب‌سازی هستید، چیست؟

7 ــ علت عدم شفافیت در قراردادهای شرکت فرودگاه‌های کشور و عدم نظارت بر فعالیتهای اقتصادی مدیران این شرکت چیست؟

8 ــ چرا بررسی سانحه آنتونوف 149 تهران ــ طبس را متوقف نمودید؟

9 ــ در خصوص 4 سانحه مرگبار هوایی و ریلی چه پاسخی دارید؟

10 ــ برای کشته شدن سربازان راکب اتوبوس در فارس چه پاسخی به جامعه دادید؟

11 ــ در تمام دنیا با سوانحی چون سقوط آنتونوف و قطار سمنان، مدیر مربوطه استعفا یا برکنار می‌شد اما شما در سانحه آنتونوف که با مجوز غیرقانونی رئیس هواپیمایی وقت فعالیت می‌کرد، رسماً از ایشان حمایت کردید و جلوی استعفای ایشان را گرفتید، چه پاسخی به افکار عمومی دارید؟

12 ــ کریدورهای بین‌المللی عبوری از ایران به‌دلیل عدم اقدام به‌موقع در کشورهای مجاور جایگزین شده و عملاً فرصتهای نسلهای آینده در حال از دست رفتن است، چه پاسخی دارید؟

«آقای آخوندی! مسکن مهر ما را چه کردی؟»/ روحانی به جلسه استیضاح وزیر راه نیامد+ پخش زنده مجلس

روند استیضاح در آئین‌نامه جدید مجلس چگونه است
؟
براساس آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، نمایندگان می‌توانند با در نظر گرفتن اصل هشتاد و نهم(89) قانون اساسی، وزیر یا هیئت وزیران را استیضاح کنند. استیضاح وقتی قابل‌طرح در مجلس است که به امضای حداقل 10 نفر از نمایندگان برسد.

هیئت‌رئیسه موظف است در اولین جلسه علنی استیضاح را اعلام وصول نماید و در همان روز متن استیضاح را برای وزیر یا وزیران مورد استیضاح ارسال و همزمان چاپ و بین نمایندگان توزیع کند.

آئین‌نامه داخلی مجلس تأکید دارد که علاوه بر امضاکنندگان استیضاح، سایر نمایندگان می‌توانند تا قبل از طرح استیضاح در جلسه علنی استیضاح را امضاء نمایند.

در جلسه استیضاح، پس از اظهارات استیضاح‌کنندگان که طبق آئین‌نامه داخلی مجلس برای یک وزیر دو ساعت و برای استیضاح دولت یا بیش از یک وزیر چهار ساعت در نظر گرفته شده است، (استیضاح‌کنندگان می‌توانند از بین خود یک یا چند نفر را برای بحث در موضوع استیضاح معرفی نمایند) رئیس‌جمهور می‌تواند به دفاع از وزیر یا وزیران مورد استیضاح بپردازد، همچنین وزیر یا وزیران مورد استیضاح نیز می‌توانند به دفاع از خود بپردازند. حداکثر وقت دفاع از وزیر سه ساعت خواهد بود.

بر اساس آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، وزیر یا وزیران مورد استیضاح می‌توانند حداکثر یک ساعت از وقت دفاع خود را در اختیار یک یا دو نفر از نمایندگان موافق قرار دهند.

علاوه بر این در جلسه استیضاح پس از پاسخ وزیر یا وزیران مورد استیضاح و یا پاسخ رئیس‌جمهور از طرف هیئت وزیران مورد استیضاح، حداکثر دو نفر از نمایندگان استیضاح‌کننده حق‌ دارند توضیحات تکمیلی بدهند، به‌ شرطی که صحبت هر کدام از ربع ساعت تجاوز نکند.

رئیس‌جمهور می‌تواند حداکثر یک ساعت به دفاع از هیئت وزیران بپردازد و وزیر مورد استیضاح هم می‌تواند حداکثر نیم ساعت مجدداً از خود دفاع کند.

طبق آئین‌نامه داخلی مجلس، پس از انجام استیضاح، رئیس جلسه عدم اعتماد وزیر یا وزیران را به رأی می‌گذارد.

اسامی استیضاح‌کنندگان

نمایندگانی که قرار است در جلسه امروز درباره استیضاح سخنرانی کنند به شرح زیر است:

1- محمدحسین سعیدی

2- سیدمهدی مقدسی

3- محمدرضا صباغیان بافقی

4- اکبر ترکی

5- علیرضا بیگی

6- محمدحسین فرهنگی

7- حسینعلی شهریاری

«آقای آخوندی! مسکن مهر ما را چه کردی؟»/ روحانی به جلسه استیضاح وزیر راه نیامد+ پخش زنده مجلس


حضور دولتی ها در جلسه استیضاح آخوندی

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور دقایقی قبل برای حضور در جلسه بررسی طرح استیضاح «عباس آخوندی» وزیر راه و شهرسازی، وارد صحن علنی مجلس شورای اسلامی شد. برخی از وزرا و معاونان کابینه نیز همراه با اسحاق جهانگیری در صحن علنی مجلس حضور یافتند.

مقدسی: آخوندی باید به جای مدیر کل راه آهن استعفا می‌داد

سید مهدی مقدسی نماینده مردم اراک از استیضاح کنندگان عباس آخوندی در نشست علنی امروز مجلس با اشاره به اینکه نمایندگان طبق اصل 67 قانون اساسی قسم خورده اند که از حقوق ملت دفاع کنند اظهار کرد: زیبنده نبود که بعد از اتفاقات مشهد – سمنان وزیر راه در سمت خود باقی می ماند و وی باید بعد از این حادثه استعفا می داد زیرا این موضوع بحث منطقی بود که برای کاهش آلام خانواده های درد دیده صورت می گرفت.

وی افزود: آخوندی باید به جای مدیر کل راه آهن استعفا می داد تا از میزان مصیبتی که به خانواده های داغ دیده وارد شده بود کاسته شود.

نماینده مردم اراک در مجلس تاکید کرد: البته ما همگی می دانیم که در بحث اقتصاد مقاومتی طبق منویات مقام معظم رهبری باید اقدامات لازم در تمامی حیطه ها صورت گیرد و از بنیه داخلی به منظور تحقق این سیاست ها استفاده شود روندی که متاسفانه تا به امروز در وزارت راه و شهرسازی اتخاذ نشده است.

مقدسی با بیان اینکه تمامی قوای سه گانه و دستگاه های مربوطه باید تا پایان سال پیرامون عملکرد خود در حیطه اقتصاد مقاومتی به مقام معظم رهبری گزارش دهند گفت: وزیر صنعت در اراک اعلام کرد اگر واگنی وارد کشور شود من جلوی آن واگن می ایستم و اجازه نمی دهم چنین اتفاقی رخ دهد حال چرا آخوندی وزیر صنعت را دور می زند و نامه ای به رئیس جمهور می نویسد و تقاضای واگن می کند این باعث شده که شرکت هپکو 9 ماه به کارگرانش حقوق ندهد.

وی تصریح کرد: بنده حامی دولت هستم ولی این وضعیتی را که در وزارت راه و شهر سازی روی داده را نمی پسندم و تحمل نمی کنم.

نماینده مردم اراک در مجلس خطاب به جهانگیری معاون اول رئیس جمهور تاکید کرد: آقای جهانگیری به فکر باشید و این معضل را حل کنید.

مقدسی تصریح کرد: در کشور از یک طرف تاکید بر این است که سیاستهای اقتصاد مقاومتی عملیاتی شود و از طرف دیگر شاهدیم که واردات در بخشهای مختلف از جمله در وزارت راه به شدت صورت می گیرد.

نماینده مردم اراک در مجلس تاکید کرد: آخوندی چرا برخلاف سیاستهای اقتصاد مقاومتی برای واردات 10 فروند کشتی از کره به کشور قرارداد بسته است درحالی که کارگران ما بیکار هستند.

وی افزود: مطالبات ما تنها حادثه قطار نیست بلکه مسئولین ما باید شیوه درست صحبت کردن با مردم را یاد بگیرند نباید آنها را به بیمه محول کنیم.

مقدسی تاکید کرد: وزارت راه در جاهایی خوب عمل کرده است ولی امروز اقدامات صورت گرفته در وزارت راه برخلاف مشی کلی کشور و سیاست های اقتصاد مقاومتی است از این رو ما معتقدیم این استیضاح به قوام دولت کمک می کند.

نماینده مردم اراک در مجلس تصریح کرد: ما در جهت استیفای حقوق ملت وارد عمل شده ایم و هدف ما از این استعفا حمایت از حقوق کارگران و نحوه پاسخگویی مسئولین به مردم است به گونه ای که وزیر راه باید در طی حادثه برخورد دو قطار استعفا می داد تا مشکلات امروز پیش نمی آمد.


سعیدی: آقای وزیر! چرا به جای عذرخواهی از مردم در حادثه قطار گفتید مردم بیمه هستند؟!
سعیدی نماینده مردم تبریز در جلسه علنی صبح امروز مجلس شورای اسلامی و در موافقت با استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی با اشاره به جان باختن حدود ۵۰ نفر از هموطنان در سانحه قطار تبریز ـ مشهد و عدم شفاف‌سازی این حادثه از سوی مسئولان وزارت راه، اظهار داشت: این سؤال وجود دارد که چرا سیستم ناوبری که میلیاردها تومان برای آن هزینه شده و گزارش آن را به مردم و مقام معظم رهبری نیز ارائه کردید و گفتید خطای انسانی را به صفر می‌رساند، باعث حادثه شد و ۴۸ نفر در آتش سوختند؟
وی افزود: در کمیسیون عمران مجلس از یک‌طرف گفته‌اید خطای سیستمی باعث حادثه شده و از طرف دیگر گفته‌اید سیستم خطا نمی‌کند؛ چرا باید به مردم گزارشی بدهیم که اطمینان‌بخش باشد و بعداً امنیت جانی آنها به خطر بیفتد.

سعیدی در ادامه با طرح سؤالاتی خطاب به نمایندگان گفت: آیا اقدامی برای خروج از رکود سنگین مسکن مهر انجام شده است؟ آیا اقدامی برای ساماندهی مسکن مهر و پاسخ به مطالبات مردم صورت گرفته است؟

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آیا از بهسازی بافت‌های فرسوده شهری و روستایی که در صورت بروز یک حادثه طبیعی، حوادثی به مراتب بدتر از پلاسکو به وجود می‌آورد، راضی هستید؟

وی خطاب به وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: آقای آخوندی بدون ارائه طرح مشخص، مسکن مهر را مزخرف نامید و بعداً طرح مسکن اجتماعی را ارائه کرد که با الگوی زندگی اقشار مستضعف جامعه همخوانی ندارد.

سعیدی با انتقاد از عدم اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی در وزارت راه و شهرسازی، اظهار داشت: غیر از ایران‌ایر و هما، حدود ۱۳ شرکت هواپیمایی دیگر داریم که وزارت راه هیچ تلاشی برای ساماندهی آنها نکرده است.

این نماینده مجلس همچنین با انتقاد از آزاد شدن بی‌رویه نرخ بلیت هواپیما گفت: به دلیل نقص ناوگان، این آزاد شدن قیمت همچنان با کاهش کیفیت و بالا رفتن هزینه‌ها همراه بوده است.

«آقای آخوندی! مسکن مهر ما را چه کردی؟»/ روحانی به جلسه استیضاح وزیر راه نیامد+ پخش زنده مجلس

کارت قرمز متقاضیان مسکن مهر به آخوندی

جمعی از متقاضیان مسکن مهر همزمان با آغاز نشست استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در مجلس شورای اسلامی مقابل درب شمال شرقی خانه ملت تجمع کردند.تجمع کنندگان درحالی که کارت های قرمز به دست دارند، تاکید می کنند این کارت ها به وزیر داده می شود و به منزله اخراج وی از وزارت راه و شهرسازی است. برخی تجمع کنندگان هم دست نوشته هایی با مضمون «وزیر را استیضاح کنید»، «آقای آخوندی! مسکن مهر ما را چه کردی؟» و... در دست دارند.

بیانیه فراکسیون مستقلان ولایی درباره استیضاح آخوندی
فراکسیون مستقلان ولایی مجلس شورای اسلامی طی بیانیه‌ای بر ابقای عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی تأکید کردند.این بیانیه می افزاید: ضمن احترام به همکاران محترم استیضاح‌کننده که استفاده از ابزارهای نظارتی را حق مسلم و قانونی آنها می‌دانیم، اعلام می‌کنیم با توجه به نظرات طرح شده توسط اعضا و رأی‌گیری فراکسیون استمرار خدمت‌رسانی جناب آقای دکتر آخوندی نسبت به وزارت راه و شهرسازی را به مصلحت کشور می‌دانیم.

شهریاری: حتی یک کیلومتر آزاد راه در سیستان و بلوچستان وجود ندارد
حسینعلی شهریاری نماینده مردم زاهدان که به عنوان یکی از نمایندگان استیضاح‌کننده آخوندی در صحن علنی سخن می‌گفت؛ اظهار داشت: آخوندی وزیر موفقی بود اگر مسئول وزارتخانه ای جز راه و شهرسازی بود. در استان سیستان و بلوچستان ، یک کیلومتر آزادراه و حتی 200 کیلومتر بزرگراه نداریم ، اگر هم کاری شروع شده از دولت قبل بوده است. ما در شاخصه های روستایی در سیستان و بلوچستان در حد پایین هستیم. ما در راستای وظیفه خود این استیضاح را انجام می دهیم و نتیجه آن مهم نیست چرا که در راستای احقاق حق مردم تلاش می کنیم.

بیگی: آخوندی لیاقت تصدی وزارت راه و شهرسازی را ندارد
علیرضا بیگی نماینده مردم تبریز، اسکو وآذرشهر که به عنوان یکی از نمایندگان استیضاح‌کننده آخوندی در صحن علنی سخن می‌گفت؛ اظهار داشت: چه فرقی بین شهادت ایرانیان در فاجعه منا و حادثه قطار وجود دارد؟ آیا غیر از این است که بی کفایتی و ناتوانی آل سعود باعث شهادت هموطنانمان شد؟!

چه فرقی است بین کسانی که در حادثه پلاسکو و حادثه هفت خوان که مجلس، شهردار تهران و وزیر کشور را برای پاسخگویی دعوت می کند اما وزیر راه را نه؟ آخوندی لیاقت تصدی وزارت راه و شهرسازی را ندارد و در سیاست گذاری و اجرا دچار مشکلاتی است.

کوتاهی آخوندی در سانحه قطار
محمدرضا صباغیان بافقی نماینده مردم مهریز، که به عنوان یکی از نمایندگان استیضاح‌کننده آخوندی در صحن علنی سخن می‌گفت؛ اظهار داشت: در ابتدا باید بگویم که با بررسی‌هایی که انجام دادم آقای آخوندی را وزیری صاحب ایده دیدم و به عنوان وزیر راه و شهرسازی نمره قبولی به وی می‌دهم.

نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: من در تمامی دولت‌ها کمتر مدیری را دیدم که مانند آخوندی بعد از حادثه‌ای مانند سانحه قطار استعفاء بدهد.

وی درباره دلیل امضای طرح استیضاح وزیر راه و شهرسازی گفت: دلیل این که من طرح استیضاح وزیر راه و شهرسازی را امضا کردم حادثه قطار تبریز به مشهد بود.

صباغیان بافقی افزود: یکی از مشکلات اصلی کشور در حوداثی مانند سانحه قطار تبریز – مشهد این است که به جای مقصر شناختن مدیران ارشد کشوری، همیشه کارکنان زیردست مقصر نشان داده می‌شوند و حتی با آنها برخورد می‌شود در حالی که در کشورهای پیشرفته این گونه نیست.

نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در کشورهای پیشرفته جهان وزرا، مسئولان و رئیس قوه مجریه در قبال حوادث خود را مقصر می‌دانند و حتی استعفا می‌دهند، غرق شدن کشتی، استعفای نخست‌وزیر کره را در پی داشت و قطع شدن ۲۰ دقیقه‌ای برق ژاپن باعث شد وزیر این کشور ۲۰ دقیقه تعظیم کند.

وی بیان داشت: تا زمانی که در کشور فرهنگ عذرخواهی توسط مسئولان نهادینه نشود و تا زمانی که ما به این نتیجه نرسیم که می‌توانیم به دلیل وقوع حوادث، شخص رئیس قوه مجریه را استیضاح کنیم مشکلات حل نخواهد شد.

نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه درباره حادثه قطار تبریز- مشهد گفت: اگر نگاهی که گفتم در کشور ایجاد شود و با توجه به اینکه حادثه فوق در وزارت راه و شهرسازی رخ داده و متأسفانه عده‌ای از هموطنان ما در این سانحه کشته شدند باید با مسئولان این وزارت‌خانه برخورد شود.

صباغیان بافقی در بخش پایانی سخنانش خاطر نشان کرد: می‌شود با عذرخواهی و پذیرش مقصر بودن در حوادث، مشکلات کشور را حل نمود، امیدوارم این گونه استیضاح‌ها باعث جلوگیری از بروز حوادث جدید شود.

نگرانی از تکرار فاجعه هفت خوان در اصفهان
ترکی در موافقت با استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: برخی می گویند سه چهار ماه تا پایان دولت باقی مانده است از این رو نباید این استیضاح صورت بگیرد درحالی که باید بگویم شش تا هفت ماه تا پایان دولت یازدهم باقی مانده است. امروز برخی وزرا و مسئولین دولتی آمده اند تا نمایندگان را مشغول کنند تا توجهشان نسبت به مسائل اصلی مجلس جلب نشود.

ترکی تاکید کرد: امروز معاونین وزرات راه وشهرسازی در حالی حقوق خود را به موقع دریافت می کنند که عزیزان کارگر ما ماه ها است که منتظر دریافت حقوق هستند و وزارت راه و شهرسازی به آنها حقوق به موقع نمی دهد. خطایی که از سوی متولیان امر در وزارت راه و شهرسازی در برخورد دوقطار مشهد – سمنان به وجود آمد امروز در مترو اصفهان احتمال وقوعش است و ما نگران هستیم.

قاضی پور: آخوندی بگوید چه نسبتی با محمدهادی احمد آخوندی دارد؟

نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در موافقت با استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی طی سخنانی در صحن علنی مجلس، اظهار داشت: دولت در اینجا دکان باز کرده و مردم را سرگرم کرده است که مردم نشنوند؛ ولی ملت می‌شنوند، این استیضاح سیاسی نیست.

وی افزود: ما نه تنها به خاطر تصادفات قطار تبریز به مشهد بلکه نسبت به دیگر موارد عملکرد وزیر راه معترض هستیم و بنده نسبت به تصادفات جاده‌های سراسر کشور و سقوط هواپیما و سانحه قطار حساسیت فراوانی دارم.

قاضی‌پور بر همین اساس اضافه کرد: آقای آخوندی! از زمانی که وزیر شدید هر چند از آن شرکت‌ها بیرون آمدید اما این شرکت‌ها از طریق اعضای خانواده، دوستان و شرکای تجاری‌تان اداره شده، آیا شما زمانی که وزیر شدید شرکت‌های وابسته به شما و دوستانتان از جمله آقایان انصاری‌ها، محمدهادی احمد آخوندی، خانم نفیسه و ریحانه رسولی، باجناق حمید همدانی و سیدمحمد صدر هاشم‌نژاد به خصوص اصغر فخری کاشانی به طور مستقیم از کارهای عملیاتی استفاده کردند و طرحی داشتند یا خیر؟

نماینده مردم ارومیه در مجلس خطاب به وزیر اطلاعات گفت: آقای وزیر چرا با چنین مواردی برخورد نکردید؟ وقتی که از وزیر راه دفاع می‌کنید به تخلفات او هم برسید. همچنین قانون منع مداخله کارکنان دولت در معاملات دولتی در مورد ایشان صدق کرد، کارفرما و پیمانکار هم به همین گونه. آیا این صحیح است یا خیر؟ اگر صحیح است که قطعاً فساد و رانت دارد.

این نماینده در ادامه یادآور شد: ان‌شاءالله اگر امروز رأی نیاوردید حتماً یک کارخانه خوب احداث کنید تا یادگاری شما به ملت باشد به جای ویلای شما! البته فکر نکنم شرکایتان چنین اجازه‌ای را به شما بدهند. در خیابان قیطریه نبش جهانتاب بنیاد مسکن به چه کسی منزل داده، به کدام یک از افراد خاص مسکن 3 میلیاردی داده است؟ ما سؤال می‌کنیم آقای محمد هادی احمد آخوندی چه نسبتی با شما دارد. آیا منزل فوق به ایشان اختصاص یافته یا خیر؟

وی خطاب به وزیر راه گفت:‌ شما از خدا نمی‌ترسید که بیت‌المال را بین خودتان تقسیم می‌کنید. رئیس بنادر شما 15 هزار یورو برای مأموریت از کشور گرفت و پس نداد. مگر این شغل مارکوپولو است؟ می‌گویند ساختمان بنادر که در سال 82 مصادره و خریداری شده گاهی منزل دوم شما می‌شود. قانوناً این ساختمان باید در اختیار اقتصاددانان قرار می‌گرفت.

انتقاد از تاخیر هیئت رئیسه در استیضاح آخوندی

محمدحسین فرهنگی نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز یکشنبه (یکم اسفندماه) قوه مققنه در موافقت با استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، گفت: برخی از نمایندگان و فراکسیون‌ها پیش از آنکه استدلال‌ها را بشنوند از اعلام نظر از این استیضاح کنار رفتند که امیدوارم در نظر خود تجدیدی داشته باشند.

وی تصریح کرد: تشکری نیم‌بند از هیئت‌رئیسه می‌کنم به خاطر اینکه بالاخره این استیضاح در دستور کار هفتگی مجلس قرار گرفت.

دفاعیات آخوندی/ از قصورها پوزش میطلبم
عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی صبح امروز در جلسه استیضاح خود در صحن علنی مجلس اظهار داشت: مذاکرات امروز سخت و تاریخی است و به همین جا نیز ختم نمی‌شود و در آینده مورد قضاوت نکته‌بینان ریزبین و ملت ایران قرار خواهد گرفت.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: بنده یک بار دیگر از بابت هرگونه قصور و کوتاهی از جانب دستگاه‌های مرتبط و شخص خودم پوزش می‌طلبم.

آخوندی خاطرنشان کرد: معمولا استیضاح وقتی به جریان می‌افتد که پاسخ به سوال‌ها در نوبت‌های پیشین قانع‌کننده نباشد. چه در دوره مجلس پیشین و چه این دوره حتی بدون جریان افتادن یک سوال و بدون گرفتن کارت زرد مستقیما مورد استیضاح قرار می‌گیرم که البته شکوه‌ای نیست.

وی با بیان اینکه وقتی استیضاحی در هر وزارتخانه‌ای مطرح می‌شود توجه کارمندان و کارکنان آن به استیضاح معطوف می شود،‌گفت: در وزارت راه و سازمان‌های تابعه حدود 67 هزار کارمند با ده‌ها هزار مشاور و پیمانکار داریم. وقتی استیضاح وزیر راه مطرح می‌شود بخش زیادی از فعالیت‌های وزارتخانه تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

آخوندی تصریح کرد: تنها برای تکمیل پروژه‌های موجود در دست اقدام این وزارتخانه 170 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم. در حالیکه شما نمایندگان به حق در پی پروژه‌های زیربنایی دیگری هستند که برای توسعه ایران و حوزه انتخابیه‌تان ضروری می‌دانید.

آخوندی با بیان اینکه در بودجه 96 کل اعتبار طرح‌های عمرانی پیش‌بینی شده 40 هزار میلیارد تومان است، گفت: کل رقم بودجه 360 هزار میلیارد تومان است که این وضعیت بدین معنی است که به تدریج حجم طرح‌های عمرانی در بودجه چیزی حدود 10 درصد کاهش پیدا کرده است.

حسن بیگی: علت اصلی حادثه قطار خطای انسانی غیرعمد بود

عضو کمیسیون امنیت ملی با اشاره به روز حادثه گفت: در آن روز من در مسیر تهران به دامغان بودم و در مسیر دود غلیظ این آتش سوزی را دیدم و سریعا به فرماندار دامغان زنگ زدم ایشان گفت همین الان هم اکنون به ما اطلاع دادند که دو قطار تصادف کردند سریعا به منطقه رفته و از نزدیک شاهد انجام اقدامات بودم متوجه شدم که وقتی قطار تهران به تبریز عبور می‌کند ورودت هوا سبب یخ زدگی ترمزهای قطار می‌شود و به همین علت با قطار تهران به سمنان تصادف می‌کند.

حسن‌بیگی خاطرنشان کرد: در ارتباط با سانحه ریلی استان سمنان با تعداد زیادی از کارشناسان و متخصصان موضوع را بررسی کردم، در نهایت همه این جمع به این نتیجه رسیدند که این حادثه، حادثه‌ای نیست که بخواهد مدیرعامل شرکت ملی راه‌آهن در آن مقصر باشد.

وی با بیان اینکه زیرساخت راه‌آهن تهران ـ. مشهد نیاز به تغییر دارد، افزود: مجلس باید تصمیم بگیرد یک راه‌آهن دوخطه و دوبانده از تهران تا مشهد کشیده شود، این وضعیت در خور شئونات ۲۰ میلیون زائر ایرانی که همه ساله به مشهد مقدس سفر می‌کنند، است و باید برای این امر ۲۰ هزار میلیارد تومان اعتبار بگذاریم و اگر این کار را نکنیم، ما نمایندگان مجلس باید استیضاح شویم، نه‌اینکه این گناه را هر روز به گردن فردی بیندازیم و او را برداریم و فرد دیگری را جایگزین کنیم. آیا وضعیت با این جابه‌جا کردن افراد، تغییر می‌کند؟ و آیا وظیفه شرعی ما برداشته می‌شود؟

نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: در وزارت راه هم در بخش هوایی و هم ریلی، زمینی و دریایی کارهای بزرگی در حال انجام است و در بخش مسکن نیز مدیریت جدید و استراتژیک برای این بخش طراحی و در این وزارتخانه حاکم شده است.

تاجگردون: اکنون وقت استیضاح آخوندی نیست
غلامرضا تاجگردون نماینده مردم گچساران در مجلس شورای اسلامی و در مخالفت با استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهر سازی با بیان اینکه استیضاح یک وظیفه قانونی است و استیضاح کنندگان مطالبات فنی خود را عنوان کردند، گفت: وزیر بارها از ملت ایران پوزش طلبیده و این در حالی است که بسیاری که مقصر بودند و باید عذر می‌خواستند، عذرخواهی نکرده‌اند.

وی با اشاره به لزوم بررسی عملکرد وزارت راه و شهرسازی در حوزه زمینی، هوایی و ریلی افزود: اگر منصفانه بخواهیم نگاه کنیم نباید نمره منفی به عملکرد وزارت راه داده شود.

نماینده گچساران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بنده از وزیر درباره ارتباط و شراکتش با فرزند یکی از معاونان پرسیدم و او گفت شما خود بررسی کنید، دوستان عزیز اگر به تشخیص می‌رسیدم که در مجموعه آقای آخوندی و یا هر وزیر دیگری امکان فساد وجود دارد که منجر به نگرانی برای ملت است نمی‌آمدم به خاطر امثال آقای آخوندی دنیای خود را بفروشم. من به عنوان وظیفه نمایندگی از ایشان سوال کردم و اگر به نتیجه دیگری می‌رسیدم حتماً می‌گفتم.

حواشی جلسه استیضاح آخوندی
نادر قاضی پور نماینده مردم ارومیه که در موافقت با استیضاح عباس آخوندی صحبت می کرد هنگام سخنان خود خطاب به وی گفت: «40 میلیارد پول بی پدر و مادر چه شد؟» که علی لاریجانی رئیس مجلس به میان سخنانش آمد و اظهار داشت: «شما این قدر عصبانی بودید که پول را مورد خطاب قرار دادید» که قاضی پور جواب داد: «وقتی 40 میلیارد از بیت المال می رود، حتماً من عصبانی می شوم».

ـ امروز و در روز استیضاح وزیر راه، جمله ای از مقام معظم رهبری بر روی صفحه نمایشگر میانی صحن به نمایش درآمد که شائبه هایی ایجاد کرد؛ جمله این بود: «باید مسائل مهم تر و فوری تر از تقدم برخوردار شوند»

ـ خروج علی لاریجانی رئیس مجلس از صحن و نشستن مسعود پزشکیان نایب رئیس اول مجلس با تعابیر گوناگونی از سوی خبرنگاران مواجه شد که عمدتاً حول یک محور می چرخید و آن این که خیال ها از بابت بی حاشیه بودن استیضاح و ابقای وزیر راه آسوده است.

آغاز نشست نوبت عصر مجلس
نشست نوبت عصر مجلس شورای اسلامی دقایقی قبل برای بررسی استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی آغاز شد.

آخوندی مجدد رای اعتماد گرفت
بهارستان‌نشینان در این جلسه از مجموع 257 نماینده حاضر با 176 رأی موافق، 74 رأی مخالف و 5 رأی ممتنع به عباس آخوندی برای دومین بار رأی اعتماد دادند.

عباس آخوندی مهرماه سال گذشته نیز استیضاح شد و مجلس مجددا به وزیر راه و شهرسازی رای اعتماد داد.
انتهای پیام/2002

منبع: دانا

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان