۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین ماجرای جنجال مسعود کیمیایی در برج میلاد چه بود؟
کد خبر: ۲۲۹۶۷۵ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۱۱/۱۸ ساعت: ۱۶:۴۸ ↗ لینک کوتاه

حواشی هشتمین روز جشنواره فیلم فجر؛

ماجرای جنجال مسعود کیمیایی در برج میلاد چه بود؟

،در نشست خبری فیلم سینمایی قاتل اهلی، حاشيه‌ها تبديل به متن شد.

ماجرای جنجال مسعود کیمیایی در برج میلاد چه بود؟
به گزارش سرویس فرهنگ وهنر  صبح قزوین ،در نشست خبری فیلم سینمایی قاتل اهلی، حاشيه‌ها تبديل به متن شد. در دعواي لفظي مسعود کیمیایی (کارگردان) و منصور لشکری‌قوچانی (تهیه‌کننده)، آنچه بايد گفته شود، گفته شد كه فيلم برخلاف ميل تهيه‌كننده همچنان بلند است و بايد كوتاه شود اما كارگردان اين را حق طبيعي خود مي‌داند كه بنا بر ذوق دروني‌اش، قاتل اهلي را براي اكران عمومي‌اش سروسامان دهد و البته همچنان معتقد است چند دقيقه‌اي مي‌شود از مدت زمان اكرانش كاست. در اين نشست كه از ساعت يك تا ساعت دو بامداد یکشنبه ١٧بهمن، در برج میلاد به درازا كشيد، علاوه بر كارگردان و تهيه‌كننده، پولاد کیمیایی و پگاه آهنگرانی (بازیگران فیلم) حضور داشتند.در بخشی از این نشست، درگیری لفظی بین مسعود کیمیایی و تهیه‌کننده فیلم ایجاد شد و در پایان نشست حتی پادرمیانی مجری نشست نیز در آرام‌شدن بحث‌ها اثر نداشت. در پايان نیز مسعود کیمیایی به ميانجيگري گبرلو برای روبوسی و آشتی با تهیه‌کننده جواب رد داد.مسعود کیمیایی در ابتدای نشست در سخنانی گفت: آمدن به اینجا و نشستن مقابل شما تبعات دارد که بخشی از آن را در سینما و هنگام نمایش فیلم دیدیم. این فیلم برای نترس‌هاست مانند سازنده‌اش. ساخت این فیلم بسیار سخت بود و دو سال برای ساخت آن معطل شدم. مهم این است که من برای تو فیلم ساخته‌ام و برای تو اینجا هستم و هیچ چیز دیگری مهم نیست نه دسیسه می‌ماند و نه سیاهی.لشكری‌قوچانی نیز بیان کرد: ساخت این فیلم بسیار سخت بود اما اتفاق‌ها گذشت. متأسفانه شب گذشته جواد بیات مدیر فیلم‌برداری پشت‌صحنه فیلم فوت کرد و خیلی ناراحت شدیم.پگاه آهنگرانی از صمیم قلب ابراز كرد از اينكه در کنار مسعود کیمیایی است، خوشحال است و اینکه در این فیلمش بازی کرده، عجیب نیست؛ چون کیمیایی به من پیشنهاد داد و من وسوسه شدم. مگر می‌شود کیمیایی پیشنهاد دهد و یک بازیگر وسوسه نشود؟!مسعود کیمیایی در پاسخ به خبرنگار یک روزنامه كه از این فیلم خوشش نیامده بود و نسبت به کارگردانی‌اش معترض بود، گفت: می‌دانم شما نباید از این فیلم خوشتان بياید. آیا شما تا امروز فیلم ساخته‌اید؟ به‌هرحال موضوع این فیلم موضوع رسانه‌هاست و لحنی که در آن وجود دارد لحنی است که واقعا در رسانه‌ها استفاده می‌شود.بنا بر گفته كيميايي، بعد از پایان‌يافتن سناریو، از بهزاد عبدی خواست موسیقی را برای یک فیلم ۱۰۸‌دقیقه‌ای بسازد؛ البته فیلمی که شما دیدید ۱۰۹ دقیقه است و جا دارد که زمان آن به ۱۰۵ دقیقه کاهش پیدا کند.کیمیایی در ادامه در پاسخ به این پرسش که چرا در قسمتی از فیلم با وجود اینکه به سر پرستویی تیر می‌خورد ولی او دقایقی راه می‌رود، گفت: تیر به سر پرستویی نخورد، خودروي او منفجر شد.

پاسخ به مهرجويي
کارگردان فیلم «قاتل اهلی» در پاسخ به سؤالی درباره اینکه با توجه به یادداشت داریوش مهرجویی، بدهی نسل شما از چه کسی باید طلب شود، اظهار کرد: این حجم بی‌اخلاقی از داخل خود فیلم که یکی از مهم‌ترین عنصرهای فیلم است، می‌آید. پولاد کیمیایی یک هنرپیشه است و هر وقت می‌خواهند به او حرف یا متلکی بگویند او را پسر کیمیایی خطاب می‌کنند، درحالی‌که او فیلم‌های کمدی و کوتاه هم بازی کرده و برای «قاتل اهلی» به عنوان یک خواننده تمرین کرد تا بدون جایگزینی با یک خواننده واقعی، بتواند بخواند.وی تأكيد کرد: تا کی باید نیش زده شود که داریوش مهرجویی به جوش آید. نمی‌دانم این عصبیت‌ها را چه‌کار کنم. بااین‌حال جای پرویز پرستویی در اینجا خالی است و درود به داریوش مهرجویی که به‌زودی نزد او خواهم رفت.
١٥ دقيقه زيادي
پس‌ازآن سؤالی درباره حضور پولاد کیمیایی و به‌طورکلی حاشیه‌های پیش‌آمده در فیلم مطرح شد که پولاد کیمیایی از خبرنگار مربوطه خواست این سؤال را از تهیه‌کننده فیلم بپرسد و لشکری قوچانی هم دراین‌باره گفت: به نظرم دامن‌زدن به یک‌سری از حاشیه‌ها درست نیست چون فیلم «قاتل اهلی» فیلم خیلی خوبی است و بهتر هم خواهد شد. من اینجا مقاومت و ایستادگی می‌کنم و علاقه‌ام به استاد کیمیایی باعث شد وارد چنین پروژه سنگینی شوم. البته به نظرم حدود ۱۵ دقیقه بازی‌های فراتر از فیلم‌نامه وجود دارد که پس از جشنواره در جلساتی این موضوع را پیگیری خواهیم کرد. او که این بخش از صحبت‌هایش با اعتراض برخی حاضران در نشست هم روبه‌رو شده بود، ادامه داد: باورم بر این است که سینما یک کار گروهی است و با همین اعتقاد هم به سینما آمده‌ام. برای کار عوامل قوی را کنار هم چیده‌ام؛ یعنی تمام آنچه را که بلد بودم و تمام آنچه را که از استاد کیمیایی مطالعه کرده بودم در این پروژه استفاده کردم.وی افزود: ما ۹ ماه هرروز با استاد کیمیایی جلسه گذاشتیم و باید از حاشیه‌سازی برای فیلمی که بهتر هم می‌شود، دور شویم.در این بخش کیمیایی خطاب به حاضران گفت: همه حاشیه ما خود اوست. او همچنین تأكيد کرد: نقش آدم‌ها براساس یک کار گروهی است و ما باید یاد بگیریم با هم گفت‌وگو کنیم.
سياسي نيست
كيميايي در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به شخصیت وکیل بیان کرد: این آدم‌ها به‌ظاهر برنده هستند کسانی که از «سروش» پول برده‌اند. در واقع عده‌ای فقط پول را دوست دارند اما نمی‌دانند آن را چگونه بشمارند و حتی بلد نیستند آن را خرج کنند. می‌توان گفت وکیل شخصی است که اتفاق را ايجاد مي‌كند.این کارگردان در پاسخ به این پرسش که این فیلم اصلا سیاسی نیست، تنها پاسخ داد: نیست.مسعود کیمیایی در پاسخ به اینکه آیا در اکران عمومی، فیلم تغییر می‌کند یا خیر، بیان کرد: مگر می‌شود یک کتاب دو مؤلف داشته باشد. این فیلم آن‌قدری که قرار است بشود، خواهد شد. چون حجم داربست و اسکلت آن در حدود ۱۰۶ دقیقه جا می‌گیرید. درباره مونتاژ نیز باید گفت فیلم در اکران عمومی به‌قدری کوتاه می‌شود که باید کوتاه شود. برای ساخت فیلم دو روش وجود دارد؛ اول اینکه فیلم به گونه‌ای فیلم‌برداری شود که از بین آن بهترین فریم‌ها را خارج کنیم. روش دوم این است که براساس فیلم‌نوشت فیلم ساخته شود. این فیلم‌برداری‌ها در داربست خود فیلم جای می‌گیرد. به‌هرحال این فیلم درحال‌حاضر فیلمی است که باید کیسه‌کشی شود. کیمیایی در ادامه درباره فضای عدالت‌خواهانه این فیلم که از موقعیت فردگرایانه به موقعیت طبقاتی تغییر شکل داده است، گفت: برای مثال در حجم یک رمان با فضایل طبقاتی برخورد می‌کنید. در این فیلم کاراکترهایی را می‌بینید که آنها را پول ساخته است.
خنده‌هاي سازمان‌يافته
همچنين در اين نشست، خبرنگاری گفت که هنگام نمایش فیلم عده‌ای به صورت سازمان‌یافته می‌خندیدند که یک خبرنگار دیگر هم در پاسخ به او گفت: شما از جانب خودتان صحبت کنید؛ از کجا می‌دانید این خنده‌ها سازمان‌یافته است؟ این گفت‌وگوها فضای نشست را ملتهب کرد. در ادامه خبرنگاری پرسید چرا به سمت ساخت یک اثر درباره حزب‌اللهی‌ها رفتید؟ کیمیایی پاسخ داد: «به‌هرحال این افراد هم در این جامعه زندگی می‌کنند و از طریق آنها می‌توان به وضع جامعه پی برد، اما شما به من بگویید حزب‌اللهی در این اثر چه کسی بود؟». این خبرنگار ادامه داد: «نقش پرویز پرستویی؟» که کیمیایی این موضوع را رد کرد.کیمیایی درباره تدوین مجدد اثر برای اینکه زمان اکران کوتاه شود و به نسخه مطلوب تهیه‌کننده برسد، گفت: «مگر می‌شود تدوین دیگری داشته باشد؟ فیلم برای من است، اقتصاد آن برای قوچانی اما در کل هستی «قاتل اهلی» برای من است».مسعود کیمیایی نیز در این بخش بیان کرد: آقای قوچانی آدم محترمی است و کار او تبلیغ در تلویزیون است و این کار را به‌خوبی بلد است. او می‌خواست با ساخت این فیلم کنار من برای خود تبلیغ کند. حالا که دیده است به من نمی‌تواند بند کند به پولاد و نقشش بند کرده است. این فیلم برای خود اندازه دارد. مگر من بعد از ۵۰ سال فیلم‌سازی به خاطر پسرم فیلم خود را کج‌وکوله کنم پولاد کیمیایی نیز بیان کرد: در این فیلم سکانس‌هایی از من، پگاه آهنگرانی و امیر جدیدی کم شده است. حتی سکانس پایان‌بندی فیلم با آنچه در فیلم‌نامه آمده متفاوت است و تبدیل به یک کلیپ موسیقی شده است. قوچانی در ادامه صحبت‌های پولاد کیمیایی که اعتراض می‌کرد گفت: پولاد جان شما سکوت کن. پولاد کیمیایی هم در پاسخ به او گفت: من همه‌جا سکوت کرده‌ام اگر حرفی دارید اینجا بزنید.
قوچانی در پاسخ به پولاد کیمیایی گفت: یکی از نکاتی که من همواره می‌خواهم رعایت شود قانون است. اگر قرار است کسی قضاوت کند قوه قضائیه و خانه سینماست. به‌هرحال فیلم‌نامه موجود است. اگر این فیلم به نتیجه نرسد من از سینما حذف می‌شوم، من تهیه‌کننده بخش خصوصی هستم، من با این شرایط فیلم می‌سازم؛ اگر هر حاشیه‌ای به فیلم من لطمه بزند از این کار جلوگیری می‌کنم.
دفاع جيراني
در ادامه محمود گبرلو، خطاب به جیرانی گفت: شما تاریخ شفاهی سینما هستید؛ دراین‌باره چه باید کرد؟ جیرانی در اين جلسه گفت: متأسفم این اتفاق افتاده و من برای حمایت از کیمیایی آمده‌ام. آقای کیمیایی مؤلف این اثر است. من از نامه پرستویی متأسفم. امروز که نامه مهرجویی را خواندم گریه‌ام گرفت. من وارد بحث نمی‌شوم و به احترام کیمیایی تعظیم می‌کنم. او سپس به نشانه اعتراض جلسه را ترک کرد. در پایان این جلسه از میان جمع علی علایی، منتقد سینما گفت: باید پای کیمیایی را بوسید. گبرلو گفت جلسه به پایان رسیده است؛ شما نظم جلسه را به هم می‌ریزید.




انتهای پیام/1404

منبع: صراط

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان