۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین وضعیت حجاب بانوان در قزوین ایده‌آل نیست/ رسانه ملی در بیان مفاهیم دینی تلاش کند
کد خبر: ۲۲۶۴۸۲ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۱۰/۳۰ ساعت: ۸:۳۹ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل امور بانوان استانداری قزوین:

وضعیت حجاب بانوان در قزوین ایده‌آل نیست/ رسانه ملی در بیان مفاهیم دینی تلاش کند

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری قزوین گفت: با توجه به اینکه قزوین شهری سنتی و مذهبی است اما وضعیت حجاب ایده آل نیست و بیانگر آن است که متولیان امور فرهنگی باید توجه ویژه‌ای به این مهم داشته باشند

وضعیت حجاب بانوان در قزوین ایده‌آل نیست/ رسانه ملی در بیان مفاهیم دینی تلاش کند
به گزارش سرویس اجتماعی صبح قزوین ؛ مریم بیدخام مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری قزوین با اشاره به مفهوم حجاب و عفاف اظهار کرد: عفاف و حجاب به عنوان دو ارزش در جامعه اسلامی مطرح است.

وی افزود: حجاب امرى ظاهرى و در ارتبـاط بـا جسم است که مانع از نگاه نامحرم به بانوان مى‌شود و عفاف در واقع نوعی خودنگهدارى، پـاکدامنى و حجـاب درونى و رفتاری است که انسان را از گناه بـاز مى‌دارد.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری قزوین تاکید کرد: ترویج حجاب و عفاف همواره بخش عمده ای از رسالت انبیاء، امامان و علما بوده است زیرا رعایت این امر مهم به کاهش بسیاری از آسیب‌ها در جامعه کمک می‌کند.

این مسئول ادامه داد: از طرفی ترویج فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه تاثیر بسزایی در تحکیم بنیان خانواده و ایجاد امنیت و سلامت افراد دارد.

بیدخام بیان کرد: کوشش برای تعمیق فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه موجب ارتقاء فرهنگ عمومی و تحکیم بنیان خانواده خواهد شد.

وی تصریح کرد: رعایت حجاب و عفاف، ضامن سلامتی جامعه است به گونه‌ای که توجه به این دو شاخصه مهم از سوی بانوان مسلمان ارزش وجودی آنان را در جامعه حفظ می‌کند.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری خاطرنشان کرد: در شکل‌گیری هر عادت و رفتار مناسب، نقش الگوی خانواده بسیار حائز اهمیت است.

مادران نقش بسزایی در شکل‌گیری مناسب شخصیت کودکان دارند
این مسئول اضافه کرد: از آنجایی که کودکان آینه‎وار رفتارهای والدین را تقلید می‌کنند لذا الگوی عملی که خانواده‌ ارائه می‌دهد مانند؛ نحوه پوشش و حجاب مادر تأثیر عمیقی بر رفتار آن‌ها دارد.

بیدخام عنوان کرد: در واقع مادر با ارائه اعمال و رفتار مناسب و به شکل غیرکلامی، ارزش‌ها و هنجارهای سالم را از همان ابتدا در شخصیت کودک ایجاد می‌کند .

وی تاکید کرد: خانواده مهم‌ترین و اساسی‌ترین نهاد اجتماعی برای ترویج حجاب و عفاف محسوب می‌شود و نقش اساسی در انتقال ارزش‌های دینی به افراد دارد.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری خاطرنشان کرد: به عنوان نمونه دختر حضرت امام خمینی(ره) در خاطراتش می‌گوید: «امام(ره) همواره ما را مقید می‌کردند معصیت نکنیم، بخصوص مقید بودند ما حجاب شرعی را حفظ کنیم و در منزل، حق هیچ گونه گناهی از جمله غیبت، دروغ، بی احترامی به بزرگترها را نداشتیم»

بیدخام با اشاره به شبیخون فرهنگی که فرهنگ ایرانی و اسلامی جامعه را هدف رفته است، گفت: امروزه دشمنان با سوء استفاده و نفوذ در افکار جامعه و با بهره گیری از شبکه‌های مختلف ماهواره ای ‌و اینترنت سعی در کمرنگ کردن ارزش‌های اسلامی در بین مسلمانان دارند.  

ترویج بدحجابی و کمرنگ شدن حجاب در جوامع اسلامی ناشی از تاثیرات ماهواره
این مسئول تشریح کرد: ترویج بدحجابی و کمرنگ شدن حجاب در جوامع اسلامی را می‌توان از بدترین پیامدها و تاثیرات استفاده از ماهواره دانست و توجه ویژه خانواده‌ها به این پدیده مخرب و برنامه‌ریزی جهت مصون نگه‌داشتن فرزندانشان ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است.

وی اذعان داشت: آنچه که می‌تواند جامعه را از آسیب‌ها و ناهنجاری‌ها مصون داشته و حفظ کند، ترویج فرهنگ عفاف و تبیین ابعاد مختلف آن در جامعه است.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری یادآوری کرد: معضل بی‌حجابی و بی‌عفتی فقط برای افراد بی‌حجاب مشکل ایجاد نمی‌کند، بلکه آسیب‌هایی که از این معضل ناشی می‌شود، تمام اعضای جامعه را در برمی‌گیرد.

بیدخام ابراز کرد: با توجه به اینکه قزوین شهری سنتی و مذهبی است اما وضعیت حجاب در آن ایده آل نیست و بیانگر آن است که متولیان امور فرهنگی باید توجه ویژه‌ای به این مهم داشته باشند.

این مسئول بیان کرد: واقعیت این است که بسیاری از بانوانی که از دید متدینین جامعه ظاهر موجهی ندارند تعمدی در کارشان نیست و یا آگاهی لازم را ندارند.

وی با اشاره به اقدامات پیشگیرانه در کاهش بدحجابی گفت: در زمینه فرهنگ‌سازی با توجه به اینکه انجام فعالیت‌های فرهنگی دیر بازده است لذا بسیار جای کار دارد و هر آنچه که کار صورت بگیرد می‌تواند نقش تاثیرگذارتری در اشاعه فرهنگ عفاف و حجاب در سطح جامعه داشته باشد.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری تصریح کرد: نوع پوشش جوانان و انتخاب آن امری کاملا فرهنگی است و برای ترغیب جوانان به استفاده از پوششی که متناسب با فرهنگ اصیل ایرانی و اسلامی باشد بایستی کار فرهنگی کرد .

باید در راستای تقویت باورهای دینی جوانان گام برداشت
بیدخام در ادامه گفت: برای اینکه به موضوع حجاب و عفاف بین جوانان گرایش قلبی ایجاد شود باید در راستای تقویت باورهای دینی گام برداشت چراکه در این صورت بسیاری از مشکلات برطرف می‌شود.

این مسئول خاطرنشان کرد: برگزاری کارگاه‌های آموزشی عفاف و حجاب، برگزاری نمایشگاه‌های مد و لباس متناسب با سلیقه جوانان و فرهنگ اصیل ایرانی و اسلامی می‌تواند در این راستا تاثیرگذار باشد.

وی ادامه داد: استفاده از رسانه ملى به عنوان زبان دین و نفوذ باورهاى دینى و مفاهیمى مانند حیا و عفاف در مجموعه‏‌هاى داستانى و فیلم‏هاى سینمایى نیز بسیار حائز اهمیت است.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری افزود: سیاست دفتر امور بانوان ترویج فرهنگ عفاف و حجاب با استفاده از تمامی ظرفیت‌ها و پتانسیل‌ها بوده و تلاش شده تا یک دید جامع‌نگر به تمامی ابعاد زندگی یک بانوی مسلمان وجود داشته باشد.

این مسئول بیان کرد: نهادینه کردن عفاف و حجاب به عنوان برنامه اصلی همواره در کنار سایر برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی مورد توجه قرار گرفته است.

وی در پایان توضیح داد: برگزاری نمایشگاه‌های مد و لباس ایرانی، اسلامی، برگزاری همایش‌های متعدد پیرامون آسیب شناسی عفاف و حجاب با حضور اساتید حوزه و دانشگاه، چاپ کتاب کودک در حوزه حجاب، برگزاری کارگاه‌های تربیت دینی و راهکارهای جذب به نماز، برگزاری مسابقات کتابخوانی، تجلیل از بانوان کارمندان با حجاب برتر و برگزاری نمایشگاه عفاف و حجاب از جمله اقدامات صورت گرفته توسط دفتر امور بانوان استان است.
انتهای پیام/2002
منبع: شاخص نیوز

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان