۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین دست دوستی با کشوری که به منافقین پناه داد، چه توجیهی دارد؟/ چرا روحانی از وزیر خارجه آلبانی توضیح نخواست؟
کد خبر: ۲۲۶۳۰۳ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۱۰/۲۹ ساعت: ۱۰:۹ ↗ لینک کوتاه

وزارت خارجه شفاف سازی کند

دست دوستی با کشوری که به منافقین پناه داد، چه توجیهی دارد؟/ چرا روحانی از وزیر خارجه آلبانی توضیح نخواست؟

اگر روحانی و یا وزارت خارجه هیچ حرفی در مورد منافقین نزده اند، چنین دیداری اساسا چه سودی برای منافع ملی کشورمان داشته است؟ واقعا چرا باید رییس جمهور کشورمان با مقامی که همتراز خود او هم نیست دیدار کند و از پناه دادن آنها به دشمن خائن به کشورمان سوال نکند.

دست دوستی با کشوری که به منافقین پناه داد، چه توجیهی دارد؟/ چرا روحانی از وزیر خارجه آلبانی توضیح نخواست؟
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ، حسن روحانی، رییس جمهور اخیرا با وزیر خارجه کشوری دیدار کرده که دو سال پیش به اعضای گروه تروریستی و وطن فروش سازمان مجاهدین خلق (منافقین) پناه داد.
 این دیدار میان روحانی و دیتمیر بوشاتی وزیر خارجه کشور آلبانی دو روز پیش در تهران انجام شد ولی تحت تاثیر فضای ایجادشده پس از درگذشت مرحوم هاشمی رفسنجانی و یکسالگی برجام، کمتر مورد توجه قرار گرفت.

دو سال پیش وقتی دولت عراق عزم خود را برای اخراج منافقین از این کشور جزم کرد، اعضای این گروهک دربه در دنبال کشوری برای عزیمت به آن بودند که در نهایت آلبانی به آنها پناه داد.

در مورد علت پناه دادن آلبانی به منافقین، دلایل متعددی مطرح شده است؛ از آنجا که این کشور عضو اتحادیه اروپا نیست، الزامات ظاهری و نمایشی این اتحادیه برای وانمود کردن مخالفت با منافقین را نداشت. از طرفی، مذاکرات آمریکا با سازمان ملل از مدتی قبل از جابجایی منافقین آغاز شده بود اما هیچ یک از کشورهای همسایه ایران از جمله جمهوری آذربایجان و اردن با پذیرش این گروهک موافقت نکردند.

در نهایت آلبانی برای میزبانی از منافقین انتخاب شد و ظاهرا در ازای دریافت کمک مالی از آمریکا به این اقدام رضایت داد.

با همین سابقه، دیدار رییس جمهور کشورمان با یک مقام از این کشور – مقامی که همتراز خود رییس جمهور هم نیست – چدان توجیهی ندارد. با این حال، محتویات دیدار دو طرف نیز مهم است.

دست دوستی با کشوری که به منافقین پناه داد، چه توجیهی دارد؟/ چرا روحانی از وزیر خارجه آلبانی توضیح نخواست؟
بر اساس آنچه از اخبار مربوط به این دیدار منتشر شده، روحانی در این دیدار مطابق روال دیدارهای خارجی خود از برجام و آنچه فرصت مناسب برای توسعه روابط در پسابرجام می خواند، گفته است. او در بخش دیگری از اظهاراتش به مسئله صلح در بالکان هم اشاره کرده و همچنین از تروریسم سخن به میان آورده است.
 
روحانی با اشاره به ضرورت مبارزه همگانی با خشونت، افراط گرایی و تروریسم گفته است: تروریسم معضلی جهانی است و یکی از وظایف بزرگ ما، مبارزه با خشونت و بویژه تروریسم است .

وزیر خارجه آلبانی هم در پاسخ گفته است: در این عرصه باید متحد عمل کرد و ما آماده تقویت رایزنی ها با ایران در مبارزه با تروریسم هستیم.

با این حال، صحبت دو طرف درباره تروریسم در حالی است که در اخبار منتشرشده از این دیدار، خبری از به میان کشیده شدن یکی از مصادیق تروریسم میان دو کشور یعنی موضوع منافقین و چرایی پناه دادن آلبانی به این گروهک تروریستی منتشر نشده. 

اگر روحانی و یا وزارت خارجه هیچ حرفی در این مورد نزده اند، چنین دیداری اساسا چه سودی برای منافع ملی کشورمان داشته است؟ واقعا چرا باید رییس جمهور کشورمان با مقامی که همتراز خود او هم نیست دیدار کند و از پناه دادن آنها به دشمن خائن به کشورمان سوال نکند. 

طبیعی است که مواردی مانند عضویت آبانی به عنوان تنها کشور اروپایی در سازمان همکاری های اسلامی و یا مواردی از این دست نمی تواند چنین موضوعی را توجیه کند. به نظر می رسد بهتر است دست کم وزارت خارجه در خصوص پیگیری های ایران از آلبانی در فرصت اخیر درباره این موضع حساس شفاف سازی کند.




انتهای پیام/1404

منبع: صراط

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان