۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین صدور بیش از ۸۰۰ حکم پلمپ و انسداد چاه‌های غیرمجاز
کد خبر: ۲۲۶۰۵۷ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۱۰/۲۸ ساعت: ۸:۲۶ ↗ لینک کوتاه

رئیس کل دادگستری استان قزوین اعلام کرد:

صدور بیش از ۸۰۰ حکم پلمپ و انسداد چاه‌های غیرمجاز

رئیس کل دادگستری استان قزوین بیان کرد: هر سال نیز شاهد افزایش پرونده‌های برخورد با چاه‌های غیرمجاز هستیم که شامل احکام صادره حتی در حد پلمپ و انسداد چاه‌های غیرمجاز است البته طی سه تا چهار سال اخیر بیش از ۸۰۰ حکم این چنین صادر شده است.

صدور بیش از ۸۰۰ حکم پلمپ و انسداد چاه‌های غیرمجاز
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ؛ جمال انصاری رئیس کل دادگستری استان قزوین شب گذشته(دوشنبه) در جلسه این سازمان بیان داشت: موضوع چاه‌های غیرمجاز، استفاده و حفظ منابع آب به عنوان سیاست محور و اساسی دستگاه قضاست و در تبیین‌های رهبری و مقررات قانونی دستگاه قضا نیز عینیت دارد.

وی ادامه داد: تمام اهتمام دستگاه قضایی در استان قزوین نیز براین است که در جهت حفظ منابع آب و حفظ و حراست آن اقدامات لازم را داشته باشیم که تحقق چنین امری مستلزم اجرای قوانین پیشینی، مقدماتی و برخوردی است.

این مسئول اضافه کرد: در قوانین مقدماتی رسالت و محوریت اصلی بر دوش دستگاه‌های اجرایی است یعنی دستگاهایی همچون آبفا یا امور آب منطقه ای باید کاری کنند که حفظ منابع آب از راه‌های مختلف محقق شود و خسرانی که قرار است نسل امروز و فردا تحمل کند، یا روی ندهد و یا در حداقل لازم باشد.

وی افزود: دستگاه قضا به عنوان دستگاه عدالت محور تمام تلاش خود را بر این محور قرار داده است تا با مقوله ی بهره برداری غیرمجاز از منابع زیرزمینی، برخورد کند که در دو قالب برخورد داریم.

انصاری عنوان کرد: بخشی از کار در چارچوب پرونده ای است که هر سال نیز شاهد افزایش این پرونده‌ها هستیم که شامل احکام صادره حتی در حد پلمپ و انسداد چاه‌های غیرمجاز است البته طی سه تا چهار سال اخیر بیش از 800 حکم این چنین صادر شده است.

وی تصریح کرد: بخش دیگر کار مربوط به حضور همکاران ارشد ما در کمیسیون‌های مرتبط با امور آب است که این کمیسیون‌ها وظیفه بررسی بهره برداری منابع آبی را دارند تا با تشخیص و رأی آنها استفاده از منابع آبی به درستی صورت گیرد.

رئیس کل دادگستری استان قزوین خاطرنشان کرد: براساس قانون سال 1389 مولفه‌های فرم یک و پنج مطرح شد ولی ما در بخش‌های مرتبط با دستگاه قضایی اهتمام خود را بر این داریم که اشخاص در هر لباس و صنفی که هستند اگر می خواهند از منابع آبی بهره ببرند، نگاه عدالت گونه در برابر آنها وجود داشته باشد.

وی گفت: در خصوص برخورد با چاه‌های غیرمجاز، نگاه دستگاه قضا بر جایگاه و موقعیت افراد متوقف و محدود نیست و تلاش می‌کنیم تا قانون را با جدیت و قاطعیت اجرا کنیم حتی در جلسات حفظ حقوق بیت المال تأکید ما بر این است که به حقوق افراد توجه شود و حقوق آنها مورد کتمان و غفلت قرار نگیرد و آن نگاه عدالت گونه در نگاه تنظیم و تنسیق ادارات مورد توجه قرار گیرد.

حدود دو هزار و 500 چاه غیرمجاز داریم
انصاری تأکید کرد: حدود دو هزار و 500 چاه غیرمجاز داریم که در خصوص برخی موارد حکم پلمپ و یا احکام دیگر صادر شده است که هیچ مرجع قانونی اجازه تخلف از رأی دادگاه را ندارد.

وی ادامه داد: در این میان نگاه دستگاه قضا در کنار برخورد با متخلفان، توجه به کسانی است که محل امرار معاششان در حوزه کشاورزی و باغداری است و استفاده از منابع آب زیرزمینی برای آنها مورد توجه و دغدغه است.

رئیس کل دادگستری استان قزوین افزود: علیرغم اینکه نگاه دستگاه قضا اجرای قانون و برخوردهای لازم قانونی است ولی نباید حقوق این دسته افراد تضییع شود.

وی یادآورشد: در خصوص برخورد با چاه‌های غیرمجاز، نگاه دستگاه قضا بر موقعیت افراد محدود نیست و تلاش می‌کنیم تا قانون را با قاطعیت اجرا کنیم ولی نباید حقوق کسانی که امرار معاششان از طریق منابع آبی است نادیده گرفته شود.

این مسئول در پایان گفت: عدالت در بهره برداری از منابع ضرورت دارد حال اگر قرار است در خصوص افراد تساهل وجود داشته باشد باید این روند در رویکردی متوازن و متعادل با رعایت عدالت باشد تا این انعطاف موجب نقض حقوق افراد نشود.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان