۱۵/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۵ چهارشنبه

صبح قزوین چهار ماه است بدون حقوق کار می‌کنیم/ دولت به زندگی سخت کارگران توجه نمی‌کند
کد خبر: ۲۲۶۰۵۵ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۱۰/۲۸ ساعت: ۸:۱۰ ↗ لینک کوتاه

کارگران شرکت "کاردانان عمارت":

چهار ماه است بدون حقوق کار می‌کنیم/ دولت به زندگی سخت کارگران توجه نمی‌کند

این روزها تعطیلی و نیمه تعطیلی واحدهای صنعتی، تولیدی و خدماتی در استان قزوین به سونامی تبدیل شده و شاهد اعتراض کارگران هستیم.

 چهار ماه است بدون حقوق کار می‌کنیم/ دولت به زندگی سخت کارگران توجه نمی‌کند
به گزارش سرویس اجتماعی صبح قزوین ، مدتی است که صدای اعتراض کارگران کارخانه‌ها و شرکت‌های تولیدی و صنعتی که خواستار احقاق حقوق‌هایی که ماه‌ها به تعویق افتاده است، از گوشه و کنار استان و شهر قزوین به گوش می‌رسد.

شرکت‌های تولیدی و صنعتی یکی پس از دیگری تعطیل می‌شود و این کارگران شغل و منبع درآمد خود را از دست می‌دهند، هرچند بسیاری از آن ها ماه هاست که حقوقی دریافت نکرده اند.

کارگران با نگاه‌های نگران از آینده خود و خانواده‌شان چشم به تدبیر مسوولین دوخته‌اند تا شاید گره‌ای از کارشان باز شود و با دستی پر به خانه برگردند.

این بار پای صحبت‌های جمعی از کارگران شرکت “کاردانان عمارت” که مجری پروژه‌های عمرانی و راهسازی اداره راه و شهرسازی استان قزوین است، نشسته ایم.

یکی از کارگران اظهار کرد: ۴ ماه است که حقوق نگرفته‌ایم و سرگردان مانده‌ایم که مخارج زندگی خود را چه کنیم، صاحبان شرکت گفته‌اند که باید صبر کنیم تا وام بگیرند و حقوق ما را بدهند اما هنوز پس از گذشت ماه‌ها خبری نشده است.

وی افزود: نزدیک به ۱۰ سال است که من در این شرکت کار می‌کنم و در این چندماه هر روز صبح تا غروب بدون هیچ حقوقی کار می‌کنیم و خانواده‌ام فشار مالی سختی را تحمل می‌کنند به طوری که هر روز بر سر مخارج زندگی در محیط خانواده بحث و مشاجره داریم و من با دست‌های خالی جوابی برای آن‌ها ندارم.

این کارگر با بیان اینکه تنها نان‌آور خانه است، عنوان کرد: یارانه‌ای هم که دریافت می‌کنیم حتی جوابگوی هزینه برق، گاز و آب هم نمی‌شود.

وی بیان کرد: پسرم تحصیلات عالی دارد اما هزینه ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی را نداریم درحالی که جوان با استعدادی بوده و دوست داریم به مقاطع بالاتر برسد اما در تامین مخارج دانشگاه درمانده‌ایم.

کارگر دیگری که در این شرکت راننده و جوشکار است در ادامه این گفت‌وگو ابراز کرد: یک بار خواستار حقوق‌هایمان شدیم و صاحبان شرکت طوری با ما رفتار کردند که انگار ما به آن‌ها بدهکار هستیم.

وی با بیان اینکه حتی سختی کار و بیمه بیکاری هم نداریم، افزود: اگر اعتراضی هم می‌کنیم می‌گویند؛ هر کس دلش می‌خواه کار کند و هر کس هم دوست ندارد به کار ادامه ندهد و ما هم می‌گوییم حداقل تکلیف حقوق معوقه ما را مشخص کنند.

این کارگر توضیح داد: کارفرمایان می‌گویند که مشکلات اقتصادی دولت و عدم حمایت از صنعتگران و سرمایه گذاران موجب عدم پرداخت‌ حقوق‌ها شده است اما ما هم کارگر هستیم و روزانه با حقوقی که دریافت می‌کنیم باید زندگی خود را اداره کنیم.

وی با بیان اینکه این شرکت حدود ۸۰ نفر پرسنل داشته و همه تا سقف ۶ الی ۷ میلیون طلبکار هستند، افزود: از ما قراردادهای سفید می‌گیرند یعنی هر وقت که بخواهند همان روز را تاریخ زده و ما را اخراج می‌کنند.

یکی دیگر از کارگران با اشاره به اینکه در این مدت فقط وعده و وعید شنیده‌ایم گفت: وقتی که کار می‌کنم اما نمی‌توانم حتی یک عدد نان برای خانواده خود بخریم ، این کار کردن چه ارزشی دارد؟ هم خودم آسیب روحی می‌بینم و هم خانواده‌ام در شرایط سختی به سر می‌برند.

وی اضافه کرد: یکی از فرزندانم بعد از چند ترم گذراندن دانشگاه به خاطر مشکلات مالی، نتوانستیم هزینه ادامه تحصیلش را فراهم کنیم و الان ترک تحصیل کرده و بیکار است.

کارگر دیگری که در این شرکت آسفالت کار بوده و در حال حاضر از کار تعلیق شده، اظهار کرد: از سال ۸۰ در این شرکت کار می‌کنم و چند روزی است که بیکار شده‌ام و حدود ۱۵ نفر از کارگران جدید را اخراج کرده‌اند.

وی علت عدم پرداخت حقوق را اینگونه بیان کرد: پیمانکاران این شرکت در قبال پروژه‌هایی که برای راه و شهرسازی و دولت انجام داده‌اند هنوز پولی دریافت نکرده لذا نمی‌توانند حقوق کارگرانشان را بپردازند.

این کارگر با اشاره به اینکه یک خانواده ۶ نفره است، تشریح کرد: در این مدت با قرض کردن از دیگران امورات زندگی خود را گذرانده‌ایم و حتی شده با نان خالی شکم فرزندانم را سیر کرده‌ام.

وی عنوان کرد: از دولت خواستاریم قدری هم به قشر کارگر که به سختی زندگی می‌کنند توچه کند و با حمایت از شرکت‌ها و کارخانه‌ها به زتدگی ما هم رونق بخشد.
انتهای پیام/2002
منبع: شاخص نیوز

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان