۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین سوادآموزی زمینه اشتغال ۵۰ نفر در شهرستان آبیک را فراهم کرد
کد خبر: ۲۲۳۹۰۷ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۱۰/۱۵ ساعت: ۸:۵۹ ↗ لینک کوتاه

مدیر آموزش و پرورش آبیک:

سوادآموزی زمینه اشتغال ۵۰ نفر در شهرستان آبیک را فراهم کرد

مدیر آموزش و پرورش آبیک دوره سوادآموزی تحکیم شامل افرادی می‌شود که تا مقطع پنجم درس خوانده‌اند ولی در این مقطع قبول نشده‌اند و سوادآموزی زمینه اشتغال ۵۰ نفر در شهرستان آبیک را فراهم کرد.

سوادآموزی زمینه اشتغال ۵۰ نفر در شهرستان آبیک را فراهم کرد
به گزارش سرویس اجتماعی صبح قزوین ، مهرداد یحیایی مدیر آموزش و پرورش شهرستان آبیک اظهار کرد: بر اساس مستندات مرکز آمار جمعیت و آماری که در سال ۹۲ در اختیار اداره آموزش و پرورش شهرستان آبیک گذاشته شده، در شهر آبیک ۲۸۵ بی‌سواد مطلق و در شهر خاکعلی و روستاهای این شهرستان ۲۲۰ بی‌سواد در رنج سنی ۱۰ تا ۴۹ سال قرار دارد. 

وی در ادامه گفت: مهاجرپذیر بودن شهرستان آبیک، یکی از دلایلی است که احتمال اینکه آمار بی‌سوادان در این شهرستان بیشتر باشد، را تشدید می‌کند، سوادآموزی زمینه اشتغال ۵۰ نفر در شهرستان آبیک را فراهم کرد.

این مسئول افزود: با توجه به اینکه احتمال دارد اولیای دانش‌آموزان در فرم‌های سرشماری نفوس و مسکن و یارانه‌ها اطلاعات نادرست داده باشند؛ اما در هنگام ثبت‌نام دانش‌آموزان میزان سواد یا بی‌سوادی اولیای آنان بررسی می‌شود.

یحیایی بیان کرد: در سال تحصیلی گذشته، ۴۶۲ نفر از سوادآموزان زیرپوشش دوره اول (مقدماتی) و ۱۹۰ نفر در دوره دوم (انتقال) سوادآموزی شهرستان آبیک قرار داشتند که از این تعداد ۲۹۰ نفر در دوره اول و ۱۵۰ نفر در دوره دوم نمره قبولی کسب کردند.

وی افزود: دوره‌های سوادآموزی به سه دوره سوادآموزی، تحکیم و انتقال تقسیم می‌شود که دوره سوادآموزی شامل افرادی می‌شود که اصلاً به مدرسه نرفته‌اند و یا دوره قدیم مقدماتی نهضت سوادآموزی را گذرانده باشند.

این مسئول یادآور شد: دوره سوادآموزی تحکیم شامل افرادی می‌شود که تا مقطع پنجم درس خوانده‌اند ولی در این مقطع قبول نشده‌اند که برای این گونه افراد کلاس‌های باز یادآوری آموخته‌های قبلی و مهارت‌های زندگی برگزار می‌شود.

حق‌الزحمه آموزش‌دهندگان به فرد بی‌سواد هفت میلیون ریال است
مدیر آموزش و پرورش ادامه داد: دوره انتقال شامل افرادی می‌شود که تا کلاس پنجم درس خوانده اما قبول نشده‌اند و می‌خواهند ادامه تحصیل دهند، بنابراین پس از شرکت در دوره‌های ۶ ماه انتقال و قبولی، مدرک ششم به آنها اعطا شده و می‌توانند در طرح جامع راهنمایی ثبت‌نام کنند.

وی با اشاره به اینکه از طریق سامانه سناد اطلاعات اولیای دانش‌آموزان شناسایی شده و در اختیار مدارس و کارشناسان آموزشی و مدیران مدارس قرار داده می‌شود و نسبت به سوادآموزی اولیا اقدام می‌شود، گفت: از سال ۹۱ که کار استخدام آموزشیاران به عنوان معلم در آموزش و پرورش اجرایی شد امر آموزش به سوادآموزان به سه طریق انجام می‌شود.

یحیایی ادامه داد: در تحقق این مهم، بخشداران، دهیاران، کمیته امداد، بهزیستی و سایر نهادهای خدماتی باید وارد میدان شده و با شناسایی و معرفی افراد بی‌سواد ۱۰ تا ۴۹ سال آموزش و پرورش را در ریشه‌کنی بی‌سوادی یاری رسانند.

وی با بیان اینکه حق‌الزحمه آموزش‌دهندگان به فرد بی‌سواد در صورت قبولی هفت میلیون ریال و به سوادآموز یک میلیون و ۴۰۰ هزار ریال پرداخت می‌شود، گفت: میزان پرداختی حق‌الزحمه آموزش‌دهندگان به افراد کم‌سواد در دوره انتقال ۸ میلیون و ۲۰۰ هزار ریال است.

یحیایی در پایان گفت: اهمیت سواد آموزی برکسی پوشیده نیست و کار فرهنگی زیربنای توسعه است و آینده جامعه را تامین می‌کند به همین دلیل تمام تلاش دستگاه‌ها باید این باشد که بی‌سواد ریشه‌کن شود.
انتهای پیام/2002
منبع: نگاه آبیک

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان