۰۹/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۰ پنجشنبه

صبح قزوین نشست خبری کنگره سرداران و۳۰۰۰شهید استان قزوین
کد خبر: ۲۲۲۶ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

در قزوین برگزار شد؛

نشست خبری کنگره سرداران و۳۰۰۰شهید استان قزوین

نشست خبری کنگره شهدای استاتن قزوین با حضور مسئولان مربوطه و رسانه های جمعی استان برگزار شد.

نشست خبری کنگره سرداران و۳۰۰۰شهید استان قزوین
به گزارش صبح قزوین، این نشست خبری با حضور جعفر حبیبی، مدیر کل آموزش وپرورش کل استان و مسئول کمیته تدوین و پژوهش، ابوالحسن کبیری، دبیر کمیته تدوین وپژوهش، سرهنگ صلح جو، دبیر کمیته جمع آوری آثار و اسناد شهدا و رسانه های مطبوعاتی استان قزوین برگزار شد.

ابوالحسن کبیری در جمع خبرنگاران استان با اشاره به اینکه دفاع مقدس 2887 روز طول کشید گفت: ایثار گری ها، حماسه سازی ها، و تاریخ نگاری ها نشان می دهد در دوران هشت سال جنگ تحمیلی، سرتاسر طول خط مرزی پنج استان غربی و بیش از هزار کیلومتر از استان‌های ساحلی درگیر جنگ بوده است.
در این دوران شاهد از خود گذشتگی های شهدا، رزمندگان، ایثارگران و جانبازان و حماسه‌سازانی بودیم که اگر به فرموده مقام معظم رهبری کسی 80 سال برای نوشتن این آثار وقت صرف کند، باز هم نمی‌تواند به طور کامل آن‌ها را جمع‌آوری کرده و به رشته تحریر درآورد.
چرا که اغلب رزمندگان و شهدا به واسطه تواضع و فروتنی که داشتند، از خود نوشته‌ای برجای نگذاشتند که بیانگر ایثارگری‌ها و رشادت‌های آنان در دوران هشت سال دفاع مقدس باشد.

وی عنوان کرد: اگر بخواهیم هر یک از زوایای مختلف دفاع مقدس را کشف کنیم، باید به سراغ رزمندگان برویم و از دل آنها خاطرات را بیرون بکشیم.
سپس خاطراتی که از دل ایثارگران و رزمندگان بیرون کشیده می‌شود، باید با مخاطب‌شناسی و سطح‌بندی برای اقشار مختلف نوشته شود و در قالب فیلم‌ها و داستان‌های کوتاه برای کودکان، نوجوانان و جوانان و دانش جویان و سطوح بالاتر تهیه و تنظیم شود.

کبیری افزود: کشور ایران در دوران هشت سال دفاع مقدس در برابر تمام قدرت‌های بزرگ شرق و غرب ایستادگی کرد.
برای استناد به این گفته لازم به ذکر است، در این دوران 62 کشور دنیا به عراق برای جنگ با ایران تسلیحات و مهمات ارسال ‌کردند.
بسیاری از این کشورها مثل عربستان که 20 میلیارد دلار به عراق داد، از کمک‌های مالی به عراق نیز دریغ نکردند.
علاوه بر کمک‌های نظامی و مالی در این دوران بیش از 21 کشور برای جنگ با ایران نیروی انسانی به عراق اعزام کرده بودند.

کبیری علت گفتن لفظ "مقدس" را برای جنگ این فرموده مقام معظم رهبری دانست که حضرت فرمودند: جنگ ما در واقع یک گنج بود.
بیان لفظ گنج برای دفاع مقدس از سوی معظم له بار معنایی زیادی دارد.
در طول دوران جنگ، نه تنها ذره‌ای از خاک‌ کشور را به قدرت‌های بیگانه داده نشد، بلکه از عزت، شرف، ناموس، انسانیت، انقلاب و مردم دفاع شد که رهبر فرزانه انقلاب در این خصوص فرمودند به همین دلیل دفاع ما دفاع مقدس شد.

دبیر کمیته تدوین و پژوهش کنگره 3000 شهید استان قزوین تصریح کرد: این ستاد و کنگره تحت امر مقام معظم رهبری قرار دارد و ایشان هدایت کلی این کنگره را برعهده دارند، استانداران در هر استان ریاست شورای سیاست‌گذاری و در شهرستان‌ها نیز فرمانداران مسئول شورای برنامه‌ریزی شهرستان هستند.

وی با اشاره به برنامه هایی که در کمیته تدوین و پژوهش بیشتر مدنظر است، اظهار داشت: بحث به رشته تحریر درآوردن خاطرات شهدا و رزمندگان هشت سال‌دفاع مقدس‌ و مستندسازی آن‌ها برعهده کمیته تدوین و پژوهش کنگره 3000 شهید استان است.

دبیر کمیته تدوین و پژوهش کنگره 3000 شهید استان قزوین تصریح کرد: بخشی از این مقالات به صورت روزانه یا هفتگی در نشریات و مجلات تحت عنوان"خاطرات" و "دل نوشته ها" همراه با عکس‌هایی که از ایثارگران و شهدا جمع‌آوری شده، چاپ می‌شود.

کبیری عنوان کرد: تمام اقداماتی که در کمیته تدوین و پژوهش باید انجام شود در قالب 170موضوع مشخص شده است که  در سه گروه مشخص انجام می شود که گروه اول مستندسازی است.
در این مستندسازی سعی برآن است در قالب استانی تاریخ روزانه هشت سال دفاع مقدس و نقش استان قزوین را بررسی و بازگو کنیم.

گروه دوم شرح ماموریت های رزمندگان غرب و جنوب، شهدای ترور و .
.
.
است.
این اقدامات درقالب تاریخ شفاهی و خاطرات کسانی است که بعد از دفاع مقدس حضور دارند، مانند آزادگان،جانبازان و خانواده‌های شهدا.

گروه سوم نیز هنر و ادبیات مرتبط بادفاع مقدس است که در قالب داستان،عکس، شعر، نمایش نامه و فیلم نامه به مرحله اجرا در میاید.

دبیر کمیته تدوین و پژوهش کنگره 3000 شهید استان قزوین اظهار امیدواری کرد با فراخوانی که انجام شده و گردهمایی که 22 اسفند ماه برگزار خواهد شد، با اهتمام نویسندگان، صاحبان قلم و اصحاب رسانه این رسالت عظیم  به نحو احسن به انجام برسد.

انتهای پیام/2004/خ

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان