۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین آقای حضرتی؛ لطفا نام نماینده دموکرات آمریکایی را بیاورید
کد خبر: ۲۱۸۳۵۹ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۹/۱۴ ساعت: ۱۱:۲۸ ↗ لینک کوتاه

نماینده مجهول الهویه‌ای که اعتماد ادعا کرده کیست؟

آقای حضرتی؛ لطفا نام نماینده دموکرات آمریکایی را بیاورید

روزنامه اصلاح‌طلب «اعتماد» امروز شنبه اقدام به انتشار مصاحبه‌ای به نقل از یک نماینده دموکرات آمریکایی کرد، که با واکنش‌های مختلف کاربران فضای مجازی مواجه شده است.

آقای حضرتی؛ لطفا نام نماینده دموکرات آمریکایی را بیاورید
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین  ،روزنامه اعتماد در مقدمه این گفتگو و در توجیه عدم انتشار نام این نماینده دموکرات آمریکایی آورده است:‌ «براي روشن شدن برخي ابعاد مصوبات اخير مجلس نمايندگان و سناي امريكا در خصوص تمديد قانون تحريم‌هاي امريكا با يكي از نمايندگان مجلس نمايندگان امريكا گفت‌وگو كرديم. اين نماينده مجلس با توجه به فضاي موجود درخصوص چند و چون اجراي برجام ترجيح داد به شرط عدم افشاي نام خود گفت‌وگو كند. «اعتماد» با توجه به نياز به درك ابعاد متفاوت اين راي و تاثير آن بر برجام اقدام به انعكاس نظرات وي مي‌كند.»

این در حالی است که کاربران فضای مجازی به ویژه شبکه موبایلی تلگرام در واکنش به درج مصاحبه‌ ادعایی اعتماد، با گوشه و کنایه مصاحبه مذکور را نتیجه ذهن خبرنگار یا مدیران روزنامه اعتماد قلمداد کرده‌اند.

این فرد مجهول الهویه که روزنامه اعتماد مدعی است با وی مصاحبه کرده است در پاسخ به اين سوال كه آيا تمديد قانون تحريم 10 ساله ایران نقض برجام است، با اشاره به اينكه اين تمديد به معناي نقض برجام نيست، بیان می‌کند: «همه نمايندگان و سناتورهايي كه به اين تمديد راي داده‌اند به خوبي متوجه هستند كه اين تمديد نقض برجام نيست. اين قانون تمديد مي‌شود كه محتواي آن از بين نرود ولي تمديد آن تاثير چنداني در صحنه عمل ندارد، چرا كه اجراي مقررات تحريمي اين قانون بر اساس برجام تعليق شده است و بر اساس برجام، رييس‌جمهور و وزير خارجه امريكا وظيفه دارند با ارايه منظم اسناد حقوقي اجراي مفاد تحريمي اين قانون را در عمل تعليق كنند[1]

در ادامه در این مصاحبه بی نام آمده است: « خب در شرايط سياسي انتخاب ترامپ، اگر هشياري به خرج نمي‌داديم و حتي يكي از پيشنهادات موجود براي وضع تحريم‌هاي جديد تصويب شده بود، برجام امروز در شرايط كُما قرار داشت. من اين مصوبه را نشان مثبتي بر اراده امريكا براي بقاي برجام مي‌بينم.»

 همچنین در مصاحبه اعتماد با اشاره به اينكه پيشنهاد تحريم‌هاي جديد مخالفان برجام همه مردود شده‌اند، بیان شده است: « با همه پيشنهادها براي تحريم جديد مخالفت شد. اين يك موفقيت بزرگ براي ما و موافقان برجام بود و بعد يادتان نرود كه اين موفقيت در فضاي انتخاب شدن ترامپ به دست آمد.»
 
جالب اینجاست که در این مطلب مصوبه تمدید تحریم‌ها نشانه اراده امريكا براي ادامه برجام توصیف و ذکر شده است: « در شرايط سياسي انتخاب ترامپ، اگر هشياري به خرج نمي‌داديم و حتي يكي از پيشنهادات موجود براي وضع تحريم‌هاي جديد تصويب شده بود، برجام امروز در شرايط كُما قرار داشت. من اين مصوبه را نشان مثبتي بر اراده امريكا براي بقاي برجام مي‌بينم.»
 
در پایان این مصاحبه ادعایی حدس زده شده است که اوباما اين مصوبه را امضا كند چراکه او عملا با حمايت بسيار بالاي مجلس نمايندگان و سنا كاري نمي‌تواند بكند. حتي در صورت وتو كه خيلي غير محتمل است، سنا وتوي او را باطل خواهد كرد. 

استدلال کاربران فضای مجازی در حالی رنگ و بوی نزدیکی به واقعیت به خود می‌گیرد که تاملی در محتوای مصاحبه ادعایی روزنامه اعتماد نشان می دهد که متن گفتگوی مجهول الهویه (!) روزنامه اعتماد با توجیهات و به در و دیوار زدن‌های برخی چهره‌ها و رسانه‌های اصلاح‌طلب تشابه جدی دارد.

پیشنهاد می‌شود جناب آقای الیاس حضرتی برای رفع ابهام از مخاطبان روزنامه اعتماد، کمترین اقدام ممکن را در رفع این ابهامات به کار برده و با مشخص کردن نام نماینده دموکرات از اتهاماتی چون «جعل مصاحبه برای توجیه نقض برجام» و «توجیه و طرفداری تلویحی از مصوبه ضدایرانی مجلس نمایندگان امریکا»، « به نفع برجام و نظام خواندن تمدید تحریم‌ها»، « افتخار آمیز و موفقیت خواندن تمدید 10 ساله تحریم‌های ضدایرانی»، « غیرهوشیارانه خواندن اعتراض به تحریم مجدد ایران به بهانه نجات برجام» و  ... خود و دست اندرکاران روزنامه اعتماد را مبرا نماید.




انتهای پیام/1404

منبع: مشرق

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان