۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین ابتکاری در محیط زیست وجود ندارد/ از دفاع از حقوق زنان در مراکش تا مصاحبه پرحاشیه با بی‌بی‌سی
کد خبر: ۲۱۶۹۹۲ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۸/۲۹ ساعت: ۹:۴۶ ↗ لینک کوتاه

بیماری محیط زیست با ویروس سیاست

ابتکاری در محیط زیست وجود ندارد/ از دفاع از حقوق زنان در مراکش تا مصاحبه پرحاشیه با بی‌بی‌سی

ابتکار که در ذهن خود مساله محیط زیست را حل شده می داند به دنبال فعالیت های حاشیه ای است و در عمل سازمان او به سازمانی سیاسی و مدافع حقوق زنان تغییر یافته است.

ابتکاری در محیط زیست وجود ندارد/ از دفاع از حقوق زنان در مراکش تا مصاحبه پرحاشیه با بی‌بی‌سی
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ،سال هاست که در کشور ما در فصل پاییز و زمستان پدیده وارونگی دما اتفاق می افتد به طوری که هوای گرم به سمت بالا و هوای سرد به دلیل سنگینی به سمت پایین حرکت می کند. با شروع روز و آغاز فعالیت های انسانی و مصرف سوخت دمای هوای سطح زمین زیاد می شود.

این هوای گرم هنگام صعود و حرکت به سمت بالا یا هنگام جا به جایی به وسیله باد با لایه ای هم دما از هوا که توسط تابش خورشید در طبقات فوقانی جو تشکیل شده برخورد کرده و این مانع صعود و تبادل هوا می شود  نتیجه آن تشکیل یک سطح پوششی بالای شهر است که با گذشت زمان و افزایش فعالیت های انسانی و به دلیل حبس هوادر زیر این لایه مواد آلاینده تولیدشده در سطح زمین باقی مانده و بالا نمی روند.

بیشتر کشورهای پیشرفته جهان برای معضل وارونگی هوا یا اینورژن تصمیمات مناسبی اخذ کرده و از ایجاد شرایط زیست محیطی اضطراری جلوگیری می کنند.

ولی در کشور ما هرساله همین معضل تکرار شده و هر سازمان یا نهادی وظایف را به گردن دیگری می اندازد، این آلودگی باعث بسیاری از بیماری های قلبی، ریوی و تنفسی شده و مشکلات عدیده ای را برای کشور تحمیل می کند و مردمان کشور ما در این فصل از سال از حق طبیعی نفس کشیدن پاک محروم  می مانند.

اما مسئولین محیط زیست هرساله در این شرایط به تشکیل جلسه اضطراری بسنده کرده و با تعطیلی دو یا سه روزه مدارس شرایط را به سال آینده محول می کنند، در این جلسات هیچ تصمیم استراتژیک و بنیادی برای آلودگی هوا گرفته نشده و تنها محدودیت های ترافیکی بیشتری برای مردم اعمال می شود و مردم در این شرایط باید آلودگی هوا و محدویت های ترافیکی را با هم تحمل کنند.

اما معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط زیست که متولی رفع آلودگی هواست  در 17 اردیبهشت سال 93 در مصاحبه با رسانه ها گفت مقصر آلودگی هوا بنزین های تولید شده در پتروشیمی های داخل کشور است و اگر بنزین با کیفیت با استانداردهای بین المللی وارد شود مشکل آلودگی هوا از بین می رود.

ابتکار در ادامه گفت: «دولت به دلیل اهمیت حفظ سلامت مردم، توزیع بنزین استاندارد در شهرهای کشور را آغاز کرده است و از همین رو در حال حاضر در سه شهر تهران، کرج و اراک بنزین استاندارد توزیع می شود»

ولی مدتی نگذشت که مصطفی افضلی‌فرد، عضو کمیسیون اصل 90 مجلس نهم اظهارات ابتکار را نادرست خوانده و تصریح کرد: جمع‌بندی گزارش‌های نهادهای مختلفی همچون کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، معاونت بین الملل وزارت نفت، سازمان بازرسی کل کشور، مرکز پژوهش‌های مجلس، سازمان ملی استاندارد این شد که  گزارش سازمان محیط‌ زیست در خصوص بنزین آلوده نادرست بوده است.

در آذر ماه 94 و بعد از گذشت بیش از یک سال و زمانی که دیگر بنزین مورد نظر رئیس سازمان محیط زیست وارد شده بود، ابتکار این بار اظهارات تازه ای را مطرح کرد و مشکل آلودگی هوا را مساله ای ریشه دار دانست و تاکید کرد: آلودگی هوا مشکلی ریشه‌دار و کهنه است و متاسفانه در آینده هم ادامه دارد، سازمان ما باعث و مقصر آن نیست.

ابتکار در ادامه استراتژی قدیمی دولت یازدهم که «مقصر دولت قبلی است» را ادامه داد و تصریح کرد: «اقداماتی که دولت محترم یازدهم در خصوص حفظ محیط زیست انجام داد، درواقع چرخشی بود در سیاست‌های کلان کشور که متاسفانه در دوره‌ای به مدت 8 سال با بی‌توجهی یا نپرداختن و شاید درست نپرداختن به مساله هزینه‌های بسیار سنگینی را برای کشور بوجود آورده بود. در کنار آن در تاخیرهایی که برای عدم اجرای برنامه‌های چهارم و پنجم در این دوران پدیدآمده بود کارها را خراب کرد درحالیکه برنامه‌ها در توسعه محیط زیست کشور بسیار عمیق و کارشناسی بود که متاسفانه عملکردها با برنامه‌ها انطباقی نداشت.»

یک ماه قبل از تر آن هم سعید متصدی معاون وقت ابتکار رسما از وظیفه سازمان محیط زیست برای آلودگی هوا شانه خالی کرد و گفت: ایجاد آلودگی هوا منحصر به یک سازمان نبوده و کاهش آن نیز مربوط به یک نهاد نمی شود.

محمدباقر صدوق چهره ماندگار محیط زیست کشور در آن زمان به اظهارات ابتکار واکنش نشان داد و گفت: بزرگترین مشکل محیط زیست سیاسی کاری مسئولان این سازمان است، خانم ابتکار! ویروس سیاست به جان محیط زیست کشور افتاده بهتر است به جای سیاسی کاری و فرافکنی کمی با مردم صادق باشید.

صدوق در ادامه به سبقه ابتکار به عنوان رئیس سازمان محیط زیست دولت هشتم اشاره کرده و تصریح کرد: صرفا در مورد آلودگی هوای تهران در دولت هشتم طرحی با 9 محور مطرح شد که بعد چند محور دیگر به افزوده شد اما مسئولین وقت سازمان هرگز نتوانستند در دولت وقت به تصویب برسانند و ابتر ماند. فقط در یک مورد موفق شدند و آن‌هم اخذ وام 20 میلیون دلاری از بانک جهانی بود که بخش شیرین آن خرید ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا بود که پس از خرید و ورود به کشور بخشی از آنها در محوطه گمرک ماه‌ها بدلیل عدم پرداخت حقوق گمرکی زیر باد و باران بود و  دچار آسیب شدند و حالا صحبت از طرح 15 ساله می‌کنند.

صدوق در ادامه گفت: سخن امروز منتقدین با مدیریت سازمان محیط زیست این است که خوب میدانید مشکل آلودگی هوای کلانشهرهایی که در دامنه کوهستان‌ها قرار گرفته وارونگی دماست که امری طبیعی است و باید مدیریت شود. به همین دلیل در قانون بلایای طبیعی دیده شده و از آن مهمتر شعاع 120 کیلومتری تهران مصوب سال 1346 است که در این محدوده بارگذاری نشود تا بتوان پدیده اینورژن را مدیریت کرد. و مهمتر از همه استاندارد خودروها و سوخت که همه دست دولتمردان است، پس به جای فرافکنی و گریز از مسئولیت کمی بیشتر با مردم صادق باشید.

ولی نکته ای  که در اقدامات ابتکار مشخص است این است که وی بیشتر از این که تمرکز خود را بر روی محیط زیست جمع کرده باشد بر روی اقدامات سیاسی  و حاشیه ای تمرکز کرده است.

در حالی که تنها یک هفته از مجوز وزارت ارشاد به خبرنگاران بی بی سی برای فعالیت یک هفته ای خود در ایران می گذشت، خبرنگار بی بی سی به سراغ ابتکار رفته و با وی مصاحبه ای ترتیب داد.

ابتکار در این مصاحبه هم بر خلاف مسئولیت خود در خصوص مسائل منطقه، سیاست خارجه و طرح بسیاری از مسائل سیاسی پرداخت که خبرنگار بی بی سی نیز سخنان وی را در خلال گزارشی منتشر کرده و ایران را متهم به دخالت در امور منطقه کرد.

این اقدام غیر قانونی ابتکار نیز با واکنش هایی همراه شد اما این واکنش ها باز هم مانع از ادامه فعالیت های حاشیه ای در سازمان محیط زیست نشد.

در شرایطی که این روزها کلان شهرهای کشور با آلودگی دست و پنجه می زنند ابتکار به مراکش رفته  و صحبت های خاص خود را مطرح می کند.

ابتکار در اظهارات عجیب خود در روز پنج شنبه در جمع وزیران زن محیط زیست جهان در مراکش گفت: زنان دارای پتانسیل های بسیاری هستند و بهره مندی از این پتانسیل ها در بخش های مختلف می تواند به موفقیت کشورها در توسعه و بهبود برنامه ها به ویژه در زمینه محیط زیست کمک کند.

معصومه ابتکار با اشاره به حضور و فعالیت زنان ایرانی در پروژه های مختلف، اظهار کرد: مقابله و سازگاری با تغییر اقلیم یکی از اهداف بسیار مهم و ضروری برای نسل امروز و دارای اهمیت بسیار برای نسل آینده است و به همین جهت تمام آحاد یک جامعه فارغ از نگاه جنسیتی موظفند برای کاهش اثرات این پدیده فعالیت کنند.

این سخنرانی ابتکار و حضور وی در مراکش رد حالی بود که بیش از ده روز از آلودگی کلان شهر ها گذشته بود و او به جای تدبیر آلودگی هوا سفر به مراکش را ترجیح داده بود.

نکته عجیب اینجاست که  ابتکار در برنامه دورهمی هفته گذشته اعلام کرده بود: "با اقدامات دولت هوای تهران در مقایسه با 3 سال قبل بهتر شده است. مردم پیشرفت‌ها را می‌بینند. مردم می‌بینند که وضعیت آلودگی هوا بهتر شده.

Image result

ابتکار که در ذهن خود  مساله محیط زیست را حل شده می داند به دنبال فعالیت های حاشیه ای است و  در عمل سازمان او به سازمانی سیاسی و مدافع حقوق زنان تغییر یافته است.

و در این شرایط وظیفه دستگاه های نظارتی است که با بازخواست او اقدامی را برای شرایط نامناسب آلودگی انجام داده و یا  رفع آلودگی هوا را به دستگاهی دیگر بسپارند.

 

 

انتهای پیام/1404

منبع: دانا

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان