۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین بلاتکلیفی معلمان حق‌التدریسی، سریال دنباله‌دار وزارت آموزش‌وپرورش
کد خبر: ۲۱۶۳۷۱ نویسنده: شیما شعبانی تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۸/۶ ساعت: ۱۰:۴۰ ↗ لینک کوتاه

صبح قزوین گزارش می‌دهد؛

بلاتکلیفی معلمان حق‌التدریسی، سریال دنباله‌دار وزارت آموزش‌وپرورش

حدود ۸ سال پیش همه ارگان‌ها نیرو به صورت شرکتی گرفته‌اند و آموزش و پرورش تنها سازمانی است که برای نیروهای زمین مانده خود تعیین و تکلیف نکرده است حتی آموزش و پرورش استان‌های دیگر به جز استان قزوین نیز برای نیروهای خود تعیین تکلیف کرده است.

بلاتکلیفی معلمان حق‌التدریسی، سریال دنباله‌دار وزارت آموزش‌وپرورش
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ، معلمان حق التدریس استان قزوین که بخش از بار تعلیم و تربیت دانش آموزان را برعهده دارند؛ متاسفانه مورد بی مهری مسئولان آموزش و پرورش قرار گرفته اند.
طی چندین مصوبه مجلس در سال‌های 83، 88 و 89 بیش از 216 هزار نفر از معلمان حق التدریس استخدام شدند و کمتر از 20 هزار نفر هنوز تعیین تکلیف نشده اند و منتظر استخدام هستند.

در ادامه گفت‌وگوی چند تن از معلمان حق التدریسی را با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین می‌خوانیم:

یکی از معلمین در مصاحبه با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین می‌گوید: ما نیروهای شرکتی هستیم که در سال 89-88 به مدت یک‌سال کارکردیم و از سال بعد قرار‌دادهای ما را تمدید نکردند.

وی اضافه می‌کند: ما برای حل این مشکلمان به مجلس نیز رفته‌ایم و پیگیر این موضوع هستیم، به ما گفتند که اگر 15 مرداد مجوزهای شما بیاید جواب می‌گیرید اما متاسفانه تاکنون نتیجه‌ای نگرفتیم. 25 شهریور سال گذشته فقط همکاران پیش دبستانی ما را آن هم با شرایط لازم پذیرش کردند.
این معلم در ادامه اضافه می‌کند: ما نیروهای شرکتی حدود 110تا120 نفر هستیم که مانند پیمانکارها قرار دادی فعالیت می‌کنیم در این مدت فعالیت برای ما بیمه واریز نکردند، اگر بیمه ما را کامل پرداخت می‌کردند می‌توانستیم بیمه بیکاری دریافت کنیم.
وی تشریح می‌کند: ما به اندازه یک کارمند کامل از صبح تا 12 ظهر کار می‌کردیم و هم اکنون نیز برای ادامه کار درخواست نوشته‌ایم اما بی نتیجه است، به ما گفته‌اند که تا مجوز از مجلس و وزارتخانه برای شما ارسال نشود، نمی‌توانند کاری انجام دهند. برای حل این مشکل آقایان ابوترابی و داود محمدی بسیار پیگیر بودند اما به تنهایی نمی‌توانند کاری انجام دهند.
وی در پایان می‌گوید: آقای حبیبی سال گذشته گفتند که به نیرو نیاز ندارند و جذب جدیدی انجام نمی‌دهند، در صورتی که تعدادی را جذب کردند همچنین استان‌های دیگر نیز جذب نیرو داشتند اما متاسفانه ایشان برای ما هیچ اقدامی نکردند و حق ما را زیر پا گذاشتند.

یکی دیگر از معلمان اظهار می‌کند: مشکلات ما حق التدریسی‌ها این است که امنیت شغلی نداریم همچنین ساعات کاری ما کم شده است.
وی توضیح می‌دهد: از سال 94 شروع به کار کرده‌ایم اما قبل از سال 94 چند سال برای آموزش و پرورش به صورت نیروی شرکتی در پیش دبستانی‌ها فعالیت کردیم. به ما قول داده بودند که فقط چهار الی پنج سال به صورت حق التدریسی فعالیت کنیم و در نهایت ما را استخدام کنند.
این معلم در ادامه اضافه می‌کند: قرار بود سال 91 استخدام شویم که هنوز استخدام نشده‌ایم و بیمه ما نیز نصفه است و در فصل تابستان بیمه برای ما نمی‌ریزند و چون ما بیمه کامل نداریم سابقه کار حساب نمی‌شود همچنین از عید تا به امروز به ما حقوق ندادند و به هیچ یک از قول های خود عمل نکرده‌اند.
وی ابراز می‌کند: از سال 88 در پیش دبستانی کار کرده‌ام و بعد به عنوان آموزگار پایه ابتدایی جذب شدم و بعد از چندسال می‌خواهند ساعت کاری ما را در هفته از 24 ساعت به 12 ساعت کاهش دهند.
این معلم در پایان عنوان می‌کند: در همه استان‌ها معلمان حق التدریسی 24 ساعت کار می‌کنند. برای حل این مشکل از طریق نمایندگان استان قزوین در مجلس شورای اسلامی خیلی پیگیری کردیم، آنها نیز هم قول دادن پیگیری کنند ما همچنان منتظر نتیجه هستیم.

یکی از معلمان در مصاحبه با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین می‌گوید: ما نیروهای شرکتی هستیم، که حدود 8 سال پیش از سال 88تا89 به صورت خدمت آموزشی بودیم.
وی توضیح می‌دهد: در سال 94 مهرماه تعدادی مربی پیش دبستانی را جذب کردند آن هم فقط کسانی که با سابقه بودند ما نیز خرید خدمات آموزشی بودیم اما حدود 300 نفر از ما زمین مانده ایم. حدود یک‌سال است که هرهفته در اداره‌ها برای درخواست کار و کارهای دیگر هستیم اما هیچ نتیجه ای ندارد.
این معلم در ادامه اضافه می‌کند: حدود 8 سال پیش همه ارگان‌ها نیرو به صورت شرکتی گرفته‌اند و آموزش و پرورش تنها سازمانی است که برای نیروهای زمین مانده خود تعیین و تکلیف نکرده است حتی آموزش و پرورش استان‌های دیگر به جز استان قزوین نیز برای نیروهای خود تعیین تکلیف کرده است.
وی در پایان ابراز می‌کند: بیمه‌های ما را در سال نصف حساب می‌کنند در صورتی که ما یک‌سال برای آموزش و پرورش کارکرده‌ایم در مجموع به نیروهای شرکتی هیچ توجهی ندارند.

یکی دیگر از معلمان می‌گوید: حقوق نیروهای شرکتی از عیدی سال 95 تا مهر امسال پرداخت نشده است، همچنین هیچ قرار داد جدیدی با ما بسته نشده و از تبدیل وضعیت هیچ خبری نیست.
وی با بیان اینکه نیروهای شرکتی امنیت شغلی ندارند، اظهار می‌کند: ما خرید خدمات قبل از 90 هستیم و کدهای نیروهای شرکتی فعال نیست همچنین نمی‌توانیم در هیچ ضمن خدمتی شرکت کنیم.
این معلم عنوان می‌کند: ۲۴ ساعت کاری ما را ۲۲ ساعت حساب میکنند و به مدت 2 سال است که بیمه ما را کامل نمی‌ریزند.
وی با اشاره به دیدار معلمان شرکتی با سیده حمیده زرآبادی نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی و سالار قاسمی رئیس آموزش و پرورش استان قزوین ابراز می‌کند: خانم زرآبادی نامه ما را تحویل مجلس داده‌اند و درمورد نیروهای حمایتی پیگیر شدند؛ متاسفانه از طرف سالار قاسمی هیچ اهمیتی داده نشده و همچنان از نیروی حمایتی را ساماندهی می‌کنند.

این معلم با اشاره به نیروهای حمایتی اظهار می‌کند: برخی افراد که از وابستگان مدیران سازمان‌ها هستند و به نیروهای فامیلی شهرت دارند که قصد دارند به عنوان نیروهای خرید خدمات و جایگزین ما در آموزش و پرورش استخدام شوند.
وی در پایان با بیان اینکه معلمان حق التدریسی و شرکتی به دنبال آینده شغلی با امنیت هستند، ابراز می‌کند: برخی از معلمان نیروهایی با رشته غیر مرتبط هستند که جامانده نامیده می شوند از طرف مجلس نیز دستور به کارگیری داده شده ولی به معلمان رسمی دو شیفت کار دادند تا از این نیروها استفاده نشود و بیکار بمانند.

در ذیل متن نامه معلمان حق التدریسی به وزیر جدید آموزش و پرورش آورده شده است:

همکاران حق التدریس سراسر کشور
سخنی با وزیر جدید آموزش پرورش 
جناب وزیر
آقای فانی نتوانست خواسته‌های بحق فرهنگیان را با توجه به این همه مشکلات اقتصادی برای تامین معیشت و رفاه قشر فرهنگی جامعه پاسخگو باشد.  
یک شاخصه مهم وزیر قوی خصوصا در آموزش پرورش با وجود این همه مشکلاتی که از قبل به جا مانده این است که بتواند در سال به یک جمع بندی راجع به دریافت بودجه سالانه برای وزارت خانه اش پافشاری و اصرار داشته باشد.  
جناب وزیر بعد آقای فانی باید این ویژگی را داشته باشد ( باید برای دریافت یک بودجه کافی و وافی تلاش کند نه آن بودجه مکفی و بخور و نمیر باشد )
آقای فانی در اکثر گفتگوهای زنده تلویزیونی راجع به بودجه سخن از این می گفت که 90 درصد بودجه آموزش پرورش به حقوق معلمان تعلق دارد و برای این قضیه تاسف می خورد و تاسف هم دارد،چرا؟
چون بودجه برای آموزش پرورش باید در صدر بودجه دولت باشد و تمام کمال زندگی و معیشت معلمان و فرهنگیان را شامل شود تا هیچ معلمی درگیر شغل دوم و سوم نباشد و این حاکی از بی برنامه گی وزارت خانه داشته است که امید به این است که وزیر جدید با کمک دولت محترم بتواند تمام خلا های موجود در بودجه آموزش پرورش را برطرف سازد.

وزیر محترم بعد راجع به توزیع و ساماندهی نیروی انسانی باید با مطالعه و تامل بیشتر دقت نظر داشته باشد. 
وزرای قبل برای این مهم هر کدام با یک سلیقه آمد و شد داشته اند و لیکن این یک معضل بسیار بزرگی را الان بوجود آورده است. چرا؟ چون الان همین ماده 17، تعیین تکلیف معلمان حق التدریسان با تمام تبصره هایش با وجود نیروهای با سابقه 10 ها سال، در 4 سال دوم دولت قبل و این دولت هنوز یک توپ سرگردان شده است که گاهی وزیر محترم با زمین مجلس می اندازد و متقابلا از طرف مجلس سوی زمین دولت،
اما...
با وجود یک وزیر با علم و اطلاع می‌تواند این مشکل براحتی حل شود. 
وزیر مستعفی در یک مصاحبه تلویزیونی در سال قبل که از شبکه دوم سیما پخش شد ( گفتگوی ویژه خبری) زمانی که از نیروهای انسانی وزارتخانه اش سخن میگفت اصلا و ابدا از معلمان همیشه مظلوم حق التدریس که برای همین فرزندان مملکت راه‌های دور و طاقت فرسا را میپیمایند و هر روز کلی مسافت با هزینه شخصی می‌پردازند و بدون حقوق کار می‌کنند، سخنی نگفت و اصلا معلم حق التدریس را به آمار حساب نیاورد و این بسیار و بسیار جای تاسف دارد.

جناب وزیر محترم بعد از وزیر مستعفی
سخن نگفتن از معلم حق التدریس بنظر شما یعنی بحساب نیاوردن ولی در عقلانیت و شعور جامعه معلمان و فرهنگیان همواره این فکر به جامانده از 4 سال دوم دولت قبل تا به اکنون هیچ زمان نتوانسته  این قشر ستمدیده را از سیستم دور سازد و با سیاست های دولت و مجلس اینها را خسته و درمانده کند که در نهایت بر بلاتکلیفی آنها انجامد.
این معلمان باید در همین دولت تدبیر و امید به سرانجام برسند.  
جناب وزیر جدید هر کسی باشد باید معلمان حق التدریس را به خوبی درک کرده و از هیچ ادای پرداخت حق و حقوق و تلاش برای تبدیل وضعیت دریغ ننماید.
والا همواره ما معلمان حق التدریس با کمک نمایندگان محترم مجلس یک سایه تعقیب برای وزیر بعد هستیم. ایشان باید برای معلم حق التدریس جایگاه خاص در نظر داشته باشد.  
جناب وزیر جدید! مگر معلم حق التدریس در سرزمین کفر معلمی می‌کند که اینقدر مورد کم لطفی و حتی غضب وزارت هست که هنوز در بلاتکلیفی محض به سر می‌برد.  
دلیل بر غضب وزارت خانه به همین یک مورد میتوان مصداق آورد که در آزمون ناجوانمردانه 10000نفری با وجود اینهمه معلم حق التدریس هیچ جایگاهی برای این معلمان حق التدریس داده نشد.
جناب وزیر جدید با خواهشی که از شخص جنابعالی و امید داشتن به شعار ریس دولت امید داریم خواستار روشن شدن تکلیف از سوی وزارت خانه هستیم تا ما هم بتوانیم در سیستم به حق حقوق ضایع شده ما برسیم در صورت تعیین تکلیف نشدن معلمان حق التدریس وزرای محترم بعدی وزارت خانه آموزش پرورش همواره مورد سوال و توضیح خواستن از سوی مجلس شورای اسلامی هستند.  

همچنین نامه ذیل به نمایندگان استان قزوین در مجلس شورای اسلامی فرستاده شده است:
بسم الله الرحمن الرحیم
باسلام؛
احتراما به استحضار می‌رساند معلمان حق التدریس در میهن اسلامی ،بخش قابل تاملی از بار تعلیم و تربیت دانش آموزان را برعهده دارند؛ اما متاسفانه مورد بی مهری و بی عدالتی مسئولان آموزش و پرورش قرار گرفته اند.
بي مهري‌هايي كه مسلما مي تواند در کیفیت آموزش دانش آموزان این سرزمین تاثیرات منفی و جبران ناپذیری داشته باشد.

بخشی از مشکلات اصلی و نگرانی‌های معلمان حق التدریس؛
1-حقوق کم و تاخیر 8 ماهه در پرداخت‌ها
2 -نداشتن حقوق در ایام تعطیل ( تابستان، عید نوروز و . . . )
3- عدم پوشش بیمه ای
4- وضعیت نابسامان معیشتی معلمان حق التدریس
5- عدم امنیت شغلی و...را نام برد

نماینده محترم، لازم به ذکر است با تعطیلی مراکز تربیت معلم در دهه 70، بیش از یک دهه ،آموزش و پرورش نیروهای خود را از طریق نیروهای حق التدریس، نهضتی و شرکتی تامین می‌کرده است؛ لذا با تاسیس دانشگاه فرهنگیان، مقرر شد از این پس آموزش و پرورش نیروی انسانی مورد نیاز خود را از این دانشگاه تامین نماید و در پی آن، با مصوبات مجلس کسانی که پیش از تاسیس دانشگاه فرهنگیان عمر و جوانی خود را در راه تعلیم و تربیت فرزندان این مرز و بوم گذاشته و ضمن پرداختن تاوان بی مدیریتی مسئولان آموزش و پرورش، نیازهای این وزارتخانه را نیز مرتفع کرده اند به استخدام آموزش و پرورش در آیند.
در این راستا طی چندین مصوبه مجلس در سال‌های 83 ، 88 ، 89 و . . . بیش از 216 هزار نفر از معلمان حق التدریس استخدام شدند و کمتر از 20 هزار نفر هنوز تعیین تکلیف نشده اند و منتظر استخدام هستند.
به این ترتیب بیش از 91 درصد کسانی که قبل از تاسیس دانشگاه فرهنگیان با عناوین حق التدریس، نهضتی و شرکتی نیازهای آموزش و پرورش را مرتفع کرده بودند استخدام شدند و کمتر از 9 درصد آنها باقی مانده اند.
از آنجایی که دولت تاکنون تمایلی به استخدام 9 درصد باقیمانده معلمان حق التدریس نشان نداده است و متاسفانه در یک سال گذشته هیچگونه بخشنامه ای مبنی بر استخدام معلمان حق التدریس صادر نگرديده است، بنابراین خواهشمندیم با نگاه دلسوزانه و عالمانه به امر تعلیم و تربیت و آینده کشور، مصوبه ای جهت استخدام معلمان حق التدریس در مجلس تصویب نمایید و اجازه ندهید با آزمون های پی در پی ظلم دامنه داری در حق آنها گردد.
با سپاس/جمعی از معلمان حق التدریس
انتهای پیام/1404

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان