۰۹/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۰ پنجشنبه

صبح قزوین ۷.۵درصد تماس‌های اورژانس اجتماعی مربوط به همسرآزاری/۸۷درصد کودکان نگهداری شده در بهزیستی بدسرپرست هستند
کد خبر: ۲۱۶۲۱۳ نویسنده: حبیب‌الله مسعودی فرید تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۷/۲۹ ساعت: ۱۱:۱۲ ↗ لینک کوتاه

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور مطرح کرد

۷.۵درصد تماس‌های اورژانس اجتماعی مربوط به همسرآزاری/۸۷درصد کودکان نگهداری شده در بهزیستی بدسرپرست هستند

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه ۷.۵ درصد تماس‌های اورژانس اجتماعی در سال گذشته مربوط به همسرآزاری بوده است، گفت: ۸۷ درصد از تعداد ۹۸۰۰ کودکی که در ۵۷۰ مرکز سازمان بهزیستی کشور نگهداری می‌شوند، سرپرست مشخص غیرموثر و یا بدسرپرست دارند.

۷.۵درصد تماس‌های اورژانس اجتماعی مربوط به همسرآزاری/۸۷درصد کودکان نگهداری شده در بهزیستی بدسرپرست هستند
حبیب‌الله مسعودی فرید، معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین  با اشاره به فعالیت اورژانس اجتماعی در کشور اظهار کرد: 194 شهر در کشور دارای اورژانس اجتماعی هستند که دارای 4 بخش عمده می‌باشد.
وی افزود: خط تلفن اورژانس اجتماعي(123)، تيم سيار اورژانس اجتماعي متشکل از مددکار و روانشناس، مراکز مداخله در بحران و پایگاه‌های خدمات اجتماعی، 4 بخش این اورژانس را تشکیل می‌دهند.

وجود 160 پایگاه‌ خدمات اجتماعی در کشور

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور خاطرنشان کرد: براساس مصوبه سال 92 هیئت دولت، باید همه شهرهای دارای بیش از 50 هزار نفر جمعیت، تحت پوشش خدمات اورژانس اجتماعی قرار بگیرند.
وی تصریح کرد: بر اساس آخرین بررسی‌های انجام شده نزدیک به 140 شهر بالای 50 هزار نفر جمعیت، فاقد اورژانس اجتماعی هستند اما تمامی شهرهای مرکز استان‌، کلان‌شهرها و همچنین شهرهای مهم استان‌ها دارای اورژانس اجتماعی هستند.
مسعودی فرید در ادامه از وجود 160 پایگاه‌های خدمات اجتماعی در کشور خبر داد و گفت: این پایگاه‌ها در مناطق حاشیه نشین و آسیب خیز شهری در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی در سطح محلات فعالیت دارند.
وی با اشاره به آمار تماس‌های انجام شده با خطوط 123 اورژانس اجتماعی بیان کرد: سال گذشته 600 هزار تماس تلفنی به خطوط اورژانس اجتماعی انجام شده که از این آمار فقط 150 هزار تماس مرتبط بودند که از این تماس‌ها نیز در حدود 8.5 درصد مربوط به کودک‌آزاری و 7.5 درصد مربوط به همسرآزاری بوده است.
معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: بیشترین تماس‌های صورت گرفته مربوط به مباحث خانواده از قبیل مشاجرات خانوادگی و مسائل درون خانواده است‌ و موارد حاد و اورژانسی منحصرا مربوط به کودک آزاری و همسرآزاری می‌باشد.
وی در ادامه عنوان کرد: مطالعات انجام شده از سوی سازمان بهزیستی نشان می‌دهد که طی سال گذشته 4200 مورد خودکشی با اقدامات به موقع از این کار صرفنظر کردند که 2800 نفر از این تعداد، خانم و 1400 نفر آقا بودند.

9800 کودک در 570 مرکز بهزیستی کشور نگهداری می‌شوند

مسعودی فرید اضافه کرد: شایع‌ترین علل نزدیک به خودکشی مسائل روان‌شناختی مانند اضطراب، افسردگی و رفتارهای تکانشی و برخی عوامل خطر دیگر نظیر مسائل اقتصادی، خانوادگی و فرهنگی است و بیش از 90 درصد کسانیکه اقدام به خودکشی می‌کنند معتقدند که در زمان خودکشی شرایط تعادل روحی و روانی نداشتند.
وی عنوان کرد: 87 درصد از تعداد 9800 کودکی که در 570 مرکز سازمان بهزیستی کشور نگهداری می‌شوند، سرپرست مشخص غیرموثر و یا بدسرپرست دارند و تعداد اندکی از آنها بی‌سرپرست هستند که تقریبا این روند در دنیا هم بدین شکل است.
معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه در اروپا در حدود یک میلیون کودک در موسسات نگهداری می‌شوند، گفت: بر اساس گزارش اتحادیه اروپا که در یکسال گذشته اعلام کرد 90 درصد کودکانی که در موسسات نگهداری می‌شوند، یتیم نیستند بلکه یکی از والدین آنها شناسایی شده است و به دلایل مسائلی همچون فقر، اختلالات روانی، کودک آزاری و یا بیماری‌های صعب العلاج جهت نگهداری به این مراکز سپرده شده‌اند.
انتهای پیام/7003


دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان