۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین کدوی آجیلی در مزارع آبیک کشت شد+تصویر
کد خبر: ۲۱۶۰۱۶ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۷/۲۲ ساعت: ۱۳:۵۳ ↗ لینک کوتاه

برای اولین‌ بار در استان قزوین؛

کدوی آجیلی در مزارع آبیک کشت شد+تصویر

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آبیک از کشت کدوی آجیلی در مزارع کشاورزی آبیک برای اولین بار در استان قزوین خبر داد.

کدوی آجیلی در مزارع آبیک کشت شد+تصویر
به گزارش سرویس اجتماعی صبح قزوین ، بیژن لطفی مدیر اداره جهاد کشاورزی شهرستان آبیک از آغاز کشت کدوی آجیلی در استان قزوین در شهرستان آبیک خبر داد و اظهار داشت: بررسی سازگاری محصول کدوی آجیلی با شرایط اقلیمی منطقه، برآورد نیاز آبی و بهره‌وری اقتصادی آن جهت جایگزینی با کشت محصولاتی از قبیل ذرت و هندوانه مهم‌ترین هدف کشت این محصول است.
وی با بیان اینکه کشت کدوی آجیلی برای اولین بار در سطح ۵ هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان انجام شده است، تصریح کرد: کدو آجیلی تا قبل از گلدهی هر ۷ الی ۱۰ روز یکبار به آبیاری نیاز دارد که این دور آبیاری بعد از گلدهی به یک روز در هفته تغییر می‌یابد.
این مسئول با اشاره به مزیت‌های کشت کدوی آجیلی، مطرح کرد: بررسی سازگاری محصول کدوی آجیلی با شرایط اقلیمی منطقه و نیاز کم این گیاه به آب، بهره‌وری بالا، توجیه اقتصادی آن می‌تواند جایگزین مناسبی برای کشت محصولاتی مانند ذرت و هندوانه باشد زیرا در این وضعیت کم‌آبی کشت این محصولات توجیه اقتصادی ندارند.
وی از برگزاری کلاس‌های آموزشی در روستای قشلاق از توابع بخش مرکزی شهرستان آبیک خبر داد و بیان کرد: در راستای ارتقای سطح عملی بهره برداران بخش کشاورزی؛ همچنین روز مزرعه کدوی آجیلی نیز با حضور جمعی از کشاورزان و کارشناسان در روستای قشلاق شهرستان آبیک برگزار شد.
لطفی هدف از برگزاری روز مزرعه را معرفی این محصول و آشنایی کشاورزان با عملیات زراعی و برداشت نیمه مکانیزه دانست و عنوان کرد: هدف از اجرای این کشت را تغییر الگوی کشت و تناوب زراعی مناسب و مصرف بهینه آب کشاورزی است.

وی عنوان کرد: گذشته کشت کدو آجیلی فقط در ۹۰ درصد اراضی کم بازده دیم انجام می‌گرفت و تمام مراحل کاشت، داشت و برداشت توسط دست صورت می‌گرفت و به همین دلیل سطح کاشت بسیار کم بوده ولی امروزه با پیشرفت تکنولوژی و استفاده از ماشین الات کشاورزی مدرن، سطح زیر کشت رو به افزایش گذاشته و علاوه بر منبع درآمد خوب برای کشاورزان، به عنوان یک محصول زراعی در تناوب محصولات دیگر قرار گرفته است.
این مسئول میزان مصرف آب در سایر زراعت‌ها را ۵۰۰۰ الی ۶۰۰۰ متر مکعب اعلام کرد و گفت: در کشت کدو آجیلی این مقدار ۳۵۰۰ متر مکعب می‌باشد که با توجه به خشکسالی‌های موجود می‌تواند جایگزین مناسبی به عنوان یک زراعت خوب برای اراضی این شهرستان باشد که با توجه به طول دوره رشد و سایر شرایط آب و هوایی موجود در این شهرستان گزینه مناسبی باشد.
مدیر اداره جهاد کشاورزی شهرستان آبیک گفت: این زراعت بصورت ردیفی، کشت با ردیف کار و بصورت کاملا مکانیزه انجام پذیرفته است و بذر مورد نیاز جهت کشت این محصول ۶ الی ۹ کیلو گرم در هکتار می‌باشد و دمای مورد نیاز برای این محصول ۲۵ ال ۳۵ درجه سانتی گراد است که با شرایط آب و هوایی این شهرستان مطابقت می‌نماید.
وی خاک مورد نیاز برای کشت این محصول را خاک نیمه سنگین عنوان کردند و افزود: شرایط خاک‌های اراضی شهرستان آبیک و به خصوص روستای قشلاق این شرایط را دارا است.
لطفی در پایان اضافه کرد: در هر ۳ هکتار برای یک نفر بصورت مستقیم و برای ۴ نفر بصورت غیرمستقیم کار ایجاد شده است.
انتهای پیام/2002
منبع: نگاه آبیک

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان