۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین یک معامله "برد-برد" دیگر!/ هودفر را به کانادا دادیم؛ هنوز خبری از خاوری نیست!
کد خبر: ۲۱۵۶۵۹ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۷/۷ ساعت: ۱۰:۱۶ ↗ لینک کوتاه

امتیاز نقد این بار بدون وعده نسیه!

یک معامله "برد-برد" دیگر!/ هودفر را به کانادا دادیم؛ هنوز خبری از خاوری نیست!

کانادا خود روابط با ایران را قطع کرده و حالا به برقراری مجدد آن تمایل دارد. پس مشخص است که ایران در این زمینه دست بالا را دارد. با این حال دولت نه تنها از این موقعیت استفاده نکرده بلکه همچنان به دادن امتیازات نقد و وعده های نسیه – که معلوم نیست در مورد خاوری همین وعده نسیه را هم گرفته باشد – مشغول است.

یک معامله "برد-برد" دیگر!/ هودفر را به کانادا دادیم؛ هنوز خبری از خاوری نیست!
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ، شش روز پس از دیدار و مذاکره محمدجواد ظریف با همتای کانادایی خود، هما هودفر زندانی دوتابعیتی امنیتی در ایران آزاد شد و این در حالی است که هنوز خبری از همکاری کانادا برای بازگرداندن محمودرضا خاوری نیست.
کانادا از سال 2012 و در زمان نخست وزیری استفان هارپر به دلیل حمایت ایران از دولت سوریه، و نیز متهم کردن کشورمان به عدم پایبندی به قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل و ایجاد تهدید برای اسرائیل دیپلمات‌های خود را از تهران خارج کرد و روابط دو کشور قطع شد.

با این حال، دولت جدید کانادا به ریاست جاستین ترودو، که زیان اقتصادی کشورش از این تصمیم را مشاهده کرده بود، تلاش کرد تا این روابط را احیا کند. دیون وزیر خارجه کانادا چندی پیش با اعتراف به این موضوع گفته بود قطع روابط با ایران هیچ اثر مثبتی برای هیچ‌کس نداشته است. نشانه منفع طلبی کانادا از برقراری دوباره روابط با ایران را می توان در باقی ماندن مواضع ضدایرانی این دولت درباره مخالفت تهران با موجودیت رژیم صهیونیستی، برنامه موشکی ایران و نیز وضعیت حقوق بشر، ابزار جست و جو کرد.

یک معدله
ظریف و دیون وزیر خارجه کانادا برای اولین بار پس از قطع روابط دو کشور در نیویورک دیدار کردند

تا اینجای کار مشخص است که دولت ایران در هنگام برقراری دوباره روابط دست بالا را دارد با این وجود، در کمال تعجب، در اولین اقدام برای عادی شدن روابط، شش روز پس از دیدار ظریف و دیون در نیویورک، یک زندانی امنیتی در تهران آزاد می شود اما خبری از همکاری کانادا در مورد محمود رضا خاوری نیست.

یک معدله
هما هودفر زندانی دوتابعیتی، شش روز پس از دیدار ظریف و دیون آزاد شد

هما هودفر، یک زندانی امنیتی بود که علاوه بر ایران، تابعیت کانادا و ایرلند را هم دارد. او خردادماه امسال بازداشت شد و پس از آن واکنش هایی در کانادا به این بازداشت صورت گرفت. در یکی از این واکنش ها، حتی رضا پهلوی هم به میدان آمد و با ارسال نامه ای به نخست وزیر کانادا، خواستار پیگیری برای آزادی وی شد.

پس از آزادی هودفر، کانادا از آن استقبال و از این پرونده به عنوان یکی از موانع بهبود رواط بین اتاوا و تهران یاد کرد!

حال سوال اینجاست که چرا کانادا از یک زندانی امنیتی به عنوان یکی از موانع بهبود روابط یاد می کند اما در طرف مقابل دولت تدبیر و امید رفتار مشابهی در مورد خاوری ندارد؟

یک معدله
خاوری از سال 90 به کانادا گریخته و به گفته وزیر دادگستری دولت این کشور برای بازگرداندن او همکاری نمی کند

خاوری، مدیرعامل سابق بانک ملی پس از ماجرای اختلاس سه هزار میلیاردی، از سال 90 به کانادا گریخته است و مقامات کشورمان بارها همکاری نکردن کانادا را یکی از دلایل عدم بازگرداندن او معرفی کرده اند. پورمحمدی، وزیر دادگستری دولت تدبیر و امید خردادماه امسال به صراحت گفته بود که "کشور کانادا همکاری لازم را برای بازگرداندن خاوری با ما ندارد و امیدواریم در آینده اتفاق تازه‌ای رخ دهد."

اکنون با وجود آنکه کانادا راسا روابط با ایران را قطع کرده بود و خود به برقراری مجدد آن ابراز تمایل کرده و مشخص است که ایران در این زمینه دست بالا را دارد، چرا دولت تدبیر و امید نه تنها از این موقعیت استفاده نکرده و امتیازی در جهت منافع ملی نگرفته بلکه همچنان به دادن امتیازات نقد و وعده های نسیه – که معلوم نیست در مورد خاوری همین وعده نسیه را هم گرفته باشد – مشغول است؟


انتهای پیام/1404

منبع: صراط

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان