۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین مشق فرهنگ ایرانی با نوشت افزار خارجی!/ رسانه ملی در معرفی اسطوره‌های ایرانی-اسلامی ضعیف عمل می‌کند
کد خبر: ۲۱۵۴۹۴ نویسنده: گل‌عنبر حمزه تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۶/۳۱ ساعت: ۷:۵۴ ↗ لینک کوتاه

گزارش صبح قزوین از بازار فروش نوشت افزار؛

مشق فرهنگ ایرانی با نوشت افزار خارجی!/ رسانه ملی در معرفی اسطوره‌های ایرانی-اسلامی ضعیف عمل می‌کند

دانش‌آموزان معمولا تصاویر روی جلدِ دفاتری را انتخاب می‌کنند که آنها را بشناسند این در حالی است که برنامه‌های جذابی برای معرفی شخصیت‌ها و قهرمانان داخلی برای گروه سنی کودکان و نوجوانان تولید نشده در نتیجه کودکان نیز به سوی خرید نوشت افزار با نقوش خارجی تمایل دارند.

مشق فرهنگ ایرانی با نوشت افزار خارجی!/ رسانه ملی در معرفی اسطوره‌های ایرانی-اسلامی ضعیف عمل می‌کند
به گزارش خبرنگار اجتماعی  صبح قزوین ،----گل‌عنبر حمزه
با نزدیک شدن به مهرماه و فصل شروع مدارس، این روزها شاهد تکاپوی خانواده‌ها و دانش‌آموزان برای آماده شدن جهت حضوری بانشاط در مدارس هستند از این رو بازار خرید مایحتاج مدرسه بیش از هر زمان دیگر داغِ داغ است.
مقام معظم رهبری طی سال‌های اخیر و در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی تاکیدات فراوانی مبنی بر خرید محصولات تولید داخل برای حمایت از تولیدکنندگان و کارگران ایرانی داشتند.
پیش بینی می‌‌شود سال تحصیلی جدید در حدود 13.5 میلیون دانش‌آموز در مدارس دولتی و غیردولتی مشغول به تحصیل شوند که اگر تعداد دانشجویان را نیز به این آمارها اضافه کنیم بدون شک گردش مالی بازار لوازم‌التحریر در ایران رقم قابل توجهی را به خود اختصاص خواهد داد.
بر اساس آمار سال 93، گردش مالی بازار لوازم‌التحریر در ایران ۴۰ هزار میلیارد ریال بوده است اما نکته قابل تامل آن است که به گفته مسئولین نزدیک به 90 درصد این گردش مالی سهم محصولات خارجی می‌شود.
از سوی دیگر نمی‌توان نسبت به تاثیرگذاری فرهنگ خرید نوشت افزار ایرانی در تربیت فرزندان و الگوسازی برای کودکان غافل شد.
لذا برای بررسی علل و عوامل گرایش خانواده‌های ایرانی به خرید محصولات خارجی نظر تعدادی از فروشندگان لوازم التحریر را جویا شدیم.
زیبایی و شکل ظاهری محصولات حرف اول انتخاب در هنگام خرید است

آقای محمدی یکی از فروشندگان لوازم التحریر می‌گوید: بیشتر خانواده‌ها اجناس خارجی می‌خرند زیرا از کیفیت بهتری برخوردارند.
به گفته وی با وجود تفاوت قیمت بسیار زیاد اجناس ایرانی با خارجی همچنان بیشتر مشتریان متقاضی خرید کیف و لوازم التحریر خارجی بوده و اجناس وارداتی را انتخاب می‌کنند.
این فروشنده عنوان می‌کند: یکی از معیارهای مهم خانواده‌ها در انتخاب لوازم التحریر شکل ظاهری آن است به طوریکه می‌توان گفت که زیبایی اجناس حرف اول را در خرید می‌زند از سوی دیگر نوشت افزار خارجی دارای کیفیت مناسبی هستند بر این اساس بیشتر مشتریان از مداد و تراش و به طور کلی نوشت افزار خارجی استقبال می‌کنند.
وی با بیان اینکه بیشتر اجناس موجود چینی هستند، گفت: ما به عنوان فروشنده معمولا تلاش می‌کنیم تا مشتریان را به خرید نوشت افزار و لوازم التحریر ایرانی ترغیب کنیم اما واقعیت امر این است که آنها خود از ابتدا متمایل به خرید جنس خارجی هستند.

دفاتر همه ایرانی بوده فقط تصاویر روی جلد آنها خارجی هستند
حسینی یکی دیگر از فروشندگان لوازم التحریر که 30 سال در این شغل فعالیت دارد، می‌گوید: برخی از اجناس ایرانی هم کیفیت خوبی دارند اما نوع بسته‌بندی و یا شکل ظاهری آنها در مقایسه با اجناس خارجی پایین‌تر است.
وی تصریح می‌کند: خرید نوشت افزار و لوازم التحریر نسبت به گذشته کاهش پیدا کرده است زیرا امروزه دانش‌آموزان به جای دفتر از تخته وایت‌برد و ماژیک یا تبلت و گوشی تلفن همراه استفاده می‌کنند ضمن اینکه به طور کلی مثل گذشته مشق زیاد نمی‌نویسند و کتاب‌ها به شکلی طراحی شده که در همان کتاب، علامت‌گذاری و یا یادداشت می‌کنند‌‌.
این فروشنده خاطرنشان می‌کند: در مورد خرید کیف مدارس هم بیشتر مشتریان من با توجه به وضعیت مالی خود، اجناس ایرانی را به دلیل داشتن قیمت پایین‌تر انتخاب می‌کنند.
به گفته وی دفاتر همه ایرانی بوده فقط تصاویر روی جلد آنها خارجی هستند زیرا بچه‌ها بیشتر این تصاویر را می‌پسندند از سوی دیگر تنوع دفترهایی با عکس روی جلد خارجی بیشتر از دفاتر ایرانی است و کودکان گزینه‌های انتخاب بیشتری دارند چراکه تصاویر روی جلد دفاتر ایرانی منحصر به عکس شهدا، رستم و سهراب و برخی تصاویر مربوط به برنامه شکرستان است.
حسینی ادامه داد: این موضوع ممکن است به استرسی برای دانش‌آموزان تبدیل شود زیرا نگرانند که مبادا در مدارس به استفاده آنها از این دفاتر اشکال بگیرند.
وی تاکید می‌کند: بیشتر خریداران جنس خارجی انتخاب می‌کنند و اجناس وارداتی با وجود اینکه دارای کیفیت مطلوب‌تری هستند اما تفاوت قیمتی چندانی با نوشت افزار داخلی ندارند.

مردم بیشتر در هنگام خرید به قیمت آن توجه می‌کنند تا ایرانی یا خارجی بودن آن‌

آقای کشاورز عنوان می‌کند: تولیدکنندگان نوشت افزار ایرانی باید کیفیت اجناس را به شکلی افزایش دهند که قادر به رقابت با اجناس مشابه خارجی خود باشند از سوی دیگر قیمت معیار مهمی برای انتخاب کالاست و بیشتر مردم تمایل به خرید قیمت پایین‌تر دارند از این رو لازم است که تولیدکنندگان به این نکته مهم نیز توجه داشته باشند.
وی در پاسخ به این سوال که خریداران بیشتر متقاضی خرید جنس ایرانی هستند یا خارجی، گفت: مردم بیشتر در هنگام خرید و انتخاب کالا به قیمت آن توجه می‌کنند تا ایرانی یا خارجی بودن آن‌.
این فروشنده با تاکید بر تاثیرگذاری طراحی نقوش روی جلد دفاتر بر شخصیت کودکان عنوان کرد: بدون شک تصاویر استفاده شده بر روی دفاتر نقش مهمی در شکل‌گیری ذهنیت کودکان دارد و در فرهنگ‌سازی و گرایش یا عدم گرایش آنها به فرهنگ ایرانی تاثیر به سزایی دارد.
وی در ادامه می‌گوید: برای ترغیب مردم به خرید اجناس داخلی یا وطنی مسئولین باید در سیاستگذاری‌های کلان خود به این نکته توجه وافری داشته باشند و بودجه یا تسهیلات بانکی مناسبی به تولیدکنندگان ایرانی اختصاص دهند تا آنها قادر به تولید کالایی با کیفیت بالا و قیمت مناسب باشند که بتوانند در رقابت با اجناس مشابه خارجی موفق ظاهر شوند.

برند یا مارک محصول مهم‌ترین اولویت برای خرید برخی افراد است
آقای موسوی یکی دیگر از فروشندگان لوازم التحریر و نوشت افزار بیان می‌کند: مشتریان ما بیشتر کالای خارجی می‌خرند زیرا دارای طرح، تنوع و کیفیت بهتری هستند.
وی ادامه می‌دهد: البته لازم به ذکر است که بیشتر دفاتری که در بازار عرضه می‌شوند ایرانی است فقط اشکال روی جلد دفاتر متناسب با نوع سیاستگذاری شرکت تولیدکننده ایرانی، خارجی یا داخلی هستند.
این فروشنده تصریح می‌کند: برای برخی از خریداران نیز برند یا مارک مهم است و فقط متقاضی خرید همان برند مورد نظر خود هستند ما نیز متناسب با انواع سلایق مشتریان اجناس خود را عرضه می‌کنیم.
به گفته این فروشنده برخی مشتریان بدون توجه به کیفیت، بیشتر اجناس گرانقیمت می‌خرند زیرا تصور می‌کنند اجناس گران، کیفیت بهتری هم دارند.
وی ادامه می‌دهد: اما ما همواره تلاش می‌کنیم که اجناس با کیفیت بهتر و قیمت مناسب‌تر تهیه کنیم زیرا مشتریان ما به جنس خوب و ارزان عادت کرده‌اند.

اهمیت نقش صدا و سیما در معرفی شخصیت‌ها و اسطوره‌های ایرانی
یکی دیگر از فروشندگان لوازم التحریر بیان می‌کند: بچه‌ها تصاویر روی جلد دفاتری را انتخاب می‌کنند که آنها را بشناسند و این شخصیت‌های کارتونی توسط برنامه‌های پخش شده در تلویزیون به کودکان معرفی می‌شوند این در حالی است که برنامه‌های جذابی برای معرفی شخصیت‌ها و قهرمانان داخلی برای گروه سنی کودکان و نوجوانان تولید نشده در نتیجه کودکان نیز به سوی خرید نوشت افزار با نقوش خارجی تمایل دارند.
وی در پایان ادامه می‌دهد: از آنجایی که اکثر خانواده‌ها تک فرزند هستند در نتیجه والدین با توجه به میل و انتخاب فرزند خود انتخاب می‌کنند.
هر ایرانی موظف است تا با خرید تولیدات داخلی برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور قدمی بردارد
خانم سهرابی که همراه دختر خود برای خرید کیف مدرسه و لوازم التحریر به بازار آمده بود، می‌گوید: دخترم، خود در مورد نوع نوشت افزار و وسایل مورد نیازش تصمیم می‌گیرد و معمولا نصایح من و پدرش تاثیری در انتخاب وی ندارد و در نهایت با اصرار هم که شده، کار خود را انجام می‌دهد.
وی ادامه می‌دهد: البته به نظرم این امر کاملا طبیعی است زیرا از زمان خردسالی کارتون‌هایی را تماشا می‌کنند که بیشتر آنها خارجی هستند بنابراین ناخودآگاه دفاتر با نقوش خارجی را ترجیح می‌دهند که دارای جذابیت بیشتری هستند.
خانم پور حیدری با بیان اینکه هر ایرانی موظف است تا با خرید تولیدات داخلی برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور قدمی بردارد، گفت: متاسفانه اکثر مردم دارای این ذهنیت هستند که اجناس ایرانی از کیفیت مناسبی برخوردار نیست لذا بیشتر تمایل به خرید کالای خارجی دارند.
این خانم اضافه می‌کند: معتقدم که این پیش‌داوری کاملا اشتباه است و برخی لوازم التحریر ایرانی به لحاظ کیفیت هم ردیف یا حتی بالاتر از کالای مشابه خارجی خود هستند.

ضرورت حمایت از تولیدات داخلی و ترویج لوازم التحریر ایرانی - اسلامی 
بازار لوازم التحریر از مهم‌ترین بازارهای اقتصادی و فرهنگی هر کشور به‌شمار می‌آید که می‌تواند علاوه بر اشتغال‌زایی و بهبود شرایط اقتصادی در ایجاد هویت ایرانی اسلامی فرزندان نقش جدی داشته باشد از این رو لازم است تا ضمن توجه ویژه مسئولینِ بخش خصوصی و دولتی همچنین نهادهای فرهنگی در حمایت از تولیدات داخلی و ترویج لوازم التحریر ایرانی - اسلامی، خانواده‌های ایرانی نیز با آگاهی نسبت به اهمیت‌ تولید محصول توسط کارگران و تولیدکنندگان ایرانی، با خرید محصولات داخلی موجب دلگرمی و رونق بازار کشور شوند.
انتهای پیام/7003



دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان