۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین ظریف عازم ونزوئلا شد
کد خبر: ۲۱۵۳۳۳ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۶/۲۳ ساعت: ۹:۴۳ ↗ لینک کوتاه

بامداد امروز؛

ظریف عازم ونزوئلا شد

وزیر امور خارجه کشورمان به منظور شرکت در نشست وزرای خارجه جنبش عدم تعهد عازم ونزوئلا شد.

ظریف عازم ونزوئلا شد
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان بامداد امروز (سه‌شنبه) در رأس هیأتی به منظور شرکت در اجلاس وزرای خارجه جنبش عدم تعهد عازم ونزوئلا شد.

سید عباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت خارجه و مجید تخت‌روانچی معاون اروپا و آمریکای وزارت خارجه در این سفر ظریف را همراهی می‌کنند.

وزیر خارجه کشورمان اخیرا نیز در ادامه سفرش به آمریکای لاتین و در آخرین مقصد این سفر اقامتی یک روزه در کاراکاس داشت و با مقامات این کشور از جمله نیکلاس مادورو رئیس‌جمهور ونزوئلا ابعاد مختلف مناسبات دوجانبه را بررسی کرد. 

هفدهمین اجلاس سران جنبش عدم تعهد قرار است از 23 تا 28 شهریور در جزیره مارگاریتا در کشور ونزوئلا برگزار شود.

سه‌شنبه و چهارشنبه ٢٣ و ٢٤ شهریور ماه اجلاس کارشناسان ارشد در ونزوئلا برگزار می‌شود و وزرای خارجه ١٢٠ کشور عضو روزهای پنج‌شنبه و جمعه ٢٥ و ٢٦ شهریور گردهم می‌آیند و شنبه و یکشنبه ٢٧ و ٢٨ شهریور نیز هفدهمین اجلاس سران عدم تعهد در مارگاریتای ونزوئلا برگزار خواهد شد.  

همچنین اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور طی سخنانی از سفر رئیس‌جمهور به ونزوئلا خبر داد و افزود: از آنجا که ریاست ایران بر جنبش غیرمتعهدها در حال اتمام است و باید ریاست این جنبش به ونزوئلا تحویل داده شود رئیس جمهور تصمیم گرفته است با حضور در اجلاس جنبش غیرمتعهدها در ونزوئلا، ریاست این جنبش را به این کشور تحویل دهد.

پرویز اسماعیلی معاون ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر رئیس‌جمهور نیز با اعلام اینکه روحانی صبح جمعه عازم ونزوئلا می شود، گفت: پس از اجلاس ونزوئلا، دکتر روحانی به دعوت رسمی رئیس‌جمهور کوبا و برای دیداری دو جانبه عازم هاوانا پایتخت کوبا خواهد شد.

 در حال حاضر ایران ریاست این جنبش را برعهده دارد که قرار بود سال گذشته آن را به رئیس بعدی یعنی ونزوئلا منتقل کند که به دلیل تحولات داخلی ونزوئلا ریاست ایران ادامه یافت. 

جنبش کشور‏های غیر متعهد یا جنبش عدم تعهد در سال 1961 میلادی در اوج جنگ سرد و فضای دو قطبی حاکم بین غرب و شرق با هدف وحدت میان کشورهایی که نه در اردوگاه کمونیسم و نه در اردوگاه سرمایه‌داری (امپریالیسم) قرار داشتند، تشکیل شد که با اتمام دوران جنگ سرد، هم اکنون اعضای این جنبش را اکثر کشورهای در حال توسعه تشکیل می‌دهند. 

نخستین تلاش برای ایجاد همگرایی بین کشورهایی که بعدها به غیرمتعهدها معروف شدند، در سال 1955 در کنفرانس باندونگ در شهر باندونگ اندونزی انجام شد. جواهر لعل نهرو، جمال عبدالناصر و سوکارنو روسای وقت حکومت کشورهای هند، مصر و اندونزی در این اجلاس اندیشه تشکیل چنین سازمانی را مطرح کردند. در 1961 اولین اجلاس سران عدم تعهد با حضور مارشال تیتو رهبر یوگسلاوی، قوام نکرومه رهبر غنا، جمال عبدالناصر رئیس جمهور مصر، جواهر لعل نهرو نخست وزیر هندو سوکارنو رهبر استقلال اندونزی در کنفرانسی که در شهر بلگراد در کشور یوگسلاوی برگزار شد، این سازمان موجودیت خود را اعلام کرد. 

جمهوری اسلامی ایران که به دلیل عضویت در پیمان نظامی مرکزی سنتو از عضویت در جنبش عدم تعهد محروم مانده بود، در سال 1979 پس از پیروزی انقلاب اسلامی به عضویت این جنبش در آمد. 

 مهم‌ترین رکن جنبش، اجلاس سران است که هر سه سال یک بار در پایتخت یکی از کشورهای عضو برگزار می‌شود. رئیس کشوری که اجلاس در آن برگزار می‌شود، به مدت 3 سال ریاست جنبش را برعهده خواهد داشت. جمهوری اسلامی ایران در شهریور ماه 1391 میزبان شانزدهمین نشست سران جنبش عدم تعهد در تهران بود و ایران برای سه سال عهده‌دار ریاست این سازمان شد.

در حال حاضر ریاست این جنبش بر عهده ایران است و رئیس بعدی جنبش عدم تعهد ونزوئلاست که قرار بود سال گذشته ریاست این سازمان را عهده‌دار شود که به دلیل تحولات داخلی این کشور این روند به تاخیر افتاد. ریاست قبلی این سازمان برعهده مصر بود.

وزیر امور خارجه کشورمان در سفر اخیر خود به ونزوئلا و در دیدار با همتای خود با اشاره به موضوع انتقال ریاست جنبش عدم تعهد به ونزوئلا خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از مهم‌ترین کشورهای عضو جنبش عدم تعهد و ریاست قبلی این جنبش، آماده هرگونه کمک به برگزاری هر چه بهتر اجلاس سران این جنبش در ونزوئلا است.

رئیس دستگاه دیپلماسی در ادامه سفرش به نیویورک می‌رود تا در نشست مجمع عمومی سازمان ملل شرکت کند و در حاشیه آن با برخی همتایان خود دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.

همچنین بنا بر اعلام معاون اول رئیس‌جمهور حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان نیز در هفتاد و یکمین اجلاس سالیانه مجمع عمومی سازمان ملل شرکت خواهد کرد.

قرار است پنجمین نشست کمیسیون مشترک برجام نیز در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک برگزار شود.

  

انتهای پیام/1404

منبع: دانا

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان