۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین وقتی کارآفرینان قزوینی پا در میدان اقدام و عمل می‌گذارند
کد خبر: ۲۱۵۲۷۹ نویسنده: اعظم میرزایی تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۶/۲۱ ساعت: ۷:۵۸ ↗ لینک کوتاه

یک تیر و چند نشان در حوزه اقتصاد مقاومتی؛

وقتی کارآفرینان قزوینی پا در میدان اقدام و عمل می‌گذارند

دولت می‌تواند با حمایت ویژه از فعالان عرصه تولیدات داخلی و کارآفرینان، سربارهای اقتصادی خود را تا حد قابل توجهی کاهش داده و با یک تیر چند نشان بزند.

وقتی کارآفرینان قزوینی پا در میدان اقدام و عمل می‌گذارند
به گزارش خبرنگار اقتصادی صبح قزوین ، اعظم میرزایی

فشار اقتصادی دشمنان و آمادگی کشور برای جهش
اقتصاد مقاومتی واژه‌ای است که این روزها تعاریف متفاوتی را در حوز‌ه اقتصادی به خود اختصاص می‌دهد؛ واژه‌ای که تلاش می‌کند تا به درستی اهمیت مقاوم سازی اقتصاد در کشور را تببین کند.

این واژه برای اولین بار در شهریورماه سال 89 توسط مقام معظم رهبری در جمع آفرینان مطرح شد، در این دیدار رهبری اقتصاد مقاومتی را معنا و مفهومی از کارآفرینی معرفی کردند و عملی کردن این واژه را به دو دلیل فشار اقتصادی دشمنان و آمادگی کشور برای جهش بسیار مهم خواندند.
تعدیل کارگران، ورشکستی تولیدکنندگان داخلی، تورم، افزایش قیمت کالاهای اساسی و نیاز روزمره مردم و وعده‌های عملی نشده مسئولین نشان می‌دهد که رویدادهای سیاسی اخیر در کشور که امیدی برای تغییر اوضاع وخیم اقتصادی را برای برخی زنده کرده بود، نتیجه ملموسی در وضعیت اقتصادی مردم نداشته و تحریم‌ها همچنان علیه ایران ادامه داد.

نیروهای مازاد در دولت
طبق آمارهایی که از سوی مدیران دولتی و کارشناسان مطرح می‌شود یک سوم از کارمندان دلت مازاد هستند، با یک حساب سرانگشتی می‌توان دریافت که این آمار چه میزان بار اقتصادی به کشور تحمیل می‌کند؛ هزینه‌ای که در ازای آن تولیدی صورت نمی‌گیرد.

متاسفانه امروزه بیشتر مردم تلاش می‌کنند تا در بخشی از دولت استخدام شوند، در یک آزمون استخدامی دولتی معمولا چندین برابر ظرفیت درخواستی متقاضی اعلام آمادگی می‌کنند و این نشان دهنده حرکت کشور به سمت مصرف‌گرایی و فاصله گرفتن از چرخه تولید و کارآفرینی است.
فشارهای اقتصادی و افزایش فاصله‌های طبقاتی موجب شده تا وضعیت اقتصادی کشور به وضعیت هشدار برسد و فرهنگ نادرست مصرف، تمایل به خرید اجناس خارجی، تجمل‌گرایی، واردات بی رویه، عدم باور توانایی‌های داخلی، کاهش اعتماد به تولیدات و محصولات داخلی و هزاران دلیل دیگر بر این اوضاع نابه‌سامان دامن بزند.

در این میان افرادی توانسته‌اند با توکل بر خدا و باور توانمندی‌ها خود حرکت کشور به سمت داشتن اقتصادی مقاوم را سرعت ببخشند.

چناچه واژه اقتصاد مقاومتی به مرحله اجرایی شدن در تمامی حوزه‌ها برسد، ایران با داشتن جمعیتی جوان می‌ تواند به یکی از تولید کنندگان قدرتمند جهان تبدیل شود.

کاهش بار اقتصادی دولت
در این مسیر حمایت مسئولین در تامین اعتبارات و کمک‌های مالی برای آغاز کار موتور محرکی خواهد بود برای گرایش قشر توانمند جامعه تا بتوانند با عملی‌سازی اقتصاد مقاومتی در یکی از بخش‌های تخصصی خود علاوه بر کاهش بار اقتصادی دولت، زمینه اشتغال افراد دیگر را نیز فراهم کنند.

یکی از واحدهایی که وظیفه حمایت از تولیدکنندگان داخلی را دارد، بسیج سازندگی است، این ارگان در استان قزوین با تخصیص وام و پیگیری روند تولید توانسته کمک حال واحدهای متقاضی برای آغاز یا ادامه این مسیر باشد.

با خبرنگاران در مسیر بازدید
روز گذشته، جمعی از خبرنگاران استان قزوین به دعوت بسیج رسانه از چند واحد تولیدی در قزوین بازدید داشتند تا میزان موفقیت و نحوه فعالیت این واحدها را طبق مشاهدات خود به رشته تحریر درآورند.

مجموعه زنبورداری و دامداری
یکی از این واحدها، مجموعه‌ای در روستای رحمت آباد بوئین زهرا است که توسط آقای قاسم غیاثوند برای پرورش دام و زنبوداری در نظر گرفته شده است.
غیاثوند با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل، گفت: از دو سال گذشته دو نژاد گوسفند افشار و سیاه کبود را اصلاح نژاد کرده‌ و نژاد برتری به وجود آورده‌ایم.

این دامدار ادامه داد: با توجه به اصلاح نژاد صورت گرفته، دام‌ها سالی دوبار زایش دارند و بره متولد شده تقریبا 4 کیلو و نیم و در دوقلوزایی 6 کیلو و 200 گرم و تقریبا برابر با استاندار جهانی و اقدامی منحصر به فرد در سطح استان است.

غیاثوند با اشاره به وجود 400 راس دام از نژاد خوب در این دامداری، گفت: با توجه به حمایت بسیج سازندگی و سپاه و دریافت 30 میلیون تومان اعتبار و سرمایه شخصی، اقدام به راه‌اندازی این واحد کردیم.

وی ادامه داد: در مرحله اول حدود 450 کیلو عسل برداشت کردیم و تا اواخر شهریوماه بیش از 600 کیلو گردم عسل برداشت خواهیم کرد.

بهره‌وری بالاتر در واحدهای صنعتی

این پرورش‌دهنده دام، بیان کرد: در پرورش دام، زایشی 2 برابری داشته‌ایم و هم اکنون به ازاء هر 100 راس میش 150 راس بره در گله وجود دارد.

این زنبوردار، با اشاره به میزان اشتغال‌زایی در این واحد، بیان کرد: 2 نفر در بخش دامداری و 1 نفر در بخش زنبورداری به صورت مستقیم مشغول به کار هستند و به صورت غیر مستقیم نیز این بخش توانشته به میزان خوبی اشتغال‌زایی داشته باشد.

غیاثوند ادامه داد: طی یک کار پژوهشی و با بهره‌گیری از فضای مجازی و اساتید اداره دامپزشکی استان در این زمینه آموزش دیدم.

زمینه مناسب دامداری و زنبورداری در استان

این دامدار با بیان اینکه میزان بهره‌برداری از این واحدها بیشتر ازواحدهای سنتی است، گفت: توصیه می‌کنم افرادی که با مشکل بیکاری مواجه هستند وارد این حرفه بشنوند؛ چراکه زمینه مناسب دامداری و زنبورداری صنعتی در استان وجود دارد.

واحد پرورش قارچ
یکی دیگر از واحدهای تولید که به آن سر زدیم، واحد پروش قارچ در روستای علی‌آباد (دشتابی) با مدیریت مهندس واحد کاک‌ممی فارغ ‌التحصل رشته کشاورزی بود.
کاک‌ممی گفت: حدود 10 سال است که در بخش پرورش قارچ فعالیت می‌کنم که از سال گذشته تصمیم گرفتم با کمک بسیج سازندگی به صورت مستقل این شغل را ادامه دهم.

وی ادامه داد: این واحد در فضایی به مساحت 120 مترمربع با چهار سالن به ظرفیت 40 تن کمپوست و در حدود 10 تن قارچ از سال گذشته شروع به فعالیت کرده است.

این تولید کننده با اشاره به مراحل پرورش قارچ، بیان کرد: تولید قارچ به طور کلی از 2 مرحله کمپوست‌سازی که در حیطه کاری ما نیست و مرحله دوم، فاز 3 که پروش قارچ است تشکیل شده است.
کاک‌ممی با اشاره به نحوه برداشت قارچ گفت: قارچ‌ها به مدت نامشخصی پس از برداشت زنده هستند که با شک دمایی شدید بین 2 تا 4 درجه سانتی گراد به مدت 4 تا 8 ساعت در سردخانه اصطلاحا می‌میرند تا ماندگاری بالاتری داشته باشند.

میزان تسهیلات دریافتی
وی با بیان اینکه مبلغ 30 میلیون تومان از بسیج سازندگی و 50 میلیون تومان از جهاد سازندگی تسهیلات دیافت کرده، تصریح کرد: این واحد با مبلغی در حدود هشتاد میلیون تومان با حمایت بسیج سازندگی و جهاد کشاورزی آغاز به کار کرد که این مبلغ به علت تجهیز و اضافه کردن قسمتی به بنا افزایش یافته است.

این تولید کننده قارچ ادامه داد: در این واحد حدود 5 الی 10 نفر به صورت مستقیم و تعدادی نیز به صورت غیر مستقیم مشغول به کار هستند.

قزوین سومین تولیدکننده قارچ در کشور
کاک‌ممی با بیان اینکه در سال نود هزار تن قارچ در کشور می‌شود، ادامه داد: افت بازار صادرات قارچ موجب کاهش قیمت شده که این مساله تولیدکنندکان را به زحمت انداخته است؛ در صورت بازگشت بازار صادرات به روند گذشته این مشکلات نیز حل خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه قزوین رتبه سوم تولید قارچ در کشور را داراست گفت: خوشبختانه تولید قارچ هم با کمترین امکانات و هم با بیشترین امکانات قابل تولید است و بازه گسترده‌ای دارد.
کاک‌ممی ادامه داد: تولید قارچ در قزوین صنعتی پیشرفته است و مسیر خوبی برای پیشرفت پیشرو دارد و جوانان می‌توانند با آموزش‌های تئوری و عملی وارد این عرصه شوند.

مجموعه پرورش ماهی‌های زینتی
ایمان حاج ملکی مدیر مجموعه پرورش ماهی‌های زینتی "ماهی آبی" یکی دیگر از واحدهایی است در برنامه بازدید یک روزه گروه خبرنگاران و بسیج رسانه قرار داشت.
مجموعه "ماهی آبی" واقع در روستای میان بر است که نزدیک به 2 سال است با حمایت بسیج سازندی و کارآفرینی امید راه‌اندازی شده است.

حاج ملکی در گفتگو با خبرنگاران گفت: فارغ‌التحصیل رشته مکانیک هستم اما حدود 10 الی 12 سال است که مشغول پرورش ماهی‌های زینتی در قزوین هستم.

میزان درآمد پرورش ماهی
این پرورش‌دهنده به گونه‌های متفاوت ماهی‌های این مجموعه اشاره و بیان کرد: قزوین رتبه دوم و یا سوم پرورش ماهی‌های زینتی در کشور را داراست و 10 الی دوازده واحد در استان مشغول به این فعالیت هستند که بزرگترین آن‌ها مجموعه‌ای با ظرفیت پرورش 300 هزار ماهی زینتی است.
وی با اشاره به درآمد این شغل، گفت: پرورش‌دهندگان ماهی‌های زینتی در سه ماهه اول و آخر سال بیشترین فروش را دارند؛ درآمد این مجموعه ماهیانه به طور میانگین 6 الی 7 میلیون تومان است.

حاج ملکی با بیان اینکه هم اکنون 2 نفر به صورت مستقیم در این واحد مشغول به کار هستند، ادامه داد: در واحدی با این ظرفیت برای حدود 20 نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم شغل ایجاد می‌شود که به بخش‌های تولید اکواریوم، حمل و نقل، فرشنده و غیره مرتبط می‌شود.
این تولید کننده جوان با بیان اینکه به صورت تجربی این حرفه را دنبال کرده، اضافه کرد: هم اکنون در سازمان فنی و حرفه‌ای رشته‌ای تحت عنوان پرورش ماهی زینتی وجود دارد که علاقمندان می‌توانند به صورت تئوری نیز با این مبحث آشنا شوند.

سختی‌های این کار
وی با اشاره به سختی‌های این کار گفت: این شغل تا حدی ناشناخته است و در ابتدای کار گرمای محیط ممکن است آزاردهنده باشد به همین جهت علاقه و صبر باید چاشنی این حرفه باشد.

حاج محمدی با اشاره به مشکلات بازار گفت: حرفه ما به عنوان شغل درجه سوم محسوب می‌شود؛ با آشفتگی بازار عراق و آذربایجان به عنوان مقصد صادرات، پرورش‌دهندگان با مشکلاتی مواجه هستند.

این پرورش‌دهنده ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات ما سرمایه در گردش است، اگر ارگان‌های مربوطه حمایت‌های بیشتری داشته باشند می‌توانیم با رونق کار نیروی بیشتری را وارد این عرصه کنیم.

مجموعه "ماهی آبی" واحد نمونه سال

حاج ملکی با بیان اینکه این مجموعه به عنوان واحد برتر پرورش ماهی‌های زینتی در استان شناخته شده است، گفت: ماهی‌های این مجموعه به شهرهای مختلف اعم از همدان، تبریز، مشهد، ارومیه و چند شهر دیگر فرستاده می‌شود.

کلام آخر؛ سربار اقتصادی نباشیم
نیازسنجی بازار برای ورود به عرصه کار و تولید یکی از نیازای اساسی آغاز هر فعالیتی است؛ بررسی دقیق نیازهای کشور و داشتن تفکری خلاق می‌تواند از هر فردی یک تولید کننده موفق بسازد؛ تولید کننده‌ای که علاوه بر سربار نبودن می‌تواند کمک حال دولت در مسیر رونق اقتصادی کشور باشد.

ببا توجه به دشواری‌های موجود در مسیر خوداشتغالی کمک‌ها و اعتبارات موسسات و ارگان‌های دولتی برای آغاز کار واحدهای تولیدی و تسهیل روند اداری و تغییر نگرش جامعه به فرهنگ حمایت از تولید داخلی می‌تواند مسیر حرکت جوانان و علاقمندان را در این مسیر هموارتر کرده تا شاهد ایجاد واحدهای تولیدی بیشتری در استان و کشور باشیم.

انتهای پیام/9003

 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان