۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین استقبال گسترده از "فصل شیدایی" یک اتفاق بزرگ فرهنگی-هنری در استان قزوین بود/ متاسفانه دولت یازدهم حوزه فرهنگ را جدی نگرفت
کد خبر: ۲۱۴۹۳۲ نویسنده: حمید سبحانی نژاد تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۶/۸ ساعت: ۸:۵۳ ↗ لینک کوتاه

فیلم‌نامه نویس قزوینی:

استقبال گسترده از "فصل شیدایی" یک اتفاق بزرگ فرهنگی-هنری در استان قزوین بود/ متاسفانه دولت یازدهم حوزه فرهنگ را جدی نگرفت

فیلم‌نامه نویس قزوینی با انتقاد از اینکه دولت یازدهم حوزه فرهنگ را جدی نگرفت، بیان کرد: استقبال گسترده از "فصل شیدایی" یک درس مدیریتی برای مدیریت کلان فرهنگی در استان دارد تا متوجه ظرفیت و بُرد عظیم این اثر شوند.

استقبال گسترده از "فصل شیدایی" یک اتفاق بزرگ فرهنگی-هنری در استان قزوین بود/ متاسفانه دولت یازدهم حوزه فرهنگ را جدی نگرفت
حمید سبحانی نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین ، درباره تایثرگذاری فرهنگی نمایش " فصل شیدایی" بیان کرد: فصل شیدایی به عنوان "شب آفتابی" چندین سال سابقه اجرا داشت و نیز از دوره‌های گذشته نیز برای اجرا در استان قزوین درنظر گرفته شده بود.
این فیلم‌نامه نویس قزوینی با بیان اینکه اجرای نمایش "فصل شیدایی" در قزوین از چند جهت مثبت است، ابراز کرد: نکته اول اینکه ما باید متوجه شویم انجام کار فرهنگی و هنری هزینه بر خواهد بود.
وی در ادامه افزود: نکته دوم اینکه وجود یک کار فرهنگی قوی چقدر می‌تواند بر روی مردم استان تاثیرگذار باشد؛ همچنین یک تجربه خوب برای مدیران قزوین بود که به این نتیجه برسند اجرای یک اثر فرهنگی عظیم با پتانسیل قوی فرهنگی به چه میزان در روحیه مردم موثر خواهد بود.

فصل شیدایی ثابت کرد کار فرهنگی تاثیرگذار نیازمند هزینه است

این فعال فرهنگی با بیان اینکه بزرگترین بُرد "فصل شیدایی" این بود که مسئولان متوجه شوند برای کار فرهنگی باید هزینه کنند، بیان کرد: مسئولان با هزینه کردن در عرصه فرهنگی می‌توانند برُد اقتصادی نیز برای این حوزه کسب کنند.
وی ادامه داد: استقبال 100 هزار نفری مردم استان از فصل شیدایی نشان داد که تقریبا یک پنجم جمعیت ما از قضای هنری و فرهنگی استقبال می‌کنند، حتی برای مشاهده این نمایش مردم در فضایی که خارج از شهر قرار داشت، حضور پیدا می‌کردند.
سبحانی نژاد استقبال گسترده مردم از فصل شیدایی را یک اتفاق فرهنگی-هنری از لحاظ کمی در سطح استان دانست و گفت: این استقبال یک درس مدیریتی برای مدیریت کلان فرهنگی در استان دارد تا متوجه ظرفیت و بُرد عظیم این اثر شوند.
وی با بیان اینکه فصل شیدایی اثر آیینی است که افکت‌های نور و تصویرسازی آن برای مخاطب جذاب است، ابراز کرد: شاید عده‌ای به هنری نبودن این اثر ایراد بگیرند در صورتی که فصل شیدایی یک نمایش آیینی- هنری است که در جذب مخاطب به خوبی عمل کرده است.
این فیلم‌نامه نویس قزوینی ادامه داد: آثار آیینی بدین گونه است که مخاطب در آن فضا گویی به عبادت دسته جمعی مشغول است که این موضوع عامل ایجاد همدلی و هویت جمعی می‌شود که جامعه قزوین به این فضا نیاز داشت.
وی اذعان کرد: نمایش فصل شیدایی زمینه‌ای شد تا بضاعت‌های فرهنگی و هنری استان قزوین برای موسسه اوج تهران به خوبی شناخته شود، وجود پتانسیل‌های هنری خود و مردم فرهیخته علاقه مند به هنر از این ظرفیت‌های بسیارخوب بود.

در فضایی که کمبودهای فرهنگی غوغا می‌کند نمایش فصل شیدایی یک اثر فرخنده بود

این فعال فرهنگی ایجاد همدلی و هماهنگی بین دستگاه‌های ارزشی و اجرایی استان را از دستاوردهای فصل شیدایی دانست و گفت: نمایش فصل شیدایی برای عامه مردم و به خصوص نسل چهارم و پنجم انقلاب بسیار جذابیت داشت که مشخص بود هدفگذاری بسیاری خوبی در این موضوع صورت گرفته است.
وی ابراز کرد: استان قزوین دارای هویت تاریخی و فرهنگی و هنری عظیمی است که این موارد می‌تواند دستمایه برنامه‌های بزرگی با محوریت شناسایی قزوین شود و با پناسیل هنری استان وقایع قزوین بیان شود.
سبحانی نژاد تصریح کرد: در فضایی که کمبودهای فرهنگی در استان غوغا می‌کند نمایش فصل شیدایی یک اثر فرخنده و ویژه بود که انسان‌های دغدغه مند را خوشحال می‌کند.
وی عنوان کرد: نمایش فصل شیدایی در استان یک تجربه ویژه‌ای برای اهالی فرهنگ و هنر استان در حوزه‌های هماهنگی، اجرا و اطلاع رسانی به همراه داشت و یک تجربه ویژه‌ برای کلیت سیستم فرهنگی استان بود.
این فیلم‌نامه نویس قزوینی درباره عملکرد دولت در حوزه فرهنگ تاکید کرد: متاسفانه دولت یازدهم در زمینه فرهنگی دارای برنامه‌های کلان برای اجرا نبود و جزو اولویت‌های آنها قرار نگرفت در شهرستان‌ها هر روز بودجه‌های فرهنگی کاهش می‌یابد.
وی افزود: بزرگترین بال برای اقتصاد مقاومتی، فرهنگ است که با اصلاح آن، اقتصاد هم درست خواهد شد؛ دولت اگر این موارد را درنظر می‌گرفت و سیاست‌های فرهنگی دولت در 3 سال اخیر قابل دفاع نیست.
این فعال فرهنگی در پایان با اشاره به حمایت حوزه هنری قزوین از برنامه‌های فرهنگی اذعان کرد: در مدیریت جدید این سازمان یک سری اتفاقات خوب هنری و ارزشی قوی در حال انجام است و امیدواریم با همکاری مدیریت کلان استان با حوزه هنری شاهد اقدامات گسترده‌تری باشیم.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان