۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین اجلاس شهرداران جاده ابریشم، از عمل‌گرایی تا شعار زدگی
کد خبر: ۲۰۸۶۲۳ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۵/۵ ساعت: ۱۰:۲۷ ↗ لینک کوتاه

یادداشت روز؛

اجلاس شهرداران جاده ابریشم، از عمل‌گرایی تا شعار زدگی

آیا واقعا مسئولین استانی ما برای برگزاری اجلاس پر زرق و برق شهرداران جاده ابریشم و صرف هزینه‌های هنگفت و نجومی آن، به اجماع رسیده‌اند؟!

اجلاس شهرداران جاده ابریشم، از عمل‌گرایی تا شعار زدگی
به گزارش سرویس اجتماعی صبح قزوین ، براساس اعلام نصرتی شهردار قزوین قرار است ۱۳ تا ۱۵شهریورماه، یازدهمین مجمع جهانی شهرداران راه ابریشم با حضور بیش از ۳۰۰ میهمان خارجی از ۶۴ کشور جهان و ۲۰۰شهردار خارجی و داخلی در کهن شهر قزوین برگزار شود. شعار این اجلاس «اقتصاد، فرهنگ و گردشگری» است.
سوال اینجاست که علی‌رغم هزینه‌های هنگفت برگزاری این اجلاس، از ساخت هتل‌ ۵ستاره حکم‌آباد ویژه برگزاری این اجلاس توسط شهرداری در قزوین و هزینه‌های اقامت و پذیرایی و بلیط رفت و برگشت میهمانان خارجی گرفته تا سفارش تهیه فرش دستباف به تعداد میهمانان بعنوان سوغات! به یکی از ارگان‌های نیمه دولتی در قزوین، این اجلاس تا چه اندازه می‌تواند به رشد و شکوفایی فرهنگ و اقتصاد و توسعه گردشگری در قزوین کمک کند؟!
سوالی که پاسخ به آن نباید خیلی سخت باشد.
اقتصاد و فرهنگ دو مقوله‌ای است که در سال‌های اخیر راجع به آنها بیشتر شنیده‌ایم تا جایی که رهبر معظم انقلاب سال ۱۳۹۳ را به نام «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی» نام نهادند و انتظار آن می‌رفت تا مردم و مسئولین با عزمی راسخ و مدیریتی جهادی در راستای نیل به اهداف از پیش تعیین شده قلل پرافتخار فرهنگ و اقتصاد اسلامی گام بردارند؛ اما به واقع آنچنان که باید و شاید بدان توجه نشد و شعار اقتصاد و فرهنگ تنها در بیلبوردهای تبلیغاتی شهرداری‌ها و دعوتنامه‌های سمینارها و اجلاس اشرافی دولت جای گرفت.
موضوع گردشگری هم که الحق والانصاف باید به دغدغه جدی مسئولین قزوین تبدیل می‌شد با بی‌مهری و کم توجهی روبرو شد و پس از گذشت سال‌ها از شعار تبدیل شدن قزوین به قطب گردشگری ایران می‌گذرد و ما شاهد رشد ضعیف جذب گردشگر در قزوین هستیم. چنانچه محمدعلی حضرتی‌ها مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قزوین تعداد گردشگران خروجی از کشور را ۵/۵ برابر گردشگران خارجی وارد شده به ایران می‌داند و این یعنی طراز منفی گردشگری در ایران!
شنبه شب گذشته، برنامه تلویزیونی «بی‌حاشیه» از سیمای مرکز قزوین با موضوع گردشگری و باحضور آقایان حبیبی معاون عمرانی استاندار و حضرتی‌ها مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قزوین روی آنتن رفت. البته نصرتی شهردار قزوین هم میهمان تلفنی برنامه بود. برنامه‌ای که برخلاف نامش بسیار پرحاشیه ظاهر شد. جدای از ضد و نقیض‌های فراوان در صحبت‌های میهمانان این برنامه تلویزیونی، برملا شدن محتوای اجلاس شهرداران جاده ابریشم از جمله دستاوردهای این برنامه بود.
دفاع جانانه شهردار قزوین از لزوم برگزاری اجلاس شهرداران جاده ابریشم در قزوین و اسرار بر تاثیرات ریز و درشت اینگونه اجلاس در معرفی قزوین به عنوان قطب گردشگری و البته رد بی چون و چرای این ادعا توسط مدیرکل میراث فرهنگی استان مخاطبان «بی حاشیه» را در یک پارادوکس پرحاشیه قرار داد.
طبق گفته حضرتی‌ها مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قزوین بعنوان جایگاه حقوقی، حاکمیتی و تصمیم گیرنده در موضوع گردشگری قزوین، از نظر کارشناسی و علمی، برگزاری اجلاس مذکور هیچ نقشی در جذب گردشگر خارجی نخواهد داشت. البته حضرتی‌ها برای ادعای خود دلایلی هم آورد و به این نکته اشاره کرد که در هیچ جای دنیا برای جذب گردشگر به سراغ شهرداران نمی‌روند و این بخش خصوصی و پیمانکاران هستند که تورهای متنوع گردشگری را به شیوه‌های نوین پیش فروش می‌کنند و جذب گردشگر و توریست سازوکار علمی و عملیاتی خودش را دارد و با اجلاس و همایش دردی از قزوین درمان نمی‌شود.
امضای تفاهم‌نامه‌های بی‌ثمر و خواهرخواندگی بی نتیجه قزوین با چندین کشور در طول سالیان گذشته هم از دیگر دلایل حضرتی‌ها برای بی نتیجه ماندن یازدهمین مجمع جهانی شهرداران راه ابریشم در راستای جذب گردشگر بود و احتمال تقویت سیستم مدیریت شهری و تبادل افکار و ایده‌های شهری را از جمله دستاوردهای قابل پیش‌بینی این اجلاس دانست.
با نزدیک شدن به شهریورماه و زمان برگزاری اجلاس شهرداران، اهمیت این سوالات صدچندان خواهد شد که آیا واقعا مسئولین استانی ما برای برگزاری اجلاس پر زرق و برق شهرداران جاده ابریشم و صرف هزینه‌های هنگفت و نجومی آن، به اجماع رسیده‌اند؟!
آیا شهرداری قزوین به‌عنوان دبیر برگزاری این اجلاس راهکاری جدا از سازمان تخصصی مربوطه برای جذب گردشگر دارد؟
نقش دستگاه‌های فرهنگی دیگر در موضوعات اقتصادی و فرهنگی که جزیی از شعار و راهبرد این اجلاس است کجاست؟ 
آیا در شرایط امروز، که کشور عزیزمان با معظل تحریم دست و پنجه نرم می‌کند پهن کردن فرش قرمز زیر پای میهمانان ۶۴کشور خارجی ضرورتی دارد؟!
آیا در شرایطی که گرد تعطیلی بر واحدهای تولیدی و کارخانجات شهرک‌های صنعتی البرز و لیاء نشسته است برگزاری اجلاس شهرداران جاده ابریشم به بهبود وضع اقتصاد مردم کمک می‌کند؟
اینها سوالاتی است که باید از مسوولین قزوین پرسید و انتظار می‌رود آنها هم با صداقت با مردم سخن بگویند. امیدواریم که اینگونه باشد.

نویسنده: محمدرضا ذاکر
انتهای پیام/2002
منبع: شهر مینو

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان