۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین اختراع دستگاه تبدیل زباله‌های خانگی به بیوگاز،‌ کمپوست و برق
کد خبر: ۲۰۲۹۰۹ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۴/۱۲ ساعت: ۱۲:۴۲ ↗ لینک کوتاه

توسط مخترع دانشگاه آزاد تاکستان صورت گرفت؛

اختراع دستگاه تبدیل زباله‌های خانگی به بیوگاز،‌ کمپوست و برق

مهرداد عاشقی مخترع جوان دانشگاه آزاد تاکستان است که دستگاه تبدیل زباله‌های خانگی به بیوگاز،‌ کمپوست و برق را اختراع کرده که این دستگاه با طبیعت سازگار است.

اختراع دستگاه تبدیل زباله‌های خانگی به بیوگاز،‌ کمپوست و برق

به گزارش سرویس دانشگاه صبح قزوین ؛ مهرداد عاشقی مخترع جوان و عضو کلینیک تحقیقات انرژی Erc دانشگاه آزاد اسلامی واحد تاکستان پس از سه سال پژوهش و تلاش موفق به ساخت دستگاهی شده است که می‌تواند از زباله‌های تجزیه‌پذیر، بیوگاز، ‌برق و کمپوست برای مصارف کشاورزی تولید کند.

 مصاحبه با این مخترع را در ادامه می‌خوانید:

در باره اختراع خود کمی توضیح بدهید؟

- در این طرح، دستگاهی برای تولید بیوگاز و برق طراحی شده که قادر است با استفاده از هر نوع زباله تجزیه‌پذیر (زباله‌هایی غیر از انواع فلزات، آهن، پلاستیک و شیشه)، برق و... بیوگاز تولید کند. این دستگاه کاملا سبز است و به گونه‌ای طراحی شده است که توان پمپ و موتور آن از برق شهری تامین نمی‌شود، بلکه با استفاه از نور خورشید تامین می‌شود.

این دستگاه به صورت اتوماتیک کار می‌کند، به‌طوری که با زدن دکمه توان آن، به مدت 20 روز فرایندهای لازم برای تبدیل زباله به برق و کمپوست را انجام خواهد داد. خوراک دستگاه که شامل 3 واحد زباله و 7 واحد آب است، به مخزن شماره یک دستگاه وارد می‌شود و دستگاه به طور اتوماتیک زباله‌ها را به هم می‌زند و خرد می‌کند تا زباله‌ها به مخلوط رقیقی تبدیل شود. 

با تبدیل زباله به مخلوط رقیق، پمپ آغاز به پمپاژ کردن زباله به قسمت راکتور می‌کند که این راکتور وظیفه هضم کردن زباله را بر عهده دارد. باکتری‌های بی‌هوازی از طریق کاتالیزور (که در این طرح از کود دامی استفاده شده است) فعال می‌شوند تا فرایند تخمیر در مخزن انجام شود.

با آغاز فرایند تخمیر، در مخزن شماره 2 گاز متصاعد می‌شود و به تدریج که این گاز جمع شد و به حد فشاری خاصی رسید، با صدور فرمانی به پمپ وکیوم، گاز تولید‌شده مکیده می‌شود. پس از جمع آوری گاز از مخزن، یا از آن برای مصرف سوخت استفاده می‌شود یا مستقیما برای تولید برق به موتور دیزل گازی متصل خواهد شد که محصول نهایی این دستگاه پس از 20 روز را کمپوست می‌گویند که برای تغذیه گیاهان و مصارف کشاورزی کاربرد دارد.

بالغ بر 130 میلیون ریال هزینه شد. برخی قطعات را به سختی فراهم کردم. البته مشابه خارجی این دستگاه چهار برابر این رقم است و در واقع این دستگاه در کشور بومی سازی شده است

 آیا این دستگاه می‌تواند استفاده خانگی هم داشته باشد؟

در صورتی که این طرح در مقیاس خانگی استفاده شود، می‌توان دستگاهی در ابعاد یک ماشین لباسشویی ساخت تا از زباله‌های خانگی، بیوگاز، ‌برق و کمپوست برای مصارف کشاورزی تولید کرد. مقیاس صنعتی این دستگاه شامل چند مخزن 10 تنی است که به صورت موازی نصب می‌شوند. 

آیا این طرح نخستین اختراع شماست؟

 این دستگاه نخستین ایده‌ای بود که توانستم آن را اجرایی کنم و بسازم.

چه کسانی در اجرای پروژه به شما کمک کردند؟

- در مراحل مختلف اجرای طرح دکتر عباسپور و دکتر قاضی از استادان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تاکستان و استادان کلینیک تحقیقات انرژیErc به من کمک زیادی کردند و از مشاوره و راهنمایی آنان بهره‌مند شدم. همچنین جا دارد اینجا از حمایت‌های دکتر عباس جهانبخشی رئیس دانشگاه و معاون پژوهشی نیز قدردانی کنم.

 چه مدت زمانی را برای اجرا و عملیاتی شدن طرح صرف کردید؟

-سه سال برای طرح و اجرای آن زمان صرف شد.

 چه عواملی باعث ایجاد انگیزه در شما برای ساخت این طرح شد؟

- در بسیاری مواقع ایده‌هایی در ذهن ما وجود دارد که همه جوانب سنجیده می‌شود ولی مطابق با نیازهای جامعه نیست. اما در ساخت این دستگاه به همه جوانب حتی نیازهای جامعه توجه شد.

 چطور این ایده به ذهنتان رسید؟


- بخشی به علایقم برمی‌گردد که مرا به این سمت هدایت کرد و بعد توجه به انرژی‌های پاک است که برای محیط زیست مفید خواهد بود. نفت، گاز و سایر انرژی‌ها بالاخره تمام خواهند شد و ما باید به سمت استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر حرکت کنیم.

این ایده مدت‌ زمان طولانی در ذهن من بود و فقط به دنبال این بودم که بتوانم از زباله گاز بگیرم اما با مشاوره و راهنمایی دکتر عباسپور به این فکر افتادم که برق و کمپوست نیز با این دستگاه تولید شود.

 فواید «دستگاه تولید بیوگاز،‌ کمپوست و برق از زباله‌های خانگی» چیست؟

- یکی از مشکلاتی که در بسیاری از نقاط کشور به‌ویژه شهرهای شمالی وجود دارد، دفع یا سوزاندن زباله است که با توجه به مرطوب بودن خاک باعث آلوده شدن محیط زیست و آب می‌شود. علاوه بر اینکه هزینه فراوانی برای دفع و سوزاندن زباله صرف می‌شود. اما با داشتن این دستگاه از زباله می‌توان انرژی تولید کرد.

 در اجرای این پروژه چقدر هزینه کردید؟

این طرح دارای سودآوری فوق‌العاده زیادی است که در صورت حمایت از آن، مسئولان در کوتاه‌ترین زمان ممکن متوجه این موضوع خواهند شد که این دستگاه دارای توجیه اقتصادی است
  بالغ بر 130 میلیون ریال هزینه شد. برخی قطعات را به سختی فراهم کردم. البته مشابه خارجی این دستگاه چهار برابر این رقم است و در واقع این دستگاه در کشور بومی سازی شده است.

آیا طرح شما مورد توجه صاحبان تولید قرار گرفت؟

اکنون فقط با چند واحد صنعتی صحبت کرده‌ایم و قول‌هایی داده شده است.

 چه انتظاری از مسئولان دارید؟

- این طرح دارای سودآوری فوق‌العاده زیادی است که در صورت حمایت از آن، مسئولان در کوتاه‌ترین زمان ممکن متوجه این موضوع خواهند شد که این دستگاه دارای توجیه اقتصادی است

سخن پایانی؟

- من دوست دارم این طرح‌ها در کشور خودمان مورد استقبال قرار گیرد که باعث انگیزه در انجام سایر ایده‌ها شود؛ البته این طرح در چهارمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی که از سوی کلینیک تحقیقات انرژی Erc واحد تاکستان در این نمایشگاه حضور یافت و مورد تحسین مسئولان دانشگاه آزاد قرار گرفت اما متاسفانه تاکنون آن طور که باید از سوی سازمان‌های دیگر حمایت نشده است.

ما تکنولوژی را از سایر کشورها وارد می‌کنیم و این در حالی است که آنها علم آن را به ما نمی‌دهند و تعمیرات و نصب را باید خودشان انجام بدهند اما ما می‌توانیم این دستگاه را بومی‌سازی و از آن نهایت استفاده را بکنیم.
انتهای پیام/

منبع: روابط عمومی دانشگاه آزاد تاکستان

دیدگاه ها

سعید ابرا هیم زاده / ۰۶ شهر ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۰

سلام خسته نباشید به امید خدا کی میتونیم این دستگاه رو خریداری کنیم؟
اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان