۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین طنین نجوای "الغوث الغوث" مردم قزوین در شب قدر
کد خبر: ۲۰۱۹۱۰ نویسنده: شیما شعبانی تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۴/۸ ساعت: ۲۲:۲۶ ↗ لینک کوتاه

صبح قزوین گزارش می‌دهد؛

طنین نجوای "الغوث الغوث" مردم قزوین در شب قدر

بندگان چه عاشقانه اشک می‌ریزند و با دلی شکسته قرآن را مقابل صورت خود می‌گیرند و از خداوندمتعال طلب عفو و بخشش می‌کنند.

طنین نجوای "الغوث الغوث" مردم قزوین در شب قدر
به گزارش سرویس فرهنگ و هنر صبح قزوین،____ شیما شعبانی.

شب‌های رحمت و مغفرت الهی فرارسیده است و ندای «سبحانك يا لا‌اله الا انت الغوث الغوث خلصنا من النار يارب » هزاران عاشق در جوار بقاع متبرکه، مساجد و حسینیه‌های شهر قزوین به گوش می‌رسد. این شب‌ها، شب‌های بندگی، عاشقی و شب سرنوشت‌ساز انسان است که مسلمانان معبود خود را صدا می‌زنند.
بندگان چه عاشقانه اشک می‌ریزند و با دلی شکسته قرآن را مقابل صورت خود می‌گیرند و از خداوند طلب عفو و بخشش می‌کنند. در اهمیت شب قدر همین بس که با هزار ماه برابری می‎کند و مقدرات یک ساله انسان در آن رقم می‎خورد.
حضور فعال و پرشور قشر جوان و نوجوان در مراسم احیای شب‎های قدر در مساجد و بقاع متبرکه از بارزترین ویژگی‎های مراسم احیای این شب سرنوشت‎ساز است. مادرانی که طفل شیرخوار به همراه دارند، دختران و پسران جوان، پیرمردها و پیرزن‌هایی که امشب حرف‌ها برای گفتن دارند.
محفل انس با قرآن کریم، قرائت دعای جوشن کبیر، سخنرانی و قرآن ‌به سر کردن از اعمال شب‌های قدر به‌شمار می‌رود که در امام‌زادگان و بقاع متبرکه با حس و حال خاصی برپا می‌شود. 

*شب قدر فرصت خود سازی و خود شناسی
یکی از شهروندان که 15 سال بیشتر ندارد، با اشاره به عظمت و بزرگی این شب می‌گوید: شب قدر فرصتی برای خودسازی نوجوانان و جوانان است و باید در این شب عزیز با خدای خود عهد و پیمان ببندیم که از گناه دوری کنیم.
فاطمه رضایی اضافه می‌کند: در شب قدر از خداوند متعال فرج امام زمان(عج)، سلامتی و عاقبت به خیری همه خانواده‌ها را از درگاه خداوند متعال طلب می‎کنم.
وی با اشاره به حس خود در شب قدر اظهار می‌‌کند: حس بسیار خوب و شیرینی است زمانی که با خدای خود خلوت می‌کنم گویی که در آغوش رحمت خداوند قرار گرفته‌ام.
یکی دیگر از شهروندان که مادر دو دختر جوان است، می‌گوید: خوشبختانه در سال‌های اخیر برنامه‌ها و مراسم‌های لیالی قدر با شکوه و کیفیت هرچه تمام‌تر برگزار می‌شود.
ناهید همتی در ادامه اضافه می‌کند: باید فرزندان خود را با فضائل و اهمیت این شب بزرگ آشنا کنیم چرا که در این شب سفره رحمت و بخشش خداوند پهن است.
وی عنوان می‌کند: در شب‎های قدر برای حل مشکلات مسلمانان جهان و مظلومان کشورهای عراق، یمن و بحرین دعا کنیم.
*شب قدر فرصت عروج معنوی به سوی خداوند متعال
حضرت موسی علیه السلام به خداوند ندایی داد: یا اله المحسنین، یا اله المتقین، یا اله العالمین، یا اله العاصین. با چهار اسم خدا را صدا زد. وقتی گفت: یا اله العالمین جواب آمد: لبیک. یا اله المطیعین جواب آمد لبیک. یا اله المذنبین جواب آمد لبیک. زمانی که گفت: یا اله العاصین، سه بار جواب آمد لبیک لبیک لبیک. عرض کرد خدایا چرا وقتی گفتم یا اله المطیعین یک بار جواب لبیک آمد و دیگر اذکار، ولی وقتی گفتم یا اله العاصین سه بار جواب آمد؟ جواب دادند: کسی که گفته است: یا اله العاصین، یعنی هیچ کسی را جز من ندارد. هیچ کسی را جز خدا ندارد فلذا سه بار گفت: لبیک لبیک لبیک.

یکی دیگر از شهروندان می‌گوید: شب قدر فرصت رهایی از گناه و توبه به درگاه خداوند متعال است که دیگر نباید اجازه دهیم که بار دیگر پرونده اعمالمان به سیاهی‎ها آلوده شود.
رضا امینی تشریح می‌کند: ماه مبارک رمضان به ویژه لیالی قدر فرصت خود سازی و خدا شناسی است و از خداوند متعال طلب آمرزش و مغفرت کنند و فصل جدیدی از زندگی را آغاز کنند و‌‌ احیا شوند. 
وی خاطر نشان کرد: به تعبیر قرآن کریم ارزش معنوی شب قدر با هزار ماه برابری می‎کند. شب قدر را قدر بدانیم و از لحظات آن برای عروج به سوی خداوند متعال بهره مند شویم.
جوان 19 ساله‌ای با چشمی اشک‌بار می‌گوید: از خداوند می‌خواهم در این شبهای قدر نظری به ما داشته باشد.
ریحانه ساداتی تصریح می‎‌کند: شب قدر شب وصل شدن و رسیدن به خدای مهربان است در این شب در این مکان مقدس دعوت شده‌ایم که تا با خداوند درد و دلو نجوا کنیم.
وی در ادامه با اشاره به حس و حال خود در این شب بزرگ اضافه می‌کند: شبهای قدر هر ساله برای من حال و هوای خاصی دارد و در این شب بزرگ سرنوشت یک‌ساله من و همه بندگان رقم می‌خورد. 
شب قدر، گسترده ترین سفره بخشایش و رحمت خداست. در این شب روبروی با اشک توبه، غبار از تن پاک کنیم. این شب فرصتی است تا زنگار یک سال زندگی، در دنیایی خاکی را از آیینه دل بزداییم و به فطرت بی عیب خویش بازگردیم. رمضان موعد عروج است و شب قدر، میعاد بیداران و معراج شب زنده داران. شب قدر، شب خودشناسی و خداشناسی است. بر کرانه های قدر پناه بگیریم و یکدیگر را در این شب عزیز دعا کنیم.
در شب شهادت حضرت علی (ع) و در دومین شب از شب های قدر مردم مومن و ولایتمدار شهر قزوین  با سوز و گداز با راز و نیاز با معبود و قرائت قرآن و دعای جوشن کبیر ندای "الغوث الغوث خلصنا من النار یا رب" سر دادند. 

انتهای پیام/1404

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان