۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین خداداد عزیزی; از برانکو خوشم نمی‌آید اما حق با اوست/ مدل کی‌روش مثل کاپیتولاسیون است
کد خبر: ۲۰۰۱۸۹ نویسنده: mamiri تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۴/۱ ساعت: ۰:۰ ↗ لینک کوتاه

خداداد عزیزی; از برانکو خوشم نمی‌آید اما حق با اوست/ مدل کی‌روش مثل کاپیتولاسیون است

بازیکن سابق تیم ملی فوتبال گفت: من از برانکو ایوانکوویچ زیاد خوشم نمی‌آید اما در موضوع کی‌روش حق را به او می‌دهم.

خداداد عزیزی; از برانکو خوشم نمی‌آید اما حق با اوست/ مدل کی‌روش مثل کاپیتولاسیون است

خداداد عزیزی در گفت‌‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری صبح قزوین ، در خصوص اختلاف‌های به وجود آمده بین کارلوس کی‌روش سرمربی تیم ملی با برانکو ایوانکوویچ سرمربی پرسپولیس و همچنین مسائل مختلف در تیم ملی و اعتراضش در دیدار ایران و آمریکا در جام جهانی 98 صحبت‌هایی را انجام داد که در زیر می‌خوانیم:

صبح قزوین : ابتدا در مورد اختلاف به وجود آمده مابین کی‌روش و برانکو توضیح دهید.

همانطور که قبلا در این باره صحبت کردم بحث کردن در خصوص این مسائل چیپ و دوزاری شده چرا که ما از اول محکم برخورد نکردیم و هم اکنون دیگر نمی‌توانیم کاری انجام دهیم. وقتی فدراسیون فوتبال از ابتدا شرایط را به گونه‌ای مهیا کرد که کی‌روش هر چه دوست داشت‌،‌گفت حالا دیگر نمی‌تواند کاری کند و در واقع تاوان ابتدای کار را می‌دهیم که برخورد محکمی با او نداشتیم.

صبح قزوین : در این درگیری اخیر حق را به چه کسی می‌دهید؟

به هر حال فوتبال قوانین دارد. طبق قانون فیفا بازیکن 4 روز قبل از مسابقات رسمی در اختیار تیم ملی باید قرار بگیرد. زمان قاجار نیست که بخواهیم بالاجبار به بازیکن استراحت بدهیم. به هر حال بازیکن با باشگاه قرارداد دارد و وظیفه دارد در تمرینات حاضر شود. البته من در این زمینه باشگاه‌ها را هم مقصر می‌دانم چرا که باید وقتی بازیکن‌شان از قوانین سرپیچی می‌کنند آنها را جریمه کنند و مثلا بگویند 50 درصد قرارداد بازیکن را کسر می‌کنیم. بازیکن با تیم ملی که قرارداد ندارد. با اینکه من از برانکو زیاد هم خوشم نمی‌آید چرا که در زمان سرمربیگری‌اش در تیم ملی مرا دعوت نمی‌کرد مگر اینکه با اصرار مردم مجبور شد تا من و وحید هاشمیان را در مسابقات مقدماتی جام جهانی 2016 دعوت کند اما این را باید بگویم که حق در این زمینه با برانکوست. چرا که بازیکن در اختیار باشگاه قرار دارد.

صبح قزوین : علاوه بر این موضوع کی‌روش به ملی‌پوشان اجازه نداد تا برای دادن تست پزشکی در مرکز ایفمارک حاضر شوند. نظرتان در این باره چیست؟

این دیگر خیلی جالب است. قبلا یک قانونی به نام کاپیتولاسیون وجود داشت که اگر در هر حالی حتی سگ آمریکایی‌ها هم می‌کشتیم در صورتی که آنها مقصر بودند باز هم ما مقصر شناخته می‌شدیم. این موضوع واقعا از آن مدل است. بازیکن باید تست پزشکی بدهد چرا که نمی‌توان بازیکن مصدوم با باشگاه قرارداد ببندد. 

صبح قزوین : کی‌روش در مصاحبه‌اش اعلام کرده که اگر تیم ملی نتیجه نگرفت برانکو و قلعه‌نویی مقصر هستند.

به من مربوط نمی‌شود کی‌روش چه صحبت‌هایی انجام می‌دهد اما همانطور که قبلا هم گفتم باید از سرمربی تیم ملی حمایت شود اما نباید اجازه بدهیم که به کسی زور گفته شود. حمایت و زورگویی دو موضوع متفاوت است. حالا اینکه به خاطر یکسری مطبوعات و رسانه‌ها و برخی برنامه‌های تلویزیونی کی‌روش این اجازه را پیدا می‌کند که اینگونه صحبت کند و فدراسیون هم جرات ندارد چیزی بگوید، مسئله دیگری است. شاید زورگویی را هم بتوان تا حدی تحمل کرد و صبر تا جایی جواب می‌دهد. فوتبال قاعده و قانون دارد. اگر این قوانین را نداشت می‌توانستیم بگوییم که نام کی‌روش بسیار بزرگ است و او هزاران عنوان دارد و هر چه بگوید درست است اما اینگونه نیست و فوتبال قاعده دارد. او چه کاره است که بخواهد در مورد بازیکن باشگاه‌ها نظر بدهد. من وقتی به النصر امارات رفتم آنها از من تست پزشکی و حتی تست خون گرفتند این در حالی است که ما اصلا امارات را قبول نداریم بعد حالا در ایران چنین تصمیماتی گرفته شود. مردم ما به خوبی فوتبال را می‌فهمند و می‌دانند که چه قاعده و قوانینی دارد.

صبح قزوین : کی‌روش نسبت به امکانات ما هم شدیدا معترض است.

او در این زمینه حق دارد. من نمی‌خواهم یکی به نعل بزنم و یکی به میخ بلکه حق را می‌گویم. امکانات ما بسیار کم است و اگر بخواهیم از 100 به فوتبال حرفه‌ای ایران رتبه‌ای بدهیم 5 را هم نمی‌گیرد. آن 5 نمره هم به خاطر کلاس فوتبالی است که فوتبالیست‌های ما انجام می‌دهند. هم اکنون برخی از تیم‌های ما حتی رختکن هم ندارند. باشگاه‌ها پول بازیکن را نمی‌دهند در حالی که این موضوع اولین مسئله در مورد فوتبال حرفه‌ای است. بازیکنانی را سراغ دارم که هر ساله تنها 40 درصد از قراردادشان را می‌گیرند و جرات هم ندارند اعتراض کنند چرا که احتمال دارد سال آینده هیچ تیمی آنها را برندارد و بدون تیم بمانند. کی‌روش حق دارند نسبت به امکانات ما معترض شود. مگر گرفتن یک زمین تمرین چقدر کار دارد که این را هم انجام نمی‌دهند.

صبح قزوین : پس معتقدید فدراسیون فوتبال هم مقصر است؟

بله. قبل از عید به من می‌گفتند که خودم زمین کمپ را آماده می‌کردم. پدر من با 82 سال سن هم معتقد است که کی‌روش در این زمینه و کمبود امکانات حق دارد. اگر ما با کی‌روش قرارداد بسته‌ایم باید خواسته‌های او را برآورده کنیم و اگر نمی‌توانیم این کار را انجام دهیم بیاییم و مردانه رو در روی او بنشینیم و به او بگوییم که نمی‌توانیم خواسته‌هایش را برآورده کنیم و پول او را بدهیم و با او قطع همکاری کنیم. اینکه بخواهیم او را اذیت کنیم تا خودش استعفا بدهد به او امکانات ندهیم، لباس مشکل داشته باشد، زمین تمرین نداشته باشیم، نامردی است و دور از قوانین حرفه‌ای فوتبال است. این مشکلات به خاطر این به وجود می‌آید که ما قواعد فوتبال حرفه‌ای را بلد نیستیم. آقای تاج رو در روی کی‌روش بنشیند و به او بگوید که نمی‌توانیم خواسته‌هایش را برآورده کنیم و با او قطع همکاری کند. فکر نمی‌کنم کی‌روش اینقدر هم آدم غیرمنطقی باشد. او هم اکنون رفتارهایی که انجام می‌دهد به خاطر لج و لجبازی است. او می‌گوید امکانات در اختیار من قرار نمی‌دهید و در مقابل این موضوع لجبازی می‌کند. به نظرم این رفتارها فقط به خاطر لج و لجبازی است. ما از لحاظ امکانات خیلی پایین هستیم. اگر من به عنوان ناظر AFC قصد دادن سهمیه به ایران را داشتم هیچ سهمیه‌ای را برای ایران قائل نمی‌شدم. چرا که اصلا فوتبال حرفه‌ای ندارد.

صبح قزوین : امروز اخباری در مورد جنجال شما در بازی ایران و آمریکا در جام جهانی 98 منتشر شد که پس از تعویض با علی منصوریان نسبت به تصمیم جلال طالبی معترض شدید. در این باره هم صحبت می‌کنید؟

اتفاق خاصی نیفتاد. در آن بازی یادم نیست در دقیقه چند بود که مدافع آمریکایی تکلی روی پای نادر محمدخانی زد و من پس از آن رو به نیمکت چین کردم و با دست نشان دادم که نادر می‌گوید او را تعویض کنند. درست چند دقیقه بعد از این اتفاق یکی از بازیکنان تیم آمریکا روی پای من تکل کرد که این موضوع باعث شد من را با برانکارد به بیرون بردند. بعد که من قصد ورود به زمین مسابقه را داشتم دیدم من را با علیرضا منصوریان تعویض کردند. از این موضوع ناراحت شدم و پیراهن خود را به زمین کوبیدم. قصد داشتم به رختکن بروم اما این کار را نکردم. به هر حال بعد از بازی هم به پیش جلال طالبی رفتم و از او عذرخواهی کردم و از نظر من همه چیز تمام شد البته از نظر طالبی هم همه چیز تمام شد. چرا که پس از آن من ارتباط بسیار خوبی با او داشتم و هنوز هم این ارتباط را حفظ کردم.

صبح قزوین : صحبتی هم در مورد نقل و انتقالات لیگ داشته باشیم. به نظر شما استقلال و پرسپولیس کدام یک خریدهای بهتری داشتند.

من معتقدم که هر دو تیم خریدهای بسیار خوبی داشتند و می‌توانند در لیگ برتر عملکرد قابل قبولی داشته باشند. به هر حال باید لیگ برتر شروع شود تا در مورد تیم‌ها بتوانیم بهتر نظر بدهیم. هم اکنون تمام تیم‌ها تلاش می‌کنند با جذب بازیکنان خوب و باقدرت در لیگ حاضر شوند.

صبح قزوین : قبول دارید که بازیکنان دیگر تعصب گذشته را ندارند و در واقع هر تیمی که به آنها بیشتر پول بدهد در آنجا حاضر می‌شوند؟

به هر حال فوتبال حرفه‌ای همین است. این طبیعی است که بازیکن دنبال پول باشد. یک بازیکن نگاه می‌کند شرایط پیشرفتش در کجا بهتر است. شاید پولش کمتر هم باشد اما به آنجا می‌رود. این بازیکن باهوش است. در هیچ جای دنیا هم این موضوع وجود ندارد که بازیکنی نسبت به رنگ قرمز،‌آبی، زرد یا نارنجی تعصب داشته باشد. مهم این است که وقتی بازیکن با یک تیم قرارداد می‌بندد نسبت به پیراهن آن تیم تعصب داشته باشد. اینکه بخواهیم بگوییم نسبت به رنگی تعصب دارد برای 50 سال پیش است و واقعا دیگر در فوتبال وجود ندارد.

انتهای پیام/ر

منبع: ورزشی فارس

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان