۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین نقش«ابتکار»در ترور یک‌ابتکار/ یکی‌از آقایان‌گفت بیا ماشین الکتریکی چینی وارد کنیم!
کد خبر: ۲۰۰۰۳۰ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۴/۱ ساعت: ۱۰:۴۸ ↗ لینک کوتاه

یکی از بستگان آقایان گفت بیا ماشین الکتریک چینی وارد کنیم!

نقش«ابتکار»در ترور یک‌ابتکار/ یکی‌از آقایان‌گفت بیا ماشین الکتریکی چینی وارد کنیم!

مخترع خودروی هیبریدی در کشور گفت: خانم ابتکار در تعامل با دو بنگاه سایپا و ایران خودرو است و اگر حرف آنها را گوش ندهد نمی‌تواند در سمت خود بماند.

نقش«ابتکار»در ترور یک‌ابتکار/ یکی‌از آقایان‌گفت بیا ماشین الکتریکی چینی وارد کنیم!
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ، این روزها شاهد صحبت های ضد و نقیض از نامه نگاری جمشید آرین، مخترع و اولین تولید کننده خودروهای برقی و هیبریدی با معصومه ابتکار، رئیس سازمان محیط زیست  در رسانه ها و فضای مجازی کشور هستیم؛ لذا بر آن شدیم تا در مصاحبه ای  با جمشید آرین، زوایای بیشتری از این ماجراها و رانت قدرت خودرو سازی را جهت تنویر افکار عمومی نمایان سازیم. 

با توجه به اینکه این محقق کشورمان جهت حل پاره ای از مشکلات در شهر های شمالی به سر می برد، مصاحبه ما با وی به صورت تلفنی انجام شد. متن این مصاحبه به شرح زیر است: 

 اعتصاب غذایتان از کی شروع شده و تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟

آرین: از شنبه گذشته این کار را  شروع کردم و امروز نهمین روز است. من عنوان کرده بودم که  10  روز این کار را ادامه خواهم داد، اما بعد به فکر تمدید افتادم؛ اما با همفکری برخی دوستان که احتمال سیاسی شدن این کار را می دادند و  من حوصله حواشی مسائل سیاسی را ندارم، ممکن است امروز این کار را به اتمام برسانم. من به دنبال حاشیه درست کردن نیستم، بلکه به دنبال راهی علمی برای رساندن پیامم هستم. 


کمی در مورد نامه نگاری های خود با خانم ابتکار توضیح دهید و اینکه نامه انتسابی به ایشان در صفحه اینستاگرامشان واقعی است یا خیر؟

آرین: اولین بار خبر مربوط به نامه نگاری بنده و سازمان محیط زیست را باشگاه خبرنگاران جوان منتشر کرد، یعنی قبل از برنامه ثریا؛ و قبل از این که این نامه را منتشر  کنند، به وی تلفن کردند. هر رسانه اجازه ندارد نامه ای از خیابان بردارد و منتشر کند و قطعا با آن فرد مورد نظرچک می کند.


وقتی در زمستان برای دیدن بچه هایم به خارج از کشور رفته بودم، سرقتی از داخل منزل من انجام شد؛ این انفاق  بعد از آن برنامه ای بود که  باشگاه خبرنگاران پخش کرد. نمی دانستم دقیقا چه اطلاعاتی از منزل من سرقت شده بود. اصل نامه را شش سال پیش به دفتر همکاری های ریاست جمهوری دادیم، اما خوشبختانه با کمک کارمندی که 15 سال پیش در کارخانه داشتم، از بین محیط مرطوب و زونکن ها، مدارک و یک کپی از آن نامه و اصل نامه آقای متصدی را پیدا کردم. در برنامه شبکه افق همیشه تاکید می کردم این نامه(آقای متصدی) مهمتر از آن نامه (خانم ابتکار) است، چرا که متصدی دو خط جواب هم برای من ننوشت و در آن نامه دلایل مخالفت خود را چهار دلیل عنوان کرد؛ البته هر دو نفر یک نظر را دادند؛ ولی آقای متصدی به اصطلاح از نظر خودش کار کارشناسی انجام داده بود. 

در مورد صحت امضاء نامه مربوطه که خانم ابتکار به آن ایراد گرفته، هم باید گفت اگر کسی از وزیر نامه بگیرد کسی صحت امضای نامه را چک نمی کند، چون ممکن است رئیس دفتر و یا شخص دیگری امضا کند؛ سربرگ مهم است و دیده می شود. نه تنها من، بلکه روزانه میلیون ها ایرانی همین کار را می کنند. نامه چه ربطی به امضا دارد؟ ایشان یک اشتباه بزرگی کرد  ان این بود که در پست اول ( اینستاگرامش) نامه را تایید کرد؛ یعنی گفت که چیزایی که ما نوشتیم در نامه خودشان علمی و کارشناسی بوده است.

 

 

تقریبا مطرح شدن عدم حمایت دولت از طرح شما از دعوای رسانه ای شما و خانم ابتکار آغاز شد! آیا این نوع مسائل از وظایف سازمان حفاظت از محیط زیست است؟

آرین: بله؛ کاملا صحیح می فرمایید. به عنوان مثال در بنگلادش یا در آلمان، فرقی نمی کند، سازمان محیط زیست طبق یک پروتکل باید از ایده هایی که به آب، خاک و رفع آلودگی هوا کمک می کند، حمایت کند. اگر فردی ایده ای و یا اختراعی دارد، این سازمان نمی تواند بگوید به درد نمی خورد، بلکهباید بگوید طرح را  کامل کنند؛ این وظیفه سازمان محیط زیست است. یا اینکه طرح را به سازمان های دیگر مثل وزارت صنایع یا وزارت نفت ارجاع دهد و به آن ها می گوید که این پروژه به لحاظ کمک به محیط زیست، شامل بخش حمایتی و ارائه یارانه است.  همه این ها برای کار تحقیقاتی است، در حالی که کار ما تحقیقاتی نبود و ما محصول را  تولید و  بعد مراجعه کردیم. یعنی برای طرح یک ریال هم به من پول ندادند و این خیلی مهم است، چرا که هر کسی که پروژه دارد اول پول از دولت می گیرد؛ گاهی اوقات از سه تا ارگان هم پول می گیرند؛ این در حالی است که بابت این خودروی آریانا 792 یک ریال هم گرفته نشده است. قصد دارم نامه دیگری به  ipcc بزنم ولی از طرفی دوست ندارم از فرنگی ها استعلام بگیرم. دوست ندارم سر به تنشان باشد، اما وقتی اینجا جز مردم و دانشجویان حامی دیگری نیست مجبورم؛ به من می گوید برو خارج. 


 

 به نظر شما ارتباطی بین مقاومت خانم ابتکار با تولید خودرو برقی و واردات بنزین وجود دارد؟

آرین: صددرصد و در این که شکی نیست. اما ارتباط بزرگ تر این است من ارتباط خانم ابتکار را فقط به واردات بنزین 10 میلیون لیتر در روز نمی دانم، این می تواند یک ارتباط کوچکی باشد و این موضوع را باید دادستان یا قوه قضاییه ثابت کند. ولی  وقتی در مجلس پخش شده یعنی وجود دارد. بالاخره این مساله در مجلس طرح شده و در کمیسیون 90 پرونده تشکیل شده، اما من می خواهم بگویم این موضوع بزرگتر از این حرف هاست. ابتکار در تعامل با دو بنگاه سایپا و ایران خودرو، و روی جلد(پوشش) آنهاست. اصلا اگر ابتکار حرف آن ها را گوش ندهد نمی تواند در سمت خودش بماند، این را شما داشته باشید که منافع ملی کشور ما با این پروژه ها (خودرو برقی و هیبریدی) حفظ می شود. البته یک عده که نمی خواهند من باشم می گویند اگر این محصولات بیرون بیاید،  ما دیگر نمی توانیم نفت بفروشیم. یکی هم می گوید خودروسازی کشورمان تعطیل می شود!  در حالی که این طور نیست و اتفاقا خودروسازان به جای واردات از چین و فرانسه، خودشان تولید می کنند به جای 100 هزار نفر بیکار برای سه میلیون نفر اشتغال ایجاد می شود. 

اینگونه نیست که با تولید این نوع خودروها ما از فردا تمام ماشین هایمان را از سطح جامعه جمع کنیم؛ نه. کاری که آلمانی ها و هلندی ها امروز می کنند این است که امسال یک درصد به کارخانجات اجازه تولید این نوع خودرو را می دهند، سال دیگر دو درصد و سال بعد پنج درصد؛ یعنی اکونومی با اقتصاد ضربه نمی بیند، بلکه خودش را با اقتصاد هماهنگ می کند. با تکنولوژی میتوان در اقتصاد جهانی جایگاه دیگری درست کرد و این تکنولوژی مبداء همان جایگاه است. این افراد  نمی خواهند ما این تکنولوژی زیرساخت را در کشور داشته باشیم. 

جلسات مختلفی با نفتی ها، خودرویی ها و محیط زیستی ها رفتم.  روزی که به دفتر آقای نوبخت رفتم، پایین پله ها یکی از بستگان یکی از آقایان گفت بیا ماشین الکتریک چینی وارد کنیم! اگر لازم باشد اسم هم می برم؛ این ها یعنی رانت، یعنی پول. آرین! اگر می خواهی در واردات بیا، ولی اگر سراغ تولید بروی، می شود دزدی، جعل امضا، بحث سیاسی... 

ابتکار تنها نیست و وی به همراه یک سیستم این طور حرکت می کند. ایران خودرو و سایپا می دانند اگر اسم شان عنوان شود، خود به خود محکوم هستند. عوامل اصلی آن طرف و بیرون مرز هستند و  باید بگویم فقط آدم هایشان اینجا هستند!  چرا ما در نانو یا موشک یا هر چیزی که به آن فکر کنید، اجازه داریم حرکت کنیم یا حداقل  بصورت محدود یک تکانی به خودمان می دهیم، اما در خودرو سازی اینچنین نیست؟ اگر کشوری در دنیا خودرو ساخت می تواند بگوید استقلال اقتصادی دارد، خودرو ورای هر چیز دیگری است. دلیلش را هم با یک مثال می گویم؛ چگونه آلمان، آلمان شد؟ آلمان چون توانست در خودرو پیشرفت کند، پیشرفت کرد. وقتی شما خودرو می سازید، می توانید تمام تکنولوژی هایی که در خودرو استفاده می شود را در صنایع دیگر نیز استفاده کنیم؛ در صنایع یخچال، فریزر یا تلویزیون و یا حتی دستگاه ماشین ریسندگی در نساجی مازندران؛ که تعطیلش کردند.  به همین دلیل خودروسازی عامل گسترش تکنولوژی یا صنعت در کشور می شود و ایجاد اشتغال می کند. اروپایی ها، آمریکا و انگلیس این را می دانند و می دانند که ایران نباید در خودروسازی پیشرفت کند. 

چرا با ال جی تفاهم نامه امضا کردند؟ چرا خانم پاک به ایران امد و صادرات شش میلیاردی 18 میلیارد شد؟ مگر معنی اقتصاد مقاومتی را نمی دانیم؟ از یک بچه بپرسید می داند که اقتصاد مقاومتی یعنی شما حجم واردات را به یک سوم و یک پنجم و یک دهم تقلیل دهید. من می بینم حجم واردات گمرکی در منطقه آزاد بندر انزلی 25 برابر شده؛ این اقتصاد مقاومتی نیست.


تمنا می کنم فیلم یک دقیقه ای 15 سال پیش  من را ببینید؛ این فیلم درکانال تلگرامم و اینستاگرامم هست و مربوط به گفتگوی ویژه خبری سال 1381 می باشد. آقای حیدری مجری بود و آقای رهبر هم از کمیسیون صنایع  مجلس حضور داشت.  سه بار یک جمله را تکرار کردم به شکل های مختلف و گفتم آینده خودروها الکتریک است. گفتم امروز باید وارد این تکنولوژی شویم. 

این ها وحی نیست، خواب هم نیست، نتیجه تحقیقات علمی است. من می دانستم در ایران باید با این ایده جلو برویم. با یک ثبت اختراع، ماشین را تولید کردم. دو تا خبرگزاری با پلیس آمد سوار شدیم، 110 کیلومتر رانندگی کردیم و به رشت رفتیم و  برگشتیم. من می خواهم به شما بگویم آنها فهمیدند که این تکنولوژی چیست، و خانم ابتکار این نامه را زد. 

 

اینکه 12 نامه به دولت نوشتید و جوابی به شما ندادند، صحیح است؟

آرین:بله، اصلا جواب ندادند. 8 نامه از 12 نامه خطاب به روحانی بود. عرف این است که  وقتی به رئیس جمهور نامه می زنید اگر جواب ندهد، حداقل کاری که می کند این است که نامه را به سازمان مربوطه ارجاع می دهد؛ البته نسخه ای از  نامه ای که به مجلس دادم را برای ابتکار و نعمت زاده فرستادند، اما  هیچ کدام جلسه ای برپا نکردند. وزارت صنایع یک جلسه با من گذاشت و چون از مجلس ترسیدند به جلسه دوم نکشید. در مورد ابتکار هم من به زور در اتاق دکتر متصدی رفتم. خودروی الکتریک را جلوی اداره پارک کردم و رفتم بالا متوجه شدم که انها نمی خواهند نه مرا ببینند و نه اقدامی انجام دهند. 

خبرهایی شنیده می شود که خودرو سازان چینی از نام خودروی شما، جهت صادرات خودروهای خود به ایران استفاده می کنند؟

 آرین: بله، شما در گوگل سرچ متوجه می شوید. همین وارد کننده خودرو جک این کار را می کند.VE7را در گوگل سرچ کنید. سه هفته پیش کمپانی چینی خودرو الکتریک رانچ کرده و اطلاع دارم این خودرو دارد با نام محصول من به ایران می آید!  

تا کی میخواهید جهت تنویر افکار ضد اقتصاد مقاومتی مسئولین، خودروهای خود را به دره پرتاب کنید؟

 آرین: امروز  همه چیز تمام می شود؛ دیگر ماشینی نمانده و تنها یک عدد باقی مانده است. یک ماشین در اوراق فروشی است و یکی را هم  با ریموت و با سرعت 100 کیلومتر به دره انداختم. البته دو خروجی از آن گرفتم؛ هم خودرو را تست کردم و از داخلش فیلمبرداری کردم که در دنیا کسی این کار را نمی کند و هم پیام اعتراضم را دادم. 

البته یک خودروی دیگر هم باقی است که چون سه رئیس جمهور و وزیر سوارش شدند، به احترام آنها نگه می دارم. وقتی می گویم احترام به روسای جمهور به این معنی است که اسم رئیس جمهور برایم مهم نیست. در حال حاضر رئیس جمهور کشورمان روحانی است و من می گویم به احترام رئیس جمهور و کاری ندارم چه کسی رئیس جمهور است. به احترام همه آنها در آب نینداختم و نگه داشتم. 

کاری به روحانی، احمدی نژاد و رئیس دولت اصلاحات ندارم. من به هر سه نامه دادم. برای من که علمی هستم فرقی نمی کند چه کسی آن بالاست. در دولت احمدی نژاد خودم معترض بودم و اعتراضات شدیدی نسبت به ایشان داشتم، اما  باز هم او مردتر از بقیه بود، چون یک قدم برداشت. بالاخره قدم دوم که اصلی بود را برنداشت و من اول فکر می کردم خودش مقصر است. اصلا  میخواستم از او  شکایت کنم، اما دیدیم عده ای دیگر نمی گذارند؛ یعنی زور آنها به رئیس جمهور رسیده است. 

آن موقع نمی دانستم که پشت پرده این قضایا  چیست؟ احمدی نژاد خودش دست من را گرفت و قسم خورد که دستور داده است. آقای بشار اسد هم بغل من ایستاده بود، ولی دستور اجرایی نشد. بعد ها رفتم و  دعوا کردم و فهمیدم آنها نمی گذارند؛ آنها چه کسی هستند؟! دو بنگاه خودرو سازی. 

 آدم نباید توپ را به این زمین و آن زمین بیندازد؛ اولا این پروژه باید 15 سال پیش استارت می خورد و به احمدی نژاد ربطی ندارد.  حالا مسئله به 15 سال پیش خانم ابتکار مربوط است و صنایع وابسته. دادستان کل کشور باید این افراد را مجازات کند و بررسی کند چه خسارتی به کشور ایران وارد شده است. این افراد اجازه ندادند این تکنولوژی ایجاد شود.حالا هم به دولت روحانی مربوط است که سه ساله در حال کار هستند و این 12 نامه را جواب نمی دهد. چرا تفاهم نامه با ال جی امضا می کنید و واردات انجام می دهید؟ 

توضیحات خانم ابتکار در تلویزیون خیلی چیپ و بی کلاس بود، البته  من خوشحال شدم. این موضوع را  من حتی در صفحه اینستاگرامم هم نوشتم. دیشب که به صفحه اینستاگرام ابتکار نگاه کردم، دیدم مردم دارند علیه ابتکار صحبت می کنند.

انتهای پیام/1404

منبع: خبرگزاری دانشجو

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان