۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین با چه توجیحی در رکود بر تورم تک‌رقمی پافشاری می‌کنید؟
کد خبر: ۱۸۹۶۸۳ نویسنده: mamiri تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۳/۵ ساعت: ۰:۰ ↗ لینک کوتاه

با چه توجیحی در رکود بر تورم تک‌رقمی پافشاری می‌کنید؟

در حالی تورم به روند کاهشی خود ادامه داده و تا مرز تک‌رقمی پیش رفته که رییس دانشکده اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی می‌گوید چرا باید در شرایط رکودی فعلی بر تک‌رقمی شدن تورم پافشاری کرد؟

با چه توجیحی در رکود بر تورم تک‌رقمی پافشاری می‌کنید؟

در حالی تورم به روند کاهشی خود ادامه داده و تا مرز تک‌رقمی پیش رفته که رییس دانشکده اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی می‌گوید چرا باید در شرایط رکودی فعلی بر تک‌رقمی شدن تورم پافشاری کرد؟

به گزارش خبرنگار صبح قزوین ، عباس عرب‌مازاد امروز - چهارشنبه - در همایش سالانه پولی و ارزی در نشستی با محور اقتصاد مقاومتی با بیان این‌که باید اول حوزه پولی و بانکی سالم‌سازی شود و بعد به اقتصاد مقاومتی وارد شد، اظهار کرد: در حال حاضر باید برای خروج از رکود تلاش کرد این در حالی است که ما نمی‌دانیم توجیه این‌که در فضای رکودی بر تک‌رقمی شدن تورم پافشاری می‌کنند کجاست؟

وی با بیان این‌که تمام رکود موجود را ناشی از کاهش تورم نمی‌دانیم، اظهار کرد: اما معتقدم که روند کاهشی تورم تماما از سیاست‌گذاری نشأت نگرفته است، چرا که وقتی رکود وجود دارد و تقاضایی برای خرید کالا نیست، خود به خود موجب کاهش قیمت‌ها و به تبع آن ریزش تورم می‌شود.

رییس دانشکده اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی این را هم گفت که ما اکنون در مرحله‌ای قرار داریم که اگر بخواهیم بیش از این تورم را کاهش داده و به هسته مرکزی آن وارد شویم باید هزینه بالایی پرداخته و آن را بپذیریم.

عرب‌مازاد به راهکارهای دیگر برای خروج از رکود و در ادامه اجرای اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و افزود: باید تولید ملی تقویت شود، اما این موضوع لزوما به معنای اعتباردهی به بنگاه‌هایی که در حال فعالیت هستند نیست، چرا که مشکل فعلی ما تقاضای خرید این کالاهاست.

وی افزود: حتی اگر به بنگاه‌های تولیدی اعتباری بیشتر بدهیم و تولید بیشتری داشته باشند، مشکل اینجاست که بازاری برای فروش کالاهای اغلب بی‌کیفیت تولیدی وجود ندارد، پس چرا باید پول بدهیم و کالای بی‌کیفیت تولید کنیم. موضوع اصلی تحریک تقاضا برای تولیدی با کیفیت خواهد بود.

این اقتصاد‌دان به دیگر مسائل موجود در حوزه پولی و بانکی در راستای خروج از رکود اشاره کرد و گفت: یکی از مسائل ما تطابق کامل فعالیت‌های بانکی با مقررات بانکداری بدون رباست این در حالی است که تاکنون تلاش مشخص و معینی در این رابطه وجود نداشته است.

عرب‌مازاد ادامه داد: مسئولان از نرخ بهره حرف می‌زنند اما هنوز متوجه نیستند که سود پرداختی به مشتریان بهره نیست، بلکه همان سهم سود سپرده‌گذاران است.

وی از تعدد بانک‌ها نیز گله کرد و گفت: باید تدبیری در اعطای مجوز تاسیس بانک‌ها اندیشیده شود، چرا ابتدا آنقدر مجوز ایجاد بانک و موسسه می‌دهند که بعد به این نتیجه می‌رسند حالا باید آنها را تجمیع کنند.

به گفته رییس دانشکده اقتصاد شهید بهشتی، کاهش مداخلات بر تصمیمات بانکی، تلاش برای افزایش کارایی عملکرد بانک‌ها از دیگر الزامات سالم‌سازی حوزه پولی و بانکی است.

عرب‌مازاد همچنین از بسته‌های سیاستی مختلف انتقاد کرد و گفت: آنچه تاکنون مشاهده کردیم تدوین بسته‌های سیاستی اقتصادی بسیار ضعیفی بوده که فقط روی یک متغییر کلید کرده است مثل سود بانکی در حالی که باید بسته‌های اقتصادی تدوین شده از سوی دولت منسجم، قوی و گره‌گشا باشد.

انتهای پیام

منبع: علمی و فناوری ایسنا

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان