۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین معلم آبیکی با کار جهادی ۱۵۰ فعال قرآنی پرورش داد/ کم توجهی مسئولین فرهنگی به فعالیت‌های قرآنی
کد خبر: ۱۸۹۲۳۸ نویسنده: شیما شعبانی تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۳/۵ ساعت: ۷:۳۵ ↗ لینک کوتاه

صبح قزوین گزارش می‌دهد؛

معلم آبیکی با کار جهادی ۱۵۰ فعال قرآنی پرورش داد/ کم توجهی مسئولین فرهنگی به فعالیت‌های قرآنی

یکی از معلمین قرآنی استان بدون دریافت هیچ گونه مزد و پاداشی در خارج از ساعات آموزشی مدارس با دانش آموزان در زمینه‌های مختلف ورزشی، فرهنگی و قرآنی فعالیت می‌کند که با تلاش او و همکارانش بیش از ۱۵۰ دانش آموز فعال قرانی شده‌اند.

معلم آبیکی با کار جهادی ۱۵۰ فعال قرآنی پرورش داد/ کم توجهی مسئولین فرهنگی به فعالیت‌های قرآنی

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین ، مقام معظم رهبری مکرراً در بیانات خود به کار جهادی و تقویت روحیّه‌ جهادی در بین جوانان اشاره کرده‌اند، در نظام جمهوری اسلامی و به برکت انقلاب اسلامی همه‌ تلاش‌ها سرعت و کاراییِ مضاعفی پیدا می‌کند.

آنچه انقلاب اسلامی به مردم ما داد، فرهنگ جهادی بود. فرهنگ جهادی در همه‌ صحنه‌ها و عرصه‌ها به‌کار می‌آید و در زمینه‌ کارهای زیربناییِ کشاورزی و دامداری و امثال این‌ها هم از اوّل انقلاب، روح و فرهنگ جهادی وارد میدان شد.

بعضی از صاحب‌نظران درباره‌ انقلاب‌های دنیا این‌طور اظهار نظر کرده‌اند که انقلاب‌ها بعد از آن‌که به پیروزی رسیدند، سیّال بودن و جوشندگی و تحرّک و پیشرفت آنها از بین می‌رود و به دستگاه‌های ایستا و بی‌تحرّک تبدیل می‌شوند.

اما ما باید این روحیه را حفظ کنیم. این روحیه با کار علمی و نظم تشکیلاتی هیچ منافاتی ندارد؛ بلکه اتفاقاً کار علمی را هم همین روحیه‌ی جهادی بهتر می‌کند.  روحیّه‌ جهادی یعنی کار را برای خدا انجام دادن، کار را وظیفه‌ خود دانستن، همه‌ نیروها را در راهِ کارِ درست به میدان آوردن؛ این روحیّه‌ جهادی است.

گاهی اوقات غفلت از روحیه جهادی و ایثار داشته‌ایم."(بیانات مقام معظم رهبری در جمع مسئولین16 / 5/ 1390)

برای معرفی این روحیه و کار جهادی برآن شدیم مصاحبه‌ای با یکی از معلمین قرآنی استان که در شهرستان آبیک تدریس می‌کند بدون دریافت هیچ گونه مزد و پاداشی در خارج از ساعات آموزشی مدارس با دانش آموزان مقاطع ابتدایی و راهنمایی در زمینه‌های مختلف ورزشی، فرهنگی و قرآنی فعالیت می‌کند که با تلاش او و همکارانش بیش از 150 دانش آموز فعال قرآنی شده‌اند، در ادامه می‌خوانیم:

او خود را اینگونه معرفی می‌کند: علیرضا دشتدار متولد 1364 فرزند شهید سیروس دشتدار هستم به مدت 4 سال است به صورت رسمی در آموزش و پرورش مشغول به کار هستم قبل از ورود به آموزش و پرورش در سپاه انقلاب اسلامی فعالیت می‌کردم.

وی در ادامه می‌گوید: برای من دو موقعیت شغلی به طور همزمان در وزارت نفت و آموزش و پرورش ایجاد شد اما آموزش وپرورش را انتخاب کردم و معلم قرآن شدم، در سالی که آقای احمدی نژاد معلم‌های قرآن را وارد آموزش و پرورش کردند 5 هزار نیرو به صورت رسمی وارد این عرصه و مشغول آموزش شدند.

این معلم قرآن با اشاره به وضعیت آموزش مباحث قرانی به دانش آموزان بیان می‌کند: دارالقرآن‌ها در مجموعه آموزش و پرورش بودند اما مدیران و معلمان این مجموعه ابلاغ رسمی برای انجام فعالیت نداشتند، آموزش و پرورش امسال کار بسیار ارزنده‌ای انجام داده که دارالقرآن‌ها به صورت رسمی فعالیت کنند و برای این مجموعه نیروهای متخصص و توان‌مند جذب شوند که به صورت پایه و تخصصی با دانش آموزان کار کنند.

دشتدار درباره آموزش قرآن از پایه ابتدایی تصریح می‌کند: اوج یادگیری دانش آموزان دوره ابتدایی است باید کودکان قرآن را از ابتدایی و راهنمایی به صورت تخصصی و پایه یاد بگیرند.

وی در ادامه اضافه می‌کند: در حقیقت آموزش مباحث قرآن به گونه‌ای است که باید تمام مجموعه‌ها هماهنگ باشند تا امر آموزش و یادگیری تحقق یابد. آموزش و پرورش به تنهایی و به دلیل محدودیت‌هایی که دارد نمی‌تواند متولی آموزش قرآن باشد.

این معلم قرآن با اشاره به کیفیت آموزشی می‌گوید: معلم‌‏ها باید در دوره‌های مختلف آموزش‌های تخصصی را بگذرانند تا بتوانند دانش آموزان را با شیوه‌های مختلف تدریس علاقه‌مند و مشتاق به این درس کنند.

وی درباره فعالیت‌های قرآنی خود در ساعات خارج از برنامه کلاسی مدرسه تصریح می‌کند: ما بعضی از مدارس را شعبه‌ای از دارالقرآن کرده‌ایم بدین صورت که سه روز در هفته بعدازظهرها با رضایت اولیا و مربیان کلاس‌های آموزشی برگزار می‌کنیم.

این معلم قرآن در ادامه اضافه می‌کند: حضور دانش آموزان در این کلاس‌ها اجباری نیست و مباحث تجوید، تفسیر، روخوانی و حفظ آموزش داده می‌شود همچنین بعد از اتمام کلاس محیط‌های بازی و تفریح مختلف را برای دانش آموزان درنظر گرفته شده است.

کار برای رضای خدا ساعت رسمی ندارد

دشتدار اظهار می‌کند: مسئله‌ای که حس و شوق ما را نسبت به این ادامه این فعالیت مشتاق تر می‌کند حس و حال عجیب دانش آموزان است که نسبت به سن خود درک بالایی دارند، انسی که با خدای خود و عقیده‌ای که به قرآن دارند و رفتار‌هایی که در هر زمینه‌ای از خود بروز می‌دهند، ما را به وجد می‌آورد.

وی با اشاره به وجود روحیه و کار جهادی برای دانش آموزان می‌گوید: کار برای رضای خدا همیشه نتیجه می‌دهد و برای تقویت روحیه در جامعه باید جوانان، مسئولین و یا هر قشر دیگری برای رضای خدا کار جهادی انجام دهند.


معلم قران در ادامه اضافه می‌کند: اگر کار برای رضای خدا باشد، وقت نمی‌شناسد و ساعت رسمی ندارد باید اندکی از خانواده، زندگی و لذت زندگی خود را وقف و صرف کاری کرد تا خداوند به زندگی و مال انسان برکت دهد.

دشتدار درباره شیرین‌ترین خاطره در طول فعالیت خود می‌گوید: من سال اول تدریسم در مدرسه جواد الائمه بودم و سال بعد تغییر مکان دادم  بعد از دو سال یک روز رفتم مدرسه به دانش آموزانم سر بزنم و جویای حالشان شوم همین که وارد مدرسه شدم همه بچه‌ها دورم جمع شدند و اجازه نمی‌دادند به دفتر برسم و برای اینکه از من جدا شوند مسابقه گذاشتم ولی حرفم را گوش ندادند این شیرین ترین خاطره من در طول چند ساله فعالیتم است.

دغدغه مسئولین فرهنگی نسبت به فعالیت‌های قرآنی کم رنگ است
وی با انتقاد از عملکرد مسئولین اظهار می‌کند: برای ارائه کارهای فرهنگی انجام شده از مسئولین دعوت می‌شود تا فعالیت‌ها را از نزدیک ببینند، اما متاسفانه شرکت نمی‌کنند حتی نماینده‌ای را بجای خود نمی‌فرستند.

این معلم قرآن در ادامه اضافه می‌کند: ما از مسئولین هیچ هزینه‌ای نمی‌خواهیم فقط برای دلگرمی مجموعه قرآنی ما حضور پیدا کرده و فعالیت‌ها را از نزدیک ببینند، به دلیل اینکه مجموعه ما تازه کار است باید با تبلیغ و نشر فعالیت‌های این مجموعه مردم را مطلع کرد.

وی درباره کم توجهی به فعالیت‌های قرآنی در استان می‌گوید: دغدغه مسئولین فرهنگی جامعه ما نسبت به موضوع قرآن بسیار کم رنگ است و جدی گرفته نشده، ارگان یا سازمان خاصی به این مسئله رسیدگی نمی‌کند همچنین تعداد کم مراکز قرانی در استان و شهرستان‌ها سبب ورود کمتر خانواده‌ها و دانش آموزان به این عرصه شده است.

این معلم قرآن درباره تامین هزینه‌های این مجموعه می‌گوید: ما از دانش آموزان وجهی دریافت نمی‌کنیم، هزینه‌ها توسط خیرین تامین می‌شود، آموزش و پرورش از نظر مالی حمایت نمی‌کند اما از نظر تامین مکان به ما کمک کرده است. مثلا برای اختتامیه جشنواره قرآنی حدود یک میلیون تومان برای 120 دانش آموز از کمک‌های مالی خیرین جایزه تهیه شد.

دشتدار در پایان خاطر نشان می‌کند: هم اکنون در مجموعه قرآنی ما 150 دانش آموز از چهار مدرسه تحت تعلیم هستند که در این بین حافظ قرآن و حافظان چند جزء در رده‌های سنی هفتم تا نهم حضور دارند.

انتهای پیام/1404

 

دیدگاه ها

علیرضا پارسا پور / ۱۳ بهم ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۰

این روز ها واقعا همچین آمد هایی کم پیدا میشم.
اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان