۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین انجام ۷۰ طرح مطالعاتی در حوزه‌ افکارسنجی و نظرسنجی/ برنامه جامع فرهنگی اجتماعی شهر قزوین تدوین می شود
کد خبر: ۱۸۸۲۰۵ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۳/۳ ساعت: ۱۳:۲۳ ↗ لینک کوتاه

مدیر مرکز مطالعات سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری مطرح کرد

انجام ۷۰ طرح مطالعاتی در حوزه‌ افکارسنجی و نظرسنجی/ برنامه جامع فرهنگی اجتماعی شهر قزوین تدوین می شود

مدیر مرکز مطالعات سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری قزوین گفت: تعامل بیشتر با سایر دانشگاه‌ها و شرکت‌های پژوهشی و تدوین برنامه جامع فرهنگی اجتماعی شهر قزوین از برنامه‌های آتی مرکز مطالعات سازمان است.

انجام ۷۰ طرح مطالعاتی در حوزه‌ افکارسنجی و نظرسنجی/  برنامه جامع فرهنگی اجتماعی شهر قزوین تدوین می شود
به گزارش خبرنگار اجتماعی  صبح قزوین ، پژوهش و مطالعه در مدیریت شهری امری بسیار حائز اهمیت است و مدیران شهری بر این باورند که در موضوعات مهم شهری و نحوه خدمات رسانی به شهروندان باید تحقیق و پژوهش در اولویت امور باشد.
همه بخش‌های شهری در حوزه‌های فرهنگی، عمرانی، زیست محیطی و بهداشتی، قبل از هر نوع اقدام توسعه‌ای بایستی مورد پژوهش قرار گیرند تا نقاط ضعف و قوت سیستم شناسایی شوند.
 مرکز مطالعات سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری قزوین نیز از اواخر سال 1388 به منظور افکار سنجی و نظر سنجی از برنامه‌های مختلف سازمان در حوزه‌های فرهنگی - ورزشی شروع به فعالیت کرده است.

انجام 70 طرح مطالعاتی در حوزه‌ افکارسنجی و نظرسنجی
آرش حاجی کریمی، مدیر مرکز مطالعات سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری اظهار کرد: مرکز مطالعات سازمان از اواخر سال 1388 به منظور افکار سنجی و نظر سنجی از برنامه‌های مختلف سازمان در حوزه‌های فرهنگی ورزشی با توجه به استقرار رویکرد سیستمی و نیاز به آن، آغاز به کار نمود.
وی افزود: با توجه به تدوین استراتژی‌های سازمان به منظور تمرکز بر توسعه فرهنگ شهروندی و تحقق شعار شهرداری به عنوان نهادی اجتماعی پرداختن به حوزه‌های فرهنگ در دستور کار سازمان قرار گرفت.
کریمی خاطرنشان کرد: بی شک موثرترین عامل در پیشرفت‌های فرهنگی توجه به خواسته‌های صحیح، منطقی و درست مردم و شناسایی نیازهای آنها در راستای توسعه فرهنگ شهروندی و اصلاح سبک زندگی است.
مدیر مرکز مطالعات سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری اضافه کرد: این مهم تحقق نخواهد یافت مگر از طریق ایجاد یک رویکرد علمی صحیح و دقیق و به کاربردن نظرات و افکار مردم، متخصصین شهری، استادان دانشگاه، نخبگان فرهنگی و افراد دست اندرکار در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی.
وی تصریح کرد: تعریف دقیق اثربخشی نیز بر این امر تکیه دارد که با وجود یک نقشه راه علمی و منطقی می‌توان منابع سازمان را در جهت تامین اهداف صرف نمود.
کریمی تصریح کرد: تاکنون در حدود 70 طرح مطالعاتی در حوزه‌های افکار سنجی، نظرسنجی و شناسایی شاخص‌های مختلف در حوزه‌های فرهنگی و ورزشی انجام شده است.

افزایش میزان مشارکت مردم و رضایت از برنامه‌ها و جشنواره‌های مختلف
وی در ادامه هدف اصلی انجام طرح‌های مطالعاتی را افزایش اثربخشی برنامه‌های سازمان و کسب رضایت بیشتر شهروندان در چارچوب قوانین و مقررات سازمان، قوانین شهرداری و قوانین جمهوری اسلامی ایران بر مبنای قانون اساسی برشمرد.
این مسئول عنوان کرد: میزان اثرگذاری با توجه به برنامه‌های مختلف صورت گرفته توسط سازمان فرهنگی و شهرداری در سطوح محله‌ای، منطقه‌ای، شهری، کشوری و بین المللی طی چند سال گذشته کاملا مشخص و مشهود است.
وی بیان کرد: سطح مشارکت مردم، میزان رضایت از عملکرد شهرداری و رضایت از برنامه‌ها و جشنواره‌های مختلف سازمان، طی چند سال گذشته افزایش چشمگیر و مثال زدنی داشته است.
کریمی بیان کرد: در حال حاضر محدودیت بودجه جهت انجام طرح‌های پژوهشی و مطالعاتی و همچنین عدم نگرش جامع محور در سایر دستگاه‌های اجرایی در حمایت از انجام طرح‌های مطالعاتی و عدم ارائه اطلاعات مختلف نتایج طرح های انجام شده جهت بهره برداری، از مشکلات و محدودیت‌های موجود در انجام امور مطالعاتی در حوزه فرهنگی و اجتماعی است.
وی خاطرنشان کرد: علی رغم تهدید‌های مختلف مربوط به تهاجم فرهنگی و سبک زندگی با پیش‌بینی‌های انجام شده و هماهنگی نسبتا مناسب دستگاه‌های اجرایی در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی مطابق شاخص‌های ارائه شده مرکز آمار، استان قزوین از وضعیت نسبی مناسب برخوردار است و در رتبه بندی استان‌ها در سطح متوسط قرار می‌گیرد.
مدیر مرکز مطالعات سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری قزوین افزود: البته این وضعیت با توجه به سابقه فرهنگی و تاریخی قزوین قانع کننده نیست و به دنبال آن هستیم تا در حوزه فعالیت‌های سازمان بر مبنای استراتژی های تدوین شده، روز به روز عملکرد بهتری در جهت رفاه و رضایت شهروندان عزیز ارائه نماییم.

تدوین برنامه جامع فرهنگی اجتماعی شهر قزوین
وی با اشاره به طرح‌ها و برنامه‌های مرکز مطالعات سازمان در سال جاری گفت: در حوزه افکار سنجی و نظر سنجی، طرح‌های سال 95 مربوط به نظر سنجی عملکرد خانه‌های فرهنگ، عملکرد حوزه‌های ورزشی، عملکرد طرح محله ما و عملکرد واحدهای مختلف ستاد سازمان در ارائه خدمات به شهروندان است.
این مسئول افزود: در حوزه افکار سنجی مواردی از قبیل بررسی شاخص‌های فرهنگی و اجتماعی شهر، نسبت به سال‌های گذشته، بررسی تاثیر آموزش‌های شهروندی بر توسعه فرهنگ شهروندی و بررسی آسیب‌های اجتماعی مرتبط با فعالیت‌های سازمان فرهنگی شهرداری است.
کریمی درباره مهمترين عملكرد مديريت مطالعات سازمان عنوان کرد: مهمترین عملکرد مرکز مطالعات، ایجاد زمینه افزایش سطح رضایت شهروندان در ارائه خدمات توسط مراکز فرهنگی تحت مدیریت سازمان، ارتقای عملکرد جشنواره‌های سازمان در سطح شهری، کشوری و بین المللی و تغییر رویکرد اداره مراکز سازمان به صورت پیمان سپاری و خصوصی سازی است.
وی در پایان اظهار کرد: برنامه‌های آتی مرکز مطالعات، تعامل بیشتر با سایر دانشگاه‌ها و شرکت‌های پژوهشی، تدوین برنامه جامع فرهنگی اجتماعی شهر قزوین، شناسایی محلات شهر با رویکرد فرهنگی و استفاده مناسب از ظرفیت فرهنگی دستگاه‌های مختلف اجرایی و استفاده موثرتر از پتانسیل سایر سمن‌ها و انجمن‌های فرهنگی سطح شهر است.
انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان