۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین مناطق بیشتری در استان تحت پوشش طرح شهاب قرار می‌گیرند
کد خبر: ۱۸۸۰۸۸ نویسنده: ثابت رستمی تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۳/۳ ساعت: ۱۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

رئیس استعدادهای درخشان آموزش و پرورش استان:

مناطق بیشتری در استان تحت پوشش طرح شهاب قرار می‌گیرند

رئیس استعدادهای درخشان آموزش و پرورش استان قزوین طرح شهاب را گامی مهم در جهت برقراری عدالت آموزشی دانست و گفت: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، مناطق بیشتری در استان تحت پوشش طرح شهاب قرار می‌گیرند.

مناطق بیشتری در استان تحت پوشش طرح شهاب قرار می‌گیرند
ثابت رستمی، رئیس استعدادهای درخشان آموزش و پرورش استان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین اظهار کرد: صاحبان استعدادهای برتر به افرادی گفته می‌شود که با توجه به ویژگی‌های ذاتی خود، امکان رسیدن به مرحله نخبگی را دارند.
وی ادامه داد: در واقع هنوز زمینه‌های لازم برای شناسایی کامل و بروز استعدادهای ویژه آنها فراهم نشده است به عبارتی استعدادهای برتری هستند که در سال‌های آتی تبدیل به نخبه خواهند شد.

شناسایی استعدادهای برتر دانش‌آموزی با اجرای طرح شهاب

رستمی با اشاره به طرح‌های آموزش و پرورش برای شناسایی استعدادهای برتر بیان کرد: پیش از اجرای طرح شهاب در استان، کمیته تخصصی و کیفی بخشی با حضور در مدارس، صحبت با اولیای دانش‌آموزان، معرفی مدیران و برگزاری آزمون‌های مختلف نظیر آزمون استعدادهای درخشان در جهت شناسایی استعدادهای برتر در استان فعالیت داشت.
وی خاطرنشان کرد: طرح شهاب نیز به منظور شناسایی دانش‌آموزان مستعد و دارای خلاقیت‌های برتر در کشور اجرا می‌شود.
این مسئول ادامه داد: این طرح دو سال پیش از پایه چهارم ابتدایی در استان شروع و در سال 94 نیز اجرا شد که بر این اساس در سال گذشته دو منطقه و سال 93 یک منطقه تحت پوشش طرح شهاب قرار گرفت.
رئیس استعدادهای درخشان آموزش و پرورش استان قزوین خاطرنشان کرد: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، امسال مناطق بیشتری را در استان تحت پوشش این طرح قرار خواهیم داد.
وی با اشاره به دلیل انتخاب نام طرح استعدادیابی دانش‌آموزان با عنوان طرح شهاب گفت: در کلمه شهاب، حروف «ش» به معنای شناسایی،«ه» به معنای هدایت، «الف» به معنای استعداد و حرف «ب» به معنای برتر است که مجموعه این حروف با عنوان کلمه شهاب برای نام این طرح برگزیده شد.

طرح شهاب گامی مهم در جهت برقراری عدالت آموزشی


رستمی لازمه شکوفایی استعداد و موفقیت فردی دانش‌آموزان را شناسایی به موقع و هدایت صحیح استعداد آنها ذکر کرد و گفت: با توجه به نقش مهم صاحبان استعدادهای برتر در رشد و پیشرفت کشور، این امر مسئولیت آموزش و پرورش را دوچندان می‌کند.
وی یادآور شد: اجرای طرح شهاب از پایه چهارم ابتدایی شروع و تا مرحله دبیرستان ادامه خواهد داشت که ماموریت این طرح، شناسایی، جذب، هدایت و حمایت تحصیلی، تربیتی و معنوی صاحبان استعدادهای برتر است که زمینه ساز استمرار حمایت‌های بیشتر در مراحل مختلف آموزش عالی است.
رئیس استعدادهای درخشان آموزش و پرورش استان قزوین، پرورش، تقویت و نهادینه کردن هویت دینی، تربیتی و معنوی دانش‌آموزان را از اهداف مهم طرح شهاب برشمرد و افزود: طرح شهاب، عدالت محور بوده تا زمینه رشد و شکوفایی صاحبان استعدادهای برتر در تمامی نقاط کشور فراهم شود.

هوش و استعداد فقط مختص قشر خاصی از جامعه نیست


وی ادامه داد: هوش و استعداد، موهبت الهی است که تنها مختص قشر خاصی از جامعه نیست بلکه بسیاری از افراد دارای استعداد هستند فقط باید زمینه کشف و بروز آن را مهیا کرد تا فرصت یادگیری برای همه دانش‌آموزان متناسب با استعداد و توانایی آنها فراهم شود.
رستمی تصریح کرد: مقصود از استعدادیابی در این طرح، صرفأ شناسایی استعداد هوشی و تحصیلی فرد و بحث برچسب زدن نیست بلکه هدف، سنجش استعداد یک شخص در قیاس با خود اوست به عبارتی استعداد درس فارسی او با درس ریاضی ارزیابی می‌شود نه با استعداد سایر دانش‌آموزان.
وی بیان کرد: بر این اساس بررسی‌های مختلف پیرامون همه دروس فرد صورت می‌گیرد که این مراحل در دوره ابتدایی توسط مربیان مربوطه انجام و رزومه سال چهارم طی فرمی به سال پنجم منتقل می‌شود و این روند تا دوره متوسطه ادامه خواهد داشت.
رئیس استعدادهای درخشان آموزش و پرورش استان قزوین اضافه کرد: بدین شکل افرادی که سلسه وار، معلم دانش‌آموزان در سال‌های آتی می‌شوند با مطالعه رزومه تحصیلی و آگاهی نسبت به شرایط هر دانش‌آموز، آنها را بر اساس نوع استعدادی که دارند، هدایت و راهنمایی می‌کنند.
وی اجرای طرح شهاب را عاملی جهت کاهش دغدغه والدین در شناسایی استعداد فرزندانشان یاد کرد و گفت: سال‌های گذشته، اولیا با استعداد یابی فرزندان خود مشکل داشتند ولی طرح شهاب در این زمینه اولیا را کمک می‌کند تا استعداد فرزندانشان شناسایی و بر اساس آن انتخاب رشته و ادامه تحصیل دهند.

طرح شهاب بار مسئولیت اولیا را کاهش و استرس ناشی از انتخاب شغل را رفع می‌کند

رستمی تاکید کرد: این طرح بار مسئولیت اولیا را کاهش و استرس و اضطراب ناشی از انتخاب شغل در آینده را مرتفع می‌سازد.
رئیس استعدادهای درخشان آموزش و پرورش استان قزوین عنوان کرد: در گذشته نیز استعدادیابی توسط معلمان انجام می‌شد اما با اجرای طرح شهاب، فعالیت‌ها به صورت هدفمند، جهت‌دار و در قالب چارجوب مشخص انجام می‌شود تا توانمندی و مهارت فرد شناسایی و تقویت شود.
وی در ادامه هدف نهایی از اجرای طرح شهاب را شناسایی و هدایت افراد مستعد در مسیر نخبگی دانست.
رستمی با اشاره به اقدامات آموزش و پرورش در حمایت از استعدادهای برتر عنوان کرد: فعالیت دبیران ممتاز و برجسته در مدارس استعدادهای درخشان، فراهم نمودن فضاهای آموزشی مطلوب، تجهیز مدارس به امکانات و تجهیزات آزمایشگاهی دروسی همچون شیمی و فیزیک و تشکیل کارگاه‌ها و ایستگاه‌های علمی مختلف از اقدامات آموزش و پرورش در حمایت از استعدادهای برتر است.
وی خاطرنشان کرد: انتخاب کادری مجرب در مدارس همچنین فراهم کردن زمینه‌های مختلف در تقویت علمی و بنیه تحصیلی دانش‌آموزان برای حضور موفق در جشنواره خوارزمی و المپیادها و مسابقات علمی نیز در این راستا انجام می‌شود.
رئیس استعدادهای درخشان آموزش و پرورش استان قزوین در پایان گفت: در سایر مدارس نیز با تشکیل ایستگاه‌های علوم، برگزاری مراسم تجلیل از دانش‌آموزان نمونه و اقداماتی از این قبیل در راستای تشویق و ترغیب دانش‌آموزان برای حضور فعال در فعالیت‌های مدرسه تلاش می‌شود.
انتهای پیام/7003


 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان