۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین آیا دولت نباید به فکر «ابتکاری» جدید باشد؟
کد خبر: ۱۸۳۳۷۷ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۲/۲۵ ساعت: ۱۵:۳۴ ↗ لینک کوتاه

زابل آلوده‌ترن شهر جهان شد؛

آیا دولت نباید به فکر «ابتکاری» جدید باشد؟

آلودگی هوا و گرد و غبار اگر نان و آب برای مردم نداشت یک رتبه اول جهانی برایمان داشت! رتبه اول آلودگی هوا آن هم در کشوری که بانوی محیط زیست جهان و قهرمان زمین مسئول محیط زیست آن کشور است و با ابتکارش بالاخره یک رتبه اول جهانی نصیب کشورمان شده است.

آیا دولت نباید به فکر «ابتکاری» جدید باشد؟
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین  ، آلودگی هوا! گردو غبار! ذرات معلق! آلاینده‌ها! این روزها این معضلات مهمان که نه! در برخی استان‌ها صاحب خانه شده‌اند، نیامده‌اند که بروند و کسی هم آنها را بیرون نمی‌کند، بر سر خانه‌های مردم استان‌های مختلف هوار شده‌اند و هوای شهر را سنگین کرده‌اند، مانند بختک به جان هوای کشور افتاده‌اند و کسی نیست به داد ریه‌های مردم شهرهایی مانند خوزستان و اهواز و زابل برسد!

آنقدر از آلودگی هوای شهرهای جنوبی و گرد و غبار و ذرات معلق گفتیم و از محیط زیست خواستیم اقدامی انجام دهد که دیگر صدای سازمان بهداشت جهانی هم در آمد ،همان جهانی که خانم ابتکار بانوی محیط زیست آن شده است، می‌شود بانوی محیط زیست جهان در کشوری باشد و مردم آن کشور زیر بار آلودگی و گرد و غبار و هوای آلوده خفه شوند؟! گرد و غبار و آلودگی اگر نان و آب برای مردم نداشت و اگر نفس‌هایشان خس خس کرد و زندگی‌هایشان را فلج کرد اما با تلاش خانم ابتکار ایران یک عنوان اول جهانی کسب کرد، «قهرمان زمین» گفته بود محیط زیست کشور به قهرمان نیاز دارد اما نمی‌دانستیم که قرار است ایران را هم قهرمان کند، آن هم قهرمان آلودگی هوا در جهان!

مردم دیگر عادت کرده‌اند و می‌دانند که نباید امیدی به ابتکار دولت داشته باشند چراکه محیط زیست هم از خود نا امید شده است و به جز کوبیدن بر طبل تو خالی و پر صدای بنزین می‌گوید باید برای آمدن باد و باران دعا کنیم تا مشکل آلودگی هوای شهرهایمان حل شود!

سه سال از دولت یازدهم می‌گذرد و هنوز خبری از کاهش آلودگی هوا در شهرهایی که با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند نیست.هر مشکل محیط زیستی در سازمان محیط زیست علتی دارد اما هیچکدام از این علت‌ها کم کاری این سازمان نیست! آلودگی هوای شهرهای جنوبی و گرد و غبار که تقصیر دولت قبلی است، کاهش میدان دید در تهران بر اثر افزایش میزان آلاینده‌ها را هم می‌گفتند مه است و نباید کاهش میدان دید را به افزایش میزان آلاینده‌ها در سطح شهر نسبت داد چیزی که باورش برای مردمی که چشمهایشان می‌سوخت باور کردنی نبود در این میان تنها چیزی که محیط زیست محکم بر پای آن ایستاده وارد کردن بنزین‌هایی است که معتقدند هوای کلانشهرها را بهتر کرده است، بنزینی که در استاندارد بودن و نبودن آن هم حرف‌ و حدیث‌های زیادی وجود دارد.

در روزهایی که خانم رئیس درگیر کارهای مهمتری بود و انتخابات و همایش و سخنرانی تمام زمانش را پر کرده بود، خبر جدیدی از سازمان بهداشت جهانی رسید و زابل به عنوان اولین شهر آلوده جهان معرفی شد، اما این بار مردم امیدوارند که بانوی محیط زیست جهان کاری کند، چراکه این دفعه صدای مردم نیست که بلند شده است بلکه صدای یک سازمان جهانی است، مردم امیدوارند این بار خانم ابتکار نه به خاطر مردم بلکه به خاطر رضایت سازمان بهداشت جهانی و حفظ وجهه جهانی و اعتبار بین المللی خود کاری انجام دهد!

باید از رئیس سازمان محیط زیست پرسید چرا زابل به عنوان آلوده‌ ترین شهر جهان انتخاب شده است؟ شاید بنزین‌های استانداردی که همواره آن را برگ زرین افتخارات خود می‌دانید به زابل نرسیده است؟ شاید هم دولت قبل کاری کرده است که این دولت نمی‌تواند کاری برایش انجام دهد و باید برای حل مشکلش دعا کنیم!

موسی غضنفرآبادی نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به ناکارآمدی اقدامات انجام شده از سوی محیط زیست برای کنترل آلودگی هوای کلانشهرها گفت: به نظر بنده زیرساخت‌هایی که باید از قبل تعیین می‌شد وجود نداشته است که امروز مردم با رنج آلودگی هوا باید زندگی کنند ، همین مسئولان و خانم‌ها و آقایانی که در دوره‌های گذشته دادشان بلند بود که باید برای آلودگی هوا برنامه ریزی کرد هم اکنون که خودشان بر سر کار آمده‌اند هیچ برنامه‌ای را شاهد نیستیم و نتیجه آن وضعیت فعلی است و این وضعیت نشان می‌دهد برنامه ریزی وجود نداشته است و بنزین‌هایی که در گزارش‌های خود مدام به آنها تأکید می‌کنند نتوانسته کاری انجام دهد.

این نماینده مجلس گفت: باید مسئولان محیط زیست به جای شعار دادن به دنبال راه‌های مبارزه با آلودگی هوا رفت، ما منتظر می‌نشینیم تا باد و باران به کمک مردم تهران بیاید و اگر باد و باران نیاید مردم باید چه کاری انجام دهند؟ اقداماتی که مسئولان باید در این زمینه انجام دهند چیست؟ خانم ابتکار بهتر است بیاید و برنامه‌های خود را برای مبارزه با آلودگی هوایی که تشدید شده است، ارائه دهد.

غضنفر آبادی افزود: برخی افراد که بیماری‌های قلبی و تنفسی دارند به دلیل شدت آلودگی هوا زمین گیر شده‌اند، باید مسئولان موضوع را خیلی جدی‌تر تصور کنند و نگویند ما دعا می‌کنیم تا با د و باران بیاید و غبار و آلودگی هوا را از بین ببرد نمی‌شود با این موضوعات به سادگی برخورد کرد.

وی افزود: اگر واقعا برنامه‌ای داشتند آن را ارائه دهند و نکته دیگر این است که اگر برنامه ریزی داشتند و امروز این وضعیت را شاهد هستیم اگر برنامه ریزی نداشتند چه اتفاقی می‌افتاد؟!


شاید اگر رئیس سازمان محیط زیست در یکی از همان روزهایی که گرد و غبار زندگی مردم را فلج کرده بود سختی سفر به یک شهر آلوده را می‌پذیرفت و تنها چند ساعت و حتی چند دقیقه از نزدیک با آن مشکلات مواجه می‌شد امروز شاهد این وضعیت نبودیم.

محمد سعید انصاری نماینده مجلس با انتقاد جدی به عملکرد ضعیف سازمان محیط زیست در کنترل بحران گرد و غبار در خوزستان گفت: همه شهرستان‌های استان خوزستان شامل آبادان، خرمشهر، اهواز ، ماهشهر و سوسنگرد همیشه گرد و خاک در آنها حرف اول را می‌زند و دولت هم تا کنون هیچ کاری انجام نداده است.

وی افزود: سازمان محیط زیست هیچ قدم خیری برای مردم خوزستان بر نداشته است گویا اصلا چنین مردمی در کشور وجود ندارد امام خمینی(ره) فرمود، خوزستان دین خود را به اسلام ادا کرد، اما دولت دین خود را به خوزستان ادا نکرده است، دریاچه‌ای در آن طرف تبریز خشک می‌شود آب را از طرف دیگر کشور می آورند تا در آن دریاچه بریزند اما خوزستان همیشه با گرد و غبار دست و پنجه نرم می‌کند چند درخت در اینجا نمی‌کارند، آبی که در هور دشت آزادگان بود و از گرد و خاک جلوگیری می‌کرد هم اکنون پر کرده‌اند و آنجا به جای آب و علف و نیزار به خاطر نفت به یک بیابان تبدیل شده است، مسئولان محیط زیست هیچ کاری برای مردم خوزستان نکرده‌اند و این بزرگترین، درد و آه و ناله و نفرین مردم خوزستان به مسئولان محیط زیست است.

وی ادامه داد: متأسفانه مسئول سازمان محیط زیست به جای اینکه به وظایف اصلی خود بپردازد ابتدا به سراغ کارهای سیاسی می‌رود، آیا رئیس سازمان محیط زیست تا کنون در روزهای اوج بحران گرد و خاک یک روز در خوزستان بوده است؟ هر وقت وضعیت خوب می‌شود رئیس سازمان محیط زیست به اینجا می آید که دیگر کار از کار گذشته است.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی گفت: توصیه من به آقای رئیس جمهور این است که به جای استفاده از بازنشسته‌ها و افرادی که توانایی انجام کار ندارند، افراد توانمندی را به کار گیرد که بتوانند کاری انجام دهند، دولت اصلا و ابدا در فکر این بحران نبوده و نیست و به نظر می‌رسد به فکر هم نخواهد افتاد. امروز تمام ادارات خوزستان، بانک‌ها و مدارس تعطیل هستند و هیچ کس جوابگو مردم خوزستان نیست.

اما نکته جالب اینجاست که صبح امروز معصومه ابتکار سفر کرد به شهری که آلوده‌ترین شهر جهان انتخاب شده‌ است، شاید اگر اهواز و خوزستان هم از سوی یک سازمان جهانی به عنوان یک شهر آلوده معرفی می‌شدند ابتکار سفر به آنجا را هم بر خود هموار می‌کرد، اما ابتکار برای رفع مشکل آلودگی هوا به زابل سفر نکرده است امروز بر اساس آنچه پورتال این سازمان نوشته است قرار است که دیپلم بین‎المللی ثبت تالاب هامون به عنوان ذخیره‎گاه زیستکره رونمایی شود و این مراسم گویا میهمانان جهانی هم دارد و نمایندگان سفارتخانه‌های آلمان و افغانستان، نمایندگان سازمان‌های UNESCO، ECO،UNDP، UN و جمعی از نمایندگان ایران در سازمان‌های بین‎المللی هم قرار است در این مراسم حضور داشته باشند.

همچنین ابتکار قرار است در شرایطی پنجمین جشنواره فیلم سبز استان در شهرستان زاهدان را افتتاح کند که زابل، آلوده‌ترین شهر جهان معرفی شده است اما انگار هنوز کارهای تبلیغاتی و نمایشی در صدر کارهای محیط زیست قرار گرفته است و خبری از راهکار و حل مشکل نیست.

مردم زابل! شما هم مانند مردم خوزستان، اهواز، سوسنگرد و حتی مردم تهران دعا کنید باران بیاید!

انتهای پیام/1404
منبع:فارس

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان