۱۴/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۴ سه شنبه

صبح قزوین اهمیت گرده‌افشانی زنبور عسل در باغ‌های مشگین‌شهر
کد خبر: ۱۷۹۵۸۴ نویسنده: mamiri تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۲/۱۹ ساعت: ۰:۰ ↗ لینک کوتاه

اهمیت گرده‌افشانی زنبور عسل در باغ‌های مشگین‌شهر

مدیر جهاد کشاورزی مشگین‌شهر گفت: باغ‌های این شهرستان مناطق مناسبی برای رونق صنعت زنبورداری است.

اهمیت گرده‌افشانی زنبور عسل در باغ‌های مشگین‌شهر

مدیر جهاد کشاورزی مشگین‌شهر گفت: باغ‌های این شهرستان مناطق مناسبی برای رونق صنعت زنبورداری است.

به گزارش صبح قزوین ( صبح قزوین )، منطقه اردبیل، «احمد شهریار» در جلسه ستاد گرده‌افشانی با اشاره به این‌که یکی از عوامل موثر در تولید سیب درختی در مشگین‌شهر گرده‌افشانی است، خاطرنشان کرد: 97 درصد حشرات ملاقات‌کننده گل‌های سیب زنبورهای عسل هستند.

وی افزود: مشگین‌شهر 14 هزار هکتار انواع باغ میوه و 40 هزار و 307 کندوی زنبور عسل دارد و گرده‌افشانی زنبور عسل در حوزه این شهرستان اهمیت فراوانی دارد.

شهریار خاطرنشان کرد: هم‌چنین بر اساس مطالعاتی که محققان در زمینه وضعیت گرده‌افشانی حشرات مفید در این شهرستان انجام داده‌اند در دو باغ سیب در شرایط کاملاً یکسان زمانی که سه کندو زنبور عسل در هر هکتار قرار داده شدند 32 درصد گل‌ها به میوه تبدیل شده و 57 کیلوگرم میوه تولید کردند و در شرایط مشابه یک کندو زنبور عسل در هکتار 15 درصد گل‌ها به میوه تبدیل شده و 30 کیلوگرم میوه تولید شد.

مدیر جهاد کشاورزی مشگین‌شهر با تأکید بر ضرورت گسترش صنعت زنبورداری در منطقه افزود: گسترش سطح زیرکشت باغ‌های میوه باید همگام با گسترش شمار کندوهای زنبور عسل در منطقه باشد.

وی خاطرنشان کرد: فعالیت بیش از 40 هزار کلونی زنبور عسل و وجود بیش از 14 هزار هکتار انواع باغ‌های میوه گویای این واقعیت است که علت موفقیت باغ‌های میوه در منطقه به‌علت اهمیتی است که باغداران و کشاورزان منطقه به پرورش زنبور عسل می‌دهند.

شهرستان مشگین‌شهر با داشتن 14 هزار هکتار باغ میوه و تولید سالانه بیش از 250 هزار تن انواع محصولات سردرختی هر سال نقش مهمی در تأمین میوه کشور دارد.

انتهای پیام

منبع: علمی و فناوری ایسنا

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان