۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین پشت صحنه قاچاق هاي میلیاردی و سازمان يافته چه كساني هستند؟
کد خبر: ۱۷۷۸۸۷ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۲/۱۵ ساعت: ۱۶:۴۱ ↗ لینک کوتاه

نگاهی بر جریان های پشت پرده قاچاق میلیاردی کالا به کشور:

پشت صحنه قاچاق هاي میلیاردی و سازمان يافته چه كساني هستند؟

براستي با اين افشاگري‌هاي بالاترين مقام كشور يعني رهبر معظم انقلاب اسلامي، هيچ دستگاهي از مقامات امنيتي يا قضايي يا نظارتي نبايد موضعي بگيرد و آمادگي خويش را براي مقابله با اين گونه كارها اعلام كند؟ آيا در برابر اين سكوت معني دار دانشگاه‌هاي مختلف نبايد گشت و پرتقال فروش را پيدا كرد؟!

پشت صحنه قاچاق هاي میلیاردی و سازمان يافته چه كساني هستند؟
به گزارش سرویس اقتصادی صبح قزوین  ،اگر در يك روز جمعه گذرتان در ترافيك سنگين ورودي‌هاي تهران يا اتوبان كرج تهران بيفتد جمعيت زيادي را خواهيد ديد كه كيسه‌هاي چيپس و پفك و يا جعبه‌هاي بستني در دست دارند و از صاحبان ماشين‌ها براي خريد التماس مي‌كنند! ديدن اين صحنه‌ها دل انسان را نيز آزرده مي‌كند و عرق شرم بر پيشاني هر بيننده‌اي با غيرتي مي‌نشاند. اگر صفحه حوادث روزنامه‌ها و اخبار برخي سايت‌ها را ملاحظه كنيد مشاهده مي‌كنيد كه گاهي خبر از خودكشي يك بيچاره‌اي مي‌دهد كه خودسوزي كرده يا خودش را از بالاي پل پايين انداخته و يا به دليل نداشتن 300 هزار تومان هزينه درمان، خودش را از طبقه سوم بيمارستان به پايين پرتاب كرده است!!


البته اين اخبار براي برخي مسوولان ممكن است چِندش آور باشد و مسوولان دفاترشان اجازه نمي‌دهند كه از اين اخبار مطلع شوند؛ شايد به همين دليل هيچ عكس العملي از جانب آن‌ها ديده نمي‌شود. تنها رهبر مظلوم ماست كه درد مظلوميت اين قشر محروم را درك مي‌كند و از اين گونه دردها مي‌نالد و اين فريادها را به مسوولان منتقل مي‌كند ولي باز هم خبري نمي‌شود!! پس از مشاهده اين صحنه‌ها يك لحظه با خودم گفتم اين لشكر بيكار كه اين گونه براي به دست آوردن لقمه ناني شخصيت خودش را كوچك كرده از كجا آمده اند؟

1. چندي بعد سفري به بندرگناوه و برخي ديگر از شهرهاي مرزي داشتم؛ با دقت در بازارها و خيابان‌هاي اين شهرها پاسخ سؤالم را دريافت كردم؛ در بازار اين گونه شهرها اگر بخواهيد يك نوشيدني خنك بنوشيد حتما بايد از نوشيدني‌هاي خارجي باشد چرا كه از جنس ايراني در اين بازار خبري نيست! از كيك و آدامس و بيسكوييت گرفته تا لوازم آرايش و پوشاك و لوازم خانگي و... همه خارجي است. از دست فروش گرفته تا مغازه داران عمده، فروشنده اجناس خارجي هستند! در حالي كه ده‌هزار تن پرتقال كشور به دليل بي‌تدبيري مسوولان دولتي زير خاك دفن مي‌شود!

آب پرتقال خارجي در بازارهاي ما به وفور توزيع مي‌گردد! به هر حال روزنامه نگاريم و حساس، از فروشندگان پرسيدم اين همه جنس از سوي قاچاقچيان خرده پا مي‌آيد يا مساله به گونه ديگري است؟ آن‌ها مي‌گفتند عمده اين اجناس با كشتي‌هاي بزرگ و به صورت كانتينرهاي دربسته وارد مي‌شود و بسياري از اين كانتينرها به تهران برده مي‌شود و در سراسر كشور توزيع مي‌گردد. مقايسه لشكر بيكارها در اتوبان‌هاي تهران و كرج و... با فروشندگان كالاهاي قاچاق در شهرهاي بندري و مرزي نشان مي‌دهد كه اقتصاد كشور به كدام سمت و سو مي‌رود؟

2. فراموش نمي‌كنيم كه آقاي رييس جمهور در برنامه‌هاي تبليغات انتخاباتي خودشان در سال 92 در نقد دولت قبل مي‌گفتند با اين حجم از واردات، جوانان خودمان بيكار شده، و براي جوانان چيني و... اشتغال ايجاد كرده ايم. اكنون بايد پرسيد آيا در طول سه سال گذشته چند شغل براي جوانان كشور ايجاد شده و آيا فروشندگان اجناس خارجي و قاچاقچيان بزرگ و كوچك و پفك فروشان در اتوبان‌هاي تهران و شهر‌هاي بزرگ نيز جزو آمار اشتغال محسوب مي‌شوند؟ آيا واردات سيگار اسرائيلي مالبرو كه اخيرا با امضاي وزير براي 6 ماه ديگر تمديد شده است در راستاي ايجاد اشتغال براي كارگران است؟! واردات توربين‌هاي دست دوم چيني و زمين گير شدن مپنا كه مهم‌ترين توليد كننده اين توربين هاست در راستاي چه اهدافي انجام مي‌شود؟

3. آيا واردات كالاهاي متنوع از جمله، ميوه‌هاي رنگارنگ با اين حجم گسترده از كشورهاي مختلف مي‌تواند كار چند كوله بر مرز نشين باشد؟ بي ترديد عناصري كليدي در پشت صحنه هستند. ‌اي كاش در ميان نمايندگان مجلس و دستگاه قضايي كساني بودند كه نسبت به مساله قاچاق كالا و واردات شكننده به كشور اقدامي مي‌كردند و جلوي بي خانمان شدن نيروي كار كشور را مي‌گرفتند. براستي چرا دولت مردان ما نسبت به سخنان صريح رهبري در روز كارگر بي اعتنايي مي‌كنند و چرا موضوع اقتصاد مقاومتي در حد يك شعار باقي مانده است؟ آيا جلوگيري از واردات بي‌رويه كالاها اعم از اتومبيل و لوازم آرايش و ميوه و... منافع برخي مسوولان را به خطر مي‌اندازد؟ آيا قاچاقچيان عمده كالاها در كشور صاحب پست و مقامي بوده و يا از حمايت برخي صاحبان قدرت برخوردارند؟! آيا حزب و جناح خاصي در پشت اين فرآيند قاچاق قرار دارد؟

مقام معظم رهبري در باره واردات كالاهايي مانند واردات غير ضروري فرمودند:«من مي‌دانم كه افرادي هستند، از پشت فشار مي‌آورند –منفعت دارند، سود دارند، لذا فشار مي‌آورند.» ايشان در باره قاچاق كالا نيز فرمودند «قاچاق‌هاي سازمان‌يافته‌ بزرگ؛ ده‌ها كانتينر يا صدها كانتينر اجناس گوناگون قاچاق وارد كشور بشود؟ خب، بايد برويم برخورد كنيم با اين ها؛ ما دولتيم، ما قدرت داريم، ما مي‌توانيم؛ به‌طور جدّي با اين‌ها برخورد كنيم» ايشان سپس به افشاي برخي حقايقي مي‌پردازند كه بسيار تكان دهنده است«بعضي‌ها كه از واردات آن جنس سودهاي كلاني مي‌برند مي‌آيند جلوي اين توليد داخلي را مي‌گيرند؛ اگر شد با رشوه –آقا، اين كارخانه را تعطيل كن يا نساز و اين پول را بگير– اگر زير بار نرفت، با تهديد، با جنايت.

من نمي‌خواهم حالا اسم كالاها را بياورم؛ كالاهايي را مي‌شناسيم كه توان داخلي توليد در آن‌ها هست امّا وارد مي‌شود به‌خاطر اين‌كه يك عدّه‌اي از واردات منتفعند و نمي‌گذارند در داخل توليد بشود. يك نفر آدم مبتكر مي‌آيد، سرمايه‌اي هم دارد، فلان جنسي را كه بسيار مصرفش در كشور زياد است مي‌خواهد توليد كند؛ مي‌روند مي‌گويند آقا! اين را شما توليد نكن! ده ميليارد يا سي ميليارد بگير توليد نكن؛ يا آن‌طرف زير بار مي‌رود و خودش را راحت مي‌كند، يا اگر زير بار نرفت، به او فشار مي‌آورند و انواع و اقسام مشكلات را برايش درست مي‌كنند، موانع قانوني سر راهش سبز مي‌كنند، يا بالاخره در نهايت جنايت مي‌كنند، به او ضربه مي‌زنند و طرف را پشيمان مي‌كنند. اين‌ها چيزهاي مهمّي است، اين‌ها چيزهاي امنيّتي است، اين‌ها چيزهاي ساده‌اي نيست، با اين چيزها نمي‌شود ساده برخورد كرد.»

براستي با اين افشاگري‌هاي بالاترين مقام كشور يعني رهبر معظم انقلاب اسلامي، هيچ دستگاهي از مقامات امنيتي يا قضايي يا نظارتي نبايد موضعي بگيرد و آمادگي خويش را براي مقابله با اين گونه كارها اعلام كند؟ آيا در برابر اين سكوت معني دار دانشگاه‌هاي مختلف نبايد گشت و پرتقال فروش را پيدا كرد؟!

4. متاسفانه وقتي گفته مي‌شود جلوي واردات اتومبيل‌هاي خارجي را بگيريد مي‌گويند كه واردات خودروي خارجي براي ايجاد رقابت لازم در جهت ارتقاي كيفيت خودروي داخلي صورت مي‌گيرد. اين سخن هر چند به ظاهر قشنگ و فريبنده است، ولي روشن است كه در شرايط كنوني كارخانه‌هاي داخلي توان توليد در سطح استانداردهاي اتومبيل‌هاي امريكايي و ژاپني و چيني ندارند و يا نمي‌خواهند؛ واردات بي‌رويه خودروي خارجي با كيفيت بهتر به سرعت ذايقه ايراني را تغيير مي‌دهد و بازار اتومبيل را اشباع كرده، موجب توقف خط توليد داخلي و تعطيلي كارخانه و اخراج كارگران مي‌شود. چنان چه دولت بخواهد كيفيت را ارتقاء دهد راه‌هاي ديگري وجود دارد كه برخي از آن‌ها را مقام معظم رهبري در روز كارگر با كارگران در ميان گذاشت.

ايشان فرمودند«يكي از حقوق كارفرما اين است كه دولت و دستگاه‌هاي مربوط اجرائي، كار را براي كارفرما تسهيل كنند؛ اگر نقدينگي ندارد، برايش فراهم بكنند؛ اگر موادّ اوّليّه ندارد، كارگاهش يا ماشينش فرسوده است و امثال اين‌ها، كمك كنند تا بتواند اين‌ها را تأمين كند.» آيا دولت تا كنون در اين راستا گامي برداشته است؟ بله اگر همه زيرساخت‌هاي لازم را براي توليد كننده فراهم كرد و باز هم توليد كننده كالاي بي كيفيت تحويل مي‌دهد مي‌توان با واردات محدود، توليد كننده را تهديد كرد نه اين‌كه بي رويه وارد كنيم تا توليد كننده به طور كامل نابود شود!!

5. قرار بود در پسابرجام، حركت كشور در راستاي اقتصاد مقاومتي باشد آيا در سالي كه رهبر معظم انقلاب آن را سال «اقتصاد مقاومتي؛ اقدام و عمل» ناميده‌اند واردات حجم سنگين لوازم آرايش كه ايران را به دومين كشور مصرف كننده آن در جهان تبديل كرده، واردات سيگارهاي مالبرو، اتومبيل‌هاي شورلت آمريكايي و ميوه‌هاي خارجي را در راستاي اقتصاد مقاومتي مي‌توان تعريف كرد؟ آيا اين كالاها در زمره كالاهاي سرمايه‌اي محسوب مي‌شوند؟! خوب است بررسي شود كه واردات اين نوع كالاها به چه حزب و گروه و فردي تعلق دارد و منافع آن‌ها به جيب چه كساني ريخته مي‌شود؟ آيا قرار داد خريد شورلت آمريكايي و فروش سرمايه عظيم ملت(آب سنگين) به قيمت ثلث بازار جهاني به دشمن درجه يك ملت ايران، در هنگامي كه سرقت 2 ميليارد دلاري از حساب ايران مي‌شود و در باره رزمايش ايران در آب‌هاي خودش يعني خليج فارس دخالت آشكار مي‌كند، جزو قراردادهاي مخفي است؟!

6. در سايه ركود كامل بر بازار و متوقف شدن صنعت و تجارت و معدن، علاوه بر رونق گرفتن واردات سنگين، صادرات كشور نيز دچار افت شديدي شده است. روشن است كه اين گونه كارها، نتيجه‌اي جز تعطيلي و بيكاري كارگران نخواهد داشت. مقام معظم رهبري در اين باره نيز به دولتي‌ها توصيه كرده‌اند؛ اولا زمينه صادرات را براي توليد فراهم كنند و ثانيا در برابر حقوق تضييع شده احتمالي آنان سينه سپر كنند. و ثالثا با نظارت لازم بر سلامت و كيفيّت كالاي صادراتي از صادر شدن اجناس ناسالم جلوگيري كنند تا ضربه‌اي به آبروي كشور و صادرات آن وارد نيايد.
انتهای پیام/1404

منبع: پایگاه598

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان