۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین آیا امام راحل هم حج را از روابط سیاسی جدا می دانست؟
کد خبر: ۱۷۷۸۸۴ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۲/۱۵ ساعت: ۱۶:۱۸ ↗ لینک کوتاه

بازخوانی مواضع اخیر مسئولان حج کشور درتطبیق با دیدگاههای امام و رهبری"

آیا امام راحل هم حج را از روابط سیاسی جدا می دانست؟

با مروری بر دیدگاه های امام راحل و مقام معظم رهبری درمورد ابعاد سیاسی حج و با بررسی شرایط کنونی منطقه و جهان به روشنی میتوان دریافت که این اندیشه های رهایی بخش و حرکت آفرین، این روزها بسیار بیش از قبل مورد نیاز جامعه اسلامی است؛ ولی با کمال تاسف در سخنان و مواضع اخیر مسئولان حج کشور به کرات به این جمله و نظایر آن بر می خوریم که حج باید از روابط سیاسی جدا باشد.

آیا امام راحل هم حج را از روابط سیاسی جدا می دانست؟
به گزارش سرویس سیاسی صبح قزوین ، بی تردید امام راحل را میتوان احیاگر واقعی حج ابراهیمی وبه تبع آن بعد سیاسی حج در عصر حاضر  دانست. هم او بود که حج خشک و بی روح و فارغ از دغدغه های مسلمین و مظلومان را به صحنه اعتراض علیه مستکبران تبدیل کرد؛ بازخوانی اندیشه های سیاسی حضرت روح الله بوضوح نشانگر جایگاه بعد سیاسی حج در نزد ایشان است. آنجا که میفرمایند:

"یکی از فلسفه های بزرگ حج قضیه بعد سیاسی اوست که دست های جنایتکار از همه اطراف برای کوبیدن این بعد درکارهستند و تبلیغات دامنه دار آنها مع الاسف در مسلمین هم تاثیر کرده است ... حج از آنروزی که تولد پیداکرده است بعد سیاسی اش کمتر از بعد عبادی آن نیست ... بعد سیاسی علاوه برسیاستش خودش عبادت است." (صحیفه نور ج18ص66)

در جای دیگر نیز فرموده اند: " ازهمه ابعاد آن (حج) مهجورتر و مورد غفلت تر بعد سیاسی این مناسک عظیم است که دست همه خیانتکاران برای مهجوریت آن بیشتر درکاربوده، هست و خواهد بود و مسلمانان در این عصر که عصر جنگل است بیش از هرزمان موظف بر اظهار آن و رفع ابعام از آن هستند. زیرا بازیگران بین المللی با اغفال مسلمین وعقب نگهداشتن آنها از یک سو، عمال سودجوی آنها از سوی دیگر و غفلت زدگان نادان از طرفی و آخوندهای درباری و یا کج فهم ازسوی دیگر و متنسکان جاهل از یک طرف دانسته یا نادانسته پشت در پشت هم ایستاده و در محو این بعد سرنوشت ساز و نجات دهنده مظلومان (بعد سیاسی حج) درفعالیت هستند."( صحیفه نور ج19ص43).

همچنین مقام معظم رهبری درادامه راه الهی امام راحل همواره بر اهمیت بعد سیاسی حج تاکید کرده اند. ازجمله آنجا که میفرمایند: "بدانید هرکس حج را ازهویت سیاسی خود جدا کند یاجاهل است ویامغرض." (بیداری انقلابی، 14/4/1368)

با مروری بر دیدگاه های امام راحل و مقام معظم رهبری درمورد ابعاد سیاسی حج و با بررسی شرایط کنونی منطقه و جهان به روشنی میتوان دریافت که این اندیشه های رهایی بخش و حرکت آفرین، این روزها بسیار بیش از قبل مورد نیاز جامعه اسلامی است؛ ولی با کمال تاسف در سخنان و مواضع اخیر مسئولان حج کشور به کرات به این جمله و نظایر آن بر می خوریم که حج باید از روابط سیاسی جدا باشد. به عنوان نمونه و مع الاسف، جناب آقای قاضی عسگر هم اخیرآ در نشست شورای برنامه ریزی فرموده اند که " با مسئولان حج عربستان سعودی به یك نظر مشترك دست یافتیم مبنی بر اینكه حج را از روابط سیاسی دو كشور جدا بدانیم." 

این مواضع و سخنان مسئولان حج کشور از چند جنبه قابل نقد و تحلیل است :

1-آیا به زعم شما عربستان هم واقعا به این موضوع اعتقاد دارد؟پس چگونه است که درحج امسال  آنها روابط سیاسی را بطور کامل دخالت دادند و نتیجه آن جلوگیری از اعزام زایران ایرانی به عربستان شد؟ آیا چنین سخنی نشانگر خوش خیالی و ساده لوحی نیست؟

2-از سخنان مسئولان حج کشور اینگونه بر می آید که گویا توجه به بعد سیاسی حج از جمله احیای حج ابراهیمی پس از انقلاب اسلامی توسط امام و رهبری، اشتباه بوده و بایستی از سعودیها که ما را ازاین اشتباه !!! نجات داده اند تشکرکرد!!!!!

3-ممکن است مسئولان حج استدلال نمایند که روابط سیاسی و بعدسیاسی حج دو موضوع جداگانه است ولی هرکس با کمترین قدرت تحلیل سیاسی می داند که روابط سیاسی هر کشور تابعی از سیاستهای کلان و استراتژیهای اساسی آن کشور بوده و جداکردن این دو مقوله ازهم کاری غیر واقع بینانه است؛ و باز برکسی پوشیده نیست که رویکرد و عملکرد عربستان، به ویژه درسالهای اخیر مبتنی بر دشمنی تمام عیار وتلاش برای محو نفوذ ایران و تشیع درمنطقه بوده است. اینکه روابط سیاسی را از سیاستهای کلی عربستان جدا بدانیم ، تاحد زیادی ساده لوحانه و خودفریبانه است.

4- ازمصادیق بارز وآشکار دخالت دادن روابط سیاسی در حج توسط حضرت امام (ره)، تعطیلی حج پس از وفایع سال66 وکشتار زایران ایرانی را می توان نام برد.

امید است مسئولان حج و سیاست خارجی کشور با نگاه واقع بینانه تر به شرایط منطقه وجهان دست از این تحلیلهای شتابزده و سطحی وغیرواقعی بردارند  وبه سوی گفتمان الهی خمینی کبیر و جانشین برحقش باز گردند و بدانند برخوردهای منفعلانه در مقابل عربستان، راهکار مناسبی  نیست وتنها باعث جری شدن دشمن میگردد؛ چنانکه در دو سال اخیر شاهد آن بوده ایم.

انتهای پیام/1404

منبع: پایگاه598

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان