۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین غفلت و دوری از اندیشه شهید مطهری عامل اصلی آسیب‌های فرهنگی است
کد خبر: ۱۷۷۶۷۲ نویسنده: سید مهدی سید صادقی تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۲/۱۵ ساعت: ۱۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

مدرس دانشگاه در مصاحبه با صبح قزوین:

غفلت و دوری از اندیشه شهید مطهری عامل اصلی آسیب‌های فرهنگی است

مدرس دانشگاه بیان کرد: آسیب‌هایی که انقلاب اسلامی را تاکنون تهدید کرده و یا دچار آن شده‌ایم به دلیل غفلت و دوری از اندیشه شهید مطهریست.

غفلت و دوری از اندیشه شهید مطهری عامل اصلی آسیب‌های فرهنگی است
سید مهدی سید صادقی، مدرس سیر مطالعاتی شهید مطهری درگفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین با اشاره به نیاز نسل جوان به کتب شهید مطهری اظهار کرد: کتب شهید مطهری در حوزه فردی و اجتماعی بسیار حائز اهمیت و برای نسل جوان تغذیه‌ی فکری لازم را فراهم می‌کند و آن‌ها را در تعارضات فکری، مسموم و آلوده کمک می‌کند.
وی در ادامه با اشاره به تاکید بزرگان به مطالعه کتب شهید مطهری بیان کرد: جوانان باید به آثار شهید مطهری به عنوان ذخیره ارزشمند فکری توجه ویژه‌ای داشته باشند و آن را مورد مطالعه قرار دهند.
استاد دانشگاه گفت: نظرات شهید مطهری مبتنی بر نظریات اسلام نام محمدی است و مبانی انقلاب اسلامی ما بر افکار شهید مطهری استوار شده است.
سیدصادقی با اشاره به سخن مقام معظم رهبری در مورد اندیشه‌های شهید مطهری ابراز کرد: مبانی انقلاب اسلامی اندیشه‌های شهید مطهری است ولا غیر، شهید مطهری در کنار سایر قرائت‌ها و برداشت‌ها از اسلام به خوبی این برداشت‌ها را تحت تعالیم حضرت امام، بزرگان و اساتید خود این را دریافت و توانست تدوین و نشر دهند.
مدرس سیر مطالعاتی کتب شهید مطهری تصریح کرد: ما به درستی حق این متفکر و عالم بزرگ را ادا نکرده و از تفکرات ایشان غفلت کرده‌ایم اطلاع رسانی غرب پررنگ و تفکرات آن‌ها فضای رسانه‌ها را اشغال کرده است.
وی در ادامه اضافه کرد: در کشور ما متاسفانه به تفکرات عمیق و پرمحتوا و همچنین شناخت شخصیت این شهید بزرگوار کمتر پرداخت می‌شود؛ نیاز ضروری است جوانان، مسئولین اصحاب رسانه و اصحاب فرهنگ این موضوع را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهند.
سیدصادقی با اشاره به رشد بالندگی جامعه اسلامی اظهار کرد: شخصیت و تفکرات شهید مطهری باید در محیط اسلامی عرضه شود این تفکرات به رشد و بالندگی هر چه بیشتر جوامع اسلامی کمک شایانی خواهد کرد.


وی با اشاره به عواملی که سبب به دست آمدن موقعيت خاص معلم شهيد در بين ديگر متفكران شد، عنوان کرد: علت این موقعیت متفکر شهید به عوامل متعددی وابسته بود مانند عوامل شخصیتی، خانوادگی، اساتید، زمان و توفیقات الهی همه این عوامل تاثیرگذار بود.

شهید مطهری نظام فکری خود را در آثارش ارائه داد

مدرس سیر مطالعاتی کتب شهید مطهری در ادامه افزود: خانواده این شهید بزرگوار اهل علم، ذوق و تقوی بودند و ویژگی‌ها و استعدادهای شخصی، پشتکار و همت شخصی اساتید فوق العاده‌ای مانند مرحوم علامه طباطبایی، حضرت امام رحمت الله علیه، میرزا علی آقای شیرازی تاثیر بسزایی در شکل گیری شخصیت علمی و اجتماعی شهید مطهری داشتند.
وی با اشاره به آثار شهید مطهری بیان کرد: حدود 60 کتاب عمومی از این متفکر شهید منتشر شده، مجموعه آثار شهید به دفعات و اشکال مختلف چاپ شده و در دست عموم قرار گرفته است. از ویژگی‌های بارز این آثار تنوع و گستردگی مطالب در حوزه‌های مختلف به خصوص حوزه اندیشه اسلامی است.
مدرس دانشگاه در ادامه با اشاره به ویژگی‌های آثار شهید مطهری گفت: آثار براساس اندیشه‌های اسلامی قلم زده شده و ذوق فردی یا سلیقه شخصی در آن‌ها دخالت نداشته است.
وی در ادامه افزود: علی رقم قلم ساده‌، روان و شیوا که در آثار شهید دیده می‌شود سرشار از محتوی غنی و قوی است.
سید صادقی با اشاره به کسب توانایی تجزیه تحلیل با مطالعه آثار شهید مطهری اظهارکرد: آثار چنان به هم مرتبط است که یک نظام جامع فکری به مخاطبان منتقل می‌کند؛ افرادی که آثار ایشان را مطالعه می‌کنند بعد از مدتی توانایی تجزیه و تحلیل مسائل و نظام فکری را در خود احساس می‌کنند.
وی گفت: شهید مطهری خیلی دیر شروع به نوشتن و تالیف آثارش کرد؛ لذا دوره تولید آثار ایشان یک دوره بیست ساله به طول کشید اما با این حال ما در آثارشهید مطهری شاهد آن هستیم که هیچ جای نقصی در تفکرات و نظرات یا رد و تکمیل نظرات ایشان باشد.


مدرس سیر مطالعاتی کتب شهید مطهری با اشاره به اقدامات انجام شده برای فهم آثار شهید مطهری برای نسل سوم اظهار کرد: شهید مطهری نظام فکری خود را در آثارش ارائه داد و یک اسلوب مشخصی براساس توحید داشت، گام‌هایی برای نسل سوم برداشته شده از جمله حلقه‌های مطالعاتی تولید محصولات فکری مبتنی بر آثار شهید مطهری، اما ما نباید به این حداقل‌ها بسنده کنیم باید گام‌های فراتر برای شناساندن این متفکر بزرگ در نسل سوم و چهارم جامعه برداریم.

آثار شهید مطهری باید در سطح جامعه نشر و گسترش داده شود

سید صادقی درادامه اضافه کرد: آثار شهید مطهری برای عرضه در جامعه امروز باید در غالب‌های مختلف بسته بندی شود تا نسل جوان به آن بپردازد، از غالب‌های رسانه‌ای تا ساده سازی‌ها و خلاصه سازی‌ها وگرافیک، و این نوع اندیشه باید در لباس‌های مختلف در معرض دیده جوان‌ها دربیاید.
وی مطرح کرد: آثار شهید مطهری باید در سطح جامعه نشر و گسترش داده شود و براساس آن تفکرات عمل کنیم تا یک فرهنگ عمومی ایجاد شود، مقام معظم رهبری در یک بیاناتی فرمودند:" رشد و شکوفایی و بالندگی فرهنگی ما باید مبتنی بر نظرات شهید مطهری باشد."
مدرس دانشگاه در ادامه افزود: مشکلات فرهنگی که در جامعه ما وجود دارد به علت غفلت از آثار شهید مطهری است.
مدرس سیر مطالعاتی کتب شهید مطهری با بیان اینکه وجود غفلت ضرر‌های جبران ناپذیری بر فرهنگ جامعه وارد می‌کند، تصریح کرد: باید نهادها و موسسه‌های فرهنگی در پیشبرد این هدف گام‌های بزرگتری را بردارد.


سید صادقی با اشاره به اینکه هنوز اندیشه شهید مطهری در جامعه ما ریشه پیدا نکرده است، خاطرنشان کرد: آسیب‌هایی که انقلاب اسلامی را تاکنون تهدید کرده و یا دچار آن شده‌ایم به دلیل غفلت و دوری از اندیشه شهید مطهریست ما باید 50 سال پیش گام‌هایی برای رشد این اندیشه بر می‌داشتیم اما الان شروع کردیم.
مدرس دانشگاه در پایان خاطر نشان کرد: خوشبختانه در چند سال اخیر حلقه‌های مطالعاتی بر تفکرات آثار شهید مطهری در حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها در قالب مدل‌های گوناگون شروع به کار کرده است؛ اما این امر به تنهایی کافی نیست و باید جهت هر چه بیشتر جاری و ساری شدن این اندیشه در انقلاب اسلامی تلاش کرد.
انتهای پیام/1404

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان